Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg dine "utstillingsklær"


ipadda
 Share

Recommended Posts

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat det driter jeg en lang marsj i, gitt!!! Så lenge klærne er rene, pene og man ikke lukter vondt spiller det da overhodet ingen rolle om man har samme antrekk flere ganger? Men jeg mener jo også

Jeg har sluttet å bry meg så himla mye om hvilken farge jeg har på klærne når jeg stiller, jeg. Jeg stiller min gråsorte hund i sorte bukser ofte (evt lysere grå drakt) - og jeg kan vel ikke si at det

Jeg er glad de gangene jeg har stilt belger så har jeg ikke lagt merke til blikkene til folk Hadde ihvertfall ikke gitt mersmak til å fortsette med rase da.

Posted Images

Hmmmmm... er det bare jeg som reagerer på dette utstillingsklærhysteriet? Det holder da i massevis å stille i rene, pene - NORMALE - klær uten å dolle seg så til de grader opp? Man skulle jo nesten tro det er DERE som skal bedømmes og ikke hunden :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt opp i dress, pent shorts pluss dressjakke osv, og jeg har stilt opp i kortbukse, vanlig tsjorte og solbriller, å jammen vant jeg ikke den gangen, haha :P (sistnevnte på spesialen)

Ja, jeg har stilt i mange ulike "antrekk" - og stort sett har det jammen meg gått bra hver gang. Jeg skal innrømme at jeg kanskje ikke følte meg HELT vel i DETTE:

82-2005-05-15-BIR&BIM.jpg

... men vi ble da BIM på rasespesialen for det liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm... er det bare jeg som reagerer på dette utstillingsklærhysteriet? Det holder da i massevis å stille i rene, pene - NORMALE - klær uten å dolle seg så til de grader opp? Man skulle jo nesten tro det er DERE som skal bedømmes og ikke hunden :icon_confused:

Grunnen til at jeg liker å kle meg opp i dollete klær er fordi jeg føler meg vell da, og om jeg føler meg vell, så vil jo den holdningen smitte over på hunden. Går jeg med joggebukse, bustete hår og poser under øynene så føler jeg meg ikke særlig digg, og holdningen min er sikkert litt mer daff også. Da tror jeg ikke akkurat at hunden min har den beste holdningen heller. I tillegg så er det en god unnskyldning til at jeg kan få kjøpe meg fine klær og fikse meg litt ekstra en dag :ahappy: Jeg gjør det fordi jeg liker det.

Folk skal få kle seg hvordan de vil, JEG vil kle meg i skjørt og dressjakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Pøsj...kjedelige dere er da..hahah,jeg har jo helt klart flotteste outfitten! Fikk til og med dommeren til å smile,og ringsekretæren til å kommentere!

IMG_2336.jpg

Helt greit :)

Hmmmmm... er det bare jeg som reagerer på dette utstillingsklærhysteriet? Det holder da i massevis å stille i rene, pene - NORMALE - klær uten å dolle seg så til de grader opp? Man skulle jo nesten tro det er DERE som skal bedømmes og ikke hunden :icon_confused:

Nope det er det ikke. Jeg er også av den oppfatning at rene pene klær holder lenge. Og så synes jeg at man kanskje bør stille i ett antrekk som på en måte gjenspeiler hva slags hund man har jeg da. Jeg kunne aldri f.eks. troppet opp i skjørt å stilt belger liksom - for meg så er det kjempekrasj med skjørt og brukshund. :hmm: (men det er min oppfatning)

However - når jeg ser engelske damer stiller apporterende føggelhunder i tweed drakter så blir det brått helt riktig. Da er det "bruksklær" liksom og det ser veldig kult ut.

Folk skal få kle seg hvordan de vil, JEG vil kle meg i skjørt og dressjakke :)

Igjen - jeg synes påkledning bør stå i stil med type rase man handler og når man har Papillon så synes jeg ikke skjørt er feil, det er en selskapshund og skal liksom ikke være noe annet enn selskap og "pynt" så da er det greit synes jeg.

Selvsagt, men jeg tror kanskje en del blir litt "påvirket" av det stadige maset om klær her inne?

Jupp, ingen tvil om det tenker jeg.

Men - folk får kle seg som de vil og føler man at drakt/skjørt er rett for dem så stiller man jo i det liksom. Men jeg er helt på din ende av skalaen, det holder med rene pene klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

However - når jeg ser engelske damer stiller apporterende føggelhunder i tweed drakter så blir det brått helt riktig. Da er det "bruksklær" liksom og det ser veldig kult ut.

Må si jeg syns sånn som dette er bare kjempestilig! Om man er skotsk, vel å merke :)

24971_384524668560_829733560_3534098_4304213_n.jpg

Ellers så er jeg enig i at utstillingsklær ikke skal måtte bli en stor post på husholdningsbudsjettet, og at det er forskjell om man stiller hygenhund vs papillon, liksom.

Sånn rent personlig har jeg en sånn liten prioriteringsliste når det gjelder "antrekk": Puppene skal ikke dette ut når jeg bøyer meg forover, rumpesprekken skal ikke synes når jeg setter meg ned, det skal være lommer til godis, det skal være i relativt røyte-og sikkelvennlig stoff. På de store utstillingene kan det godt i tillegg se litt "proft" ut, da bruker jeg det som brukes kan for å hjelpe nervene og selvtilliten min litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKK utstillinger hender det at jeg stæsjer meg litt, men på vanlige er det vanlig olabukse med kanskje en pen topp til, ellers har jeg stilt mye i hettegenser og sliten olabukse, prøver å slutte med det for får så mange kommentarer :lol:

Kjøpte meg en pen stripet dressbukse med lyseblå skjorte og vest for litt siden, brukte den i Bergen og jeg så jo ut som en stappa pølse, så får revurdere den litt :o:lol: (eller kanskje slutte å spise så mye snop :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg stilte Aiko som valp (det var vel andre gangen jeg stilte hund) på Exporama, og kom dit i helt vanlige klær, og fordi det var midt på vinteren, hadde jeg selvsagt på meg vinterstøvler også. Kall meg gjerne useriøs :P, men jeg synes det er viktige at hunden og jeg har det kult i ringen enn at jeg ser så himla proff ut. Så da jeg fikk "tips" fra en ringside om at jeg burde droppe å gå i sånne sko, fordi dommeren bare kom til å se støvlene mine, blei jeg helt paff. Aiko vant over de andre valpene og blei plassert BIG4, hun, så SÅ svære kan ikke støvlene ha vært. :wub:

Nå går jeg i vanlige klær, men slenger gjerne på meg ei dressjakke pga lommene. Har jeg feks på meg en kjole eller en topp med lommer, ryker jakka. Jeg stiller shiba, liksom, en ekstremt lite jålete rase (som jeg ofte ikke gidder å dusje før jeg stiller en gang), så det blir litt fjasete med drakter og flyvertinnesveis for meg da. Det blir jo som OnlyBlondie sier, HUN føler seg bedre i fin drakt, JEG føler at jeg går i drag da. Jeg er såpass høy og anmassende i framtoning fra før at dersom jeg skal kle meg ut, blir jeg sikkert 15 år i hodet og trur alle glor på meg fordi jeg er så rar. Og DET smitter nok over på bikkja! :) Og så har jeg tru på å kle seg til anledningen. I Paris til sommeren kommer jeg ikke i jeans, liksom, men heller ikke drakt. Heldigvis er jeg velsigna med små pupper, lange bein og kort rumpesprekk, så verken inviterende barmer, innblikk i trusevalg eller rørleggersprekker er relevante problemstillinger for meg. :ahappy:

Aiko i junior på Japanspesialen: CIMG2344.jpg

Mio og jeg på Bjerke: P8151826.jpg

Knertmonstert på sin første utstilling: IMG_0995.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg ser ikke helt behovet for å si til folk at det er "teit" å kle seg fint for å vise frem hunden sin.

Men for all del, jeg har stillt både sånn:

148420_10150097742310586_632600585_7874457_421562_n.jpg

Sånn:

n632600585_2624408_6743.jpg

Sånn: (ytterklær og dressbukse)

15762_218760885585_632600585_4677810_7577590_n.jpg

Sånn: (Nr 2 fra venstre)

41205_463407000585_632600585_6987626_262900_n.jpg

og sånn:

6930_155159625585_632600585_4020125_7504234_n.jpg

Personlig trives jeg best i den grå drakten. Det verste jeg ser er folk som går i joggebokse og svære fjellsko i ringen. Det blir for meg helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg ser ikke helt behovet for å si til folk at det er "teit" å kle seg fint for å vise frem hunden sin.

Jeg sier ikke at det er teit at folk kler seg fint, men jeg synes det blir et overfokus på klesdrakt her inne. Det blir litt sånn som når man annonserer at det skal være kurs: da skal alle kaste seg på - litt sånn massesuggesjon :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg ser ikke helt behovet for å si til folk at det er "teit" å kle seg fint for å vise frem hunden sin.

Du ser ikke behovet for å si til folk at det er teit å kle seg fint for å vise frem hunden sin, men du har tydeligvis behov for å si at det verste du ser er folk som går i joggebukse og svære fjellsko i ringen?

Personlig trives jeg best i den grå drakten. Det verste jeg ser er folk som går i joggebokse og svære fjellsko i ringen. Det blir for meg helt feil.

Omtrent som dette, kanskje?

aIMG_7893.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får kle seg i det de vil. Man kan ikke drive med vorstehhunder og mene at fjellsko er en uting i ringen, eller med portis og mene at dressjakke er for pent. Jeg er litt for å kle seg etter rase og anlendningen, og egen personlighet. Selv liker jeg å stashe opp både meg selv og bikkja, men jeg stiller aldri vorstehhund i skjørt, og jeg svetter ikke rundt i strømpebukse og dressjakke på en varm uteutstilling midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Cluet" må vel være at så lenge man selv føler seg vel, og har på for seg, behagelige klær, så er det vel greit? Sånn innenfor sømmelighetens grenser, liksom?

Jeg kan også syns det blir i overkant mye hysteri med skreddersydde drakter, og den helt gjennomtenkte "klassisk drakt, gode sko, og topp med farge for å få oppmerksomheten".

Samtidig hadde jeg antageligvis snublet i mine egne ben om jeg skulle løpt i ringen med de støvlene, 2ne, så for Meg hadde ikke det funket :-) I tillegg kan man kanskje komme unna med sånne støvler, varmedress osv når man har en stor hund som synes allikevel. Varmedressen som var noen hakk over her og sånne støvler hadde vel helt tatt oppmerksomheten fra en dvergpuddel, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Only Blondie om at man får mer selvtillit og bedre attitude av å kle seg så man føler seg vel.

Men folk er jo forskjellige, noen føler seg jo helt klart mer vel i joggebukse enn i dress / drakt.

Og da synes jeg de skal kle på seg joggebuksa!

Personlig går jeg ikke engang i butikken i joggebukse, det er for meg et plagg kun hjemmebruk.

Men så lenge klærne er hele og rene, så får folk gjøre akkurat som de vil for min del.

Jeg må innrømme at skitne og lørvete klær, det synes jeg ikke noe om...

Jeg har 5 forskjellige dresser / drakter stort sett med både bukse og skjørt til hver jakke.

Så jeg kan mikse sammen uendelig mange antrekk ved å bruke de i forskjellige kombinasjoner og med forskjellige skjorter til.

Alle kjøpt inn siden september i fjor, rett og slett fordi jeg føler meg vel i slike klær.

At andre synes det er jålete med tanke på mine hunderaser gir jeg egentlig jamt f*** i. :D

Så lenge jeg trives i klærne selv, så er det jammen ikke mye viktig hva andre synes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik stilte jeg for noen år siden (meg til høyre og ja jeg hadde langt hår):

162727_10150338142170072_834435071_16091861_3506658_n.jpg

156114_10150338142215072_834435071_16091862_6561564_n.jpg

Og fikk KLAR beskjed senere av begge de Australske dommerene at de syns egentlig det det viste litt lite respekt ovenfor dommer. De kom begge to i antrekk som er normalt å stille hund i i Australia.

Personlig så er det vel en av de få tingene jeg gjør, utenom julebord, hvor jeg faktisk har annledning til å dresse meg opp. Og når mamma har ett skap jeg bare kan plukke av drakter som ikke passer henne lengre. Så benytter jeg anledningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnøve: Jeg syns det ser proft ut også :)

Men noen ganger får jeg litt inntrykk at om man vil være med i sirkuset må eller i hvert fall bør man ha sånn og slik drakt, gjerne en nye en til hver sesong osv,- noe mitt budsjett i hvert fall ikke hadde tålt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne da, her ser man jo baaare støvlene! :ahappy:

Buksa er en sånn billiggreie man får kjøpt utafor butikken på Sølen (husker ikke hva tettstedet heter jeg), antageligvis i de der grensehandelbutikkene også. Helt enkel bukse med lommer på beina, og strikk i livet og i anklene. Ikke akkurat noen penbukse på noen måte, jeg bruker den like gjerne i skogen som på utstilling :P

Samtidig hadde jeg antageligvis snublet i mine egne ben om jeg skulle løpt i ringen med de støvlene, 2ne, så for Meg hadde ikke det funket :-) I tillegg kan man kanskje komme unna med sånne støvler, varmedress osv når man har en stor hund som synes allikevel. Varmedressen som var noen hakk over her og sånne støvler hadde vel helt tatt oppmerksomheten fra en dvergpuddel, kanskje?

Det hender jeg bruker joggesko også :P Men jeg fikser ikke å løpe rundt på utstilling i pensko hele dagen, jeg har ikke bein som tåler det i det hele tatt, ergo så kunne jeg tydeligvis ikke stille dvergpuddel :P Komfort er viktigere enn utseende, rett og slett..

Jeg føler meg mer proff i fin drakt jeg.. :icon_redface:

Og jeg føler meg bare teit i fin drakt, så sant jeg ikke skal på julebord eller i begravelse :P

Det har litt mer rasen man stiller å gjøre også. For meg så er det veldig rart å se stæsja folk med belger - det er en rase som skal trave forholdsvis fort, og det ser bare ikke så lekkert ut i korte skjørt og pensko. Sorry, korteskjørt-damer.. :P

Jeg husker på en polarhundutstilling også, hvor ei kom i dressbukse, hvit skjorte og vest, og det ser bare malplassert ut når 85 % av bikkjene som ble stilt der, røyta digre dotter over hele kroppen (joda, jeg syns at selv polarhunder burde børstes over før de stilles ut - selv på polarhundutstillinger), og samtlige andre handlere kom i fjällrevenbukser og digre mariusgensere.

Og for min del, så må folk bare kle seg i det de vil, blir det for snålt, så finner vi alltids bilder av dere på sånne moro-sider etterhvert :P Men jeg tror ikke at man vinner fordi man har drakt og ser proff ut, jeg tror at man vinner fordi man er flink til å stille hund, og at hunden faktisk er bra. Og den dagen dere ser meg i en utstillingsring med kort skjørt og pensko, har jeg antageligvis tapt et veddemål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke behovet for å si til folk at det er teit å kle seg fint for å vise frem hunden sin, men du har tydeligvis behov for å si at det verste du ser er folk som går i joggebukse og svære fjellsko i ringen?

Omtrent som dette, kanskje?

aIMG_7893.jpg

Jeg fikk aldri fullført, min mor kom for å være med meg på polet :P Jeg var nesten 100% sikker på at jeg aldri postet det forrige innlegget, så her kommer fullførelsen :P

Det verste jeg ser er folk I GÅRDSHUNDRINGEN som går i joggebokse og fjellsko. Hvis du mener det er outfiten som flyter til en belger, så må du bare stille i det, å bilde oppføre sier meg egentlig ingenting. Personlig så gir jeg rumpe i hva andre har på seg, men jeg syns det ser mye bedre ut når folk har kledd seg litt opp for anledningen.

Nå skal jeg på felleskjøpet å kjøpe sånn:

9801535012AXS.jpg

Det passer vel til en gårdshund? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg på felleskjøpet å kjøpe sånn:

9801535012AXS.jpg

Det passer vel til en gårdshund? :lol:

Sånn sett er du jo heldig som har bare gårdiser Tatijana.

For da trenger du bare dressen fra FK.

Jeg har jo tydeligvis rett til å stille Gåttfred i drakt, siden han er gr 9, mens jeg nok må på med Fk-dressen når Hampus skal i ringen.

Til Linus må det vel da bli turklær?

Fader så mye klær jeg må begynne å dra med meg... :lol:

Skifting inne på trange do er heller ikke min spesialitet.

Det kommer til å bli gruelig slitsomt framover, denne skiftinga jeg skal rekke mens jeg stormer som en hodeløs høne mellom de forskjellige raseringene...

Tror jeg holder meg til oppdolla pyntedame i dress / drakt jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er du jo heldig som har bare gårdiser Tatijana.

For da trenger du bare dressen fra FK.

Jeg har jo tydeligvis rett til å stille Gåttfred i drakt, siden han er gr 9, mens jeg nok må på med Fk-dressen når Hampus skal i ringen.

Til Linus må det vel da bli turklær?

Fader så mye klær jeg må begynne å dra med meg... :lol:

Skifting inne på trange do er heller ikke min spesialitet.

Det kommer til å bli gruelig slitsomt framover, denne skiftinga jeg skal rekke mens jeg stormer som en hodeløs høne mellom de forskjellige raseringene...

Tror jeg holder meg til oppdolla pyntedame i dress / drakt jeg. :D

Glad jeg bare har gårdshund. Var det om jeg må gå til innkjøp av sånn drakt til rasetreffet??? Tenk så morsomt hvis alle hadde sånne da? :lol:

Edit:

Du kan jo bare ha drakten under kjeledressen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...