Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpepriser nå til dags


Lola Pagola

Recommended Posts

Anbefalt valpepris for Chihuahua er som sagt 15.000-20.000, selv betalte jeg 15.000 for Armani i år. Men folk får lett solgt en vhi til 25.000 på finn, ikke nødvendigvis noe bra hund, tillogme uregga hunder kan ligge på den prisen, å folk kjøper :lol:

Hårreisende priser ja. Det beste er å følge klubbens anbefaling. Vi har en felles pris som alle selger valpene for og det synes jeg er helt greit egentlig. Men bi har jo en eller annen som prøver å selge hunden for 30 000 kroner den annonsen har ligget der ganske så lenge for å si det mildt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Pointer(4år siden): 8000,- betalte 5000,- for vår pga haleknekken da

Aussie(3år siden): 10 000,-

Da vi solgte dunker-valper for 12år siden så tok vi bare 1500,- (men tror de var litt underpriset pga at han satser på et godt hjem framfor pris) vet ikke hva de ligger på idag, for er evigheter siden vi har kjøpt en dunker eller en hund i det hele tatt, vi har som regel fått hunder som eier mener ikke funker i jakt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua har anbefalt valpepris 15-20000, de fleste tar 15-17000 for en frisk og fin valp. Selvsagt ikke noen garantier for fremtiden, men jeg synes en valp er verdt såpass jeg.

En valp med utstillingsfeil selges vanligvis til rundt 10000.

Er man seriøs tjener man ikke mye på valpekullene sine, tvert imot, man går flerforldige tusen i underskudd. Vet om dem som har hatt to-tre valpekull på et ,år, beholdt etpar stykker, og hatt utstillings/reiseutgifter osv til over 100000. Når man da har solgt 4-5 valper til 17000kr stykket, trekker fra sprangavgift, valpeavgift til hannhundeier, kostnadene å ha kullet osv osv i tillegg til alt rundt oppdrettet, så går det betydelig i minus ja.

Jeg synes også at oppdrettere skulle fortjent å sitte igjen med noe, så mye arbeid som det kan være, men de forstetter fordi de elsker å holde på med det.

Å si at valpekjøper ikke skal betale for at eier liker å gå på utstilling er en ting, men man skal betale for at valpen er avlet frem med bevisst tanke på helse, gemytt og eksteriør og avlsetikk, det viser at oppdretter gjør sitt beste for å ha kvalitet over det h*n gjør, og legger ære og arbeid ned i hundeholdet sitt.

Det betaler jeg for, heller enn å betale det samme for en stueoppdretter som spyr ut valper, eller en som parrer blandingshundene sine bare fordi valper er så søte og hunden er så snill og god atte!

Og man kan gjerne si at man ikke gidder å betale 200kr for en sekk med kvalitetstørrfor der veterinærer og forskere hele tiden jobber med å forbedre livskvalitet gjennom maten, når bikkja blir like mett av pedigree og frolic som står ved siden av såpen i dagligvarebutikken.

Vel, jeg velger kvalitet over kvantitet :D

Og for dem som er ihuga fan av råforing og synes at tørrfor ikke er bra uansett, thta's another topic :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal betale for at valpen er avlet frem med bevisst tanke på helse, gemytt og eksteriør og avlsetikk, det viser at oppdretter gjør sitt beste for å ha kvalitet over det h*n gjør, og legger ære og arbeid ned i hundeholdet sitt.

Men hva koster TANKEN på helse, gemytt, eksteriør og avlsetikk da ? Det koster ikke meg mer enn litt omtanke og tid å finne velegnede hunder for avl liksom - ikke mange kroner som trengs å spandere på det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh pleeeeeaaaaase!

Jeg stiller ut bikkja mi jeg og, jeg konkurrerer med den, jeg helsesjekker den og jeg har mentalbeskrevet den - hvem fader er det som betaler for det da? Jo, det er meg det, og det er fordi at jeg har interesse av å vite det - uavhengig om jeg skal ha kull på henne eller ikke, så vær så vennlig og ikke GIDD å prøve å vinkle dette til at det bare er oppdrettere som har utgifter på bikkjene sine.

Men for ALL del, jeg burde vel kjøre et kull på henne så jeg får dekka de utgiftene jeg har på henne.. Det burde jo være andre som betaler for MIN hobby, liksom..

Seriøst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes at man skal ha noe igjen for å være seriøs, men sjelden er det noe igjen, snarere er det et stort "sluk i gulvet" :D

Nope, er ikke ute etter å pleeeeeeeeaaaaaaase noen jeg, er kun ute etter å legge frem mine meninger. Hvem som er enig og ikke, for være opp til hver enkelt :P

Nei jeg vil ikke si at andre ikke har utgifter på hundene sine, langt derfra, jeg vet ikke hva hvermansen bruker på pelsene sine jeg. Men jeg gidder å vinkle det den veien jeg ser det.

Du må for all del ha kull på bikkja di fordi du vil tjene inn igjen de utgiftene du har hatt, men ene og alene er jo det en useriøs grunn til å ha kull :P

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ha kull på bikkja di fordi du vil tjene inn igjen de utgiftene du har hatt, men ene og alene er jo det en useriøs grunn til å ha kull :lol:

Å ja, så DET er useriøst altså? Men å ta mer for valpene fordi man har gjennomført de samme undersøkelsene som jeg har, DET er ikke useriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uææææ kjenner jeg blir en smule irritert her. Jeg vet ikke om dere sikter på meg. Men om dere gjør det kan jeg alldeles ikke skjønne hvorfor. Jeg følger anbefalingene til raseklubben jeg slik som alle andre seriøse york oppdrettere. Og forresten så koster seriøs og gjennom tenkt av mye mye mye mer! Selvfølgelig gjør det det. Feks jeg reiste 2000 km fra hjemmet mitt jeg midt i høypåsken, fordi det var da hun plutselig fikk løpetid. Samt flybillet og hotell. Når kullet var solgt satt jeg igjen med 20 000 kroner minus av det jeg har gitt ut kun for parring, fly, hotell og resten av svangerskapet samt utgiftene med mor og valpene! Så ikke kom og si at seriøs avl ikke koster, ja jeg kunne ha gjort det med nabobikkja og tjent penger men nei det gjorde jeg ikke, fordi når jeg først for valper så vill jeg ha det best tenkelige utgangspunktet jeg kan ha. Jeg kan lete etter hannhunder i flere år før jeg finner den perfekte hannen som hadde passet til mitt oppdrett og hvordan jeg ønsker å forme norske yorkshire terrieres avls fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, så DET er useriøst altså? Men å ta mer for valpene fordi man har gjennomført de samme undersøkelsene som jeg har, DET er ikke useriøst?

Å ha det ene og alene sa jeg, ikke å ha det som del av tankegangen :lol:

Og jeg skulle likt å se den golden/labbis/belger/osvosv oppdretteren som hadde syntes det var stas å ta 3000 per valp etter alt det de legger ut og gjør med hundene. sånn hvis man skal legge opp pris per valp i forhold til størrelse på kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

nå blir sikkert jeg også hengt,men jeg mener faktisk ikke at opdpretter skal sitte igjen med så mye penger etter at alt er betalt jeg da :lol:

Oppdrettere burte egentlig gjøre dette for rasen de driver med sin skyld for å bedre den og ikke for å tjene penger :P

Selv om det desverre er mange hunder som kun ses på som "pengemaskiner" i enkelte oppdrett :D

Da er jeg glad for at jeg kan dokumentere min seriøsitet og lidenskap for rasen med regnskap. Tispa mi ble parret i vinter, og den affæren kostet meg minst 10.000 kroner - reise, opphold, sprangavgift, progesteronprøver og slikt. Tispa gikk tom, så når hun skal parres neste gang starter jeg med et kraftig underskudd.

Da har jeg heller ikke inkludert utgifter til røntgenfotografering (obligatorisk på vår rase, både fram og bak), MH (ikke vanlig på vår rase, men noe jeg som oppdretter ønsker å etablere i min avl), utstilling (nå ble hun avlsklarert på sin første utstilling, men den var til gjengjeld langt inn i Sverige med to overnattinger), lydighetskonkurranser (jeg må jo nesten dokumentere at rasen kan brukes når jeg argumenterer for det), sporstevne (samme som over, riktignok gikk det ikke knallbra på debuten, men hun er en konkurransehund, meritert i ulike grener eller noe sånt), eller utstyr til valpekassa. Hun har på senere utstillinger vunnet to titler, de har kostet. Kan jeg ta med mat, forsikring, vaksine, øvrig helse, pelspleie, kurs og treningssamlinger? Kan jeg ta med kronasje brukt på telefon, mail og kaffeslaberas for å diskutere og granske hannhunder? Kan jeg ta med bensinlitre forbrukt på både konkurranser og treninger, eller for å komme til bedre turterreng? Kan jeg ta med utgifter til hjemmesidedomene?

Jeg synes nesten det er rart at en kan tjene penger på valper, når en ser hvor mye utgifter det er... Jeg har i hvert fall ingen forestilling om å gå i pluss på min oppdrettervirksomhet, men med foreløpig bare en tispe har jeg jo dårlig økonomisk styringssans i gesjeften min, det ser jeg jo... :P

Den dagen velmeritterte foredre kan GARANTERE at valpene blir storvinnere på utstilling, DA kan man begynne å forlange med for valper etter velmeritterte foreldre.

Amen.

Jeg er vel kjerringa mot strømmen, jeg, for jeg tar i utgangspunktet en fast pris på alle valper - jeg gir ikke avslag på hunder med ubetydelige (for helse og velvære) eksteriørfeil. For eksempel om de har blå øyne, for mye hvite tegninger, for lite hvite tegninger, liten haleknekk, etc. Jeg selger ikke utstillingshunder, samme hvor premierte foreldrene er. Jeg innrømmer lett at jeg har eksteriøre kvaliteter som en prioritet i mitt oppdrett, på samme måte som jeg ønsker å få fram sunne, langtlevende og stødige valper. Jeg ignorerer ikke eksteriøret, tvert imot - men jeg gir ingen garantier til valpekjøper. De kjøper en familiehund av meg. Og den valpen med hvit sokk på det ene frambeinet har det samme potensialet for å bli en god familiehund, som sin søster hvor det hvite stopper før mellomhånden (hvitt over mellomhånden er definert som feil i vår rasestandard).

Det viser seg også gang på gang at hunder med feil settes opp i utstillingsringen. Faktisk skjer det hver eneste helg - for ingen hund er perfekt, alle hunder har feil. Tispa mi har litt for mye hvitt i hodet, etter standarden en feil, men hun har da titler og cert for det, så hvor rettferdig hadde det vært at jeg skulle betalt mindre for henne enn de som kjøpte ei søster som foreløpig "bare" har fått CK? Hunder med diskvalifiserende feil har titler - fordi dommer nedprioriterer den type feil, fordi dommer ikke oppdager den type feil, fordi dommer dømmer helhet framfor enkeltfeil, også videre.

Det er ingen garanti at en hund blir utstillingsmateriale bare fordi den er korrekt tegnet og uten framtredende feil i valpekassa - den kan vokse seg tre centimeter for stor, få dårlige vinkler bak, utvikle høy haleføring, utvikle bittfeil, få tannmangel og andre feil som vil kunne trekkes for i utstillingsringen.

Det er klart at om en valpekjøper har lyst til å stille hunden vil jeg hjelpe dem til å plukke en valp med godt potensiale i valpekassa. Men potensiale og faktisk realisering kan være to vidt forskjellige ting.

Om en skal kunne ta mer for valper når oppdretter er "seriøs", ser jeg ingen grunn til å ta mindre pris for en valp med skjønnhetsfeil, for den er da resultat av samme gjennomtenkte, planlagte og velfunderte kombinasjon som sine øvrige søsken.

Men jeg vet om flere som mener at det er grådig av oppdretter det jeg forfekter her. Selv om jeg ikke hører noen si at de gir tilbake valpekjøper penger hvis hunden utvikler steil overarm, knappe bakbeinsvinkler, grunn brystkasse, snipete snuteparti, krøllete pels og andre feil en ikke kan se i valpekassa og som vil kunne gi dårlig premiering i utstillingsringen

For øvrig er vårt definitive katastrofekull etter en kombinasjon av to internasjonale championer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha det ene og alene sa jeg, ikke å ha det som del av tankegangen ;)

Og jeg skulle likt å se den golden/labbis/belger/osvosv oppdretteren som hadde syntes det var stas å ta 3000 per valp etter alt det de legger ut og gjør med hundene. sånn hvis man skal legge opp pris per valp i forhold til størrelse på kull.

Valpeprisen på belgeren er 10.000 kr, og det holder jaggu meg for en reinrasa hund, samme hva slags titler og undersøkelser foreldrene har fått. Det er ikke noe forskjell på avkom etter multichampion ditt og datt, eller han i nærområdet som har en rein rød heller - det er valgfritt hvilken hannhund du bruker, det er valgfritt hvor mye du gidder å stille tispa, hvorfor skal andre betale mer fordi at du vil bruke ørti dager i året på å dra på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha det ene og alene sa jeg, ikke å ha det som del av tankegangen :drool:

Og jeg skulle likt å se den golden/labbis/belger/osvosv oppdretteren som hadde syntes det var stas å ta 3000 per valp etter alt det de legger ut og gjør med hundene. sånn hvis man skal legge opp pris per valp i forhold til størrelse på kull.

Hvis jeg skulle lagt opp pris i forhold til utleggene jeg har hatt, bare for at det skulle gå opp som oppdretter så hadde prisen vært pr valp 17000,- Det var 6 stk i kullet.

Da har jeg regnet med minus to kull som bare var 3 valper hvor ett av kullene døde. Og begge har vært keisersnitt. Jeg har også kun regnet med utgiftene i forbindelse med dette kullet (vaksiner, reise, utlegg hannhund, røntgen i forbindelse med drektighet, förutgifter o.l.)

Om jeg da skulle lagt til HD, AD, øyenlysning, partellaundersøkelse, PM utgifter (som for 1 år er rundt 10000,- for meg da jeg starter i bruks, lp og utstilling) og evt tillegg for tittler og oppnådde resultater (en hund CIE CIB Nord uch Nb(sp)ch NV05'06'10 WW08 DKV10 +Elite LP & A-rundering, den andre hunden Nuch Such +A-spor, B-rundering, 3 cacib og kl.3 LP) Også er det antall timer lagt ned for å oppnå de resultatene. Ja da sier det seg selv at jeg burde ta rundt 30k kanskje t.o.m 40k for valpene mine med den tankegangen. ;)

For å ikke nevne alle timene jeg bruker på mail, tlf og div databaser for å finne rett hannhund...

Ja kanskje man sitter igjen med rundt 60000,- i håndpenger etter valpene er solgt, akkurat der og da. Men hva med ALLE utleggene som overgår den inntekten med egentlig horible summer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive oppdrett er jo egentlig litt sammenlignbart med sparing når man ser på "driften".

Man legger ut langs veien,pengene forsvinner,men resultatet(om man ikke er uheldig)blir at man får igjen endel av utleggene,og da ofte iløpet av leveringtiden til valpene.

Man tjener altså ikke nødvendigvis fordi pengene har man allerede brukt,men det er selvfølgelig hyggelig å få "alt på en gang" tilbake,slik at det kan virke som det er en innkomst,men egentlig er det bare sparing,penger kommer penger går.

Jeg mener det er raseklubbene som bør regulere hva som er den vanlige pris på hunderasene,det er så fryktelig forvirrende med priser som varierer fra 10 til 14 tusen på samme rase,man lurer på om dem til 10 er dårligere etc enn dem til 14 ,bare fordi noen har fortalt oss at "du får hva du betaler for" ...Tror de aller fleste blir skeptiske hvis de ser en Schæfervalp/et kull til feks 3000 kroner,eller 7000 når de andre ligger på feks 12 000.

Dette med meritter,joda det koster å dra på utstilling,men jeg mener man ikke kan belaste valpekjøper for hva mor har kostet å fore opp fra valp til voksen,utstyret hun har brukt fra valp til voksen,hennes medisiner for uvi,sårskader etc og ikke minst denne her utstillingen...

Men egentlig så er jeg litt enig i at valper som ikke har helsesjekkede foreldre,og noe form for "bakgrunn" ala : Uregistrerte Chihuahuavalper selges,mor har stamtavle,far har ikke. Synes ikke de bør selges til 15000 pluss jeg da selv om de er renrasede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at det er helt ok at rasehunder koster mye penger(selv om jeg må innrømme at jeg syns det er fryktelig dyrt for enkelte raser). Ser man det på den positive måten; de fleste tenker nok bedre gjennom et hundekjøp dersom de skal gi så mye penger for hunden. Har man f.eks råd til å kjøpe en bulldog til 25000, så har man nok råd til å betale for de helseproblemene som kan følge med. Personlig mener jeg at den høye prisen bidrar til å luke ut en del useriøse kjøpere!

Men på grunn av mange useriøse oppdrettere som kun er ute etter å tjene penger på et kull, er det en stor jobb for kjøperne å finne en seriøs og god oppdretter, hvor valpen man ender opp med å kjøpe faktisk er verd prisen.. Altså, en oppdretter som legger så mye tid og hjerte i arbeidet med å finne flotte kombinasjoner av foreldredyr, som gir valpen en best mulig start på livet, og som har et ønske om å bidra med flotte og friske valper til rasen, IKKE tjene penger.

Det er dyrt å drive avl, det er dyrt å holde hund, det er dyrt og gi hundemamman og valpene best mulig forutsetninger for et flott svangerskap og første leveuker. Selvfølgelig blir det da høy pris på valpene om ikke oppdretter skal komme i minus! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at det er helt ok at rasehunder koster mye penger(selv om jeg må innrømme at jeg syns det er fryktelig dyrt for enkelte raser). Ser man det på den positive måten; de fleste tenker nok bedre gjennom et hundekjøp dersom de skal gi så mye penger for hunden. Har man f.eks råd til å kjøpe en bulldog til 25000, så har man nok råd til å betale for de helseproblemene som kan følge med. Personlig mener jeg at den høye prisen bidrar til å luke ut en del useriøse kjøpere!

Men på grunn av mange useriøse oppdrettere som kun er ute etter å tjene penger på et kull, er det en stor jobb for kjøperne å finne en seriøs og god oppdretter, hvor valpen man ender opp med å kjøpe faktisk er verd prisen.. Altså, en oppdretter som legger så mye tid og hjerte i arbeidet med å finne flotte kombinasjoner av foreldredyr, som gir valpen en best mulig start på livet, og som har et ønske om å bidra med flotte og friske valper til rasen, IKKE tjene penger.

Det er dyrt å drive avl, det er dyrt å holde hund, det er dyrt og gi hundemamman og valpene best mulig forutsetninger for et flott svangerskap og første leveuker. Selvfølgelig blir det da høy pris på valpene om ikke oppdretter skal komme i minus! ;)

Mine påstander:

En oppdretter som selger valper til 25000,- gjør det for å tjene mest mulig, ikke for å luke ut useriøse kjøpere.

Det at en valpekjøper ikke har råd til å betale mer enn en månedslønn for en valp er ikke det samme som at h*n er useriøs eller at h*n ikke kommer til å ta med hunden til veterinær, gi den bra mat osv osv.

Det at en valpekjøper har råd til å gi mer enn en månedslønn for en valp gjør h*n ikke automatisk mer seriøs eller mer skikket til å være hundeeier enn ovennevnte.

En oppdretter som selger en valp for 25000 er ikke automatisk mer seriøs enn en oppdretter som selger en valp for 10000. Det er ikke automatikk i at førstnevnte oppdretter har lagt mer jobb i forberedelser før paringen og mer jobb med valpene enn den som selger valper for 10000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kjøpte en Bitchon frisè for snart 1 år siden vell.

Den var født med pigmentflekker det er jo en feil i rasen.

en vanlig bitchon ligger vell på 10-15000 om jeg ikke tar helt feil.

Som sagt så har mamma sin bichon brune pigmentflekker på ryggen som oppdretter kalla for "valpepels" men er det ikke meninga at valpepelsen skal forsvinne før valpen er 1 år ?

Er det ikke normalt å få igjen litt penger for hunden da?

Itilleg så har hunden haleknekk som vi ikke er sikker på om er medfødt eller om det er vår egen feil.

Er der noen måter vi kan få sjekket opp i dette på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en FB gruppe om saken faktisk,ahahaha..min firkanta mening here it goes!

OI SKULLE QUOTE Madam Mim men noe skjedde ----- anyways...

Å droppe prisen på valpene etter fylte 8 uker blir helt bak mål.

Under her vil jeg selvsagt forklare nærmere hvorfor jeg mener dette,og hvorfor også du bør mene det...

La oss si oppdretter har 12 valper,hvorav dem første 5 selges smertefritt,men h*n blir sittende noen ekstra uker med de neste 7.Eller omvendt.

Kjøperne på de 5 første har heldigvis(beklageligvis for dem) betalt full pris,la oss si 12 000.Noe oppdretter er meget godt fornøyd med.

En valpekjøper som kjøper sin hund til 12 000 kroner,og senere ser resten av kullet annonsert til svimlende feks 6-8 000 kr har da all rett og bli provosert og føle seg lurt.

Selv sitter dem med en maken valp og de har mest sannsynlig vært av den genuint interesserte typen som har oppsøkt oppdretter og betalt for rasen på det prisnivå rasen ligger.

Etter noen uker blir disse menneskene" pissa i trynet" av oppdretter som nærmest "gir bort resten" i panikk og angst for ikke å bli kvitt dem.

Oppdretter signaliserer her at :

"Jo lengre du venter jo lavere blir prisen!"

"Jeg får ikke solgt!"

"Valpene er mindre verdt når de vokser til!"

Enhver seriøs oppdretter legger mye arbeid i dem valpene som er igjen,og vet at alle blir ikke solgt fort og at de over lengre perioder kan behøve mye ekstra tid og preging.

En valp / hund er absolutt ikke mindre verdt selv om den er 4-8 mndr gammel såfremt oppdretter er sitt ansvar bevisst og bruker tid på å forme valpen/hunden slik at den med enkelthet kan tilpasses et nytt hjem.

En eldre valp er ofte husren,påbegynt rotrening,båndtrening,og annen preging/oppdragelse som innlæring av kom,sitt,legg deg osv.

Det er da ingenting herligere enn å få en valp som har litt god bagasje?

Har ikke valpen god bagasje så er ikke oppdretter dedikert nok,og da burdte du iallefall styre unna dem som senker prisene om det gjøres av latskap,og frykt for å måtte forme en gjeng valper individuelt.

En bør helt klart revurdere sitt oppdrett,sine avlshunder - linjer - og helsestatistikk/mentalitet her dersom man har problemer med å få solgt valpene sine.

En seriøs valpekjøper betaler vanlig valpepris for en hund dem vil ha,mens en som driter i linjene og knapt vet hva rasen egentlig er vil bare la seg friste av den rimelige hunden/rasen som er "grei nok den".

Selvfølgelig finnes det raseentusiaster som har lite penger og ikke kan betale 12 000 cash,men helt ærlig må vi alle betale for hva vi vil ha,og avbetalinger eller andre ordninger er da ikke noe problem for de fleste...

Jeg mener helt klart prisen på rasehunder skal stå fast fordi dropping av pris er urettferdig for de første kjøperne,og fordi det er å bite seg selv i ræva og senke prisen på hundene som om dem ikke blir solgt hvis ikke.

HVA er det egentlig oppdretter ønsker å oppnå ved å senke prisen?

Jeg spekulerer i om dem senker kravene til kjøper sammen med prissenkingen,fordi innerst inne vet dem at dem som er interessert i rasen,og har vært klar over/interessert i dette kullet vil betale hva det koster...

Så HVEM er det oppdretter henvender seg til når han/hun dropper prisen?

Er det ikke da disse som "ok" en sånn rase tar vi folkene?

Det er så provoserende å se prisdropping på valper på nett.

Seriøse oppdrettere dropper ikke prisen hvis de vet de har gode hunder,og krever over middels interesserte eiere.

Hvis alle skal droppe prisen fra 12 000 til 6000 eller 8000 på få uker så mener jeg dem får sette den prisen umiddelbart,og bruke den FAST.

-Ikke lure folk som er først til å betale mer.For jeg har mine tvil om at dem første valpene som blir plukka er så mye mer spesielle en alle som er tilbake.

Jeg kjenner til mange oppdrettere som står fast på pris og får seriøse,dedikerte eiere til sine valper.TOPP!

Husk at hvis du vil ha seriøse valpekjøpere så må avlsarbeidet,og salget også være seriøst.Seriøse kjøpere leter seriøse oppdrettere!

Det er desperasjon som får folk til å senke prisene.

Dropping av pris med den grunn at valpen har haleknekk,bittfeil,mangel på stamtavle pga uheldig parring osv er helt ok i mine øyne,men pga alder eller desperasjon...?NEI TAKK.

Alle raser har en fast pris,og den bør følges.

Det ser også ut å bli en vane for enkelte å ha kull på kull der dem starter på 12 000,men ender kjappt på 6-8 000.

Og dem tror folk er så dumme dem ikke husker hva valpene blir å koste etter noen få uker,slik som forrige kull..?Man ser det på Finn.no og andre annonsesteder hele tiden.

Huff...

Det hører selvsagt med at en seriøs valpekjøper som er genuint interessert i kullet og rasen vil være tidlig ute og sjekke opp valper og foreldre,samt menneskene rundt oppdrettet.

Hvis folk kommer flyvende ved nedsatt pris ,nja..jeg vet ikke---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kjøpte en Bitchon frisè for snart 1 år siden vell.

Den var født med pigmentflekker det er jo en feil i rasen.

en vanlig bitchon ligger vell på 10-15000 om jeg ikke tar helt feil.

Som sagt så har mamma sin bichon brune pigmentflekker på ryggen som oppdretter kalla for "valpepels" men er det ikke meninga at valpepelsen skal forsvinne før valpen er 1 år ?

Er det ikke normalt å få igjen litt penger for hunden da?

Itilleg så har hunden haleknekk som vi ikke er sikker på om er medfødt eller om det er vår egen feil.

Er der noen måter vi kan få sjekket opp i dette på ?

Ved overtagelse av valp skal det ideelt sett medfølge en fersk helseattest fra veterinær som angir "feil og mangler" på valpen, for eksempel testikkelmangel, navlebrokk og haleknekk.

Hva står i denne attesten om halen?

Noen ganger kan røntgenbilde anslå om det er snakk om medfødt haleknekk eller knekk som følge av skade. Men røntgenbildet kan neppe si dato for skaden. Skade kan oppstå i valpekassa - men en god helseattest bør angi slike ting.

Angående utstillingsfeil pleier det å spesifiseres i kjøpskontrakt hva som gir krav på refusjon og hva som ikke gjør det - for eksempel bittfeil, testikkelmangel. Det varierer hva oppdrettere refunderer for, og hvor mye de gir i refusjon.

Hva står i kjøpskontrakten?

Jeg kjenner ikke denne rasens pels, men i min rase har de ofte ikke sin "rette" pels på plass før etter opp til to røytinger, altså at de har en slags mellompels etter valpepelsen, som blir gradvis til den pelsen de ender med etter den første og eventuelt andre ordentlige nedrøytingen. Nå vet jeg selvfølgelig at bichon frisé ikke røyter, så jeg ville lest meg opp på hva slags pessyklus de har, eller kontaktet oppdretter/raseklubb - hva er vanlig for rasen, har de vært borti lignende. Jeg kjenner litt til coton de tulear, som ansees som en slektning av friseen. Der er riktignok fargeflekker tillatt på visse områder av kroppen, men den fargen blekner med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en FB gruppe om saken faktisk,ahahaha..min firkanta mening here it goes!

OI SKULLE QUOTE Madam Mim men noe skjedde ----- anyways...

Å droppe prisen på valpene etter fylte 8 uker blir helt bak mål.

Under her vil jeg selvsagt forklare nærmere hvorfor jeg mener dette,og hvorfor også du bør mene det...

La oss si oppdretter har 12 valper,hvorav dem første 5 selges smertefritt,men h*n blir sittende noen ekstra uker med de neste 7.Eller omvendt.

Kjøperne på de 5 første har heldigvis(beklageligvis for dem) betalt full pris,la oss si 12 000.Noe oppdretter er meget godt fornøyd med.

En valpekjøper som kjøper sin hund til 12 000 kroner,og senere ser resten av kullet annonsert til svimlende feks 6-8 000 kr har da all rett og bli provosert og føle seg lurt.

Selv sitter dem med en maken valp og de har mest sannsynlig vært av den genuint interesserte typen som har oppsøkt oppdretter og betalt for rasen på det prisnivå rasen ligger.

Etter noen uker blir disse menneskene" pissa i trynet" av oppdretter som nærmest "gir bort resten" i panikk og angst for ikke å bli kvitt dem.

Oppdretter signaliserer her at :

"Jo lengre du venter jo lavere blir prisen!"

"Jeg får ikke solgt!"

"Valpene er mindre verdt når de vokser til!"

Enhver seriøs oppdretter legger mye arbeid i dem valpene som er igjen,og vet at alle blir ikke solgt fort og at de over lengre perioder kan behøve mye ekstra tid og preging.

En valp / hund er absolutt ikke mindre verdt selv om den er 4-8 mndr gammel såfremt oppdretter er sitt ansvar bevisst og bruker tid på å forme valpen/hunden slik at den med enkelthet kan tilpasses et nytt hjem.

En eldre valp er ofte husren,påbegynt rotrening,båndtrening,og annen preging/oppdragelse som innlæring av kom,sitt,legg deg osv.

Det er da ingenting herligere enn å få en valp som har litt god bagasje?

Har ikke valpen god bagasje så er ikke oppdretter dedikert nok,og da burdte du iallefall styre unna dem som senker prisene om det gjøres av latskap,og frykt for å måtte forme en gjeng valper individuelt.

En bør helt klart revurdere sitt oppdrett,sine avlshunder - linjer - og helsestatistikk/mentalitet her dersom man har problemer med å få solgt valpene sine.

En seriøs valpekjøper betaler vanlig valpepris for en hund dem vil ha,mens en som driter i linjene og knapt vet hva rasen egentlig er vil bare la seg friste av den rimelige hunden/rasen som er "grei nok den".

Selvfølgelig finnes det raseentusiaster som har lite penger og ikke kan betale 12 000 cash,men helt ærlig må vi alle betale for hva vi vil ha,og avbetalinger eller andre ordninger er da ikke noe problem for de fleste...

Jeg mener helt klart prisen på rasehunder skal stå fast fordi dropping av pris er urettferdig for de første kjøperne,og fordi det er å bite seg selv i ræva og senke prisen på hundene som om dem ikke blir solgt hvis ikke.

HVA er det egentlig oppdretter ønsker å oppnå ved å senke prisen?

Jeg spekulerer i om dem senker kravene til kjøper sammen med prissenkingen,fordi innerst inne vet dem at dem som er interessert i rasen,og har vært klar over/interessert i dette kullet vil betale hva det koster...

Så HVEM er det oppdretter henvender seg til når han/hun dropper prisen?

Er det ikke da disse som "ok" en sånn rase tar vi folkene?

Det er så provoserende å se prisdropping på valper på nett.

Seriøse oppdrettere dropper ikke prisen hvis de vet de har gode hunder,og krever over middels interesserte eiere.

Hvis alle skal droppe prisen fra 12 000 til 6000 eller 8000 på få uker så mener jeg dem får sette den prisen umiddelbart,og bruke den FAST.

-Ikke lure folk som er først til å betale mer.For jeg har mine tvil om at dem første valpene som blir plukka er så mye mer spesielle en alle som er tilbake.

Jeg kjenner til mange oppdrettere som står fast på pris og får seriøse,dedikerte eiere til sine valper.TOPP!

Husk at hvis du vil ha seriøse valpekjøpere så må avlsarbeidet,og salget også være seriøst.Seriøse kjøpere leter seriøse oppdrettere!

Det er desperasjon som får folk til å senke prisene.

Dropping av pris med den grunn at valpen har haleknekk,bittfeil,mangel på stamtavle pga uheldig parring osv er helt ok i mine øyne,men pga alder eller desperasjon...?NEI TAKK.

Alle raser har en fast pris,og den bør følges.

Det ser også ut å bli en vane for enkelte å ha kull på kull der dem starter på 12 000,men ender kjappt på 6-8 000.

Og dem tror folk er så dumme dem ikke husker hva valpene blir å koste etter noen få uker,slik som forrige kull..?Man ser det på Finn.no og andre annonsesteder hele tiden.

Huff...

Det hører selvsagt med at en seriøs valpekjøper som er genuint interessert i kullet og rasen vil være tidlig ute og sjekke opp valper og foreldre,samt menneskene rundt oppdrettet.

Hvis folk kommer flyvende ved nedsatt pris ,nja..jeg vet ikke---

;):drool:;) Jeg er helt fullstendig enig med deg!! Og anngående betalingsordninger så kan man løse veldig mye med kommunbikasjon. Ett av valpene i det forrige kullet solgte jeg på avbetaling. Rett og slett fordi det var det perfekte hjemmet for valpen , og jeg kunne ikke ha valgt en bedre valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Advarseladvarseladvarsel. Jeg kommer til å skrive et innlegg om smugling av valper og valpefabrikker. Til slutt kommer jeg til å skrive om direkte svindel. De som ikke er interessert får hoppe over.

Vi ser stadig annonser på Finn.no og andre nettsteder der prisene ligger i det lavere sjiktet. Noen av disse er renrasede, men med ymse feil. Andre er smuglervare.

Vi har valpefabrikker i Øst-Europa som sender tusenvis av valper innover et betalingssterkt Vest-Europa hvert år. Felles for disse valpene er at de kommer uten papir og uten chipmerking. Hos oss kommer mange over grensa fra Sverige. Kontakt med "oppdretter er på telefon/mail, og det er levering-service. Kjøper ser aldri tispe og andre valper, hundene blir sendt eller avlevert på en bensinstasjon eller bussholdeplass og betalt kontant. Hvor mange valper som i tillegg kjøpes i Sverige (levering Strømstad)og tas lovlig over grensen som svensk hund, er det ingen som vet. Folk er fornøyde når de får en renraset hund for under halve prisen, og tenker ikke over hvor viktig avl og kunnskap om rasen egentlig er.

Sist sommer ble mange billige valper avertert på finn.no, og telefonnummer var oppgitt til et av de baltiske landene. Hundene var 3 måneder gamle, hadde alle papirer i orden og var fullvaksinerte. Nå har det seg slik at en valp født i disse landene må først bli 3 måneder, deretter vaksineres mot rabies, vente i 120 dager før det blir tatt blodprøve og 2 nye uker før prøven er analysert. Da er den lovlig for import til Norge.

Disse annonsene ble stoppet, men de er tilbake igjen. Noen av disse valpene har helt sikkert papirene i orden og kommer fra anerkjente oppdrettere. Andre er fabrikkproduserte. Denne smuglingen kan være innfallsporten for sykdommer vi helst ikke vil tenke på.

Hva gjør ulovlig billigimport med prisene i Norge?

Ren svindel er enda mer vanlig. Kamerun-svindelen får folk til å betale for en hund som ikke eksisterer. Jeg regner med at dere har erfaring nok til å gjennomskue disse annonsene, men mange blir svindlet. Jeg har vært i kontakt med flere, og det er fryktelig trist å høre historiene deres.

Har dere noe forslag til hvordan vi kan stoppe disse annonsene? Jeg har prøvd å ta kontakt med admin av sidene, men de er forbausende lite villige til å stryke selv annonser som ÅPENBART er svindel. Alle forslag er konstruktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...