Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpepriser nå til dags


Lola Pagola

Recommended Posts

På shibaforumet har svenske og norske oppdrettere blitt enige om å ta 13000kr for valpene. Jeg betalte 12.000 for Aiko i fjor, og oppdretteren hennes tar ikke mer enn 12.000 for søsknene til Imouto nå, og er litt sjokkert over utviklinga. "Vanlige folk" skal jo også ha råd til en hund. Hun driver også med oppdrett av shetlandsponnier, og får 10.000 for et føll, bare sånn til sammenligning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Jeg syntes ikke rasehunder er så dyre hvis man tenker på alt man får ut av å ha hund og at man forhåpentligvis får glede av hunden i minst 10 år. Men det kan hende det kommer av at jeg er vant med hest og prisene der. Jeg syntes ikke man får så mye mindre glede av enn hund enn en hest, hvis det er hund man vil drive med og er litt aktiv med den. Og i noen tilfeller virker det som hundeoppdrettere gjør langt mer forarbeide enn enkelte hesteoppdrettere. (Men så kommer det bare ett føll som regel og hester lever lengre, men likevel)

Tror Welsh Springer Spaniel ligger på 12 - 13 000 i Norge nå.

Kelpien fikk jeg til 10 000 og det var billig syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder er verdt mer enn 10 000 kr spør dere meg. Det er helt hårreisende hvilke priser folk tar for en ussel hund...

En hund er vel verdt det folk er villig til å betale for den?

Hadde ikke folk betalt 20 000 for hund av den eller den rasen, så hadde ingen solgt hundene sine for den prisen.

Det jeg synes er mest merkelig, er at det ikke er noen spesiell prisdifferanse mellom hunder innad i rasen. Det er en jamn pris på nesten samtlige kull, uansett hva slags meritter foreldrene har. Selv hadde jeg bladd opp mer penger for en valp av to hunder med knall mentaltester, gode helseresultater all over og flotte bruksresultater, enn en fra en som hadde krøpet seg gjennom en BH på n'te forsøk og en eller annen importgreie man egentlig ikke kjenner noe til.

Nirm kostet forresten 6000 kr i 2002. Og Vida betalte jeg 10 000 for i 2006 (valpepris på schäferhund da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke rasehunder er så dyre hvis man tenker på alt man får ut av å ha hund og at man forhåpentligvis får glede av hunden i minst 10 år. Men det kan hende det kommer av at jeg er vant med hest og prisene der. Jeg syntes ikke man får så mye mindre glede av enn hund enn en hest, hvis det er hund man vil drive med og er litt aktiv med den. Og i noen tilfeller virker det som hundeoppdrettere gjør langt mer forarbeide enn enkelte hesteoppdrettere. (Men så kommer det bare ett føll som regel og hester lever lengre, men likevel)

Tror Welsh Springer Spaniel ligger på 12 - 13 000 i Norge nå.

Kelpien fikk jeg til 10 000 og det var billig syntes jeg.

mmm. Men da sammenligner du kanskje med ridehester? For "mindre fine" raser er 10 lapper normalt for føll (De norske rasene, og flere ponniraser) Og 10 for et føll - kontra 10 for en valp? For meg er det en fryktelig skjev prisgivning:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Og JEG mener en hund ikke er verdt mer enn 10 000 kr og er dermed heller ikke villig til å betale mer...

Ergo er ikke prisene på mange raser nå for høye selv om det er en "ussel hund".... Så lenge det er avsetning på valpene, så er ikke prisen for høy. Den dagen den blir for høy, blir det ikke avsetning på de og "produsentene" må sette ned prisene.

Du vil ikke betale mer enn 10 000 for en valp har veldig lite å si i det totale om 1000 andre synes det er greit å betale 20 000 for en blandingshund fordi noen har doodla den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har sett border terriere ligge ute på finn.no, så ligger det stort sett på kr 12.000 - personlig hadde jeg faktisk likt en prisdifferensiering på de som har høyt premierte foreldre og de som ikke har det, men nå er jeg litt utstillingsgal (og blir nok hengt for denne kommentaren :lol:). I Sverige er det mange flere som driver oppdrett, så mer konkurranse og generelt lavere prisnivå gjør at en border terrier gjerne ligger på 10.000 svenske kroner.

Synes faktisk ikke at disse prisene er noe hårreisende, når en tenker på at oppdrettere flest ikke sitter igjen med mange lappene når hannhund-eier, veterinær etc er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har sett border terriere ligge ute på finn.no, så ligger det stort sett på kr 12.000 - personlig hadde jeg faktisk likt en prisdifferensiering på de som har høyt premierte foreldre og de som ikke har det, men nå er jeg litt utstillingsgal (og blir nok hengt for denne kommentaren :)). I Sverige er det mange flere som driver oppdrett, så mer konkurranse og generelt lavere prisnivå gjør at en border terrier gjerne ligger på 10.000 svenske kroner.

Synes faktisk ikke at disse prisene er noe hårreisende, når en tenker på at oppdrettere flest ikke sitter igjen med mange lappene når hannhund-eier, veterinær etc er betalt.

nå blir sikkert jeg også hengt,men jeg mener faktisk ikke at opdpretter skal sitte igjen med så mye penger etter at alt er betalt jeg da ;)

Oppdrettere burte egentlig gjøre dette for rasen de driver med sin skyld for å bedre den og ikke for å tjene penger :P

Selv om det desverre er mange hunder som kun ses på som "pengemaskiner" i enkelte oppdrett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå blir sikkert jeg også hengt,men jeg mener faktisk ikke at opdpretter skal sitte igjen med så mye penger etter at alt er betalt jeg da :P

Oppdrettere burte egentlig gjøre dette for rasen de driver med sin skyld for å bedre den og ikke for å tjene penger ;)

Selv om det desverre er mange hunder som kun ses på som "pengemaskiner" i enkelte oppdrett :P

Sorry - kunne ikke dy meg - svaret ditt viser jo bare hvor lite innsikt du har i hva det faktisk koster og drive seriøst oppdrett :P Og det provoserte meg faktisk litt. De fleste oppdrettere sitter ikke igjen med de store summene når alt er betalt :lol:

Man er som regel på parringsreiser i utlandet eller langt unna- kjøper inn avlsmateriale - bruker mye penger på valpene mens de er hjemme - sender med gode utfyllte valpepermer med div utstyr og leker, noen sender kanskje og med en sekk med valpemat - man har avlsdyr og andre hunder i husholdningen forsikret, foret på ett kvalitetsfor - man reiser på utstilling - og man gjør alt mulig annet man vil med hunden sin, enten det er og trene hundene opp mot utstillingskondisjon eller bruks, lp, agility eller hva det nå måtte være.

Alt dette koster både tid og penger. Og er i mine øyne med i operasjon " pris på generelt hundehold " hvor i min verden og evt valpepenger blir spyttet inn for å holde "balanse" i den grad den kontoen er i balanse noen gang :)

Det koster penger og være seriøs

Det koster penger og delta på utstillinger og kurser og konkuranser generelt

Det koster penger og annonsere

Det koster MASSE penger og ha ett valpekull - i visse situasjoner mye mer penger enn hva man kan tenke seg

Jeg selv har hatt ett kull med en valp, keisersnitt, tispe uten melk, flaskeforing av valp - som både er tidkrevende og økonomisk krevende. For at så valpen skal ende opp med og dø av nyresvikt før han er 5 mnd gammel - tap tap tap om man skal se det ut i fra ett "pengeperspektiv"

Og jeg i sluttfasen av dette innlegget her jeg vil avslutte med og si at jeg tror at de fleste oppdrettere gjør det her kun fordi de brenner for rasen og LIKER det de driver med.

For de seriøse aktiviserer og sosialiserer valpene sine, åpner opp hus og hjem i flere uker , står på pinne for valpekjøpere som vil på besøk og alt dette er tid man kunne "brukt " på andre ting :P

Hvem andre gidder og gå rundt hjemme og tørke tiss og bæsj ørten ganger i døgnet om de ikke liker det de driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hovawarten er jeg ikke helt sikker på prisen i Norge, men jeg betalte 11 000 svenske nå i år. Vil tro prisen ligger på 12 000 i Norge?

Vi betalte 8000 SEK for Odin i 2002. 9500 for Amy i 2003. Solgte valpene fra våre 2 kull for 10 000 (2006 og 2008). Zuma er fra eget oppdrett (9 valper, 3 solgt for mindre enn 10 000, totalt sett gikk vi i minus på dette kullet pga uforutsette utgifter).

Har sett kull som ikke er godkjente av raseklubben bli annonsert for 11-12 000 (2008/2009). Tror de fleste nå tar inntil 12 000 for en hoffevalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo er ikke prisene på mange raser nå for høye selv om det er en "ussel hund".... Så lenge det er avsetning på valpene, så er ikke prisen for høy. Den dagen den blir for høy, blir det ikke avsetning på de og "produsentene" må sette ned prisene.

JEG forbeholder meg likevel retten til å MENE at 10 000 kr er mer enn nok for en hund, uavhengig av både rase og etterspørsel. JEG synes det er hårreisende at noen faktisk er villig til å betale 20 000 for en valp som man ikke aner hvordan utvikler seg, om den forblir frisk, lever lenge, gemyttet er ok etc etc. Det er for meg en gåte faktisk.

nå blir sikkert jeg også hengt,men jeg mener faktisk ikke at opdpretter skal sitte igjen med så mye penger etter at alt er betalt jeg da :lol:

Hva legger du i "når alt er betalt" ? Hva skal inngå i "alt" ? Jeg vil tro de fleste oppdrettere kan vise til et fint underskudd dersom ALLE utgifter skal inngå i et regnestykke... SKal man f eks kunne regne på timespris på det arbeidet man legger ned i valpene ? Om man kan DET, så er det ikke mange som kommer ut med pluss i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billig og billig....

vi betale 4000,- for en Engelsk Setter i 2000. Jeg er litt usikker på hva prisen ligger på idag, 8-10.000?

Trodde Kelpien lå på feks 13000 som mange andre rasehunder, derfor jeg syntes det var billig.

Syntes ikke det er en fordel om settere ligger under andre raser i pris egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt tenkes at jeg er helt på trynet i tankegangen. Men hvordan kan det ha seg at sofa-slitere og venstresving løpere har større markedspris en hva feks kelpien har.

Hvis vi tar Kelpien som eksempel, å trekker frem JeanetteH som er oppdretter av rasen, som vi vet gjør en super jobb med både hundene og oppdrette sitt, så syns jeg det blir veldig feil at hunder fra sånne som JeanetteH (flinke mennesker som legger masse arbeid ned i tingene sine) eller Gråtass som driver med Border Collie skal koste mye mindre en hva en gårdshund (som ikke duger til så veldig mye mer en venstresving springer hos meg) gjør. Jeg syns alle seriøse oppdrettere av bruksraser fortjener mer "kreditt" for oppdrettet sitt en en vanlig oppdretter som løper venstresvinger gjør, enkelt å greit fordi det ligger utrolig mye mer arbeid bak et gjennomtenkt kull på den fronten, en hva det feks gjør på et Gårdshundkull. Missforstå meg rett, jeg sier ikke at oppdrettere av andre raser en bruksrasene IKKE fortjener kreditt for sine kull, jeg bare føler at det har tatt litt feil vending i markedsprisen for hund. Jeg syns oppdrettere av bruksraser som har mye å vise til på de fleste områder fortjener å tjene litt ekstra på sine kull, det koster tross alt mye mer å få frem et slikt kull, å få frem en avlshund på den fronten, en det gjør for oss som har en blåsløyfe som kriterie for avl, liksom.

Sorry hvis det ble uforståelig skrevet, bare spør hvis du/dere ikke forstår hva jeg prøver å få frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...