Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du om strøyp, halvstrøyp halsbånd?


IdaC

Recommended Posts

I følge enkelte som driver med rehabilitering av hunder, så er halvstrup det verste halsbåndet skademessig sett. Og pigg det som er best. Grunnen er at folk behersker seg om hunden har pigg rundt halsen, mens med halvstrup så er det ganske mange som gjør et iherdig forsøk tidvis til å skille hode fra nakken (det ser sånn ut i det minste). Så det er jo som med så mye annet, ikke utstyret i seg selv som er problemet, men den som holder i andre enden. Om man ikke bruker et halsebånd til noe mer enn å ha et sted å kople på lina, og har en hund som hverken drar i båndet, hiver seg etter ting eller slikt, er det jo det samme sånn sett. Det blir noe annet om man setter strupet helt oppe ved øra på bikkja med tanke på at den skal virkelig kjenne det når vi ønsker å nappe litt til i lina.

Jeg bruker vel "halvstrup" på mine hunder. De har nomehalsebånd, men de er så store at når det er "strupet", så er det fortsatt ikke stramt rundt halsen. Nå går de sjeldent lengre strekker med halsebånd, siden mine ikke går så pent i bånd at det gjør noe. Skal vi lengre turer, så blir det seler om de ikke kan gå løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Bruker ikke strup her heller, hvertfall ikke konsekvent, hender jeg bruker kobbel som halsbånd også som et dårlig retriverbånd, men det er kun i nødstilfeller. Kahlo har stort sett på seg halsbånd døgnet rundt, Kaso bruker jeg stort sett sele på (Kahlo blir så ********* sterk i sele så det bruker jeg kun med magebelte eller til sykkel/ski) og Lupin går svært sjelden i bånd. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har de to eldste halvstruphalsbånd; enkle å ta av og på, og når de er på det strammeste er det bare sånn at det ikke glir lett over ørene (med andre ord; jeg får et par fingre under det på det strammeste). Den lille bruker halsbånd med klips til hverdags, og fast halsbånd på langturer og på vinteren (plastik-klips er ikke så genialt i mange minus), eneste grunnen til at hun ikke får ha halvstrup er fordi hun bærer på ringen om den stikker litt ut fra kroppen :frantics:

Nome-/halvstruphalsbånd er jo ikke designet for å strupe, sånn egentlig, de er jo laget for at hound-type huskyer ikke skal forfryse ørene sine på kjettingen når de står fast. Med halvstrup så kommer nylondelen borti ørene i stedefor kjettingen. Med andre ord; det skal ikke strupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å bruke helstrup, føler at jeg må "gå på tærne" og være så forsiktig og obs hele tiden at det blir slitsomt etter 5 minutter.

Halvstrup derimot er en genial oppfinnelse, for det er en av de få halsbåndene som ser behagelige ut på hunden men som ikke går ann å vrenge seg ut av når man ser noe(n) man vil hilse på :frantics: De fleste andre halsbåndene jeg har eid har gått i søpla, for de funker bare helt til hunden ser noe den virkelig vil bort til.. Enten ryker de, eller så vrir hunden de av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helstrup, nylon. Og jeg bruker det som treningsbånd om bikkja er i stressa modus. Da får hu seg en karamell og går pent deretter. Jeg personlig syns det er bedre med et skikkelig rykk i dette, enn at bikkja går å smådrar i vanlig halsbånd hele tiden.

Men, sånn 90% av tiden går bikkjene her løs, og de gangene de går i bånd, så er det i all hovedsak pent. Så er ikke så ofte jeg trenger korrigere ved hjelp av båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker selv helstrup til utstilling, men ellers bytter jeg på å bruke nomade( sånn i nylon) ellers så bytter jeg på retriverkoppel, vanlig helt uten nåe strup eller rundsydd i skinn halvstrup. ellers når vi jogger bruker vi sæler,

Min mening er at, så lenge helstryp tres på rett, og brukes rett, og ikke bruker det heletiden. så er det helt greit halvstrup er helt greit det også bare det ikke er forstramt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helstrup når vi trener, men når vi trener så skal bikkjene gå på plass på slakt bånd/løs uansett så det har ikke store funksjonen. Ellers går det i vanlige halsbånd på små lufteturer for Laika og sele for Fenris. Planen er å kjøpe en til sele og at all lufting skjer i sele og at all trening er i halsbånd. SÅ sele = greit å trekke og vimse, halsbånd = trening. Men siden vi bare har hatt Fenrisgutten i 8 dager her prioriteringene vært å kjøpe bur og mat :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstebikkja, Kee, har nomehalsbånd, halvstrup, nettopp fordi hun trekker mye i båndet, og kan finne på å prøve å vri seg utav det. Det hun har nå er litt lite, så det strammer litt dersom hun drar veldig, men det er fordi ellers får hun hodet gjennom det dersom hun virkelig vil. Hun går kun med bånd ute, med tilsyn, aldri inne, eller uten tilsyn, for hun har klart å sette fast underkjeven i "strupen" på halsbåndet sitt en gang før, og det skal ikke skje igjen.

Lundii, yngstebikkja, har et Hurtta-bånd, som kan både være litt halvstrup og bare fast bånd. Med borrelås OG plastklips. Dette fordi halvstrup sliter på pelsen på halsen hennes fordi det beveger seg når hun strammer/slakker i båndet, og pelsen der er innmari tynn på henne.

På utstilling bruker jeg helstrup i rundskåretlær, fordi de går fint i det, og fordi det ikke sliter.

Strengt tatt er det ingen halsbånd som er kjipe for hunden. Men alle halsbånd kan være utrolig plagsomme for hunden dersom man bruker det feil.

Hadde jeg vært flinkere og mer konsekvent hadde jeg brukt sele på Kee hver gang vil skulle ut døra, siden hun drar i båndet. Og det får jeg ikke avlært henne, jeg har prøvd hardt, men hun SKAL frem for å se om det er noe å jage, krangle med eller spise på.. Det være seg katt, hund, fugl, sau eller hest.. Er ikke basenji for ingenting! I tillegg har jeg ikke sele som sitter skikkelig hvis hun begynner å rygge.

Lundii burde også brukt sele, hun har gått pent i bånd til nå, men har begynt å dra den siste tiden. Jeg vurderer faktisk å bruke helstrup på henne slik at jeg selv blir mer konsekvent på å trene på å få henne til å gå pent, i stedet for å la henne gå og dra i båndet. Det er så lett å la dem dra når man bare skal en kort tissetur på 5-10 minutter. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Bruker helstrup, halvstrup, vanlige bånd om hverandre her i huset. Nå er det ingen av de som drar noe spesielt i båndet, det har vel mer med innlæring å gjøre enn hva man bruker til daglig?

Den siste grønnlandshunden vi hadde gikk med kjettingstrup, ikke for å stagge hunden, men fordi hun visste at "nå skal vi gå pent", mens vi i de fleste tilfeller brukte sele på henne (fordi hunden var en treningsparter av stor rang! :wub: ).

Så det er jo som med så mye annet, ikke utstyret i seg selv som er problemet, men den som holder i andre enden.

Mark his words...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omtrent bare klipsbånd uten noe strup til Ellie. Og gjerne med litt bredde.

Har et helstrup lærhalsbånd, men da klipser jeg bare båndet i den 'innerste' ringen, så blir det ikke strup i det hele tatt :wub:

Dette fordi hun for det meste går pent i bånd, men glemmer seg av og til - og da vil jeg ikke ha noe som strammer mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chico hadde et flott lærhalsbånd som var helstrup, men det ble jo brukt alt ettersom. Skulle vi trene på å gå pent kunne jeg godt bruke strupdelen, for da var jo målet å ha slakt bånd, og strupingen er ment som korreksjon. Men til vanlig var det festet som *Marie* sier, i den "innerste" ringen.

Men nå ble det kjøpt inn nye halsbånd til hele gjengen, og da ble det helt vanlig spennefast bånd. Dog brukes fremdeles kjetting (helstrup til trening).

På Tinka bruker jeg mest sele på vanlige turer. Ellers når det kommer til halvstrup så mener jeg at dens funksjon er å lettere kunne ha et bånd som ikke går over hodet på hunden så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på hundekurs med min omplasserings hund da jeg hadde fått han, stor vov på 50 kg og lille meg.. fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha med hunden på dette kurset måtte jeg bruke strupe halsbånd, jeg gikk til anskaffeles av halv strup siden jeg syntes det så mer enn nok ubehagelig ut fpr hunden... lærte meg å bruke det riktig men hunden hang ofte i båndet og var rett å slett et ******* å gå med, men min reddene angel ble turid rugaas som sa at vi burde bruke sele... jeg tenkte "sele?? er dama gal, da vil jeg jo ikke ha noe kontroll" men prvde alikavel og ja han dro og han dro meg over ende menalikavel var det letter og trene med sele enn strupe bånd og ikke minst mye mildere for hunden.

Jeg lærte at skal jeg ha en hund som går pent eller ordentlig så nytter det ikke velge enkle løsninger å ta på grime, strup/ halv strup eller gå pent sele.. man må rett å slett jobbe med problemet på en posetiv måte.. og allerede etter 3-4 øvinger begynte hundene å se tegninga hva jeg ønsket.

****BRUK SELE****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på hundekurs med min omplasserings hund da jeg hadde fått han, stor vov på 50 kg og lille meg.. fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha med hunden på dette kurset måtte jeg bruke strupe halsbånd, jeg gikk til anskaffeles av halv strup siden jeg syntes det så mer enn nok ubehagelig ut fpr hunden... lærte meg å bruke det riktig men hunden hang ofte i båndet og var rett å slett et ******* å gå med, men min reddene angel ble turid rugaas som sa at vi burde bruke sele... jeg tenkte "sele?? er dama gal, da vil jeg jo ikke ha noe kontroll" men prvde alikavel og ja han dro og han dro meg over ende menalikavel var det letter og trene med sele enn strupe bånd og ikke minst mye mildere for hunden.

Jeg lærte at skal jeg ha en hund som går pent eller ordentlig så nytter det ikke velge enkle løsninger å ta på grime, strup/ halv strup eller gå pent sele.. man må rett å slett jobbe med problemet på en posetiv måte.. og allerede etter 3-4 øvinger begynte hundene å se tegninga hva jeg ønsket.

****BRUK SELE****

Og hvorfor kan man ikke jobbe med problemet på en positiv måte uten å bruke sele? Det er ikke så enkelt i denne verden at entne så river man hue av bikkja med halsebånd, eller så bruker man sele. Det går utrolig nok an å både være positiv og ha halsebånd på hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor kan man ikke jobbe med problemet på en positiv måte uten å bruke sele? Det er ikke så enkelt i denne verden at entne så river man hue av bikkja med halsebånd, eller så bruker man sele. Det går utrolig nok an å både være positiv og ha halsebånd på hunden...

Enig!

Snusern min trekker somregel ikke i bånd, kun i starten når vi går ut med andre hunder, men da trekker hun til gjengjeld noe så inn i hampen at jeg sliter skikkelig. For min, og andres, sikkerhet har jeg halsbånd på henne, fordi med sele så blir hun så sterk at dersom jeg ikke har henne festa i magebelte så sliker jeg skikkelig med å holde henne igjen, spesielt når jeg har en eller to hunder til som jeg skal ha kontroll på.

Hun er trent positivt hele veien med halsbånd, så er overhodet ingen motsetning mellom halsbånd og positivt innlæring. Sele betyr derimot at hun skal gå frem - så fort hun vil. :wub: Normale turer kunne hun sikkert gått med strup uten at det hadde gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv halvstrup på bikkja som sagt lenge men etter å ha vært på kurs, seminarer med vetrinærer og andre dyktige folk innen hund har jeg sett skadeomfanget et halsbånd kan gjøre med hunden, nakke,rygg og allt påvirkes når hunden får et nøkk i halsbåndet, og de fleste har nok en eller annen gang nøkket i båndet me eller uten vilje og vi ser bare hunden tar det til etterrettning der og da,,, men langtidsvirknngen er det et fåtall som tenker på:wub:

Var på et kurs engang hvor kursleder hadde tatt me halsbånd som vi (mennesket) fikk prøve, vi skulle gi et lite nykk i bandet og det nykket, selv om det ikke var hardt i det det kom i fra hånden så ble det nykket rimlig sterkt etter det hadde gått hele veien gjennom båndet og endte i halsbåndet. man kjente det godt for å si det slik;)

Vi prøvde også me å binne en sele på oss og kjenne nykket der i fra og det ble et helt annet nykk når det kom på kroppen som vi er sterkere i enn halsen som vi og hundene er ikke så sterke i.

Hva folk vil gjøre me sine hunder er jo opp til enhver men søk litt rundt i info og ikke ta det som virker mest hensiktsfullt for DEG å bruke men tenk på den som bruker det, nemmelig HUNDEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruke helstrup da, når "man ikke trenger det" og "hunden går bare pent i bånd og trekker ikke"? Lettvint, ja, men det er halvstrup også, og gjør ikke samme skaden på hunden hvis dersom...

Halvstrup har jo ikke samme funksjonen som helstrup i det hele tatt i mine øyne. For meg er halvtstrup et bånd hunden ikke kommer seg ut av, ikke et treningsverktøy. Også er det lett og ta av og på :wub:

Og om det er tilpasset slik at det strammeste ikke kveler, altså, er akkurat passe rundt halsen, har det akkurat samme funksjon som et "vanlig" halsbånd.

Helstrup derimot, brukes til korrigering. Om hunden ikke går pent så drar man så det strammer rundt halsen, ikke et rykk, men bare en myk oppstramming.

Personlig tror jeg mer på at man skal stoppe opp, og vente med å gå videre til hunden slakker på båndet. Men det er en helt annen diskusjon, men ville bare få frem at jeg selv ikke bruker helstrup :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup har jo ikke samme funksjonen som helstrup i det hele tatt i mine øyne. For meg er halvtstrup et bånd hunden ikke kommer seg ut av, ikke et treningsverktøy. Også er det lett og ta av og på :)

Og om det er tilpasset slik at det strammeste ikke kveler, altså, er akkurat passe rundt halsen, har det akkurat samme funksjon som et "vanlig" halsbånd.

Helstrup derimot, brukes til korrigering. Om hunden ikke går pent så drar man så det strammer rundt halsen, ikke et rykk, men bare en myk oppstramming.

Personlig tror jeg mer på at man skal stoppe opp, og vente med å gå videre til hunden slakker på båndet. Men det er en helt annen diskusjon, men ville bare få frem at jeg selv ikke bruker helstrup :)

Jada, jeg er klar over det du sier her, men de fleste som bruker helstrup her hevder jo at de ikke bruker denne korrigeringen, og slett ikke trenger den funksjonaliteten du snakker om. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er klar over det du sier her, men de fleste som bruker helstrup her hevder jo at de ikke bruker denne korrigeringen, og slett ikke trenger den funksjonaliteten du snakker om. :wub:

Det er sant, da skjønner jeg hva du mener.

Men for de som f.eks. bruker helstrupen som *Marie* beskrev, festet i innerste ringen, så regner ikke jeg det som helstrup. For de som bruker helstrupen som et vanlig halsbånd, og alltid slakt, ja det regner jeg med at det er fordi det er et pent halsbånd eller lignende grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruke helstrup da, når "man ikke trenger det" og "hunden går bare pent i bånd og trekker ikke"? Lettvint, ja, men det er halvstrup også, og gjør ikke samme skaden på hunden hvis dersom...

Eneste grunnen jeg kan se til å bruke helstrup om man ikke bruker det som et treningsverktøy er for å hindre hunden å kunne vri seg ut av halsbåndet. Har ikke hatt behov for det selv med de jeg har nå, men på collien jeg hadde så vurderte jeg det noen ganger, for han var helt ekstrem til å komme seg løs. Men han gikk ikke pent nok i bånd til at jeg syns det var ok med strup. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen jeg kan se til å bruke helstrup om man ikke bruker det som et treningsverktøy er for å hindre hunden å kunne vri seg ut av halsbåndet. Har ikke hatt behov for det selv med de jeg har nå, men på collien jeg hadde så vurderte jeg det noen ganger, for han var helt ekstrem til å komme seg løs. Men han gikk ikke pent nok i bånd til at jeg syns det var ok med strup. :wub:

Er det ikke mye bedre med halvstrup i et slikt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye bedre med halvstrup i et slikt tilfelle?

Funker sikker på noen hunder det, ja, men på Aro funka det ikke med halvstrup pga formen på hode hans, han kom seg ut av dem samme pokker hvor stramt det ble. Helstrup og webmasterstele var det eneste han absolutt ikke kom seg utav, så han gikk stort sett med sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og gjør ikke samme skaden på hunden hvis dersom...

Kan du vise til undersøkelser som sier noe om at helstrup gir større skader enn halvstrup ? For meg vil et nøkk være en nøkk enten det er hel- eller halvstrup liksom... Hva eksakt er verre med helstrup ?

Brukte selv halvstrup på bikkja som sagt lenge men etter å ha vært på kurs, seminarer med vetrinærer og andre dyktige folk innen hund har jeg sett skadeomfanget et halsbånd kan gjøre med hunden, nakke,rygg og allt påvirkes når hunden får et nøkk i halsbåndet, og de fleste har nok en eller annen gang nøkket i båndet me eller uten vilje og vi ser bare hunden tar det til etterrettning der og da,,, men langtidsvirknngen er det et fåtall som tenker på:wub:

Finnes det noen undersøkelser på hvor mange av totalt antall hunder vi har her i Norge som FÅR nakkeskader av røkk i halsbåndet ? SÅ vidt meg bekjent er det ikke utført vitenskapelige undersøkelser som sier noe som helst om dette (men gi meg gjerne litteratur som sier noe om det). Det jeg vet er gjort, er at en mye omtalt mann selv har konkludert med at svært mange av de hundene han har til behandling for skader, har fått nakkeskader - og jeg vil anta at han TROR det er pga røkk og napp i halsbåndet ?

Var på et kurs engang hvor kursleder hadde tatt me halsbånd som vi (mennesket) fikk prøve, vi skulle gi et lite nykk i bandet og det nykket, selv om det ikke var hardt i det det kom i fra hånden så ble det nykket rimlig sterkt etter det hadde gått hele veien gjennom båndet og endte i halsbåndet. man kjente det godt for å si det slik;)

Vi prøvde også me å binne en sele på oss og kjenne nykket der i fra og det ble et helt annet nykk når det kom på kroppen som vi er sterkere i enn halsen som vi og hundene er ikke så sterke i.

Og da trenger man selvsagt ikke å ta i betraktning at hunder er helt forskjellig konstruert enn mennesker og har sinnsykt mye mer muskler rundt nakke og hals enn det mennesker har, og en slik demonstrasjon sier selvsagt ingenting om hvordan dette virker på en hund.

Jeg kjenner jeg blir litt lei av alt hysteriet omkring hunder og all moderne "legg hunden i bomull så den ikke blir skadet"-tankegang... *rister litt oppgitt på hodet*.

Og alle disse tingene folk slenger ut av seg - som at en hund som går med strupen på trekker bare enda mer for å komme seg VEKK fra plagen ? For noe tøv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halvstrup på den ene og helstrup på den andre. Den i halvstrup går pent, og den i helstrup gjør ikke - og ja, jeg er fullstendig klar over at hun får vondt, det er det som er hele poenget med helstrup..

Jeg skulle også likt å se disse undersøkelsene som sier at 70 % av alle hunder får nakkeskader av halsbånd (for den skiller ikke på hel- eller halv-strup, eller ikke-strup i det hele tatt, gjør den vel? For det er jo en undersøkelse som fremhever sele som det eneste saliggjørende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring rykker (drar) man jo i selve nakken til hunden ved bruk av vanlig halsbånd eller halvstrup, mens med kjettingstrup feks. blir det da et klyp, ikke rykk i nakken. Så jeg syns det er værre å skal korrigere en hund ved napp i båndet med vanlig bredt bånd (man må gjerne rykke hardere) enn strupen hvor et kjapt lett rykk gjør at strupen klyper hunden og man får gjerne respond med en gang. Så inntrykket mitt er at det kan gi større skade av feil bruk av halsbånd, kontra strup.

Hvis hunden går som en drøm, spiller det jo ingen rolle hva man har rundt halsen på den. Jeg syns kjetting lenke ser bra ut på korthårete, sorte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...