Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg klarer ikke mer...


Ann-C.

Recommended Posts

kloookt, "belgerpia" og enig er jeg til Dovre faller...

... det er jo dette vi lærer i forb med kennelopphold også...at det er hunden som skal (være motivert for) å "forlate" eieren og ikke omvendt,.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Ja jeg er helt enig, det var utrolig dumt gjort av meg.

Gjorde det mest av hensyn til mannen istedenfor å prioritere hunden.

At vi nå i ettertid har funnet flere småsår på hunden gjør ikke saken bedre og jeg har utrolig dårlig samvittighet for hva jeg utsatte ham for.

Tror nok ikke det er verre enn at han kan ha kranglet litt med en annen hund, for det er ikke noe han har fått hverken før eller etter her hjemme.

Glad vi fikk han tilbake, så vi kan lete bedre.

Øvelse gjør mester, men fader, at det er mulig å feile så grundig fra starten av!

Men å påstå at man kjenner en hund etter under et døgn, det syns jeg ikke stemmer.

Man bør jo ha noen dager sammen før hunden slår seg helt til ro.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å spørre...

Hvilke erfaringer har dere med FOD?

Er det et trygt sted å plassere hunden til omplassering?

Trudes hadde ikke plass og ikke Re hundehotell heller.

Da er det ikke så mange steder igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig, det var utrolig dumt gjort av meg.

Gjorde det mest av hensyn til mannen istedenfor å prioritere hunden.

At vi nå i ettertid har funnet flere småsår på hunden gjør ikke saken bedre og jeg har utrolig dårlig samvittighet for hva jeg utsatte ham for.

Tror nok ikke det er verre enn at han kan ha kranglet litt med en annen hund, for det er ikke noe han har fått hverken før eller etter her hjemme.

Glad vi fikk han tilbake, så vi kan lete bedre.

Øvelse gjør mester, men fader, at det er mulig å feile så grundig fra starten av!

Men å påstå at man kjenner en hund etter under et døgn, det syns jeg ikke stemmer.

Man bør jo ha noen dager sammen før hunden slår seg helt til ro.

Eller?

som mange nevner, få personen til dere. La de komme på kaffebesøk, la hunden bli kjent med de. Gå tur sammen etc. Da er det lettere den dagen de tar med seg hunden enn at en vilt fremmed kommer. Og ja, det kan ta dager til uker før en hund slår seg til ro, igjen reflekterer mot tillliten den har mot menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo de som kjøpte ham her først, men vi gikk ikke noe tur.

Det er jo litt av problemet, jeg går ikke ut av huset hvis jeg ikke virkelig må.

Og iallfall ikke med fremmede eller alene.

Nei, dette er vanskelig og jeg vet ikke lenger opp og ned.

Har gått for langt på alle vis og jeg føler hunden er for stor utfordring for de aller fleste.

Som nevnt tidligere, hvorfor skal andre ville ha en hund jeg ikke klarer å ha?

Men skal ringe FOD etterpå, når de åpner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å spørre...

Hvilke erfaringer har dere med FOD?

Er det et trygt sted å plassere hunden til omplassering?

Trudes hadde ikke plass og ikke Re hundehotell heller.

Da er det ikke så mange steder igjen...

Enn "Solplassen", ved ski i Follo. Google den. De som bl.a. driver "aldershjem" for gamle hunder. Den kan jeg gå for, etter erfaring.

Fra Horten er det enkleste/korteste å ta ferga over og kjøre inn i Ski v vinterbro.

PS: og kjære vakre vene deg - nå SLUTTER du å ta inn over deg rådene du får. Etter mitt syn er du kjempemodig som søker hjelp, og en råtass til å ta til deg, endre og ordne opp! Jeg garanterer at de andre her synes det samme, ellers hadde folk ikke "spandert" rådene på deg. Du er med andre ord en "verdig trengende" i denne sammenhengen, hrrmmmmmmmikkeblileidegellersinnanådaaaaa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar til meg alt av råd jeg egentlig.

Ikke alt er gjennomførbart, men jeg kan ikke gi opp før hunden har det bra, selvom det blir mange tårer og vanskelige beslutninger.

Takk for tipset om solplassen.

Virket veldig fint, men tror ikke de vil ha ham.

"Dette er forbeholdt friske hunder uten en atferd som kan være vanskelig å håndtere."

Der forsvant muligheten hans...

Kan jo ikke bli sinna for tips og råd vettu trps. :lol:

Ett kvarter igjen før jeg kan ringe FOD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar til meg alt av råd jeg egentlig.

Ikke alt er gjennomførbart, men jeg kan ikke gi opp før hunden har det bra, selvom det blir mange tårer og vanskelige beslutninger.

Takk for tipset om solplassen.

Virket veldig fint, men tror ikke de vil ha ham.

"Dette er forbeholdt friske hunder uten en atferd som kan være vanskelig å håndtere."

Der forsvant muligheten hans...

Kan jo ikke bli sinna for tips og råd vettu trps. :lol:

Ett kvarter igjen før jeg kan ringe FOD!

Skulle gjerne kommet innom idag men jeg er stuck uten bil,så kommer innom til uka, sånn OT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om solplassen.

Virket veldig fint, men tror ikke de vil ha ham.

"Dette er forbeholdt friske hunder uten en atferd som kan være vanskelig å håndtere."

Der forsvant muligheten hans...

Gi deg, a! :lol: Du, selv om du og hunden sliter så er den fremdeles frisk og det er mulig for andre å håndtere den. Selv om den f.eks har adferd som Ann-C sliter med og som er fryktelig vanskelig for Madam Mim å takle så kan sikkert "sonenmedlem bjartebjartesen" håndtere den lett med "ene hånda på ryggen" og trives med hunden.

Vi er alle forskjellige, både folk og bikkjer. Det gjelder bare å finne de to individene som passer til hverandre, tror jeg. :D

Senk skuldrene nå, dette ordnes - det er jeg helt sikker på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn positiv ting oppi alt stresset om dagen er iallfall at jeg har ganske god oversikt over omplasseringshjem på østlandet!

Noen som har vært borti SPCA Norge?

Og Bina's?

Og du har helt rett Madam Mim.

Han er jo en flott hund, som trenger den rette personen.

Noen av omplasseringshjemmene jeg har vært i kontakt med har anbefalt å avlive ham, fordi det er "for sent" å gjøre noe med.

Men hvordan kan da hunder i f eks USA (animal planet, here I come) som har blitt mishandlet og ødelagt år etter år bli fine familiehunder?

Ser vi bare det positive, og etter kort tid faller hundene tilbake til agressiviteten og må avlives?

Det nekter jeg å tro!

Har en dårlig dag idag, og klarer ikke stå opp, men med to hunder og en katt i senga kan jeg jo ikke annet enn å tenke på hvor heldig jeg faktisk er!

Jeg har ikke ødelagt hunden på den måten iallfall...

Vet ikke om det er en form for dominans jeg, men han ligger iallfall med hodet på puta til mannen.

Føler meg iallfall trygg på at jeg blir passet på.

Det er ikke bare for min skyld at han trenger et nytt hjem, det er fordi han fortjener så mye bedre og jeg er sikker på at den rette eieren finnes der ute.

Venter på svar fra Bina's idag og dersom de sier nei så har jeg skjemaet til FOD her, så jeg er ikke tom for alternativer ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi fikk en kjøper.

Eldre mann som virket veldig seriøs og med masse erfaring.

La ikke skjul på at JEG ikke kan gå tur med ham, men at med MANNEN går han veldig fint.

De fikk ham i går i kveldingen og idag ringte personen og kjeftet meg huden full fordi jeg hadde løyet for ham og solgt en hund som er klin gæærn.

Han anklaget meg tilogmed for å ha solgt ham en uren bc!

Påsto at beina hans sto feil og han bærer halen for høyt.

Jeg sa ifra om den halen igår, for han har ekstrem selvtillit og bærer halen mer som en gris enn en hund.

Og vi sa veldig tydelig ifra at hunden trenger mye sosialisering og trening i å gå tur.

Det husket de tydeligvis ikke idag...

Mannen min har hentet ham nå og hunden kunne ikke komme fort nok inn i bilen.

Sitter bare og griner og hikster og vet ikke hva som er verst akkurat nå.

Å bli anklaget for å juge om noe jeg har vært planke ærlig om, eller at hunden er så ille at han ble sendt tilbake.

Æsjda, hørtes ikke noe gøy ut ;)

Noe lignenes skjedde når vi skulle omplassere Rottweileren, og disse folka hadde vært hos oss 2ganger, blitt med på tur osv. Etter noen dager ringte de å anklaget oss for å ha solgt dem en aggresiv hund og at vi hadde lurt dem. Og dette etter vi hadde fortalt om alle ting om han, vi hadde nevnet ALT, rett og slett for å unngå noe slikt. Men den dag idag lever han et kjempe flott hundeliv hos noen andre :drool: Så det ordner seg nok skal du se ;)

Èn positiv ting oppi alt stresset om dagen er iallfall at jeg har ganske god oversikt over omplasseringshjem på østlandet!

Noen som har vært borti SPCA Norge?

Og Bina's?

Og du har helt rett Madam Mim.

Han er jo en flott hund, som trenger den rette personen.

Noen av omplasseringshjemmene jeg har vært i kontakt med har anbefalt å avlive ham, fordi det er "for sent" å gjøre noe med.

Men hvordan kan da hunder i f eks USA (animal planet, here I come) som har blitt mishandlet og ødelagt år etter år bli fine familiehunder?

Ser vi bare det positive, og etter kort tid faller hundene tilbake til agressiviteten og må avlives?

Det nekter jeg å tro!

Har en dårlig dag idag, og klarer ikke stå opp, men med to hunder og en katt i senga kan jeg jo ikke annet enn å tenke på hvor heldig jeg faktisk er!

Jeg har ikke ødelagt hunden på den måten iallfall...

Vet ikke om det er en form for dominans jeg, men han ligger iallfall med hodet på puta til mannen.

Føler meg iallfall trygg på at jeg blir passet på.

Det er ikke bare for min skyld at han trenger et nytt hjem, det er fordi han fortjener så mye bedre og jeg er sikker på at den rette eieren finnes der ute.

Venter på svar fra Bina's idag og dersom de sier nei så har jeg skjemaet til FOD her, så jeg er ikke tom for alternativer ennå!

Verdens beste Border Collie jente (heelt objektivt selvsagt.. ) skulle egentlig også bli avliva, omplasseringshjem og dyrleger! anbefalte det.

Heldigvis klarte hun å klamre seg så fast til hjerte mitt at jeg fikk overta henne. Og hun er bare god og snill, ja, det krevdes mye jobbing, og med tanke på dette var min første egne hund, så har det godt kjempe fint. Mange synes det høres lettere ut å avlive, og ja, jeg er enig at det kan være den beste, men dog. siste utvei i ekstreme tilfeller.

Så, masse lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn positiv ting oppi alt stresset om dagen er iallfall at jeg har ganske god oversikt over omplasseringshjem på østlandet!

Noen som har vært borti SPCA Norge?

Og Bina's?

Og du har helt rett Madam Mim.

Han er jo en flott hund, som trenger den rette personen.

Noen av omplasseringshjemmene jeg har vært i kontakt med har anbefalt å avlive ham, fordi det er "for sent" å gjøre noe med.

Men hvordan kan da hunder i f eks USA (animal planet, here I come) som har blitt mishandlet og ødelagt år etter år bli fine familiehunder?

Ser vi bare det positive, og etter kort tid faller hundene tilbake til agressiviteten og må avlives?

Det nekter jeg å tro!

Har en dårlig dag idag, og klarer ikke stå opp, men med to hunder og en katt i senga kan jeg jo ikke annet enn å tenke på hvor heldig jeg faktisk er!

Jeg har ikke ødelagt hunden på den måten iallfall...

Vet ikke om det er en form for dominans jeg, men han ligger iallfall med hodet på puta til mannen.

Føler meg iallfall trygg på at jeg blir passet på.

Det er ikke bare for min skyld at han trenger et nytt hjem, det er fordi han fortjener så mye bedre og jeg er sikker på at den rette eieren finnes der ute.

Venter på svar fra Bina's idag og dersom de sier nei så har jeg skjemaet til FOD her, så jeg er ikke tom for alternativer ennå!

Jeg har også full tro på at han kan bli en flott hund i riktige hender, jeg kritiserer deg ikke, men det er ikke alltid hunden passer eieren, desverre. Mitt drømmeyrke er jo å rehabilitere og omplassere hunder så jeg har tro på de fleste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser ting litt lysere ut.

Fikk fylt ut skjemaet til FOD, venter på en endelig avgjørelse fra Bina's og har hatt en telefon nå.

Da er det bare å være tålmodig og bruke de rådene vi har fått.

Som å la de gå tur med ham før en evt avgjørelse for eksempel.

Anette, jeg skal holde deg oppdatert, ja det gjør jeg vel med dere alle, selvom jeg i prinsippet avsluttet tråden, ;)

Tar det ikke feil at han og jeg ikke passer sammen, det er jo ganske tydelig,. hehehe

Jeg tror du kommer til å fullføre den tanken du har jeg, for vet du er flink med hunder. Helt perfekt yrke å drømme om for deg!

Wigdis, litt teit sagt, men det er egentlig litt godt å vite det ikke bare er vi som fikk en sånn kjøper på hunden.

Og at det endte som solskinnshistorie for både rottis og bc.

Viser at jeg ikke tar helt feil med vår hund også, og jeg er ganske sikker på at den rette eieren vil dukke opp!

Har fått mange gode råd, både her inne, av omplasseringorganisasjoner som ikke har hatt plass til flere hunder og av privatpersoner ellers.

Takknemlig for alle sammen.

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig jeg er kynisk og dum, men jeg skjønner ikke problemet med å avlive hunder som ikke fungerer i hverdagen jeg da.. En død hund har det ikke vondt og vil heller ikke skade noen.

Nå sier jeg ikke at Ann-C sin hund bør avlives for det aner jeg ingenting om. Men at man kategorisk mener at avliving av hunder er krise, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kynisk og dum, men jeg skjønner ikke problemet med å avlive hunder som ikke fungerer i hverdagen jeg da.. En død hund har det ikke vondt og vil heller ikke skade noen.

Nå sier jeg ikke at Ann-C sin hund bør avlives for det aner jeg ingenting om. Men at man kategorisk mener at avliving av hunder er krise, det skjønner jeg ikke.

Er igrunn enig med deg, men tør ikke si det høyt... hehehe

Håper veldig at det skjer noe denne uken, bare å vente tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kynisk og dum, men jeg skjønner ikke problemet med å avlive hunder som ikke fungerer i hverdagen jeg da.. En død hund har det ikke vondt og vil heller ikke skade noen.

Nå sier jeg ikke at Ann-C sin hund bør avlives for det aner jeg ingenting om. Men at man kategorisk mener at avliving av hunder er krise, det skjønner jeg ikke.

Synes man skal ha en god grunn for å avlive en hund jeg da. Har den vondt, enten det er fysisk eller mentalt, å det ikke er noe å gjøre, er det noe annet. Men synes det er altfor mange hunder som blir avliva før andre muligheter i det hele tatt blir tenkt på.

Edit, Mener ikke at jeg tror du er for å avlive hunder i hytt å pine. Men synes det er trist at det ofte er det første folk tenker på når hunden ikke er "perfekt". Å vet om flere flotte unghunder som har blitt avlivet når de kunne blitt kjempe hunder i riktig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kynisk og dum, men jeg skjønner ikke problemet med å avlive hunder som ikke fungerer i hverdagen jeg da.. En død hund har det ikke vondt og vil heller ikke skade noen.

Nå sier jeg ikke at Ann-C sin hund bør avlives for det aner jeg ingenting om. Men at man kategorisk mener at avliving av hunder er krise, det skjønner jeg ikke.

Nei, en død hund lider ikke, og det er nok trolig mange hunder som kanskje hadde hatt det like greit i hundehimmelen fremfor å være til pest og plage for samfunnet. Men - det betyr ikke at jeg mener at avliving i hytt og gevær, lett bør rettferdiggjøres av ovennevnte grunner. Jeg synes man bør tenke seg om en gang og to før man avliver hunder over en lav sko, for hvilke signaler sender man ut med denne bruk-og-kast-holdningen egentlig? Det er levende dyr det er snakk om, vi lever ikke i et u-land, og vi burde ha kommet et steg lenger enn å bare feie "problemer" under teppet. Hundene våre ba tross alt aldri om å bli født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en død hund lider ikke, og det er nok trolig mange hunder som kanskje hadde hatt det like greit i hundehimmelen fremfor å være til pest og plage for samfunnet. Men - det betyr ikke at jeg mener at avliving i hytt og gevær, lett bør rettferdiggjøres av ovennevnte grunner. Jeg synes man bør tenke seg om en gang og to før man avliver hunder over en lav sko, for hvilke signaler sender man ut med denne bruk-og-kast-holdningen egentlig? Det er levende dyr det er snakk om, vi lever ikke i et u-land, og vi burde ha kommet et steg lenger enn å bare feie "problemer" under teppet. Hundene våre ba tross alt aldri om å bli født!

Det beste jeg har lest om saken på lenge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kynisk og dum, men jeg skjønner ikke problemet med å avlive hunder som ikke fungerer i hverdagen jeg da.. En død hund har det ikke vondt og vil heller ikke skade noen.

Nå sier jeg ikke at Ann-C sin hund bør avlives for det aner jeg ingenting om. Men at man kategorisk mener at avliving av hunder er krise, det skjønner jeg ikke.

Jeg er veldig enig med deg. Etter noenogtjue år som hundeeier overtok vi en tispe på åtte måneder som var absolutt og helt spik spenna gæærn på alle tenkelige vis. I min naivitet trodde jeg at hun kunne fikses med en neve godbiter, det vi nå kaller rotrening og kjærlighet. Sånn i løpet av et par måneder, liksom. Fordi jeg er så jævli sta og fordi at min yngste datter etter hvert har utviklet et utrolig håndlag med hunden, lever hun enda og nå er hun fyllt seks. Men aldri i livet om jeg ville gjøre det om og aldri i livet om jeg ville anbefale noen andre å gjøre det samme. Vi elsker vår hund høyere enn vi kanskje ville elsket en hund som ikke hadde kostet så mye arbeid og frustrasjoner, men hun ville nok hatt bedre av å slippe mens hun enda var valp. Nå er hun jo for det meste en velfungerende, lykkeig, matstjeler av en hund, men veien hit var altfor lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Etter noenogtjue år som hundeeier overtok vi en tispe på åtte måneder som var absolutt og helt spik spenna gæærn på alle tenkelige vis. I min naivitet trodde jeg at hun kunne fikses med en neve godbiter, det vi nå kaller rotrening og kjærlighet. Sånn i løpet av et par måneder, liksom. Fordi jeg er så jævli sta og fordi at min yngste datter etter hvert har utviklet et utrolig håndlag med hunden, lever hun enda og nå er hun fyllt seks. Men aldri i livet om jeg ville gjøre det om og aldri i livet om jeg ville anbefale noen andre å gjøre det samme. Vi elsker vår hund høyere enn vi kanskje ville elsket en hund som ikke hadde kostet så mye arbeid og frustrasjoner, men hun ville nok hatt bedre av å slippe mens hun enda var valp. Nå er hun jo for det meste en velfungerende, lykkeig, matstjeler av en hund, men veien hit var altfor lang.

For all del. Men det er forskjell på hunder som blir for mye for eieren fordi man har tatt seg vann over hodet i et svakt øyeblikk, og hunder som blir for mye for eieren fordi det er en problemhund i utgangspunktet. Drittbikkjer trenger man ikke å ta vare på for min del, men jeg bare ser og hører og leser om friske, gode, snille hunder som absolutt kunne levd lange og lykkelig hundeliv, hadde de bare vært ØNSKET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ENDELIG!!

Han ble reddet i "tolvte time".

Bestilte time til avliving tilslutt, i ren desperasjon og fortvilelse.

Absolutt ikke den avslutningen jeg så for meg, men i mangel på andre alternativer ga jeg (vi) opp.

Men, så fikk jeg mail fra Sverige, fra en mann der som ønsket seg en hund med muligheter for gjeting.

Var veldig skeptisk til å begynne med, mtp mulig retur osv, sånn som sist.

Mannen ringte ham og snakket lenge med ham, forklarte situasjonen på alle vis og holdt ingenting skjult denne gangen heller.

Viste seg at han har hatt omplasseringshunder tidligere, med store problemer.

Den ene jobbet han intenst med i ett år før han innså at det ikke var håp for hunden.

Og håp tror jeg så absolutt det er for Mazik.

Så søndag kjører vi over grensa med ham, der vi skal møte den nye eieren.

Han får 60 mål å kose seg på, en hund å leke med og MASSE sau!

Ny eier har planer om å gå gjeterkurs med ham for å lære ham opp i det grunnleggende.

Og noe av det som for meg ble veldig viktig, i det øyeblikket han overtar hunden er den hans ansvar.

Han blir ikke sendt tilbake, og dersom han med tiden viser seg å være helt koko så tar ny eier seg av konsekvensene.

Vi ble enige om endelig overtakelsesdato igår, og måtte avlyse timen til avliving som skulle skje klokken sju samme kveld.

Jeg tror ikke han kan få det stort bedre enn dit han kommer nå, og jeg gleder meg til å kunne sove i trygg visshet om at han er et sted der han blir forstått og sett på som den han er, ikke som noe han blir forventet å være.

Det blir også veldig godt å ikke være så lei seg hele tiden, for jeg har stort sett grått hver eneste dag siden lenge før jeg startet denne tråden.

Fullstendig utslitt både fysisk og psykisk, noe som har gått utover alle rundt meg.

Jula har på en måte vært siste prioritering, men nå har jeg laget pepperkaker med ungene, skal sette sammen pepperkakekirken vi har laget, hengt opp hjerter i vinduene og de røde gardinene ligger klare til stryking.

Nå er det bare å sette seg ned med de resterende 54 julekortene som skal lages, noen for andre, men de fleste for meg selv.

Det ordner seg for snille jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei, en død hund lider ikke, og det er nok trolig mange hunder som kanskje hadde hatt det like greit i hundehimmelen fremfor å være til pest og plage for samfunnet. Men - det betyr ikke at jeg mener at avliving i hytt og gevær, lett bør rettferdiggjøres av ovennevnte grunner. Jeg synes man bør tenke seg om en gang og to før man avliver hunder over en lav sko, for hvilke signaler sender man ut med denne bruk-og-kast-holdningen egentlig? Det er levende dyr det er snakk om, vi lever ikke i et u-land, og vi burde ha kommet et steg lenger enn å bare feie "problemer" under teppet. Hundene våre ba tross alt aldri om å bli født!

For det første så er det vel ingen som snakker om at man avliver hunder over en lav sko. For det andre er det ganske provoserende å lese dette innlegget fra deg når det er bare et lite år siden du annonserte en hund til omplassering innen viss tid ellers ble den avlivet.. Men det var kanskje ikke bruk-og-kast for den hunden, bare alle andre?!

Forøvrig er det ganske frekt å sammenligne norges dyrehold med U-land, de fleste u-land har en langt mer human holdning til sine dyr enten det er kjæledyr eller produksjonsdyr enn I-landene.

Nei hundene ba aldri om å bli født, men er det da ikke vår fordømte plikt å påse at hunden har en god livskvalitet og ikke bare er i live?

For all del. Men det er forskjell på hunder som blir for mye for eieren fordi man har tatt seg vann over hodet i et svakt øyeblikk, og hunder som blir for mye for eieren fordi det er en problemhund i utgangspunktet. Drittbikkjer trenger man ikke å ta vare på for min del, men jeg bare ser og hører og leser om friske, gode, snille hunder som absolutt kunne levd lange og lykkelig hundeliv, hadde de bare vært ØNSKET.

Hvem er det som skal ta avgjørelsen om HVA som faktisk er en genetisk drittbikkje og HVEM som har skylden for at den har blitt en drittbikkje? For meg er det totalt irrelevant. Om eieren ikke ønsker å ha hunden sin lengre og vil avlive den så er det h*ns rett. Og jeg mener at man skal kunne utøve den retten uten å bli fordømt og avhøres av hverken veterinærer, hundeeiere eller tilfeldige forumdeltagere. Jeg personlig tror ikke det er mange som tar lett på det å avlive dyr, ihvertfall ikke hunder.

Hvis hunden ikke er ønsket så kan jeg fortsatt ikke se problemet med at den er død? Jeg ser langt flere problemer med hunder som på død og liv skal reddes uansett og som ender opp med å bli en kasteball i mange hjem hvor ingen faktisk tar ansvar for hundens livskvalitet.

*snipp lykkelig historie*

Så flott at det løste seg til det beste for både dere og hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...