Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojedvalper på vei!

Angilja

Recommended Posts

Skrevet

Ja, i dag er det bekreftet at vi venter vårt første samojedkull. Hun er i dag ca 3 1/2 uke på vei, så da venter vi valper den første uka i desember. Det er bra det er mye å forberede, hvor hvordan skal man klare å vente så lenge..!? Jeg har tatt i mot masse lam, killinger, føll osv, og vært med på valpefødsel, men aldri på egen hund, så det skal bli spennende *skrekkblandet-fryd*

Mor, Shira er selvsagt hd/ad fri, og øyenlyst fri. Hun er en sterk og god hund i spannet vårt, og går både som leder og lenger bak, hun er en sånn hund som bare går, uansett hvor man plasserer henne. Hun er en skikkelig kosehund inne, og er generelt en ukomplisert og grei hund. 3x cert og 6x ck på utstilling. Hun er 53-54 cm høy og19 kg

shira62.jpg

100807-19.jpg

10010220.jpg

Far, Snötrollens Nimbly Serak (Frost) er en langbeint fyr med masse humor. Han har et fantastisk gemytt, og en ”cool” utstrålig og holdning. Frost gikk MH drøyt 1 år gammel, og han viste god avreagering og er ikke skuddredd. Han har gått et løp, 2x10km enspann med pulk, hvor han gjorde en flott innsats på trasig føre og kom på 3 plass, det var første gang Frost gikk med pulk og drag. Fra utstillingsringen har han 2 cert. Hos oss går han mye som lederhund, og han er en sterk og seig hund. 2x cert og 6x ck på utstilling. Han er også selvsagt hd/ad/øyenlyst fri. Han er 59 cm høy og 24-25 kg

100807-4.jpg

100807-23.jpg

10040202.jpg

Begge blir brukt til slede/vogn kjøring her hjemme, og det er i hovedsak det vi driver med og synes er moro! Siden vi jobber med grønn omsorg her hjemme på gården er hundene en viktig del av dette også, både når det kommer til å lære brukerne å håndtere hund, kos/omsorg og kjøring.

Jeg er opptatt av helse, gemytt, mentalitet, funksjon, og å bevare og utvikle samojeden som den polare sledehundrasen den er. Pels, bevegelser og kropp skal være funksjonell for det formålet rasen var ment for. Lange bein og riktig pelskvalitet og lengde, gode poter, bevegelser og god snutelengde er noe av det vi ønsker og synes er viktig. Jeg ønsker å bevare samojedens allsidighet uten å gi avkall på de egenskaper som gjør den egnet til hardt arbeidende trekkhund. Samojeden skal i mine øyne være en sunn, frisk, rasetypisk trekkhund som gladlig er med på alt familien finner på!

Vi kommer trolig til å beholde 2 valper fra dette kullet selv.

Kan ta med et bilde av Shira fra uke 3 også. Jeg klarer ikke å se noe på henne enda. (jada, hun står på bordet :getlost: )

uke3:4.jpg

• Svar 278
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini
Skrevet

Er så spent på antall og fordeling av kjønn på dette kullet, og ikke minst å få være med på sosialisering av de små hvite etterhvert :heart: Lykke til videre med drektigheten og de kommende små :getlost:

Skrevet

Åååh, så spennende :P Her skal jeg følge med altså :getlost:

Å så spennende :P tenk deg deee pelsdottene da... :P

Spennende! Fiine foreldrene :heart:

Takk:)

Ja kjempespennende, klarer liksom ikke å slutte å se på henne :lol:

Oj, spenende! Vi venter også kull første uka i desember :P

Så morro! Blir artig å følge de også!

Er så spent på antall og fordeling av kjønn på dette kullet, og ikke minst å få være med på sosialisering av de små hvite etterhvert :P Lykke til videre med drektigheten og de kommende små :)

Takk! Gleder meg til du kan komme å sosialisere:)

Åh, så spennede! :P Jeg kjenner at jeg gruer meg til valpene blir født... :P

Hihihihi... De biter, driter inne, terroriserer, og ja, der er farlig søte... :P

Gratulerer! Blir moro å følge med. Du har noen utrolig flotte hunder!

Takk! Selvsagt heeelt enig :P

Skrevet

Gratulere! Begge to er nydelige (hjelper ikke at jeg nettopp ble stuphakkende forelsket i en nydelig liten samojedgutt i forgje uke).

Lykke til med valpene!

Skrevet

Kjempespennende! :heart: Kommer til å følge med jeg også!

Nydelige foreldre i forhold til rasen! :lol: Slik skal en samojed se ut! Ikke kort med hiiiimla mye pels og korte føtter.. :) Nå fikk jeg lyst på samojed :getlost::P

Skrevet

Gratulere! Begge to er nydelige (hjelper ikke at jeg nettopp ble stuphakkende forelsket i en nydelig liten samojedgutt i forgje uke).

Lykke til med valpene!

takk! De er skammelig lett å bli forelsket i disse små hvite valpisene også da :P

Kjempespennende! :) Kommer til å følge med jeg også!

Nydelige foreldre i forhold til rasen! :P Slik skal en samojed se ut! Ikke kort med hiiiimla mye pels og korte føtter.. :P Nå fikk jeg lyst på samojed :getlost::heart:

Takk, det varmer å høre!! :lol:

Skrevet

Masse små isbjørner til jul :heart:

Fineste julegaven! Misstenker at juletreet får et kort liv i år :lol:

Spennende! Gleder meg til å følge med :getlost:

:)

Gratulerer, og lykke til!

Takk! :P

Gratulerer med kommende kull :P Kjempe spennende! Veldig flotte foreldre. Shira er virkelig nydelig :P

Takk, og ekstra-takk, helt enig, vakker frøken lille Shira-mor :P

Snøballer i vente :P Gratulerer og lykke til :P

Takk :P

Skrevet

Åeeh! :heart: Gratulerer så masse med bekreftet drektighet!

Gleder meg til bilder av snøballene :getlost:

Takker! Blir nok masse snøballbilder tenker jeg;)

Kom på at jeg har glemt å legge ut mål!

Damen er i litt vel godt hold, synes jeg, men det får så være en stund.

Start:

Brystkasse 65 cm

Midje 52 cm

3,5 uker:

Brystkasse 67 cm

Mijde 54 cm

Skrevet

Og jeg gleder meg til å være jordmor! :heart: Blir så spennende atte! Kommer aldri i verden til å lære meg å se forskjell på de, å huff og tytti! :getlost:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...