Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de ekle klumpene i huden?


SoppenCamilla

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Slenger ut noen flere bilder fra i går jeg. Endelig mota meg opp til å legge dem over på pcen. Han ser IKKE sånn ut nå, han har noen små nupper i huden enda, og en hevelse på halsen, samt at ørene hans er varme og hovne, men han har ikke de ekstreme byllene som han har på bildene. Disse er tatt i tiden før og rett etter at han fikk kortison.

5084591044_ef27cff9f3_z.jpg

5084595008_6ae9fa4147_z.jpg

Her begynner det å spre seg til rygg, nakke og hodet:

5084603154_a28a74f5c5_z.jpg

5084012853_c10a45cc9b.jpg

Her er det vel på sitt verste. Her har han akkurat fått kortison. Det er den siden som var verst, samt at man ser han er hoven ved venstre øye. Han hadde også noen byller foran venstre øret:

5084618682_3742669ed1_z.jpg

Bare for å vise størrelsen på noen av byllene i forhold til fingra mine:

5084033867_628201b448.jpg

Sliten liten...

5084038973_cbdab1b3a3.jpg

Jeg fikk nettopp et innfall om at det kan være Ajax'en jeg bruker til å vaske valpetiss han reagerer på - tror ikke jeg har brukt den så mye før, har vekslet litt på såpevalget. Rydde den bort en stund og bruke zalovann istede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5081990258_c80f1d6d5f_z.jpg

Han har det virkelig ikke godt. Tror jeg ringer vet og hører om jeg kan gi han kortison. Det sprer seg og han klør seg forderva. :)

Akkurat slike hevelser var jeg ofte plaget med i tenårene. Det var elveblest, og jeg brukte sterke antihistamin tabeletter for å bukt med det. Det klødde sinnsykt og det var vondt og hovent, en brennende følelse. Spredte seg utover til ulike områder. Værst imellom lårene og rundt magen og på underarmene.. ikke godt.. Det var det første jeg tenkte på da jeg så bildet.

Dakar hunder. Så skikkelig ille ut de bildene som er lagt ut..Jeg tror jeg hadde blitt ganske fortvilet om slike byller hadde dukket opp på mine. Rett til vettet tror jeg. hehe. Ser ut som de koker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slike hevelser var jeg ofte plaget med i tenårene. Det var elveblest, og jeg brukte sterke antihistamin tabeletter for å bukt med det. Det klødde sinnsykt og det var vondt og hovent, en brennende følelse. Spredte seg utover til ulike områder. Værst imellom lårene og rundt magen og på underarmene.. ikke godt.. Det var det første jeg tenkte på da jeg så bildet.

Dakar hunder. Så skikkelig ille ut de bildene som er lagt ut..Jeg tror jeg hadde blitt ganske fortvilet om slike byller hadde dukket opp på mine. Rett til vettet tror jeg. hehe. Ser ut som de koker.. :)

Ah - jeg har hatt elveblest en gang - det var helt ****** men da hovnet store deler av huden opp rett og slett - spesielt på bryst/mage/armer og lår ja. *grøss* Hadde jeg ikke hatt kortison hadde jeg dratt til vet. med han, garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff! Stakkars lille... :) Jeg hadde fått panikk for lenge siden, og dratt til vet. Kanskje han trenger noe mer behandling? Får du virkelig frem hvor ille det står til med han? Hadde han nå "bare" hovnet opp og klødd litt, men når han blir helt frenetisk og ikke klarer å roe seg (sovner nesten stående), og virkelig plages av det, da syns jeg han burde få litt mer tilsyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff! Stakkars lille... :) Jeg hadde fått panikk for lenge siden, og dratt til vet. Kanskje han trenger noe mer behandling? Får du virkelig frem hvor ille det står til med han? Hadde han nå "bare" hovnet opp og klødd litt, men når han blir helt frenetisk og ikke klarer å roe seg (sovner nesten stående), og virkelig plages av det, da syns jeg han burde få litt mer tilsyn...

Han er jo ikke så ille nå som han var på bildene eller i natt med øra, så kortisonen gjorde jobben sin sånn sett - men ja, er han ikke mye bedre i morgen så forlanger jeg å få dra inn med han. Jeg mistenker vel at det har satt seg betennelse eller noe dritt i huden, og at han må ha antibiotika.

Samt at nå har han fått såpass mye kortison at nå må det trappes ned gradvis, og da trenger jeg flere kortisontabeletter. Men håper at det hjelper at jeg forhåpentligvis lokalisert årsaken og ikke eksponerer han mer for det.

Men nei, jeg er vel ikke overvettes imponert over veterinærene her - sånnsett savner jeg oslo.

Edtiterer meg selv jeg, vi drar inn i morgen uansett. Ringer dem i morgen tidlig og sier jeg kommer - for han ser ikke ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X fingrene for at det var dumme Ajax som gav disse byllene, slik at du slipper å leite mer etter årsaken.

Er det gamle tre- eller linoleumsgulv du har? Da ville jeg prøvd sånn fast sunlightsåpe (finnes i alle butikker) med en liten dæsj eddik i, da får du både rusk og skitt og fett av gulvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg ble så glad da jeg så det. Han er ikke 100% enda, men hevelsen i ørene og hodet er så og si borte. Og rødheten på halsen er myye bedre. Han er fremdeles sår i huden på albuer, hals, under hodet og sånt, og hylte til i stad da jeg skulle løfte han, så er mulig han trenger vet. til uka uansett - men er hvertfall såpass mye bedre at vi ikke trenger å plage vakthavende veterinær i helga.

Jeg har gamle malte tregulv i stua og på katterommet, og soverommet er det et gammelt grusomt belegg, og på kjøkkenet er det vinylbelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plassene han fortsatt er sår er jo steder han ofte er i kontakt med gulvet, så Ajax er en sannsynlig synder, ja. Men prøv sunlight og eddik du, det skal være greitt for alle gulva dine (ikke noe særlig på parkett av en eller anna grunn, får ikke med seg støv og hår) og den er nesten som grønnsåpe, så det burde han tåle. Eddiken hjelper jo på tisselukt, derfor foreslo jeg den som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya har også fått noe lignende på hele ryggen, og det kom i dag :lol: *løpe til vet`en* Skumle saker.. :)

Oi! Har du fått sjekka det?

Kasko blir ikke bra han, han ser ikke ut som på bildene da, men han er fremdeles ikke bra - så nå er han satt på antibiotika og nedtrapping av kortison, så krysser vi fingre for at han er frisk og fin innen 10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, men ble igrunn ikke klokere.. Hun hadde en kul på størrelse med håndflaten min på morgenen, og noen mindre klumper rundtomkring nedover på siden av ryggraden. Men nå er de nesten borte..? Fikk bare beskjed om å komme tilbake hvis det blir verre, ville ikke behandle det hvis det allerede var begynt å bli bedre. Merkelige greier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skjer? Det er da voldsomt mange hunder som får noe slikt for tiden? :lol:

Ja. :)

Her er det riktignok bare en av tre som har fått noe da, og valpen henger alltid i helene på kasko ute, og kahlo og lupin er jo mye mer på gulvene enn kasko er, så er snodig hele greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på om det kan være ajaxsprayen som jeg har brukt på gulvene etter at jeg har tørka opp valpetiss - og det er vel foreløpig eneste lure forklaringen jeg har - ellers må det være noe ute tror jeg. Så sprayen er ryddet bort og ettertrykkelig merket med at den ikke skal brukes i rom der kasko ferdes. Samt at gulvene er vasket. Men syns liksom han burde være helt bra etter så mye kortison han har fått. :)

Han er ikke seg selv, han ble bilsyk for første gang i sitt liv i dag (etter at han kom til meg, that is). Han ble ikke glad når folk ville hilse, og veterinærer var ikke kult. Han ser ut, og oppfører seg, som en 10 ÅR gammel hund, ikke 10 mnd. :)

Håper jeg får den jublende jodlern min tilbake fort altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har tenkt på om det kan være ajaxsprayen som jeg har brukt på gulvene etter at jeg har tørka opp valpetiss - og det er vel foreløpig eneste lure forklaringen jeg har - ellers må det være noe ute tror jeg. Så sprayen er ryddet bort og ettertrykkelig merket med at den ikke skal brukes i rom der kasko ferdes. Samt at gulvene er vasket. Men syns liksom han burde være helt bra etter så mye kortison han har fått. :)

Han er ikke seg selv, han ble bilsyk for første gang i sitt liv i dag (etter at han kom til meg, that is). Han ble ikke glad når folk ville hilse, og veterinærer var ikke kult. Han ser ut, og oppfører seg, som en 10 ÅR gammel hund, ikke 10 mnd. :)

Håper jeg får den jublende jodlern min tilbake fort altså!

Han kan jo ha fått i seg en overdose kortison da.

Om flere dagers behandling med kortison ikke hjelper så er det vel neppe allergi tenker jeg da. Ble det tatt noen prøver eller noe hos vetten i går eller? Jeg synes jo det er rart om de bare fortsetter med kortison når det ikke bedrer situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...