Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du om strøyp, halvstrøyp halsbånd?

IdaC

Recommended Posts

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Kommer helt an på hvordan det brukes.

Om de brukes til å strupe/kvele hunden så syns jeg ikke det er greit, om de brukes "normalt" så ser jeg ikke problemet.

Jeg bruker halvstrup på Shadow... men det er såpass løst at når kjettingen er helt strupt igjen så er det fortsatt plass rundt... dvs, han får det ikke over ørene om han prøver å komme seg løs, men han blir heller ikke kvalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halvstrup på Selma. Men ikke for å kvæle henne. Når den er på det strammeste så får jeg fortsatt ett par fingre i mellom halsen og båndet. Så det er på ingen måte stramt. Bruker det bare fordi det er så lett å ta på og av.

Helstrup ville jeg aldri ha brukt. Selma hadde kvelt seg selv tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker generelt ikke helstrup i det hele tatt, bruker det heller ikke på min hund.

Bruker derimot halvstrup, som jeg synes er helt greit så lenge man bruker det med måte (skal kunne klare å få to finger innnimellom når det er stramt). Pelstrynet her er fæl på å lirke seg ut av halsbånd som ikke snurper litt sammen når det er krefter i sving :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup er vel det mildeste halsbåndet du kan få, dersom det er i riktig størrelse, da det slakkes når båndet er slakt. Med andre ord- halvstrup synes jeg er et veldig greit halsbånd. Helstrup er okey dersom det blir brukt riktig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halvstrup på border collie blandingen vår, og helstrup på rottweiler blandingen vi er fosterforeldre for.

Sita altså border collieblandingen har hurtta halvstrup, men hun for at hun ikke skal få sniki hodet ut fordi hun er veldig lur!

Lizzi rottweiler blandingen bruker vi helstrup på, fordi hun ikke har lørt seg å gå fint i bånd av eieren.

Å jeg foretrekker at hun lører seg å gå tålig fint, FØR snø og is kommer så vi slipper beinbrudd.

Ville selvfølgelig ikke brukt helstrup om vi ikke brukte det forsiktig, altså kun for å trene på god adferd.

Å jeg håper og tror hun får lært seg å gå finere snart, slik at hun kan få halvstrup snart =)

Det er kun et middel i prossessen mot bedre adferd på tur, ikke et varig middel for å plage hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uisaksen: Jeg ville droppet helstrupen og i stedet brukt grime mens dere trener på å gå pent i bånd.

Grunnen til det er at jeg har opplevd med flere hunder at de trekker mer når de går med helstrup fordi de prøver å unnslippe trykket mot strupen. Altså, hunden skjønner ikke sammenhengen mellom det å gå pent og det at strupebåndet blir mindre stramt, derfor trekker de bare mer for å slippe unna.

Med en grime så vil dere slippe trykk mot hundens strupe og på en skånsom måte forhindre hunden i å trekke.

Grimen forhindrer ikke hunden i å snuse eller no annet, den bare hindrer den i å trekke da den vrir hundens hode til siden og tar fra hunden trekk-kraften på en skånsom måte.

(just a thought... jeg gjorde denne erfaringen på min første hund... byttet fra helstrup til grime og fikk en "ny" hund i samme slengen)

*tusle ut av tråden for å ikke bli enda mer OT*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker generelt ikke helstrup i det hele tatt, bruker det heller ikke på min hund.

Bruker derimot halvstrup, som jeg synes er helt greit så lenge man bruker det med måte (skal kunne klare å få to finger innnimellom når det er stramt). Pelstrynet her er fæl på å lirke seg ut av halsbånd som ikke snurper litt sammen når det er krefter i sving :D

Samme her.

Båndet er slakt, men de klarer ikke smøye seg ut av det om de skulle prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker helstrup, men så er ikke Chanie hunden som drar i båndet, og hun løper som regel alltid fritt.. så ser ikke helstrup som noe problem i det hele tatt.. :D

synes båndet vi har (lær), er generelt veldig godt for hunden for det hekter seg ikke fast i pelsen som alle andre bånd pleier å gjøre, og vi har prøvd mange bånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker halvstrup på valpen, så hun ikke kan komme seg ut av halsbåndet (panikk av bare tanken på at hun kan rygge ut av et vanlig halsbånd nær feks vei osv.) Mens eldste går med retriever bånd, for det kan jeg ha helt slakt uten at det strammer på noe måte.

Både hel og halv strup er helt greit, brukt på rett måte. Da jeg jobbet i dyrebutikk hadde vi ei ung jente med en 9 mnd gammel schæfer som hun ikke skjønte hvorfor ikke fikk til å gå i bånd. Hun brukte helstrup og fleksiline...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det bare meg som slenger på retrieverkobbelet (som faktisk er helstrup) når man skal på en rask joggetur for eksempel?

Halvstrup er da like enkelt. Og helstrup på joggetur? No way! Ikke at jeg ville brukt det ellers heller, men... Og man får retrieverkobbel med stopp, altså halvstrup. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å bruke helstrup. De fleste hunder jeg har møtt drar i båndet uansett om det er vanlig, halv eller helstrup. Kjekt når jeg skal på bussen feks, eller i storefolkemengder, da man har en annen kontroll over bikkja. Halvstrup har eldstemann på seg nesten konstant, ren latskap. Mye enklere enn klipsbånd. Bruker også helstrup på utstilling og på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun retrieverkobbel til absolutt alt, utrolig kjekke bånd. :D

Så lenge hunden ikke konstant trekker/eieren røsker og river i båndet ser jeg ikke problemet med å bruke strup, og iallefall ikke halvstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup er da like enkelt. Og helstrup på joggetur? No way! Ikke at jeg ville brukt det ellers heller, men... Og man får retrieverkobbel med stopp, altså halvstrup. :P

Ser egentlig ikke problemet jeg når bikkja traver pent og pyntelig ved siden din :D Hvorfor skulle det være så farlig? :P Men det spørs jo litt da. Har du en hund som trekker og får plutselige byks fremover ville jeg nok ikke brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg bruker både og jeg og jeg tror ikke hundene merker noe forskjell - jeg har ikke hunder som trekker i båndet så det er liksom ikke noe problem - det viktigste for meg er å ha halsbånd som ikke spiser pelsen rundt halsen og det eneste båndet som ikke ødelegger pelsen er ett tynt stramtvevd nylonstrup. Som sagt, de trekker ikke så det er ikke for "torturens" del jeg bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det bare meg som slenger på retrieverkobbelet (som faktisk er helstrup) når man skal på en rask joggetur for eksempel?

Allerede nevnt, men det finnes ørten retrieverkobbel med stopper :D

Jeg bruker ikke ikke helstrup, og kommer neppe til å gjøre det heller. Halvstrup bruker jeg derimot ofte, men kjøper de alltid såpass store at de ikke "kveler" når de er stramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nevnt, men det finnes ørten retrieverkobbel med stopper :P

Jeg bruker ikke ikke helstrup, og kommer neppe til å gjøre det heller. Halvstrup bruker jeg derimot ofte, men kjøper de alltid såpass store at de ikke "kveler" når de er stramme.

Har aldri sett de i noen dyrebutikker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke halsbånd i det hele tatt, men skulle jeg ha gjort det hadde jeg syntes at halvstrup hadde vært helt greit.

Helstrup derimot ser jeg virkelig ikke poenget med. Synes det blir feil å ha det på en hund som trekker i båndet da jeg tviler på at det finnes mange hunder som skjønner sammenhengen mellom å gå pent og trykket på halsen. Det må da være mye enklere å lære hunden sin å gå pent i bånd?

Og hvis hunden kan å gå pent ser jeg ikke poenget med å ha på helstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker rundsydd halvstrup fordi det er skånsomt mot pelsen (rundsydd lær) og fordi det er lett og ta av og på i masse pels. Hun har så mye pels at jeg ikke gidder å fikle med spenner og klips, går meg jo helt vill i kragen hennes :D

Nå har hun uansett kun på halsbånd ute, så det blir mye av og på.

Halsbåndet er uansett såpass stort at jeg får to fingre mellom selv når det er strammet.

8362086-Preview.jpg

Liker slike bånd, jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker normalt sele på tur hjemme, ellers bruker jeg halvstrup med kjetting når vi er på jakt. Nettopp fordi rislingen i kjettingen gjør at de går penere enn med halvstrup uten kjetting. Bruker helstrup/kjetting når jeg trener dressur. En av mine går pent og den andre går ikke pent - uansett bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...