Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomisk hundeeier


edlitam

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at de fleste her inne har godt og vel over 5 halsbånd til hundene sine, ørten forskjellige leker, og senger til stue og kjøkken. Selv jobber jeg i en dyrebutikk på Oslo vest der også folk alltid skal ha det dyreste ( ikke nødvendigvis det beste), derfor lurte jeg på hvilke økonomiske tips sonen har både til de som skal få seg valp, og de som ønsker og oppdatere hundeutstyret. Kom gjerne med forslag til nettbutikker med bra og rimelige ting.

En ting som jeg har tenkt på feks er alle de som kjøper dyre hundesenger til valpen. Hvorfor ikke bare ta en banankasse og slenge oppi ett fleecepledd til 10-20 kroner :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg har tenkt på feks er alle de som kjøper dyre hundesenger til valpen. Hvorfor ikke bare ta en banankasse og slenge oppi ett fleecepledd til 10-20 kroner :D

Fordi de færreste ønsker å ha en banankasse i stuen? :lol::ahappy:

Og jeg vet at med mine valper hadde ikke den banankassen vært hel etter feks en butikktur osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg har tenkt på feks er alle de som kjøper dyre hundesenger til valpen. Hvorfor ikke bare ta en banankasse og slenge oppi ett fleecepledd til 10-20 kroner :lol:

Personlig kjøper jeg dyr og ordentlig seng først og fremst fordi de ser bedre ut, og andre grunnen er at de ofte holder lenger. Hunden min derimot, tror jeg ikke hadde brydd seg så veldig, så lenge hun får ligge behagelig.

Når det kommer til halsbånd så velger jeg ting jeg syntes som holder godt, og at det er pent å se på er et viktig pluss punkt. Jeg vil heller ikke risikere kobbeler som ryker pga. dårlig kvalitet (kombinasjon båndryking og bilvei kan få fatale resultater).

Dekken og slike ting er grunnen til at jeg ofte velger dyrt mest pga. kvalitet og passform.

Altså i bunn grunn er det vel to store grunner til at jeg ofte velger de litt dyrere tingene, og det er varighet/kvalitet og utseende.

Det morsomste er vel at til meg selv så kjøper jeg først og fremst billige klær, type H&M, GinaTricot og Cubus :ahappy: Men det er vel der jeg sparer pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting kjøper jeg "dyrt og ordentlig". Sele er en av dem, bilbur en annen. Men ellers har vi et ganske nøkternt økonomisk hundehold, i forhold til det du skisserer. En del lager jeg selv (leker, dekken mm.).

Det meste kan fåes billig eller tilogmed gratis hvis man gidder å følge litt med på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det ligge litt i det at de fleste vil gjerne ha noe fint og i kvalitet til hunden sin. Det blir jo litt som et barn og bare det beste er nok. Jeg var litt sånn i starten og alt var veldig stas. Men så gikk det inn i meg at det egentlig er ganske dyrt å kjøpe ting bare fordi det er pent og stilig osv. Jeg kommer sikkert til å gjøre litt slik med min neste hund :aww: Det er jo morro å skjemme bort "barnet" litt.

Men det går da helt fint å bruke billige ting. Kommer nok til å gjøre det også. Fleecepledd er jo så rimelig på OBS, Nille osv. og det kan jo brukes i det uendelige. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe en dyr og fin hundeseng med det første. Som Siri sier så driter vel egentlig hunden i hvor fin senga er.. :D Så når valpen har blitt ferdig med tennene osv, så kanskje man kan investere i en litt dyrere og bedre seng. Så slipper man å gå på en smell når man oppdager at unghunden/valpen har hatt det veldig morro med senga en natt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som en økonomisk hundeeier. Bikkjene har et halsbånd hver, og så har jeg to utenom til "penbruk" med bling osv. Det er tre seler i hus, tre dekken og en regndress, to ringkobbel og to skinnkobbel, og en hundeseng som de har på deling. Det jeg har som har kostet meg mye penger det er imidlertid trimmeutstyret, men det må til om man skal holde en snuser i utstillingskondisjon. Lekene er stort sett gamle bamser og slike rimelige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg ikke er så "flink" som LinKr, men jeg har bl.a. investert i et lærhalsbånd som jeg regner med at kommer til å holde ut livet (med mindre jeg roter det bort). Og det er jo på en måte økonomisk det også da, istedenfor å måtte kjøpe nytt hver gang det går istykker.

Ellers skal det sies at jeg nylig kjøpte "ordentlig" seng til Tinka, som 2års gave, altså er hun langt forbi valpetullet :aww: Eneste er vel at jeg fint kunne kjøpt en veldig lik seng fra Hööks til 99kr, men den var på tilbud (har fra Kennel) og jeg regner med at den er litt bedre kvalitet, tiden vil vise. Jeg har faktisk vurdert å kjøpe den fra Hööks i tillegg, rett og slett for å sammenligne og se hvilken som faktisk duger best, eller om de er like bra, 99kr eller 499kr liksom :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ganske økonomiske hundeeiere, tror jeg. Garm har to seler; en ordentlig en for "skikkelige" turer, en til hverdags, og to halsbånd som brukes veldig sjelden, og da mest på turer i byen og slikt. Av kobbel har vi en langline og et vanlig bånd. Dekken trenger han ikke, og til stell trengs bare kloklipper, og en furminator i røytetida. Han ødelegger ikke leker, så baller og kong og slikt varer veldig lenge, kan faktisk ikke huske sist jeg kjøpte en leke til ham :aww:

Vi kjøpte en seng til ham da han var yngre, men han nektet konsekvent å ligge i den, og nå har han rett og slett bare et tykt fleecepledd på gulvet :aww:

Godbiter går det jo an å spare inn litt på hvis man tørker selv. Jeg har en sånn dehydrator-ting som jeg drar fram av og til, men i det siste er jeg blitt litt lat og kjøper ferdig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at man burde investere i noe dyrt og ordentlig til hunden som feks ett ordentlig kobbel osv. Men jeg har sett mange som kjøper fancy bling osv til en valp som den kommer til å vokse ut av på null komme niks. Det er på sånne ting at jeg heller ville kjøpt et enkelt justerbart ett :aww: og når det kommer til leker, feks ikke kjøpe hunter sine bamser med økologisk bomull men heller bruke brusflasker osv.

Selv har jeg investert i noe ordentlig til Ludde også som feks lær halsbånd osv, ellers ligger han i en seng som ligner på Bia sin bare til 399 eller noe.

Når det kommer til godbiter er det også mye å spare. Ludde elsker feks lungemos til 10 kroner pølsen, istendenfor glutenfrie hjortebiter fra gresshoppa :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at man burde investere i noe dyrt og ordentlig til hunden som feks ett ordentlig kobbel osv. Men jeg har sett mange som kjøper fancy bling osv til en valp som den kommer til å vokse ut av på null komme niks. Det er på sånne ting at jeg heller ville kjøpt et enkelt justerbart ett :aww: og når det kommer til leker, feks ikke kjøpe hunter sine bamser med økologisk bomull men heller bruke brusflasker osv.

Selv har jeg investert i noe ordentlig til Ludde også som feks lær halsbånd osv, ellers ligger han i en seng som ligner på Bia sin bare til 399 eller noe.

Når det kommer til godbiter er det også mye å spare. Ludde elsker feks lungemos til 10 kroner pølsen, istendenfor glutenfrie hjortebiter fra gresshoppa :aww:

Du jobber i en butikk i Oslo vest ikke sant? Tror du har mye av svaret der, for det er dessverre et kjent fenomen at mennesker i både Bærum og Oslo vest, må ha det beste, være seg bil, hus, hund eller utstyr til denne... samme gjelder til barna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting kjøper jeg "dyrt og ordentlig". Sele er en av dem, bilbur en annen. Men ellers har vi et ganske nøkternt økonomisk hundehold, i forhold til det du skisserer. En del lager jeg selv (leker, dekken mm.).

Det meste kan fåes billig eller tilogmed gratis hvis man gidder å følge litt med på finn.no.

Samme her. Leker kjøper jeg gjerne på ebay til en femtedel av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er økonimisk slik med hundene :aww: De har et lærbånd hver, Og ett lærhalsbånd hver :aww: Kita har noen fler halsbånd enn Nanti, men de går litt på deling. Alt i alt har jeg kjøpt to halsbåmd til Nanti. Eller har hun brukt valpehalsbånd etter Kita, samme med dekken og leker :D

Til seng har de dyner (2stk i hvert sengesett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber i en butikk i Oslo vest ikke sant? Tror du har mye av svaret der, for det er dessverre et kjent fenomen at mennesker i både Bærum og Oslo vest, må ha det beste, være seg bil, hus, hund eller utstyr til denne... samme gjelder til barna :aww:

Hysj da :D jo, det er Oslo vest, jeg har jo en kunde som hadde kjøpt seg ny porshe fordi den var så fin og holdt godt på varmen så ikke hunden skulle bli kald :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har så fryktelig mye mer enn det jeg må ha til mine. Dessuten er jeg flink til å finne billige ting. Kjøpte en stor og flott hundeseng i Herning i sommer til 200 danske. Den ville kostet 800 - 1000 her. Regndress fra Hööks og tøydyr fra Ikea koster en brøkdel av tilsvarende produkter fra dyrebutikker, bare for å nevne et par eksempler.

Men på samme måte som LinKr har jeg investert litt i pelsutstyr, der har jeg stort sett kvalitetsting som varer.

Edit: Kom forresten på at jeg har kjøpt en campingvogn til 70000 for å dra på utstillinger med ... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn både og.

Bilbur, flybur og selene til hundene mine er dyre og av god kvalitet.

Hundesengene sånn midt på treet, fra Børjes, og har vist seg å være veldig holdbare og like fine etter flere års bruk.

Dekken fra 50 kr til 400 kr, ville nok aldri betalt stort mer.

Syr en del selv.

Jeg bruker ikke massevis av penger på halsbånd, lenker osv.

Null og niks blingfaktor her.

Der har jeg funnet rimelige varianter jeg liker godt.

Lenkene mine er faktisk kjøpt på OBS.

Eldste er 4 år og ser like fin ut.

Valpeleker består av hullete sokker, og votter som mangler par.

Ting som uansett skal i søpla liksom.

Men til Hampus som dreper slikt kjøper jeg dyrere leker som kong og slikt.

KJøper det gjerne i Sverige når vi er der, og har liggende en på lur om den andre blir ødelagt eller forsvinner.

Da varer de i månedsvis, ikke 5 minutter.

Når man har hunder som gjør hva som helst for en bitteliten bit av frolic, så sparer man mye penger på godis.

Det jeg sparer mest penger på er vel kanskje at jeg legger bort utrtyret etterhvert som valpene har vokst ifra det.

Og tatt det fram til neste hund i stede for å måtte kjøpe nytt hver gang.

I og med at jeg har hunder io noen lunde jevn str, så er det penger å spare her.

Og halsbånd og dekken rekker jo ikke å bli slitte i valpeperioden.

For er vel en ting jeg ikke tenker økonomi på.

Jeg har funnet for som fungerer på de individuelt, og der ser jeg ikke på prislappen men helse og trivsel hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pr nå 3 hunder hjemme, og som flere har skrevet i tråden så er det slik her at vi har kjøpt skikkelige bilbur.

Ellers så er beholdningen fordelt:

5 halsband (hvorav det nyeste er ett år, resten 7-10 år), ett av halsbåndene er for valp og ett som jeg bruker når jeg trener/konkurrerer i LP.

6 turkobbel :aww: 3 av de har vi kjøpt (ca 7-10 år siden), mens de andre 3 fikk vi av en selger som holder på med hundeutstyr :P

2 utstillingskobbel (retriever-kobbel) Ikke noe "bling-bling" her i gården :D

3 seler (til hvert sitt bruk)

2 sporliner (hjemme-mekka)

Hadde en seng en gang i tiden (revet i fillebiter), men med de makuleringsdyrene vi har her i huset så er det bortkastet penger å kjøpe dyre hundesenger (ute har de de gamle putene til sommermøblene, men de tok kverken på de i dag :aww: ).

Pelsstellutstyr er det heller ikke så mye av her :D Frisørsaks og effileringssaks kjøpt på Sparkjøp, 4-6 børster/kammer tilsammen, potesaks og klotang. Ingen av de er noe fancye merker eller kostbare, men de fungerer fint her.

Tyggepinner kjøper jeg like gjerne på Sparkjøp som har 20 stk (pakke) til 20 kr, der finnes det også endel hundeutstyr til godt under prisen for merkevarene.

Edit:

når det kommer til leker så har vi 2 stk kong, drakamp-leker lager jeg selv, noen baller og x-antall fotballer (kjøpt til ungene, men som hundene har bitt istykker).

Leker til valpekull har vi som regel kjøpt når vi har vært i Sverige (10,- pr pipeleke/tau osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var heldige å skulle hente valpen rett etter ferie,så vi fikk kjøpt "startpakken" til en billig penge i Danmark :P

Dekken har vi ikke hatt bruk for før nå,så vi har sluppet å kjøpe inn ting hun vokser ut av. Dekkenet hun har er kjøpt på sparkjøp til 99;- er fornøyd,selv om det ikke passer i lengde eller høyde(sånn går det når man kjøper pølsehund med rare proposjoner :D ) Men det er bare å sy litt til så er det ok å bruke de dagene det bare er litt kjølig. Hun har også en ullgenser til å ha under som min mor har strikket som passer perfekt(og gratis) :D Skal etterhvert invistere i hurtta dress ol.

Ellers har hun et halsbånd (gresshoppa,kjøpt billig), en Trixie-sele (kjøpt brukt her på sonen) , flexibånd (full pris,men jeg vet at de somregel holder lenge), bilbur (dyrt og kvalitet),en hundeseng (kjøpt i danmark) og MASSE leker (føles ihvertfall slik når jeg rydder på kveldene :aww: )Mange av lekene er bamser og div. jeg selv hadde da jeg var liten og søt .Dyreste leken vi har kjøpt er en kong,men den var billig. Hun er også glad i sokker og votter og div. hun er ikke så nøye på det :P

Foret er det kvalitet på,så det kan bli litt dyrt. Men det synes jeg det er verdt.

Vi var forresten heldige med at dyrebutikken nedi her hadde 70% på ALT i butikken,da fikk vi hamstret inn noen poser med fòr og div. småting (typisk at det er tilbud osv. når det nesten er tomt på bankkortet :aww: )

Jeg følger en del med på finn.no osv å prøver å finne litt billige alternativer. Er mange som selger brukt og fint hundeutstyr.

Men jeg prøver generellt å ikke kjøpte unødvendige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. I dyrebutikken der jeg jobber skal alle ha det billigst mulig, intet unntak. Forståelig, men en helt annen hverdag enn på Oslo vest antar jeg. Hele CC-vest bærer jo preg av å ha dyrere vareutvalg i alle butikker enn f.eks. senteret der jeg jobber.

Selv har jeg sykt mye utstyr til Chessea. Både dyrt og billig. Skal innrømme at det er mye som frister på jobben. Men jeg trenger overhode ikke en brøkdel av det jeg har til henne, det skal sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å være økonomisk; jeg kom over en nettbutikk som har opphørssalg nå da de skal legge ned siden av en eller annen grunn :D En del bra hundeprodukter til en veldig bra pris!

Handlet nettopp et par ting,måtte handle før jeg tipset noen slik at tingene jeg ville ha ikke ble utsolgt :whistle: Sorry ;)

Verdt en titt ;)

http://www.doggystore.no/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma har:

- ikke halsband i det hele tatt (finner kanskje et om jeg roter igjennom alt jeg eier, men bruker det aldri så..)

- 3-4 seler som brukes (og noen liggende som er for store/små til daglig bruk)

- 2 dekken (regndekken og varmedekken)

- 1 genser for å hindre snøklumper og for å holde ekstra på varmen under dekken

- 1 matskål

- et kattebur fra Europris som brukes hyppig som sovested

- en hundeseng hun fikk med fra oppdretteren sin

- en fake bia-bed jeg fikk kjøpt for 200,- pent brukt

- en flexi line og et vanlig kobbel

- et par-tre leker

My har:

- minst 20 baller kjøpt billig på nett fra Clean run (eneste forbruksvaren bortsett fra mat...)

- 2 halsbånd

- 2 seler

- 5-6 kobbel til forskjellig bruk (lange, korte, med strikk, uten strikk, lær, regulerbar lengde osv)

- To matskåler

- 3 bur fra Europris (to i metall, et i tøy)

- minst 10 billige hundeleker bestilt på nett

- XX antall hjemmelagde hundeleker

... Så ser på meg selv som en veldig økonomisk hundeeier. Det eneste jeg må kjøpe titt og stadig er leker, fordi:

1) jeg kaster de på havet, opp i trærne eller glemmer de overalt

2) bikkja river de i stykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) jeg kaster de på havet, opp i trærne eller glemmer de overalt

Kjenner igjen den, ja ;) Jeg har ingen kontroll når jeg kaster ball, så mange ting som har forsvunnet. Greide en gang å kaste ballen til bikkja rett over fengselsmurene og inn på lufteområdene deres. Toget bort dit med Garm dagen etterpå for å få den tilbake, men de fant den ikke, så sitter sikkert en fyr på en celle et sted og har det gøy :D

Men å kjøpe dyre kasteballer lenger, det gidder jeg ikke :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rimelig stort antall rosa prinsessesenger :whistle: En til å ha i stuen på deling i størrelse XXL kjøpt i Herning i fjor, en kjøpt på hööks til 200,- til å ha i bilen, og en liten mikro seng som hun elsker kjøpt på salg til 49,-

Ellers har begge jentene et retriverkobbel (rosa) hver kjøpt til 59,- på utstilling en gang.

Jeg kjøpte to-tre halsbånd til Betty når hun var mindre, men alle til under 100,-

Dekken derimot, der har jeg to dyre hele dresser til begge jentene. Dekkenet koster vel 500,- Leker kjøper vi på den faste dyrebutikken vår, der går det mest i den minste størrelsen av sqikers, som koster 14,- for 3 stk. En i mnd ca, tror jeg vi kjøper, i hvertfall etter at BV kom i hus, hun ELSKER dem :D

Så nei, jeg anser meg egentlig som en økonomisk flink hunde-eier, kjøper sjeldent unødvendige ting.

Kom forresten på at jeg har fur-minator som ikke var så billig å kjøpe inn, men fordelt på 12 hunder, så er ikke prisen så galen pr stk alikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...