Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpepriser nå til dags


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg er enig med Siri med at jeg syns 10 000 er egentlig mer enn nok for en hund. Men dog jeg ser ikke på det som noe usselt da :) hehe. Nitro kosta 12000 og det var helt max dit jeg ville strekke meg i pris. Min første dobber kosta 9000, men jeg vet at prisen har steget til 10-11-12000 for noen. Og dobber som ikke har så høy levetid, og endel helseproblemer, syns jeg ikke prisen bør være så veldig høy. (gjelder forsåvidt flere andre raser og, er ikke bulldogger ganske dyre?)

Men så har man jo dette med popularitet og få kull, da kan folk ta seg godt betalt. Eller hvis markedet er veldig interessert, slik som blandingshundene doodlene.

Jeg kom over ei katt på Finn som skulle selges for 18 000 kr! Ekstremt! :lol: Den hadde ikke pels engang ;)

Men så lenge folk har råd og de får solgt dem for høy pris, fortsetter vel prisstigningen..

Nei, for meg er prisen max 12000 for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Sorry - kunne ikke dy meg - svaret ditt viser jo bare hvor lite innsikt du har i hva det faktisk koster og drive seriøst oppdrett :P Og det provoserte meg faktisk litt. De fleste oppdrettere sitter ikke igjen med de store summene når alt er betalt :)

Man er som regel på parringsreiser i utlandet eller langt unna- kjøper inn avlsmateriale - bruker mye penger på valpene mens de er hjemme - sender med gode utfyllte valpepermer med div utstyr og leker, noen sender kanskje og med en sekk med valpemat - man har avlsdyr og andre hunder i husholdningen forsikret, foret på ett kvalitetsfor - man reiser på utstilling - og man gjør alt mulig annet man vil med hunden sin, enten det er og trene hundene opp mot utstillingskondisjon eller bruks, lp, agility eller hva det nå måtte være.

Alt dette koster både tid og penger. Og er i mine øyne med i operasjon " pris på generelt hundehold " hvor i min verden og evt valpepenger blir spyttet inn for å holde "balanse" i den grad den kontoen er i balanse noen gang :P

Det koster penger og være seriøs

Det koster penger og delta på utstillinger og kurser og konkuranser generelt

Det koster penger og annonsere

Det koster MASSE penger og ha ett valpekull - i visse situasjoner mye mer penger enn hva man kan tenke seg

Jeg selv har hatt ett kull med en valp, keisersnitt, tispe uten melk, flaskeforing av valp - som både er tidkrevende og økonomisk krevende. For at så valpen skal ende opp med og dø av nyresvikt før han er 5 mnd gammel - tap tap tap om man skal se det ut i fra ett "pengeperspektiv"

Og jeg i sluttfasen av dette innlegget her jeg vil avslutte med og si at jeg tror at de fleste oppdrettere gjør det her kun fordi de brenner for rasen og LIKER det de driver med.

For de seriøse aktiviserer og sosialiserer valpene sine, åpner opp hus og hjem i flere uker , står på pinne for valpekjøpere som vil på besøk og alt dette er tid man kunne "brukt " på andre ting :)

Hvem andre gidder og gå rundt hjemme og tørke tiss og bæsj ørten ganger i døgnet om de ikke liker det de driver med?

Det var faktisk ikke for og fornærme deg eller andre oppdrettere her inne å nei jeg vet ikke mye om og drive akkurat hundeoppdrett.Man sitter kanskje ikke igjen med så mye penger hvis man er seriøs,men vet at de "useriøse" eller hva jeg skal kalle de sitter igjen med mye penger..Jeg har drevet med oppdrett av ilder(da gikk man som regel i minus så det holdt og jeg vet faktisk hvordan det er og tørke bæsj å tiss hele dagen) og min eks drev katte oppdrett og satt igjen med masse penger.

Jeg kan kanskje prøve og ordlegge meg litt annerledes så prøver igjen..Synes faktisk ikke at oppdretter kan ta mere penger for et kull etter strålende utstillings resultater det sier meg ingenting om sykdom og feks mentalitet på foreldrene..Og ingen kan vel love meg som valpekjøper at akkurat min valp vil bli like god i ringen som sine foreldre?

Jeg kan fint betale mer enn 10.000 kr for en valp jeg,men må innrømme at jeg ikke bryr meg så veldig mye om utstillings resultatene til foreldre som er parret..Jeg skulle ønske at en del oppdrettere satt mer fokus på helse og mentalitet enn hva de har gjort i utstillings ringen..Dette er ikke mot dere her inne i det hele tatt og håper dere ikke føler dere truffet..

Kan feks nevne(blir sikkert skutt igjen :P ) at jeg synes det er fryktlig mye dårlig innen collie oppdrett feks..Tok dette som et eks for det er min egen rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisveksten på AK er varriert egentlig. Noen tar mer for feks bruke sprem import (som er en utgift på rundt 15000,- SEK fra Australia bare i frakt).

Men jeg betalte for min mine AK:

2004: 8000 SEK for Hexa

2004: 10000 SEK for Blaze (oppdretteren betalte moms)

Solgte mitt første kull i 2007 for 9000,-

Tok 10000 NOK i år, svenskene ligger litt høyere, men det er kull i Norge solgt for mer enn det.

Det er også solgt valper i Sverige for opp under ca.17000 SEK pga fargen. Og folk kjøper det.

Så egentlig har det ikke vært store økningen i pris. Men om jeg tar inn en import/sperm som er bra så vil jeg nok øke prisen pga utgiftene før tispen overhode er drektig vil komme på rundt 25-30000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 13 000 nå! Stiger endel de også...

For seks år siden betalte jeg 8000 for ene sheltien. 5000 kr stigning på seks år er ganske så mye!

Jepp, det stemmer... Da mitt første kull ble solgt (2005) lå prisen på 8.500, andre kullet (2008) var det blitt 11.000 tror jeg, og jeg mener jeg tok 12.500 i fjor for tredje kullet? Pleier å "følge strømmen" når det gjelder pris. Enkelte legger seg høyere i pris, og de som ligger lavere enn dette selger uten papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge norsk chihuahua klubb så har de en anbefalt pris er 15000-20000 kr.

bare til å se her: http://www.chihuahua-ringen.com/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=25&lang=nb

Så til min egen rase. Jeg driver med japansk spisshund og kjøpte min første valp i 2000 og da betalte jeg 6000,- for valpen. Etter å ha snakket med andre i miljøet etterpå så fikk jeg vite at normal prisen da egentlig var 7000,- så jeg fikk min hund rimelig. Nå annbefaler raseklubben en pris på 12000,- så jeg må jo si at jeg ikke synes vi har steget så enormt mye i pris på ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springere er på vei til å gå opp til 12 000 nå, selv tok jeg 11 000 for ca et halvt år siden. Noen få holder seg under 11 000 også. Raseklubben har ingen veiledende valpepris, det var faktisk temmelig vanskelig å få svar på da jeg spurte om de hadde noe sånt! :lol: Det ser ut som om rasen stiger med en 1000lapp i året ca. Det blir drøyt. Best å hamstre mens det enda er "billig"! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at rasene som er dyre blir solgt heller da. Hvis man absolutt vil ha en rase så betaler man jo det man må for å få den. Og da kan man jo bare fortsette å stige på prisen, når de som vil ha en rase alltid er villige til å bruke så mye penger på å få seg rasen de vil ha. Kronglete skrevet.. :lol: Man "må" jo bare lange ut med det som kreves av oppdrettere.

Når det er sagt synes jeg det er svimlende dyrt for hund... :lol: Husker da det kostet rundt 4.500-7.000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vår familiehund, en golden ble kjøpt inn i 1984 til den nette sum av 6000kr. Hvis man tar høyde for inflasjon og generell prisøkning, så betyr det at valpeprisen er ganske stabil. 1000kr i 1984 = 2145 kr i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette her. Vi tar 16000 kroner. Den ny startede klubben vår har begynnt en anbefaling at vi skall ta mere for de premierte og mindre for de upremierte foreldrene med en makspris på 17 000 tror jeg det var. Dette synes jeg er helt riktig og støtter det fullt ut! Jeg bruker sinnsykt med penger på mine utstillings hunder. Penger og tid ser jeg det daglige er det 3 timer ekstra per dag på utstillingshundene og det er helt utenom tur gåing og trening som jeg gjør med alle. Dette er i gjennomsnittet da selvfølgelig. På en utstillingspåmeldelse går det gjerne over en tusing hver gang etter at alle bikkjene er meldt på. Dette da per utstillings dag. Så har vi de som parrer tispen sin med sin egen hannhund. Begge upremierte eller med fåtale klumsete forsøk på ustilling med noe nedslående resultat. Tispen er gjerne dobbel så stor som rasestandarden antyder derfor gir dette store kull. Og vips ender man med å selge 6 valper til 16 000.

Siste kullet mitt ble det to valper. En av de født med haleknekk derfor solgt til noe redusert pris. Utgiftene mine har vert veldig mye mere på dette en overnevnte eksempel. Mener du siri feks at jeg ikke skall ta mere en 10 000 kroner for mine godt premierte hunder. Pappaen til dette kullet (som jeg tillfeldighvis eier selv) Ble 2. beste hannhund i 2009 med sammtlige veldig gode plasseringer. Tilsammen for jeg igjen mye mindre en en gd opdretter som for 12 valper i kullet og selger de for rundt 14 000 kroner tenk det er jo nesten en årslønn!! Og ingen kan fortelle meg at de har hatt mere utgifter en det jeg har hatt på mine!! bortsett fra for så har mine utgifter vert mye mye større bare med tabke på pelsstellet og hvor mye jeg betaler for det og da snakker jeg ikke om all den tiden jeg bruker på disse hundene. Og det som gjør meg virkelig trist det er at så mange valpekjøpere bryr seg ikke! Så lenge de er registrert i nkk så er det greit! og knapt så det. Dette ødelegger veldig veldig mye innen min rase og jeg heier virkelig på klubben som prøver å gjennom føre en liten kvalitets reform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette her. Vi tar 16000 kroner. Den ny startede klubben vår har begynnt en anbefaling at vi skall ta mere for de premierte og mindre for de upremierte foreldrene med en makspris på 17 000 tror jeg det var. Dette synes jeg er helt riktig og støtter det fullt ut! Jeg bruker sinnsykt med penger på mine utstillings hunder. Penger og tid ser jeg det daglige er det 3 timer ekstra per dag på utstillingshundene og det er helt utenom tur gåing og trening som jeg gjør med alle. Dette er i gjennomsnittet da selvfølgelig. På en utstillingspåmeldelse går det gjerne over en tusing hver gang etter at alle bikkjene er meldt på. Dette da per utstillings dag. Så har vi de som parrer tispen sin med sin egen hannhund. Begge upremierte eller med fåtale klumsete forsøk på ustilling med noe nedslående resultat. Tispen er gjerne dobbel så stor som rasestandarden antyder derfor gir dette store kull. Og vips ender man med å selge 6 valper til 16 000.

Siste kullet mitt ble det to valper. En av de født med haleknekk derfor solgt til noe redusert pris. Utgiftene mine har vert veldig mye mere på dette en overnevnte eksempel. Mener du siri feks at jeg ikke skall ta mere en 10 000 kroner for mine godt premierte hunder. Pappaen til dette kullet (som jeg tillfeldighvis eier selv) Ble 2. beste hannhund i 2009 med sammtlige veldig gode plasseringer. Tilsammen for jeg igjen mye mindre en en gd opdretter som for 12 valper i kullet og selger de for rundt 14 000 kroner tenk det er jo nesten en årslønn! Og ingen kan fortelle meg at de har hatt mere utgifter en det jeg har hatt på mine! bortsett fra for så har mine utgifter vert mye mye større bare med tabke på pelsstellet og hvor mye jeg betaler for det og da snakker jeg ikke om all den tiden jeg bruker på disse hundene. Og det som gjør meg virkelig trist det er at så mange valpekjøpere bryr seg ikke! Så lenge de er registrert i nkk så er det greit! og knapt så det. Dette ødelegger veldig veldig mye innen min rase og jeg heier virkelig på klubben som prøver å gjennom føre en liten kvalitets reform.

Beklager, men jeg ser virkelig ikke at VALPEKJØPERNE skal betale for DIN hobby (de skal betale for produktet, ikke at du renner ned utstillingsringen - det holder vel gjerne med en-tre utstillinger for å få merittert en hund for avl - og holder ikke de, så er kanskje ikke hunden god nok?)... Det er DU som velger å merittere hundene dine, det er DU som velger å bruke tiden på pelsstell (ja, jeg har pelsstellrase selv og bruker veldig mye tid på det, men det kunne da ikke FALLE MEG INN å belaste valpekjøpere for at JEG bruker tid på pelsstell ? Hallo ???). Jeg har selv en velmerittert ung hannhund, men det kunne heller ikke falle meg inn å ta mer for parringer med ham enn andre gjør, bare fordi han har langt over gjennomsnittet gode meritter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg! Så du selv synes det er helt greit at all den tid du avler på sunne friske godt premiert hunder med ett rasetypisk temperamang og passende komibinasjon. OG så har du trøbbel med å selge valpene fordi du ikke har levering mitt io fellesferien men 2 uker etter?? Og at andre selger sine valper som hakka møkk mens du sitter der og nesten ikke for dekt registreringen av bikkjene?? Da snakker jeg IKKE om at man skall dekke det jeg har tilbrakt av tid og penger, men siden jeg selv ikke driter penger så er det jo greit å få igjen noe for all sliten synes du ikke det?? Synes du ikke at din egen hannhund er verdt mere en nabobikkja som har x anntall feil i følge rasestandarden og at vedkommende hadde tatt like mye som deg for parring?

Og nei siri jeg renner ikke ned utstillings haller det har jeg rett og slett ikke tid til. Med 11 hester og mange bikkjer hjemme. Og jeg tror egentlig du missforstår meg jeg synes ikke at vår valpepris skall være høyere, jeg synes at upremierte hunder sin pris skall være lavere. En bikkje som ikke er tillnærmet lik rasestandarden burde ikke selges for like mye sånn er det bare. Men jeg tror egentlig ikke du helt skjønner problemstillingen da din rase ikke sliter med de samme som vår. Vårrase sliter veldig mye med både smuglerhunder og utypiske hunder. Og veldig få har egentlig noe å gjøre i en utstillings ring desverre. Dette har ødelagt enormt mye i vår rase, og når jeg går på gaten med min noe større hund en ønsket (min gamle tispe) og for komentarer som å er dette sånn mini york , de jeg har sett har alle vert mye større! Ja da har vi begynnt å få ett problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg! Så du selv synes det er helt greit at all den tid du avler på sunne friske godt premiert hunder med ett rasetypisk temperamang og passende komibinasjon. OG så har du trøbbel med å selge valpene fordi du ikke har levering mitt io fellesferien men 2 uker etter?? Og at andre selger sine valper som hakka møkk mens du sitter der og nesten ikke for dekt registreringen av bikkjene?? Da snakker jeg IKKE om at man skall dekke det jeg har tilbrakt av tid og penger, men siden jeg selv ikke driter penger så er det jo greit å få igjen noe for all sliten synes du ikke det?? Synes du ikke at din egen hannhund er verdt mere en nabobikkja som har x anntall feil i følge rasestandarden og at vedkommende hadde tatt like mye som deg for parring?

Men det har da ingenting med PRISEN å gjøre ?

Ja, det er et slit å ha valper, men det er jo vi selv som VELGER å ha et kull, er det ikke?

Og hvem vet om nabobikkja ikke er en bedre avlshund enn min hund, selv om min har meritter i hue' og ræva, men nabobikkja aldri har sett en utstillingsring? En av de beste hannhundene i min rase er faktisk et resultat etter to relativt umeritterte hunder, så det er vel viktigere hva foreldrene GIR av avkom, enn hva de er merittert for ?

Og nei siri jeg renner ikke ned utstillings haller det har jeg rett og slett ikke tid til. Med 11 hester og mange bikkjer hjemme. Og jeg tror egentlig du missforstår meg jeg synes ikke at vår valpepris skall være høyere, jeg synes at upremierte hunder sin pris skall være lavere. En bikkje som ikke er tillnærmet lik rasestandarden burde ikke selges for like mye sånn er det bare. Men jeg tror egentlig ikke du helt skjønner problemstillingen da din rase ikke sliter med de samme som vår. Vårrase sliter veldig mye med både smuglerhunder og utypiske hunder. Og veldig få har egentlig noe å gjøre i en utstillings ring desverre. Dette har ødelagt enormt mye i vår rase, og når jeg går på gaten med min noe større hund en ønsket (min gamle tispe) og for komentarer som å er dette sånn mini york , de jeg har sett har alle vert mye større! Ja da har vi begynnt å få ett problem!

Men man vet da virkelig ikke om en valp blir en bra representant for rasen når den er 8 uker og leveringsklar? Enten foreldrene er høyt merittert eller ikke?

Det er da vel heller ikke prisen på en rase som ødelegger rasen? Det er det dårlig avl som gjør - og når man da tar skyhøy pris for rasen tiltrekker det seg selvsagt cowboyer som ser sitt snitt til å tjene enkle penger på å avle på det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du Siri jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil henn med innleggene dine. Jeg kjenner deg som en meget oppegående hundedame og forstår egentlig ikke at du kan skrive det du skriver, om jeg ikke har missforstått da.

Så det jeg ikke forstår i følge det du skriver så hadde vi ikke trengt å dra på utstilling i det hele tatt da man kan avle like gode hunder uten å ha noe som helst merriter av dem. Så hvorfor gidder du da å dra på utstilling?? Og selvfølgelig man kan ikke vite hva som blir av hunden ved 8 ukers alder men utgangspunktet er da mye bedre med merriterte foreldre og med gjennomtenkt avl! Du kan da ikke seriøst mene noe annet??! Og da gjelder det alt gemytt, funksjonalitet og det å være rasetypisk! Og jeg personlig synes IKKE 16 000 kroner er mye! Da jeg kjøpte min første hund betalte jeg 10 000 kroner den gangen ei syntes jeg det var dyrt. Men alt har steget i pris absoluitt alt, bortsett fra elektronikk, og lønningene har også steget ganske så mye siden den gangen så hvorfor skall da valpeprisen forbli det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du Siri jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil henn med innleggene dine. Jeg kjenner deg som en meget oppegående hundedame og forstår egentlig ikke at du kan skrive det du skriver, om jeg ikke har missforstått da.

Så det jeg ikke forstår i følge det du skriver så hadde vi ikke trengt å dra på utstilling i det hele tatt da man kan avle like gode hunder uten å ha noe som helst merriter av dem. Så hvorfor gidder du da å dra på utstilling?? Og selvfølgelig man kan ikke vite hva som blir av hunden ved 8 ukers alder men utgangspunktet er da mye bedre med merriterte foreldre og med gjennomtenkt avl! Du kan da ikke seriøst mene noe annet??! Og da gjelder det alt gemytt, funksjonalitet og det å være rasetypisk! Og jeg personlig synes IKKE 16 000 kroner er mye! Da jeg kjøpte min første hund betalte jeg 10 000 kroner den gangen ei syntes jeg det var dyrt. Men alt har steget i pris absoluitt alt, bortsett fra elektronikk, og lønningene har også steget ganske så mye siden den gangen så hvorfor skall da valpeprisen forbli det samme??

Det er vel ikke vanskelig å skjønne hva Siri skriver, vel? :hmm: Du får heller lese det én gang til.

Eller er det dét at hun ikke er enig med deg som kanskje er problemet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke det alle for ha sine meninger i fred. Men siden dette er ett diskujsons forum for vel alle skrive meningene sine. Men nei jeg forstår fortsatt ikke helt hva hun mener. Men nå til dags finnes det veldig få hunderaser som ikke koster mere en 10 000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du Siri jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil henn med innleggene dine. Jeg kjenner deg som en meget oppegående hundedame og forstår egentlig ikke at du kan skrive det du skriver, om jeg ikke har missforstått da.

Så det jeg ikke forstår i følge det du skriver så hadde vi ikke trengt å dra på utstilling i det hele tatt da man kan avle like gode hunder uten å ha noe som helst merriter av dem. Så hvorfor gidder du da å dra på utstilling?? Og selvfølgelig man kan ikke vite hva som blir av hunden ved 8 ukers alder men utgangspunktet er da mye bedre med merriterte foreldre og med gjennomtenkt avl! Du kan da ikke seriøst mene noe annet??! Og da gjelder det alt gemytt, funksjonalitet og det å være rasetypisk! Og jeg personlig synes IKKE 16 000 kroner er mye! Da jeg kjøpte min første hund betalte jeg 10 000 kroner den gangen ei syntes jeg det var dyrt. Men alt har steget i pris absoluitt alt, bortsett fra elektronikk, og lønningene har også steget ganske så mye siden den gangen så hvorfor skall da valpeprisen forbli det samme??

Nei, jeg sier ikke at det er unødvenig å dra på utstillinger og merittere hundene sine, men jeg mener det er hårreisende å ta en hel månedslønn (for noen, og ja - jeg synes faktisk 16000 kr er myyye, men jeg skiter ikke penger heller...) for en valp som man ikke aner framtidsutsiktene til. Ja, man har større sjanse for å få en eksteriørt bra hund etter to velmeritterte hunder (nei, en N UCH-tittel er ikke det jeg kaller velmerittert egentlig), men man er ikke garantert å få en bedre hund enn avkom etter naboens ikke-utstilte rasehund (den kan jo faktisk ha flotte foreldre - men blitt dritt selv, sant?).

Dersom dere har så store problemer med kvaliteten på rasen så er det vel faktisk viktig at hannhundeierne ikke priser seg ut av "markedet" og holder tilbake sine hannhunder når man får forespørsel om parringer på tisper som ikke er over gjennomstnittlig bra hunder. De som eier disse hundene vil uansett komme til å parre tispene sine, og er det ikke da bedre at de faktisk får bruke en veldig bra hannhundd da, enn å ty til en annen bakgårdsoppdrettet hund? Hva gagner rasen på lang sikt liksom ? Nå ser jeg du reagerer på at det er så mange STORE yorker rundtomkring. Jeg synes det er BRA jeg - de MÅ ikke bli bittesmå og det er vel faktisk en fordel å beholde litt størrelse også på miniatyrer, for det er jo ikke sånn at jo mindre jo bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du altså at det er bra at hundene veier over det dobbelte som rasestandarden tillskriver??? Min "store" tispe er rett over rasestandarden mens resten av hundene mine ligger akkurat under. Man kan heller ikke parre en tispe som er for liten. Men standarden skall man følge ellers ender man opp med at man avler australske terriere og ja jeg har sett en del yorker på den størrelsen faktisk og nei det er ikke bra og deffinitivt ikke ønskelig. De hundene som for de beste bedømingene er hunder rett opp i mot standarden små hunder blir alltid dårligere premierte spesiellt i større utstillinger med mange hunder til stede. Men jeg må si at det var en interessant tanke gang du hadde der med å la hannhundene parre. Jeg har en god del ganger sagt nei ved fårespørsel om parring av min hannhund med en tispe jeg ikke likte, verken stammtavlen på eller utstseende på, om det i det hele tatt fantes stammtavle. Og for meg er det genmateriellet som bikkja har med seg det viktigste ikke hvordan han eller hun har gjort det i ringen.

Men om prisene blir lavere kommer det til å tilltrekke seg en mengde useriøs kjøpere, ett godt eksempel på det er jo border collien. Hvor mange ganger har jeg ikke spurt folk hvorfor i alle dager de vill ha border colllie jo fordi den er jo så mye billigere enn de andre. Og ja 16. er like mye en månedslønning for meg også faktisk men jeg vil heller spare lenge på den bikkja jeg vil ha og tebnke godt gjennom det enn at folk bare tenker hund ja det vil jeg ha og så sitter de der dagen etter med valpen i stua, helt uforberedt og uten å ha satt seg inn i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den styggeste belgeren jeg har hatt, var etter en hannhund som vant veldig mye på utstilling i mange forskjellige land.. Jeg burde tydeligvis føle meg snytt, siden min hund måtte på dommerkonferanse for å vise dommerene hvordan de IKKE skal se ut :lol: Min forholdsvis velmeritterte (jeg viser henne ikke frem så ofte som jeg burde) tispe har vel ikke bare produsert utstillingshunder hun heller..

Den dagen velmeritterte foredre kan GARANTERE at valpene blir storvinnere på utstilling, DA kan man begynne å forlange med for valper etter velmeritterte foreldre.

Og det er opp til oppdretteren å luke ut useriøse kjøpere, man trenger ikke å forlange 16.000 kr for å klare det.

Så konklusjonen min blir at om man trenger 300 bekreftelser på at hunden din er innenfor rasestandarden, og må ta blodpris for å klare å luke ut useriøse oppdrettere, så burde man sannsynligvis finne seg en annen hobby. Samle på frimerker eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt valpepris for Chihuahua er som sagt 15.000-20.000, selv betalte jeg 15.000 for Armani i år. Men folk får lett solgt en vhi til 25.000 på finn, ikke nødvendigvis noe bra hund, tillogme uregga hunder kan ligge på den prisen, å folk kjøper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...