Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg klarer ikke mer...


Ann-C.

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

For det første så er det vel ingen som snakker om at man avliver hunder over en lav sko. For det andre er det ganske provoserende å lese dette innlegget fra deg når det er bare et lite år siden du annonserte en hund til omplassering innen viss tid ellers ble den avlivet.. Men det var kanskje ikke bruk-og-kast for den hunden, bare alle andre?!

For to år siden takk! Det ER lov å sjekke fakta. Og det som sto i annonsen var dette:

Nå har Jawa stått til omplassering i fire måneder, noe som er svært lite gunstig, både for oss, men spesielt for henne. Det er svært få som har meldt sin interesse for denne hunden i løpet av den tiden hun har stått her, og derfor blir dette, som overskriften sier, Jawas siste sjanse. Vi ser ikke at det er forsvarlig å la henne stå uten eier, særlig mye lenger, men vi legger ut denne annonsen i håp om at noen mot formodning skulle melde sin interesse.

Denne episoden som du henger deg opp i handler ikke om noen avgjørelser som jeg personlig står ansvarlig for. Jeg sto utenfor boksen, og hadde valget; se på at en bra bikkje fikk sprøyten, eller formidle historien om denne hunden på nett - i håp om at noen ville forbarme seg over henne. Hun sto i omplasseringsperioden på en kennel, eieren var alvorlig psykisk syk og var blitt fraskrevet alt ansvar for hunden, og siden jeg bodde i en brakke på 10 kvm (hadde boforholdene bare vært litt bedre, så hadde hun blitt med meg!) med tidvis to til fire andre hunder, så var liksom annonsering det eneste jeg kunne bidra med på det tidspunktet. Og ikke kom å fortell meg at folk vil ha schäfertisper altså, for tro meg, jeg har sett mer enn én av dem gå i pølsen! Jeg forstår at det jeg skrev svidde godt i mange sarte ører (deriblant dine?), men det var ikke noe annet enn rett og rimelig å legge frem. Og gjett hva? Bikkjen fikk et godt hjem hun og et godt liv, på grunn av den "grove" annonsen.

Jeg kan faktisk ikke se at min annonse var provoserende med tanke på hva jeg har skrevet tidligere i denne diskusjonen. Jeg gjorde det som sto i min makt for at den nevnte hunden IKKE skulle bli avlivet, og jeg kan ikke se at det på noen som helst måte er selvmotsigende eller uetisk. Kanskje trist for noen å høre, men igjen, bare trist for dem som faktisk bryr seg, og den kategorien tror jeg ikke du kommer innunder uansett - siden du selv gir blanke i hva folk gjør med hundene sine. Men - holdninger er ikke uvesentlige! Og jeg ser ikke problemet med å ytre mine.

Forøvrig er det ganske frekt å sammenligne norges dyrehold med U-land, de fleste u-land har en langt mer human holdning til sine dyr enten det er kjæledyr eller produksjonsdyr enn I-landene.

Eh... Ok. Vi har i det minste Lov om dyreveldferd, og det er langt i fra mange andre som har det. Jeg har ikke gjort annet enn å jobbe med dyr de siste årene, og det har liksom ikke slått meg hvor horribelt norske produksjons-/kjæledyr faktisk har det, men ting kan alltid bli bedre.

Frekt og frekt forresten, jeg har bare eksempelvis sett hvordan store deler av "importkjøttet" vårt behandles før det havner i butikkhyllene, og det var nok for meg.

Edit:

Når det gjelder dette med drittbikkjer; uansett om du, jeg eller noen andre definerer begrepet i tre helt ulike retninger, så mener jeg fortsatt at det ikke rettferiggjør avliving av hunder som ikke har gjort noe annet enn å bare være en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har funnet noen! Har dere fått noen referanser fra trenere eller andre som kjenner mannen? Jeg tenker at det er noe jeg ville gjort hvis jeg skulle reist langt for å gi bort hunden min... så man ikke blir skuffet igjen. Men det høres jo veldig bra ut! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ser ut til å ordne seg :(

Eh... Ok. Vi har i det minste Lov om dyreveldferd, og det er langt i fra mange andre som har det. Jeg har ikke gjort annet enn å jobbe med dyr de siste årene, og det har liksom ikke slått meg hvor horribelt norske produksjons-/kjæledyr faktisk har det, men ting kan alltid bli bedre.

Frekt og frekt forresten, jeg har bare eksempelvis sett hvordan store deler av "importkjøttet" vårt behandles før det havner i butikkhyllene, og det var nok for meg.

Anbefaler å lese boka "Vi kaller det utvikling" av Liv Klungsøyr.

Boka kom ut på 90-tallet engang, men en del av den er like aktuell i dag som da den kom ut... Desverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Nå fikk jeg tårer i øynene :( Så utrolig bra! :(

Og angående diskusjonen, så er jeg enig med Emilie.

Jeg syns ikke at alt på død og liv skal berges, som f.eks en del problemhunder. Men normale, friske hunder som har GOD sannsynlighet til å kunne få et supert liv videre, både for seg selv og kommende eiere? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...