Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige sleder/vogner/trekkutstyr

pippin

Recommended Posts

Jeg titter litt rundt på nettet å ser jo på forskjellige ting slik som kickbiken, kickspark, spark med jul osv. Er det noen som har erfaring med disse?

Og er det noen som har tips til hjemmelagde ting man eventuelt kan bruke? Er jo ofte ganske dyrt for utstyr med skikkelig kvalitet. Hjemmelagde pulker, sledetyper, vogner osv? :ahappy: Noen kreative sjeler der ute som har lagd noe selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kickbike cross max, og er veldig fornøyd med den. :ahappy:

På vinteren (hadde første tur nå nettopp faktisk) bruker jeg en helt vanlig spark, som han trekker meg på. Veldig gøy :hmm:

Men litt lettere å skrive noe om du forteller litt mer hva du er ute etter, hva du tenker på en måte. Bruksområde etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kickbike cross max, og er veldig fornøyd med den. :ahappy:

På vinteren (hadde første tur nå nettopp faktisk) bruker jeg en helt vanlig spark, som han trekker meg på. Veldig gøy :hmm:

Men litt lettere å skrive noe om du forteller litt mer hva du er ute etter, hva du tenker på en måte. Bruksområde etc. :)

Hvordan er den? Er den behagelig å bruke? Jeg synes ståbrettet er så lavt. Det ser ut som man ikke kan kjøre på så ulent terreng uten at brettet kommer borti bakken. Ikke at jeg har store planer om å drive terrengkjøreing altså :D HVordan er klareringen og hvilket underlag kjører du på?

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg er på utkikk etter. Noe liknende som kicksparken på vinteren kanskje. Spark fungerer jo greit så lenge det er på flat og hard bakke. Hadde vel vært greit med noe som ikke går gjennom snøen i f.eks. en løype på vintern. Med bredere plastski festet på f.eks.

Så noe som kan brukes både i løypa og på hard vei. På sommern er jeg litt usikker, der blir det jo sykkel ihvertfall, men skulle hatt et alternativ til det. Der hunden ikke bare løper men gjerne trekker litt i tillegg, som på en saccovogn. Men hva er bra for èn hund? Jeg har ikke planer om flere med det første. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickbiken er perfekt for en hund :-) den har to nivåer av bakkeklarering. Jeg har på den høyeste, blir litt tyngre om man skal sparke litt for egen maskin. Jeg kjører bla. på skogstier, det går veldig fint. Må jo passe opp for steiner og høye røtter, og dumper, men den fungerer veldig godt i skogen ja. Og selvsagt og på grusveier. Så jeg bedriver vel egentlig litt terrengkjøring, testet den ut på et høstet jorde. Men stort sett kjører vi på skogsveier og litt brede stier, blir mer flyt i det da, uten så mange svinger.

Jeg synes den er behagelig å bruke og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt redd for stor fart og dårlig kontroll så jeg tar gjerne imot tips om STABILE og sikre kjøretøy :) Jeg tør ikke å ha hund foran på sykkel f.eks. fordi jeg er altfor redd for å tryne.. :ahappy: Pingle som jeg er :hmm:

Saccovognen er jo super, men som du sier best til to hunder.. Skulle hatt en miniversjon av den som ikke veier all verden som en hund kunne klart å trekke.

Og weightpulling har jeg også tenkt å prøve. Så en liten vogn der også. Har ikke bruk for disse som tåler ett tonn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sacco vogn og bruker den til en hund men han er jo ganske sterk me sine 50 kg, men jeg går av i oppover bakker og hjelper han, han klarer d bra selv men får dårlig samvittighet for han vettu;)

Ellers hjemme mekka jeg en spark til slede, tok av meiene og satte på ski under i stedefor. Meiene var rett å slett for skummle i forholdt om den skulle få kjørt over hunde potene men med ski så er det jo ikke samme faren selv om d sikkert er vondt for hunden det også. Har også lagt et slags brett me små spiker som er rettet nedover mot isen som jeg tråkker på som brems. hunden drar med trekk sele og to elastiske bånd... ganske hjemme mekka men det fungerer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spark/den jeg la ut? Med føttene :innocent: Akkurat å stoppe synes jeg ikke er noe problem på spark, jeg roper jo litt stopp og, men det er bare å sette en hel eller to i bakken egentlig. Men jeg bruker den aldri spark i skarpe nedoverbakker da, har ikke et døds ønske heller, begrenset hvor mye man får styrt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å har du kjøpt den jeg la ut? Kult, du må si hvordan du synes den er! Har litt lyst på merker jeg, tror den kan fungere bedre når mjøsa har fått litt snø på seg, at den ikke synker like igjennom som vanlig spark.

Må jo nesten ha kickspark når jeg har kickbike! :innocent: Men den er jo litt dyr da, og jeg har en helt ny spark... kanskje neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å har du kjøpt den jeg la ut? Kult, du må si hvordan du synes den er! Har litt lyst på merker jeg, tror den kan fungere bedre når mjøsa har fått litt snø på seg, at den ikke synker like igjennom som vanlig spark.

Må jo nesten ha kickspark når jeg har kickbike! :innocent: Men den er jo litt dyr da, og jeg har en helt ny spark... kanskje neste år.

Jupp, fikk Esla Kickspark til bursdagen min. Må feste på skiene under (skjønte ikke helt hvordan :lol: ), og vente på litt mer snø, evt løyper, så får jeg prøvd! Ellers er det jo en vanlig spark egentlig, og det har jeg jo prøvd. Men denne gangen skal bikkja festes i sparken, og ikke i meg, har jeg tenkt. Nytt trekkpunkt for henne er sikkert bare positivt. :lol: Menmen, just nu har vi uansett en uke hvor hun ikke skal trekke i det hele tatt; dèt er sprøtt det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fryktelig ubehagelig å feste hunden i deg selv, tenker at da må du jo bli dratt inntil styret :innocent: Jeg fester alltid i selve sparken jeg.

Jeg hater egentlig vinter, men fint sparkføre+hund er iallefall en positiv ting :lol:

Er det slik at det faktisk går an å bruke den i oppkjørte skiløyper? Da utvider mulighetene seg plutselig!

Hvorfor skal hun ikke trekke forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fryktelig ubehagelig å feste hunden i deg selv, tenker at da må du jo bli dratt inntil styret :innocent: Jeg fester alltid i selve sparken jeg.

Jeg hater egentlig vinter, men fint sparkføre+hund er iallefall en positiv ting :lol:

Er det slik at det faktisk går an å bruke den i oppkjørte skiløyper? Da utvider mulighetene seg plutselig!

Hvorfor skal hun ikke trekke forresten?

Har festet hunden i meg tidligere, føler jeg har bedre kontroll da, og det er ikke ubehagelig, for jeg er ikke SÅ bøyelig i ryggen at jeg ikke kan stå rak selv om hun drar. :lol:

Jepp, med ski kan den sikkert brukes i løyper (ikke i selve sporene, men i skøytebanen). Blir spennende å teste. Blir jo som en slags slede da..

Massørens ordre er grunnen til at hun ikke skal trekke nå. Skal se om det har noe for seg mtp muskelproblemene hun har pådratt seg pga trekk med feil sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker motsatt, at jeg har bedre kontroll når jeg fester ham i sparken, da har jeg jo mulighet til å hoppe av og.

Hadde vært kult om den kunne brukes i sporene, togskinner :lol:

Håper Tulla blir bedre fort, slik at dere får en bra trekksesong! :innocent:

Problemet er at det er for langt mellom meiene; en spark er jo tross alt bredere enn et par ski. Derfor går det ikke. Men JO, helt klart burde noen lage noe sånt! :lol:

Krysser fingrene vi også for at Tulla blir bedre, og ikke minst for at vi finner en god sele. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er deilig å ha festa hunden i meg selv jeg, har quickutløser på beltet om noe skjer + at jeg har den akkurat i korsryggen hvor ryggen min liker å låse seg når vi skøyter og løper fort så hun hjelper meg med at ryggen ikke låser seg også :innocent::lol:

Med spark har jeg enten holdt eller festet i meg da også,er jo å bare rette ryggen litt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle oss hvordan kicksparken er Huldra! Den ser genial ut.. :innocent: Det blir definitivt en slik en på meg en dag.

Går det ikke an å feste ski på sparken da Lola? Blir kanskje litt vanskelig siden den ikke er lagd for å feste slikt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle oss hvordan kicksparken er Huldra! Den ser genial ut.. :innocent: Det blir definitivt en slik en på meg en dag.

Går det ikke an å feste ski på sparken da Lola? Blir kanskje litt vanskelig siden den ikke er lagd for å feste slikt på..

Tror det blir litt vel hjemmesnekret i så fall, og dermed ikke trygt :lol: Fungerer fint med sparken slik den er nå altså, men kunne godt tenkt meg å ha noe jeg kunne brukt på snøen.

Jeg tror nok vanlige sparkmeier er best på nedgått snø på asfalten, ski vil jo bare gli og bli ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Pawtrekker og er veldig fornøyd med den ( sommersbruk )

Føler at jeg har mer kontroll når jeg bruker denne kontra sykkel. Stødig å stå på også. Tåler ulent terreng i fart også.

På vintern er det ski. Har du hurtigløser på beltet kommer du deg raskere løs om noe skulle skje ( om du hopper av sparken kan jo denne dras avgårde av en skremt hund og begge to skade seg ). Du har mer kontroll siden du selv kan bremse/ploge og flere muligheter for turområder ( skiløyper ). I mitt hode ser det vanskeligere ut å bremse på sparken enn på ski i eks en nedoverbakke.

Men det blir spennende å høre Huldras erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigger under skoene funker greit. :wub: Gleder meg til å teste ut min nye Kickspark jeg også, tror det blir bra! :wub:

Hardu kjøpt den kivksparken? fortell hvordan den virker me hund da når du har prøvd den ut.. har lurt på å kjøpe slik selv.. min hjemme lagde er jo litt tung;) hvor bestillte du den i fra og hva koster den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardu kjøpt den kivksparken? fortell hvordan den virker me hund da når du har prøvd den ut.. har lurt på å kjøpe slik selv.. min hjemme lagde er jo litt tung;) hvor bestillte du den i fra og hva koster den??

Fikk den i gave, så jeg vet ikke hvilken butikk den kommer fra eller hva den kostet. Men Finland var visst landet. Skal gladelig dele av mine erfaringer når den tid kommer! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...