Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomisk hundeeier


edlitam

Recommended Posts

Jeg føler meg rimelig økonomisk i hundeholdet, til tross for at det har gått en del penger til utstyr gjennom X'ens tre første leveår. Men det jeg har kjøpt, har vært nødvendig utstyr, kombinert med at jeg har måttet prøve meg fram på hva som fungerer for oss og for hunden. Det meste av det jeg har er ting jeg trenger, framfor ønsker meg, og det kan brukes av neste hund og den neste etter det.

Det er sjelden jeg kjøper noe kun for utseendet. Jeg kjøpte et halsbånd og lenke brukt her inne, kun på grunn av utseendet, men det er vel også den eneste gangen. Jeg trenger ikke fjorten halsbånd med ulikt design og mønster og dekorasjon - men jeg har tre ulike halsbånd jeg bytter på, inkludert utstillingshalsbåndet, og jeg har et par valpehalsbånd med justerbar omkrets som venter på neste bernerhode i heimen. For meg er det nyttig, men jeg vet jo om de som har ett halsbånd og er helt fornøyd med det også. "Nyttig" og "fornuftig" kan være ganske så subjektive begrep... ;)

Hundeutstyret jeg har fyller et garderobeskap og vel så det - men det er for eksempel treningsutstyr som senere hunder også kan bruke, en hylle med håndklær jeg har arvet fra ei som skulle pusse opp badet og ville kvitte seg med gamle håndklær, pelsstellutstyr, osv. Sporlina mi er veldig dyr sammenlignet med hva som finnes - men jeg ønsket meg den til jul, og det har jeg gjort med bøker og andre konkrete ting jeg har lyst på, som ikke er noe hast. Jeg har også kjøpt noen ting brukt, for eksempel kløven.

Leker har jeg både dyre og billige, simpelthen fordi jeg har kjøpt forskjellige for å finne ut hva slags leker hunden liker best. Det hun ikke leker med, ligger og venter på neste hund.

Jeg har forsøkt å kjøpe billig børste, for eksempel, og den røk etter tre minutters greing, det ble for mye pels på hunden til at børsten maktet det... Da synes jeg det var en sur og bortkastet femtilapp, og bruker heller 150 kroner på en bra børste kjøpt på stand på utstilling.

Jeg kjøpte mest ting under X'ens første leveår, mens vi testet ut hva som fungerte og passet vårt hundehold og hennes lyster. Den neste valpen vil helt klart få færre ting, jeg har det jo allerede liggende her :whistle:

Dog har jeg etter å henge her lært meg tips og triks for å kunne kjøpe utstyr enda billigere, som jeg gjerne skulle ha visst tidligere. Ting har blitt kjøpt fortlpende etter behov, hadde jeg kunnet planlegge bedre kunne jeg spart mer på det jeg har kjøpt ;)

Det er fremdeles utstyr jeg ønsker meg, men det er ikke noe jeg virkelig trenger, så det får bli når jeg vinner i lotto eller en rik tante i USA lar meg arve.

Men når det gjelder kurs og utstillinger og stevner og slikt, kunne jeg nok vært mer økonomisk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder kurs og utstillinger og stevner og slikt, kunne jeg nok vært mer økonomisk... :whistle:

Akkurat den biten utelot jeg elegant... :D

For der er økonomi ikke tellende i det hele tatt.

Var sånn da jeg konkurrerte med hest også.

Andre lå i telt, vi på hotell...

Men pengene skal da sirkulere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. I dyrebutikken der jeg jobber skal alle ha det billigst mulig, intet unntak. Forståelig, men en helt annen hverdag enn på Oslo vest antar jeg. Hele CC-vest bærer jo preg av å ha dyrere vareutvalg i alle butikker enn f.eks. senteret der jeg jobber.

Selv har jeg sykt mye utstyr til Chessea. Både dyrt og billig. Skal innrømme at det er mye som frister på jobben. Men jeg trenger overhode ikke en brøkdel av det jeg har til henne, det skal sies.

Vi kan bytte jobb for en dag hvis du vil :whistle: det er ganske morsomt faktisk til tider =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder synes vel egentlig at fleecepledd er bedre enn hundeseng uansett, så fleecepledd til 20 kr på IKEA er det som går mest av her.

Men da jeg var på IKEA sist så hadde de saueskinn på tilbud, så jeg kjøpte et og delte i fire, da en sånn firkant er mer enn stor nok for mine små ;) det var en stooooor vinner!

Halsbånd er billig på ebay.

Det jeg har kjøpt dyrt, er vel klærne deres. Hurttadekken koster 500kr per dekken, men jeg synes investeringen er verdt det, de holder i veldig mange år. Og ullgensre jeg har fått andre til å strikke. Men nå har jeg strikket noen ulldekken selv, det var mye billigere å kjøpe garn til 16 kr og strikke selv enn å betale 250kr per genser :D ikke fordi, genserne er kjempeflotte de, men jeg er ikke rik :whistle: Og de dekkene jeg lager er ikke bare varme og gode, men de er så bra tilpasset til hver hund siden jeg kan måle underveis, at de ikke er til hunder for noen av bevegelsene deres :P jeg er dritfornøyd med meg selv assa :P

til matskål og vannskål bruker jeg noe greier fra IKEA der også, trenger jo ikke store skåler når man har miniatyrhunder.

Bur har jeg kjøpt på finn, og leger til 5kr stykket på ikeas barneavdeling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan bytte jobb for en dag hvis du vil :D det er ganske morsomt faktisk til tider =)

Det hadde vært morsomt! Mersalg hos oss er en skikkelig utfordring. Men folk åpner virkelig lommeboka nå før jul merker jeg. Omsetningen stiger jo til himmels. Bra for oss, men litt sykt og. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært morsomt! Mersalg hos oss er en skikkelig utfordring. Men folk åpner virkelig lommeboka nå før jul merker jeg. Omsetningen stiger jo til himmels. Bra for oss, men litt sykt og. :whistle:

Du kan vel se snittsalget vårt, ligger ganske mye over de andre buddy butikkene =p skjønner ikke hva folk tenker med noen ganger jeg da. En ting er å bruke penger på hundemat, godteri og litt sånne ting, men når det er snakk om økologiske leker, og blingbånd til godt over tusenlappen ;) jeg med øyene. eller senger man vet at blir ekle og skitne, men de er sikkert pene første uken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel se snittsalget vårt, ligger ganske mye over de andre buddy butikkene =p skjønner ikke hva folk tenker med noen ganger jeg da. En ting er å bruke penger på hundemat, godteri og litt sånne ting, men når det er snakk om økologiske leker, og blingbånd til godt over tusenlappen :hmm: jeg med øyene. eller senger man vet at blir ekle og skitne, men de er sikkert pene første uken :)

Hehe, ja det er litt uforståelig for oss jordiske. :) Men som sagt - bra for butikken.

Du jobber på CC-vest, eller?

Jeg tror det dyreste jeg har til bikkja er klippemaskin. Og trimmebord. Heltnødvendig når man har portis, spør du meg. Så det er vel verdt investeringen. Mitt forsøk på å mekke hjemmelagede stellebord gikk ikke sånn spesielt bra, så det var greit å få det kjøpt også, tross prisen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn back on topic, så tror jeg en av de beste metodene til å være økonomisk er å kjøpe kvalitet. Produkter som holder i lang tid, gjerne ut bikkja sitt liv, og produkter som kan brukes videre på neste bikkje.

Med andre ord, er det kanskje bedre å investere i den "dyre" bia-beden, som tilgjengjeld holder flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn back on topic, så tror jeg en av de beste metodene til å være økonomisk er å kjøpe kvalitet. Produkter som holder i lang tid, gjerne ut bikkja sitt liv, og produkter som kan brukes videre på neste bikkje.

Med andre ord, er det kanskje bedre å investere i den "dyre" bia-beden, som tilgjengjeld holder flere generasjoner.

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men har man en hund som ødelegger det meste, sånn som f.eks. min egen hund, så er jeg jammen ikke så sikker på om det lønner seg å kjøpe dyrt. Min hund har ødelagt hver eneste seng hun har hatt pga. graving. Det er yndlingshobbyen liksom. Så jeg gidder ikke kjøpe dyre senger lengre. Men sånn jevnt over tror jeg det å kjøpe kvalitet lønner seg.

Jeg tenker og at størrelse på hund har mye å si jeg. Store hunder trenger kraftigere, ofte mye dyrere utstyr, og sliter det nok ut fortere enn småhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er forholdvis lett å ha et økonomisk hundehold, for hunden krever ikke all verdens utstyr og stasj. Men om en vil være økonomisk er en annen ting.

Embla har hauger og lass av alt mulig rart, og det meste er kjøpt hennes første leveår, no har det dabba litt av for jeg har vel kanskje innsett at bikkja driter i hvilken farge det er på halsbåndet :hmm:

Hundesengene jeg har er laget av to oppdelte overmadrasser med sydd trekk til.

Tingen for meg er at pengene alltid får bein å gå på før hunden var det sko, no har det vært hunden, og hva neste ting blir er litt uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men har man en hund som ødelegger det meste, sånn som f.eks. min egen hund, så er jeg jammen ikke så sikker på om det lønner seg å kjøpe dyrt. Min hund har ødelagt hver eneste seng hun har hatt pga. graving. Det er yndlingshobbyen liksom. Så jeg gidder ikke kjøpe dyre senger lengre. Men sånn jevnt over tror jeg det å kjøpe kvalitet lønner seg.

Jeg tenker og at størrelse på hund har mye å si jeg. Store hunder trenger kraftigere, ofte mye dyrere utstyr, og sliter det nok ut fortere enn småhunder.

Det er sant, man må jo vurdere det. Jeg bruker f.eks. ikke lærkobbel på en valp som biter i båndet :hmm: Da bruker man heller et i nylon eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at de fleste her inne har godt og vel over 5 halsbånd til hundene sine, ørten forskjellige leker, og senger til stue og kjøkken. Selv jobber jeg i en dyrebutikk på Oslo vest der også folk alltid skal ha det dyreste ( ikke nødvendigvis det beste), derfor lurte jeg på hvilke økonomiske tips sonen har både til de som skal få seg valp, og de som ønsker og oppdatere hundeutstyret. Kom gjerne med forslag til nettbutikker med bra og rimelige ting.

En ting som jeg har tenkt på feks er alle de som kjøper dyre hundesenger til valpen. Hvorfor ikke bare ta en banankasse og slenge oppi ett fleecepledd til 10-20 kroner :D

JEG bruker banankasser med tepper i til valpene! :) De har vi som oftest på soverommet, så det er ingen big deal i stua. De blir jo herpet og etter hver natt er den noen flere pappbiter som ligger på gulvet, men det er jo da jeg er glad for at det ikke er en dyr seng vi har kjøpt. :hmm: I stua har vi nå faktisk et teppe og en gammel utemøbelpute - og dèt er stygt det! :) Men Nenya er fæl på å grave i ting, og noen ganger tisser hun på liggeplassene sine (UVI), så det må være ting som kan vaskes lett. Har også hatt en ikeaseng vi har kastet. Den litt dyrere sengen, som er minst like stygg som ikeasengen var, klarer jeg liksom ikke å kaste; den var jo så dyr! ;) Men når udyret har blitt friskt og veloppdratt kommer det ny seng i hus. Den skal være både fin og myk og god samtidig, og da er jeg villig til å betale litt.

Av halsbånd har jeg lite; jeg kjøper billige ting til de som valper (det billigste sist gang var faktisk Hunter!), men som voksne har de ett eller to halsbånd hver. Det samme med kobbel; de har to hver; ett lærkobbel jeg antar at vil vare i all evighet pga god kvalitet, og et reflekskobbel jeg må bytte ut med et nytt når refleksen er borte. Forrige hunden min hadde bare et reflekskobbel han..

Leker lager jeg gjerne selv; ofte bruker jeg noe jeg har kjøpt og "forbedrer" det. Har endel leker, og liker å kjøpe nytt, men det er liksom ikke det jeg bruker mest penger på. Fôr kjøper jeg også billig. Er sjeleglad for at jeg fôrer på noe som er billig faktisk, og fatter og begriper ikke at folk gidder å betale 800 kr for 12 kg, når vi kjøper 40 kg til 520.

Seler derimot... oioioi.. For det første kjøper jeg jo seler til de allerede som valp, og seler er dyrt uansett hvor smått man skal ha det. Så har vi jo det fine problemet med at jeg ikke finner seler som passer skikkelig bra til Tulla, og dermed ender jeg opp med å kjøpe massevis. Prøver å låne først, og de jeg kjøper som ikke passer gir jeg bort. Så det hoper seg ikke opp med seler, men det blir jo unektelig dyrt i lengden da.

Dekken har jeg noen av også. For en liten mnd siden kjøpte jeg hele tre stk (har tre fra før, hvorav et BOTdekken). Det er ulldekken som jeg tror er av super kvalitet, og som jeg tror jeg vil ha lenge, og nå ser jeg ingen grunn til å kjøpe så mye nye dekken egentlig. Det eneste er at Nenya skal få seg kondomdrakt... :P

Men jepp - som andre nevner: pelsstellsutstyr. DET er dyrt det. Når vi snakker sakser til 800 kr, klippemaskin til flere tusen, trimmebord, diverse kammer, osv osv. Og shampoer! Jeg kan blakke med på shampoer! Må bare prøve den typen, og den andre, og den balsamen skal visst være god, og den sprayen der, og den kuren der, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempe uøkonimisk i hundeholdet mitt. De har vanvittig med utstyr. Jeg har faktisk et eget rom for hundeutstyr, og i tillegg noen kvadratmeter i garasjen. At de har utstyr for 30-40.000 kr, sjokkerer meg evt. ikke. Jeg bruker det meste, men har helt klart endel som jeg sikkert kunne ha solgt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg hadde litt lite å gjøre så begynte å sammenlingne priser på ebay og på tropehagen zoo / canis:

...Pris i norge...Pris fra ebay med frakt i norske kr.

Kong tug a war:.................260...83

Puppie kong M...169...60

Kong snugga wubba puppie ca..119...51

Kong braidz m...169...60

Kong COOL AQUA L..189...93

Kong..189...61

kong goodie bone m ca..200...70

kong Valpefrisbee...119...62

Lekene til sammen;.............1423...540

De det står ca. på fant jeg ikke ordentlige norske prisene på, men fant noe lingnende

Etter jeg gjorde dette kjøper jeg ihvertfall kong ting på ebay og prisene fra ebay er også med frakt :ahappy:

Anbefaler selgeren Philip_ahrens. Kan sende linker til tingene hvis noen vil ha :innocent: Vi har ikke hund enda, så vet ikke om vi kommer til å være økonomiske, men tror da det...

Edit: jeg får det ikke til å bli rette linjer osv. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er så veldig økonomisk eller ikke. :whistle:

Bikkja har:

- 3 halsbånd, 2 hurrta halvstrup og en rundsydd halvstrup.

- 3 seler, bruker kun en av de til vanlig, den andre er trekk sele og den tredje bruker hun ikke pga dårlig passform.

- 5-6 kobbel, lange, korte, med strikk.

- 2 dekken, ett varmedekken og ett flisdekken.

- 2 matskåler, en til mat og en til vann.

- 1 seng på stuen, den har hun hatt siden hun var valp, den er av plastikk, så vi kan putte hva vi vill oppi til underlag.

- 1 tøybur til soveplass på soverommet vårt.

Kan ikke komme på noe mer i farten, hun har jo også noen leker og potesokker, men det har hun hatt lenge, kan ikke huske sist jeg kjøpte leker til henne. Godbiter kjøper jeg når jeg kan, kanskje 2 ganger i mnd, kjøper da mye i gangen så vi har en stund. Bein o.l kjøpes også da. Er kanskje en økonomisk hundeeier alikevell. Er en stund siden jeg har kjøpt noe nytt til henne nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en økonomisk hundeier tror jeg.

JEg digger å handle til hundene! Halsbånd (de har vel oppimot 10 hver?) Dekken (kvalitet), bur (kvalitet) masse leker, bein, snacks osv. Kvalitetsfor er veldig viktig for meg, og det er jo ikke billig

Ingen av de har hundeseng, Tesh har bur (hun liker buret sitt hun) og Cosmo sover i en eller annen sofa eller i buret sammen med Tesh. De har egene dyner og dynetrekk også.

Hvorfor er jeg ikke økonomisk? vel, jeg trenger ikke være det da jeg aldri handler til meg selv annet en om jeg virkelig trenger noe, velger heller å bruke det på hundene da jeg HATER å handle klær osv (bortsett fra sko). Rart kleskapene mine er fulle,hehe!

Når jeg kjøper leilighet til sommern blir nok ting litt annerledes, men hundene har alt de trenger og da kommer kanskje denne tråden til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, økonomisk er jeg vel ikke. Jeg bruker lite penger på meg selv og klær å sånt, men masse på hundene :icon_redface:

Amiga har

2 sporseler (forskjellige størrelser)

1 hurta pro sele

1 trixie sele

1 ferplast sele

1 richo sele

3 forskjellige bånd

Langline

Bamser fra ikea, masse diverse leker kjøpt overalt

stellebord, blåser, efilleringssaks, potesaks. Dunke med dyr shampoo ,dremel. Mange forskjellige dra leker, kaste leker, og tennisballer.

Og sist men ikke minst 3 hundesenger, og et bilbur, et tøybur og et flybur.

Økonomisk? jeg? :icon_redface:

Godt at nå har hun ca alt vi trenger og jeg må stoppe å handle så mye :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hmm.. Angus kommer jo i hus om ca 7-8 uker, og jeg vil si at jeg er relativt ferdig med alt utstyret han trenger:

- Halsbånd m/ koppel til valpeperioden: 30 kr på Rema 1000

- Mat og vannskål: 400 kr (de var dyre, men de var sååå kule :D )

- Seng: 199 kr fra Hööks

- Klotang: 59 kr fra Hööks

- Div. leker: ca 170 kr tilsammen

- Treningsting: 250 kr ca

- Bæsjeposeholder: 30 kr

- Valpegrind: 100 fra Biltema

Litt over 1000 kr har vi brukt så far (i hvert fall av det jeg kan huske). Det synes jeg ikke er dårlig i det hele tatt :D

Regner med at det meste blir ødelagt i valpetiden, så her i gården kommer det ikke noe luksus inn før han er ca ferdig med valpebiteperioden og når han også er nesten ferdig utvokst.

Det vi trenger er en god sele, bilbelte (ikke plass til bur i bilen), shampoo&balsam i en, en børste til å gre han med her og der, en underullskarde til røytesesongene. Jeg tror det var det hele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...