Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du om strøyp, halvstrøyp halsbånd?


IdaC

Recommended Posts

*klipp*

Og alle disse tingene folk slenger ut av seg - som at en hund som går med strupen på trekker bare enda mer for å komme seg VEKK fra plagen ? For noe tøv...

Så du mener at det ikke forekommer hos noen hunder? Eller hvorfor er det tøv? :wub:

Om det ikke skjer så forstår jeg at det ikke er noe galt i å bruke helstrup. Men jeg skjønner også veldig godt at det frarådes å bruke på hunder som faktisk går i mot presset. Syntes det er rart om du aldri har sett det, da det er en ganske naturlig ting at dyr går mot press om de ikke har lært å følge slakket.. ( at ubehaget stanser dersom de ikke drar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Så du mener at det ikke forekommer hos noen hunder? Eller hvorfor er det tøv? ;)

Om det ikke skjer så forstår jeg at det ikke er noe galt i å bruke helstrup. Men jeg skjønner også veldig godt at det frarådes å bruke på hunder som faktisk går i mot presset. Syntes det er rart om du aldri har sett det, da det er en ganske naturlig ting at dyr går mot press om de ikke har lært å følge slakket.. ( at ubehaget stanser dersom de ikke drar.)

Poenget er vel at det blir for enkelt å si at alle hunder som går med helstrup får nakkeskader, og at alle hunder som går og drar ikke har lært at presset opphører når de slakker båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset går det utelukkende i seler. Til Bamse er det fordi han sliter fælt med luftrørskollaps, og halsbånd gjør det mye verre. Før brukte vi bare halvstrup på han ettersom han går helt fint i bånd, men bare han trakk bittelitt fikk han problemer. Nå må han gå med vsele.

Shensi bruker sele fordi hun ikke kan fordra halsbånd. Hun får nesten panikk av det. Prøver å trene inn at halsbånd kan være til å gå pent med, mens sele kan være mer fritt, men er jo ikke så mye vits å plage henne med halsbånd når vi ser hvor hun mistrives. Så da går det i sele hos henne også foreløpig. Men skal vi starte med halsbånd (les:hvis hun skulle finne på å tåle det) så kommer det til å være halvstrup av den enkle grunn at lundiser har ekkelt smalt hode ;) Forrige lundisen smatt utav det meste, men aldri halvstrup!

Strup er vel egentlig helt greit så lenge det ikke misbrukes vil jeg tro? hadde ikke brukt det selv på mine hunder, men det er mer fordi Shensi freaker av ting rundt halsen, mens Bamse ikke tåler press på halsen før han får pustebesvær og hosteanfall. Vil folk bruke det så er det samma for meg, så lenge det blir brukt med vett, og de fleste river og sliter vel ikke i en helstrup... Forøvrig like ille å rive og slite i et hvilket som helst halsbånd, er det ikke ;) Ubehagelig okke som ser jeg for meg! Sele også forsåvidt, sikkert ikke godt å få et kraftig nykk i det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det ikke forekommer hos noen hunder? Eller hvorfor er det tøv? ;)

Om det ikke skjer så forstår jeg at det ikke er noe galt i å bruke helstrup. Men jeg skjønner også veldig godt at det frarådes å bruke på hunder som faktisk går i mot presset. Syntes det er rart om du aldri har sett det, da det er en ganske naturlig ting at dyr går mot press om de ikke har lært å følge slakket.. ( at ubehaget stanser dersom de ikke drar.)

Halsbånd er halsbånd enten det er halvstrup, helstrup eller uten noen form for strup. Det gir uansett et press når hunden drar. Det kan sikkert finnes et urlite antall hunder som er så idioter at de tror de kommer unna "det ekle" ved å dra enda mer, men de fleste hunder som drar i båndet gjør det fordi de er ivrige og vil framover og snuse på alt det spennende foran der... At det er ubehagelig er ikke så nøye for nysgjerrigheten på det som ligger foran overgår ubehaget.

Hvor mange hunder har egentlig nakkeskader ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder har egentlig nakkeskader ?

Tja.. Var det ikke i en annen tråd her det var noen som påsto at 70 % av alle hundene som kom til behandling hos Are Thoresen hadde nakkeskader da? Det har sikkert ikke noe med at mannen er veterinær med kiropraktikk-utdannelse å gjøre, det? ;)

EDIT: Gubbelille er i såfall blant de 30 % som ikke hadde nakkeskade.. Merkelig nok, så stygg behandling han fikk i sin ungdom, med kjettingstrup, av alle grusomme ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja, jeg personlig brukte kjettingstrup på egne hunder for å korrigere dem på trening. Jeg bruker ikke strupebånd uansett type på tur. For meg handler det om veldig enkel tankegang; Fysikkens lover sier at trykk skaper mottrykk. Så om hunder går i strup vil den sannsynligvis legge mer press fremover enn om den ikke går i strup. Hvis man stadig må korrigere hunden for å trekke i båndet, så har jo ikke hunden lært å gå pent i bånd, den har lært å være lydig mot hjelpemiddelet altså strupebåndet. Om hunden da går med grime, strupekjetting eller pigghalsbånd er jo i utgangspunktet ett fett, så lenge den ikke trekker - for det er jo skadelig for hunder, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er som med hester, en hest må læres å vike for press, det er det samme måte jeg trener Fenris på nå, når han trekker så stopper jeg og sier kom/på plass og nå har han begynt å skjønne tegninga, hver gang jeg stopper spretter han tilbake og setterseg/står vedsiden av meg forså begynner vi å gå igjen også samme regla omigjen. Tolmodighet er an gave som min sambo iser og det eneste jeg har tomidighet med er visst dyr ( ;) ), jeg bruker ofte 10 min på å gå 5 meter.. og jeg bruker helsprup når vi trener som jeg har nevnt tidligere og brukre dette som en korreksjon når han bjeffer ol. mot andre hunder/mennesker. Jeg tror ikke han får nakkskader av det heller.

Edit; denne ble visst veldig OT ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er som med hester, en hest må læres å vike for press, det er det samme måte jeg trener Fenris på nå, når han trekker så stopper jeg og sier kom/på plass og nå har han begynt å skjønne tegninga, hver gang jeg stopper spretter han tilbake og setterseg/står vedsiden av meg forså begynner vi å gå igjen også samme regla omigjen. Tolmodighet er an gave som min sambo iser og det eneste jeg har tomidighet med er visst dyr ( ;) ), jeg bruker ofte 10 min på å gå 5 meter.. og jeg bruker helsprup når vi trener som jeg har nevnt tidligere og brukre dette som en korreksjon når han bjeffer ol. mot andre hunder/mennesker. Jeg tror ikke han får nakkskader av det heller.

Edit; denne ble visst veldig OT ;)

Fortsetter litt OT, et tips til deg er å stoppe opp, deretter veeente på at han kommer på plass, altså uten kommando. Det er noe med at man lærer fortere når man får ros for noe man har gjort av eget initiativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt OT, et tips til deg er å stoppe opp, deretter veeente på at han kommer på plass, altså uten kommando. Det er noe med at man lærer fortere når man får ros for noe man har gjort av eget initiativ ;)

Det er det jeg gjorde i starten, han har virkelig skjønt tegninga så har derfor lagt på komando ;) Han er jo en litt stressa fyr som aldri har blitt trent i de 7 mnd han har levd (bortsett fra 10 dager hos oss) så jeg er veldig fornøyd! ;)

jeg er faktisk akkurat inne igjen etter en treningstur med han (må puste og sqamle litt tolmodighet til neste bikkje, det tar litt på å forholde seg helt rolig når ma nhar en bikkje i 120)

Han har begynt å hyle endel da, tror det er stresset han utagerer, men det høres jo ut som jeg banker bikkja ;) men når jeg stopper opp og han går tilbake på plass hyler/piper/skriker han samtidig, noen tips der? Jeg har bare tenkt at det går nok over når stresset tar slutt,det eneste jeg korrigerer er bjeffing mot mennesker/dyr og ellers går det kun i positiv forsterkning (selv om han er forstressa ut til å spise godbiter, spytter dem bare ut..)

I dag trent evi forøvrig med halvstrup (må prøve å holde meg litt til teamet kanskje ;)) og jeg merket litt forskjell, han får ikke samme korreksjonen når han drar i båndet som med helstrup, og da han fant ut det la han seg gjerne litt i halsbåndet og dro før han fant ut at han ikke kom noen vei og gikk tilbake på plass..

og nå skal jeg ut å trene Laika, med halvstrup der og siden helstrupen min har gått og gjemt seg, men der trener vi mer på å holde kontakt, stå under marsj, sitt og slikt. Så det blir nok båndet bare hengende slakt ;) Det ligger noen hundre timer mer trening bak henen en Fenris ;)

Edit, baklager skriveleifer, sitter med linser så ser ikke så godt, har prøvd å rette opp de jeg så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det blir for enkelt å si at alle hunder som går med helstrup får nakkeskader, og at alle hunder som går og drar ikke har lært at presset opphører når de slakker båndet.

Den er grei men...

Halsbånd er halsbånd enten det er halvstrup, helstrup eller uten noen form for strup. Det gir uansett et press når hunden drar. Det kan sikkert finnes et urlite antall hunder som er så idioter at de tror de kommer unna "det ekle" ved å dra enda mer, men de fleste hunder som drar i båndet gjør det fordi de er ivrige og vil framover og snuse på alt det spennende foran der... At det er ubehagelig er ikke så nøye for nysgjerrigheten på det som ligger foran overgår ubehaget.

Hvor mange hunder har egentlig nakkeskader ?

Syntes du ikke det er forskjell på et strupbånd som strammer rundt halsen, og et bredt halsbånd uten strup?

Jeg er enig i at det gir press når hunden drar i sistnevnte også. Men det strammer ikke i tillegg rundt halsen, altså det forblir like 'stort' rundt halsregionen imens et struphalsbånd gir mindre og mindre plass.

Og jeg mener at det antall hunder som tror de kommer unna det ekle ved å dra mer, ikke er urlite ei heller at de er dumme. Det er det som er logisk å gjøre for de fleste, press besvares med mer press inntill de lærer noe annet. Nysgjerrigheten for det som ligger fremfor spiller sikkert også inn ettersom hunder som drar, gjør det nesten uansett hvilket utstyr de har på seg. Men da er det vel bedre for hunden å bruke sele som en tilleggsting når man ikke trener på å slakke for presset.

Tja, jeg personlig brukte kjettingstrup på egne hunder for å korrigere dem på trening. Jeg bruker ikke strupebånd uansett type på tur. For meg handler det om veldig enkel tankegang; Fysikkens lover sier at trykk skaper mottrykk. Så om hunder går i strup vil den sannsynligvis legge mer press fremover enn om den ikke går i strup. Hvis man stadig må korrigere hunden for å trekke i båndet, så har jo ikke hunden lært å gå pent i bånd, den har lært å være lydig mot hjelpemiddelet altså strupebåndet. Om hunden da går med grime, strupekjetting eller pigghalsbånd er jo i utgangspunktet ett fett, så lenge den ikke trekker - for det er jo skadelig for hunder, sant?

Hmm, jeg er helt enig med det at trykk skaper mottrykk, det er det som er poenget mitt også. Men har på følelsen at du egentlig argumenterer for det motsatte av hva jeg gjør, derfor skjønte jeg ikke innlegget ditt tror jeg. Beklager hvis jeg tar feil ;)

Jeg tenker at det er som med hester, en hest må læres å vike for press, det er det samme måte jeg trener Fenris på nå, når han trekker så stopper jeg og sier kom/på plass og nå har han begynt å skjønne tegninga, hver gang jeg stopper spretter han tilbake og setterseg/står vedsiden av meg forså begynner vi å gå igjen også samme regla omigjen. Tolmodighet er an gave som min sambo iser og det eneste jeg har tomidighet med er visst dyr ( ;) ), jeg bruker ofte 10 min på å gå 5 meter.. og jeg bruker helsprup når vi trener som jeg har nevnt tidligere og brukre dette som en korreksjon når han bjeffer ol. mot andre hunder/mennesker. Jeg tror ikke han får nakkskader av det heller.

Edit; denne ble visst veldig OT ;)

Enig i at også hunder må lære å vike for press ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du ikke det er forskjell på et strupbånd som strammer rundt halsen, og et bredt halsbånd uten strup?

Jeg er enig i at det gir press når hunden drar i sistnevnte også. Men det strammer ikke i tillegg rundt halsen, altså det forblir like 'stort' rundt halsregionen imens et struphalsbånd gir mindre og mindre plass.

Og jeg mener at det antall hunder som tror de kommer unna det ekle ved å dra mer, ikke er urlite ei heller at de er dumme. Det er det som er logisk å gjøre for de fleste, press besvares med mer press inntill de lærer noe annet. Nysgjerrigheten for det som ligger fremfor spiller sikkert også inn ettersom hunder som drar, gjør det nesten uansett hvilket utstyr de har på seg. Men da er det vel bedre for hunden å bruke sele som en tilleggsting når man ikke trener på å slakke for presset.

Jeg tror et fast halsbånd (spesielt hvis de et litt slakke rundt halsen) gir et mye kraftigere nøkk en et halsbånd som gir etter og strammer seg. Jeg er ingen ekspert på området men jeg vil tor at et nøkk og belastning på et sted skader mer en at det blir minde plass og et jevnt trykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...