Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du om strøyp, halvstrøyp halsbånd?


IdaC

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Kommer helt an på hvordan det brukes.

Om de brukes til å strupe/kvele hunden så syns jeg ikke det er greit, om de brukes "normalt" så ser jeg ikke problemet.

Jeg bruker halvstrup på Shadow... men det er såpass løst at når kjettingen er helt strupt igjen så er det fortsatt plass rundt... dvs, han får det ikke over ørene om han prøver å komme seg løs, men han blir heller ikke kvalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halvstrup på Selma. Men ikke for å kvæle henne. Når den er på det strammeste så får jeg fortsatt ett par fingre i mellom halsen og båndet. Så det er på ingen måte stramt. Bruker det bare fordi det er så lett å ta på og av.

Helstrup ville jeg aldri ha brukt. Selma hadde kvelt seg selv tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker generelt ikke helstrup i det hele tatt, bruker det heller ikke på min hund.

Bruker derimot halvstrup, som jeg synes er helt greit så lenge man bruker det med måte (skal kunne klare å få to finger innnimellom når det er stramt). Pelstrynet her er fæl på å lirke seg ut av halsbånd som ikke snurper litt sammen når det er krefter i sving :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup er vel det mildeste halsbåndet du kan få, dersom det er i riktig størrelse, da det slakkes når båndet er slakt. Med andre ord- halvstrup synes jeg er et veldig greit halsbånd. Helstrup er okey dersom det blir brukt riktig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halvstrup på border collie blandingen vår, og helstrup på rottweiler blandingen vi er fosterforeldre for.

Sita altså border collieblandingen har hurtta halvstrup, men hun for at hun ikke skal få sniki hodet ut fordi hun er veldig lur!

Lizzi rottweiler blandingen bruker vi helstrup på, fordi hun ikke har lørt seg å gå fint i bånd av eieren.

Å jeg foretrekker at hun lører seg å gå tålig fint, FØR snø og is kommer så vi slipper beinbrudd.

Ville selvfølgelig ikke brukt helstrup om vi ikke brukte det forsiktig, altså kun for å trene på god adferd.

Å jeg håper og tror hun får lært seg å gå finere snart, slik at hun kan få halvstrup snart =)

Det er kun et middel i prossessen mot bedre adferd på tur, ikke et varig middel for å plage hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uisaksen: Jeg ville droppet helstrupen og i stedet brukt grime mens dere trener på å gå pent i bånd.

Grunnen til det er at jeg har opplevd med flere hunder at de trekker mer når de går med helstrup fordi de prøver å unnslippe trykket mot strupen. Altså, hunden skjønner ikke sammenhengen mellom det å gå pent og det at strupebåndet blir mindre stramt, derfor trekker de bare mer for å slippe unna.

Med en grime så vil dere slippe trykk mot hundens strupe og på en skånsom måte forhindre hunden i å trekke.

Grimen forhindrer ikke hunden i å snuse eller no annet, den bare hindrer den i å trekke da den vrir hundens hode til siden og tar fra hunden trekk-kraften på en skånsom måte.

(just a thought... jeg gjorde denne erfaringen på min første hund... byttet fra helstrup til grime og fikk en "ny" hund i samme slengen)

*tusle ut av tråden for å ikke bli enda mer OT*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker generelt ikke helstrup i det hele tatt, bruker det heller ikke på min hund.

Bruker derimot halvstrup, som jeg synes er helt greit så lenge man bruker det med måte (skal kunne klare å få to finger innnimellom når det er stramt). Pelstrynet her er fæl på å lirke seg ut av halsbånd som ikke snurper litt sammen når det er krefter i sving :D

Samme her.

Båndet er slakt, men de klarer ikke smøye seg ut av det om de skulle prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker helstrup, men så er ikke Chanie hunden som drar i båndet, og hun løper som regel alltid fritt.. så ser ikke helstrup som noe problem i det hele tatt.. :D

synes båndet vi har (lær), er generelt veldig godt for hunden for det hekter seg ikke fast i pelsen som alle andre bånd pleier å gjøre, og vi har prøvd mange bånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker halvstrup på valpen, så hun ikke kan komme seg ut av halsbåndet (panikk av bare tanken på at hun kan rygge ut av et vanlig halsbånd nær feks vei osv.) Mens eldste går med retriever bånd, for det kan jeg ha helt slakt uten at det strammer på noe måte.

Både hel og halv strup er helt greit, brukt på rett måte. Da jeg jobbet i dyrebutikk hadde vi ei ung jente med en 9 mnd gammel schæfer som hun ikke skjønte hvorfor ikke fikk til å gå i bånd. Hun brukte helstrup og fleksiline...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det bare meg som slenger på retrieverkobbelet (som faktisk er helstrup) når man skal på en rask joggetur for eksempel?

Halvstrup er da like enkelt. Og helstrup på joggetur? No way! Ikke at jeg ville brukt det ellers heller, men... Og man får retrieverkobbel med stopp, altså halvstrup. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å bruke helstrup. De fleste hunder jeg har møtt drar i båndet uansett om det er vanlig, halv eller helstrup. Kjekt når jeg skal på bussen feks, eller i storefolkemengder, da man har en annen kontroll over bikkja. Halvstrup har eldstemann på seg nesten konstant, ren latskap. Mye enklere enn klipsbånd. Bruker også helstrup på utstilling og på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun retrieverkobbel til absolutt alt, utrolig kjekke bånd. :D

Så lenge hunden ikke konstant trekker/eieren røsker og river i båndet ser jeg ikke problemet med å bruke strup, og iallefall ikke halvstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup er da like enkelt. Og helstrup på joggetur? No way! Ikke at jeg ville brukt det ellers heller, men... Og man får retrieverkobbel med stopp, altså halvstrup. :P

Ser egentlig ikke problemet jeg når bikkja traver pent og pyntelig ved siden din :D Hvorfor skulle det være så farlig? :P Men det spørs jo litt da. Har du en hund som trekker og får plutselige byks fremover ville jeg nok ikke brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg bruker både og jeg og jeg tror ikke hundene merker noe forskjell - jeg har ikke hunder som trekker i båndet så det er liksom ikke noe problem - det viktigste for meg er å ha halsbånd som ikke spiser pelsen rundt halsen og det eneste båndet som ikke ødelegger pelsen er ett tynt stramtvevd nylonstrup. Som sagt, de trekker ikke så det er ikke for "torturens" del jeg bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det bare meg som slenger på retrieverkobbelet (som faktisk er helstrup) når man skal på en rask joggetur for eksempel?

Allerede nevnt, men det finnes ørten retrieverkobbel med stopper :D

Jeg bruker ikke ikke helstrup, og kommer neppe til å gjøre det heller. Halvstrup bruker jeg derimot ofte, men kjøper de alltid såpass store at de ikke "kveler" når de er stramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nevnt, men det finnes ørten retrieverkobbel med stopper :P

Jeg bruker ikke ikke helstrup, og kommer neppe til å gjøre det heller. Halvstrup bruker jeg derimot ofte, men kjøper de alltid såpass store at de ikke "kveler" når de er stramme.

Har aldri sett de i noen dyrebutikker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke halsbånd i det hele tatt, men skulle jeg ha gjort det hadde jeg syntes at halvstrup hadde vært helt greit.

Helstrup derimot ser jeg virkelig ikke poenget med. Synes det blir feil å ha det på en hund som trekker i båndet da jeg tviler på at det finnes mange hunder som skjønner sammenhengen mellom å gå pent og trykket på halsen. Det må da være mye enklere å lære hunden sin å gå pent i bånd?

Og hvis hunden kan å gå pent ser jeg ikke poenget med å ha på helstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker rundsydd halvstrup fordi det er skånsomt mot pelsen (rundsydd lær) og fordi det er lett og ta av og på i masse pels. Hun har så mye pels at jeg ikke gidder å fikle med spenner og klips, går meg jo helt vill i kragen hennes :D

Nå har hun uansett kun på halsbånd ute, så det blir mye av og på.

Halsbåndet er uansett såpass stort at jeg får to fingre mellom selv når det er strammet.

8362086-Preview.jpg

Liker slike bånd, jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker normalt sele på tur hjemme, ellers bruker jeg halvstrup med kjetting når vi er på jakt. Nettopp fordi rislingen i kjettingen gjør at de går penere enn med halvstrup uten kjetting. Bruker helstrup/kjetting når jeg trener dressur. En av mine går pent og den andre går ikke pent - uansett bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...