Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt etter å ha lekt seg med saueflokken


AnkiogBonita

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Rart det der, at bikkja til en jentunge bare leker med sau, mens bikkjene til voksne folk jakter dem?

og mon tro om sauen synes det var like artig som schäfer'n?

Så kjenner jeg at jeg lurer litt på hvordan ett vådeskudd skulle skremt en skuddfast schäfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mon tro om sauen synes det var like artig som schäfer'n?

Så kjenner jeg at jeg lurer litt på hvordan ett vådeskudd skulle skremt en skuddfast schäfer?

Godt poeng. Kanskje man skulle begynt å avle på skuddredde familiehunder? NOE vil det tydeligvis være godt for... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden forsvant hjemmefra, tidligere har den brukt å legge veien ned til et gårdsbruk når den stakk av. Mor i huset kunne dessverre ikke ordne opp i saken, for hun skulle på et hundeshow. Niåringen ble alene igjen for å finne ut hvor hunden hadde tatt veien. Jeje.

Fryktelig triste greier i alle fall. Stakkars jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mon tro om sauen synes det var like artig som schäfer'n?

Sikkert, den bare lekte jo, og sånt skjønner jo sauer helt av seg selv, de er jo ålreite dyr de!

Så kjenner jeg at jeg lurer litt på hvordan ett vådeskudd skulle skremt en skuddfast schäfer?

Ja, eller varslet eieren? Men det er kanskje bare meg som er rar, for jeg tar liksom ikke alle høye smell og lyder som beskjed til meg jeg? :)

Men for all del, en sånn vinkling på uønsket atferd hos hund er jo bare et gode? Skal slippe opp litt på kontrollen på den sorte her jeg, tenker jeg, og neste gang hun jager en jogger eller syklist, så er hun selvsagt datterbarnet sin hund, og ville bare leke - ække nødvendig å bli så sinna da vel? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden forsvant hjemmefra, tidligere har den brukt å legge veien ned til et gårdsbruk når den stakk av. Mor i huset kunne dessverre ikke ordne opp i saken, for hun skulle på et hundeshow. Niåringen ble alene igjen for å finne ut hvor hunden hadde tatt veien. Jeje.

Fryktelig triste greier i alle fall. Stakkars jente.

Her skrev du det jeg tenkte...

Triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting er at politiet sa hun kunne anmelde det? Anmelde at hunden hennes jagde sauer rundt på et jorde- Mens det enda var båndtvang, og hun var dratt avgårde- Bonden prøvde faktisk å fange inn hunden først og regner med at han valgte å skyte som siste nødløsning. Men, selvsagt så lekte han jo bare.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt (det har forsåvidt ikke så mye med saken å gjøre heller) - men det har med sau å gjøre. Det er forskjell på 1200 sau og noen lam vs typisk sauehold i dalane vi har også, så det kan ikke sammenliknes (ei heller det jeg prøver på). Onkelen min har en flokk på 30-40 sau som går i fjellet rundt hytta vår. Disse er eksepsjonelt menneskekjær, men også noen tøffe jævler. De har ingen problemer med å "leke" med bikkja mi (selvfølgelig under oppsyn). Det vil si at sauene selv tar initiativ. Så det går faktisk an at hund og sau "leker". Gitt, det er neppe lek. Men en eller annen form for interaksjon mellom to dyrearter som ikke innebærer redsel eller aggresjon/jakt :icon_redface: Så det GÅR an, which was my point.

Ellers kan man jo bare si om saken - shit luck samt "sånn går det". Prioriterer du hundeshow (utstilling?) foran å ta vare på bikkja di så er det sånn veien går. There's more to life than fame and fortune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de passa bedre å "Fredde", så hadde han ikke blitt skutt. Så de kan vel egentlig skylde seg selv? "Fredde" har ingenting å gjøre i naboens sauebeite, og det er tydeligvis ikke første gang han har tatt veien ned dit. Ergo er ikke inngjerdinga bra nok. I tillegg drar mor for å dra på utstilling. Anmelde kan de ja, det er det ingen som nekter de. Men om de hadde kommet så langt med det, er jo en annen sak.

Men. Så får de nå laget en tåredryppende historie om stakkars Krystall som savner lekekameraten sin da. Denne gangen var det ingen drepte sauer man kunne komme med, og da ofte påfølgende hets med at "sauebønder passer ikke på dyrene sine" stil.

Tist sak for datteren. Idiotisk oppførsel av moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tist sak for datteren. Idiotisk oppførsel av moren.

*signeres* :icon_redface:

Skjønner godt at sauebonden valgte å skyte hunden når han ikke fikk tak i den. Han ville nok bare beskytte sauene sine. Det finnes nok av saker hvor hundene løper ihjel sauer, eller hvor (som i denne saken) sauene jages ut i et vann. I denne saken gikk det jo bra med det ene lammet som løp ut i vannet, men sauer er ikke svømmedyktige.

Bor selv omringet av sauebeiter, og jeg er utrolig nøye på å ha kontroll på hunden så hun ikke får løpt ut dit (tror ikke at hun hadde gjort det, men man vet aldri). Og jeg vil ikke ha hverken døde/skadde sauer eller død hund på min samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skjedde ja..

Synd at han ikke prøvde annet enn å skyte den med engang. Jeg hadde jo også sittet med disse spørsmålene hvis det hadde vært min hund..

Men uflaks kommer med eiere som ikke klarer å passe på hundene sine..!

Lurer veldig på hva mer du mener saueeieren burde gjort...? Hadde det vært en løshund i flokken vår som jeg ikke fikk tak i så hadde jeg skutt, ingen tvil. Kall det lek eller hva man vil, men en hund i en sauefolkk kan få fatale følger for dyrene på kort tid.

Og hvordan visste eier av hunden at den lekte med sauene og ikke var til skade, hun var vel på "hundeshow"....?

VIsst, hadde jeg sett hvem sin hund det var hadde jeg gjort forsøk på å få i eier om jeg var i samme situasjon, men ofre dyra mine...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte da at siden det var naboen og at de kjente til hverandre så kunne han prøvd få tak i hunden eller skutt et varselskudd selvfølgelig. Hunden hadde muligens reagert på det høye smellet. Det var ikke en vilt fremmed hund for ham.

Selvfølgelig er det rett å skyte hvis det var siste utvei. Jeg fikk ikke inntrykk av at han gjorde så mye for å "få tak" i hunden. Det står jo ingenting om det bortsett fra at HAN syntes det var siste utvei.

Men OK.. Skyt alle hunder som løper blant sauer..

EDIT: ok nå ser jeg det står at han forsøkte å fange den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte da at siden det var naboen og at de kjente til hverandre så kunne han prøvd få tak i hunden eller skutt et varselskudd selvfølgelig. Hunden hadde muligens reagert på det høye smellet. Det var ikke en vilt fremmed hund for ham.

Selvfølgelig er det rett å skyte hvis det var siste utvei. Jeg fikk ikke inntrykk av at han gjorde så mye for å "få tak" i hunden. Det står jo ingenting om det bortsett fra at HAN syntes det var siste utvei.

Men OK.. Skyt alle hunder som løper blant sauer..

De har ikke noe der i utgangspunktet å gjøre, og slike hundeeiere er med på å gjøre det vanskeligere for andre å ha hund.

Lenge skal man la det gå da? Til første sauen dør? Det trenger ikke å gå spesielt lang tid før man sprenger den første sauen. Sannsyneligheten for at bikkja er skuddfast er ganske så tilstede med tanke på rasen. I tillegg så lukker hunder ute en del fortyrrelser i jaktens hete... Men nei. La oss sette oss ned og se om vi ikke får lokka de til oss. Hjelper sikkert å hente en frolic eller to antakelig, og rope sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke noe der i utgangspunktet å gjøre, og slike hundeeiere er med på å gjøre det vanskeligere for andre å ha hund.

Lenge skal man la det gå da? Til første sauen dør? Det trenger ikke å gå spesielt lang tid før man sprenger den første sauen. Sannsyneligheten for at bikkja er skuddfast er ganske så tilstede med tanke på rasen. I tillegg så lukker hunder ute en del fortyrrelser i jaktens hete... Men nei. La oss sette oss ned og se om vi ikke får lokka de til oss. Hjelper sikkert å hente en frolic eller to antakelig, og rope sitt...

Jeg er så hjertens enig. Skjønner ikke folk hvor lite som skal til før sauen er sprengt? Betyr det ingen ting at sauen lider? Enten hunden lekte eller jaktet går ut på ett for sauenes del. De kjenner ikke forskjell når de holder på å dø en smertefull og redselsfull død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte da at siden det var naboen og at de kjente til hverandre så kunne han prøvd få tak i hunden eller skutt et varselskudd selvfølgelig. Hunden hadde muligens reagert på det høye smellet. Det var ikke en vilt fremmed hund for ham.

Selvfølgelig er det rett å skyte hvis det var siste utvei. Jeg fikk ikke inntrykk av at han gjorde så mye for å "få tak" i hunden. Det står jo ingenting om det bortsett fra at HAN syntes det var siste utvei.

Men OK.. Skyt alle hunder som løper blant sauer..

EDIT: ok nå ser jeg det står at han forsøkte å fange den.

Men det er da ikke hans jobb heller? Nå prøvde han jo faktisk å få tak i hunden først, men da syns jeg han strekker seg langt. En hund kan gjøre stor skade i en saueflokk, og da skjønner jeg godt om bøndene ikke prioriterer å få tak i hunden først. Jeg syns dette ene og alene er eierens feil, de hadde tydeligvis kke sikret hunden sin godt nok. Bonden var i sin fulle rett til å skyte hunden, og jeg syns det er tragisk at de vrir dette til "slemme bonden, stakkars hunden"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, til og med min dumme, deilige, ubrukelige fanghund er skuddfast, og hadde brydd seg nadanix om en bonde skjøt varselskudd eller ropte på henne om hun var i lek/jakt. Nå er hun redd sauer da, men OM hun ikke hadde vært redd sauer og løp i flokken, så hadde jeg ikke forventet mindre enn at bonden skjøt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en historie ... Reagerte nesten mest på at politiet hadde sagt hun kunne anmelde forholdet- bonden var da vitterlig i sin fulle rett til å beskytte sine dyr fra en "lekende" schäfer ... Stakkars jentunge, men her er ikke bonden to blame iallefall. Jeg hadde gjort akkurat det samme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er hard med hundeeier her. Men det kan kanskje være fordi jeg kjenner hundeeier å vet hun er en normal, vanlig hundeier som forsøker å gjøre det beste for hundene sine. Hun er aktiv i hundeklubben og skulle på søndag være skriver på valpeshow. Hunden har stukket av en gang før ved et uhell hvor den brøt opp ei hundeluke. Denne gangen klarte han å klatre over gjerdet. Noe som kan skje de fleste en gang i løpet av livet når man har en ung nysgjerrig og kreativ hund. Hunden er sosial og jeg klarer ikke å se at det skulle være så vanskelig å få tak i han om man ville. I tillegg er han strømmet på sau fordi de bor i et saue område. I den første telefonen hun fikk om at hunden var observert hos bonden fikk hun beskjed om at han rolig gikk sammen med sauene og ikke jaget, men at om hun ikke hentet hunden ble den skutt. Bonden har også vistnok tidlige skutt hund på jordene sine. Hundeeier ville ikke komme forsent til jobben sin den dagen i klubben så hun hadde fått noen venner i hundeklubben til å reise å lete etter hunden, å de var på vei bort til bonden da hun fikk beskjed om at hunden var skutt.

Jeg må si jeg overhode ikke liker denne loven om at bønder selv kan velge hva som er nødverge eller ikke. Jeg tror at grensen til hva enkelte bønder mener er nødverge til tider er veldig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett valgte hun jo å dra til utstillingen selv om hun visste hunden var løs og naboen har sauer - OG visste at naboen har skutt hunder før :icon_redface:

Ja, det er trist og uheldig og jeg syns synd på liten jente som har mistet kameraten sin, og familien som har mistet en hund. Men jeg forstår ikke helt prioriteringen til eieren/moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett valgte hun jo å dra til utstillingen selv om hun visste hunden var løs og naboen har sauer - OG visste at naboen har skutt hunder før :icon_redface:

Ja, det er trist og uheldig og jeg syns synd på liten jente som har mistet kameraten sin, og familien som har mistet en hund. Men jeg forstår ikke helt prioriteringen til eieren/moren.

Enig med IW. Det blir for teit å skylde på bonden når du drar avgårde og overlater ansvaret til en jentunge, når du veit at bikkja di befinner seg på et beite med sau.. Det gjør det bare verre at hun VISSTE hvor bikkja var hen, og allikevel dro for å skrive på en utstilling - hvis bikkja var så rolig og grei med sauene, så hadde det tatt henne 5 minutter å få tak i bikkja, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...