Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien frem mot et føll


Aya

Recommended Posts

Jeg ble for noen måneder siden spurt om jeg ikke kunne lage en oppdretterdagbok på drektigheten til hoppa mi, Fenja, og det tenkte jeg å gjøre nå- for de som er interessert i å følge med på veien frem mot et føll! Fenja er ei 18 år gammel N/L-hoppe (Nordlandshest/Lyngshest), som jeg har eid i underkant av ett år, sammen med min mor og Siri Christensen. Hun er en sprek og positiv hest, med masse fart og mot, og har et fint eksteriør. Hun har vært brukt til både sprang og dressur, mens hun nå har blitt pensjonert fra sprangen pga alder (og eier som er redd for beina hennes :getlost: ). Hingsten vi har brukt mye tid på å velge ut, heter Gonagaslas Beaivvas - Solkongen på samisk. Han er en lekker rød herremann med et flott gemytt.

I slutten av Mai ble Fenja kjørt til Tonstad (Sirdal) for å gå sammen med Beaivvas i hele sommer. Hun ble raskt bedekket, men kom opp i brunst igjen etter bare noen dager. Vi trodde muligens det kunne ha noe med det at hun ble sprøytet for å komme i brunst, og at denne brunsten bare ble en "skyggebrunst". Hun viste senere ingen tegn til å komme opp i brunst igjen, men tre uker senere var Beaivvas litt mer interessert i henne enn vanlig, så vi hadde ingen anelse om hvorvidt det hadde vært en vellykket bedekning eller ikke. I dag, tre måneder etter første bedekning, foretok vi en innvendig UL på henne, og den viste føll! HURRA! Etter mange måneder med planlegging og bekymring kan vi vel si vi har nådd vårt første delmål- konstatert drektighet:) Dyrlegen mente hun ikke var lenger enn 2 - 2,5 mnd på vei, så mest sannsynlig ble hun bedekket etter tre uker, da hingsten på nytt viste interesse for henne. Det gir termin i slutten av Mai, helt perfekt tidspunkt.

Det blir noen spennende måneder fremover, dette er helt nytt for meg - mitt første føll - men heldigvis har jeg folk rundt meg som har mye erfaring. Det blir nok mye fundering på om det er hingst eller hoppe - og på farger! Det er mange muligheter når det gjelder det siste, men jeg har nok en feeling for rød som faren.

Gonagaslas Beaivvas!

beaivvas.jpg

gonagaslasbeaivvas.jpg

Fenja!

fenjahelfig.jpg

fenjasladd.jpg

vinterfenja.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Hun er ikke pensjonert fra sprang fordi hun har problemer med beina- hun har aldri vært halt en dag i sitt liv - men fordi jeg vil unngå problemer. Før jeg fikk henne stod hun ubrukt i tre år, så da synes jeg det er skummelt å sette en hest i den alderen i aktiv sprangtrening igjen. Det er bare jeg som er hysterisk, hesten er i knallform og helt frisk, men jeg har respekt for den belastningen sprang er for frembeina til hester:) For en N/L-hest er ikke 18 år noen alder i det hele tatt, og det er ikke hennes første føll, så det er ingen grunn til at det skal være noe hinder. Heldigvis! Jeg hadde ikke villet risikere noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste hestene! Dette skal bli moro å følge. :)

Takk:) De er fine, synes jeg og!

Gleder meg til å følge dere frammover, morro og spennende med føll!

Skikkelig nydelige både hoppa og hingsten!

Tusen takk for koselig kommentar:) Det er veldig spennende synes jeg, som sagt er jeg veldig ny når det gjelder avl og føll ...

Jeg ser hvor peiling jeg har på hest når jeg syns hingsten ser mer "vanlig" ut, og at jeg håper føllet blir en liten Fenja-kopi. :wub::getlost:

Hihi, men det synes jeg og! Han er finere i virkeligheten altså, masse man og staselig uttrykk, men jeg vil ha en Fenjakopi.

Så spennende! Gleder meg til å følge ;)

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bilder fra da de ble sluppet sammen også!

DSC_0012.jpg

Fenja ble plutselig veldig DAME da hun ble sluppet inn til Beaivvas!

DSC_0043.jpg

DSC_0068.jpg

Føllet kan godt arvet farens hårvekst!

DSC_0001.jpg

Dagens flotteste par:)

DSC_0037.jpg

Action;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hingsten vi har brukt mye tid på å velge ut, heter Gonagaslas Beaivvas - Solkongen på samisk. Han er en lekker rød herremann med et flott gemytt.

Litt OT, men er navnet hans på Lule- eller sørsamisk? Bøyingen av Gonagas var helt ukjent for meg, så jeg stusset litt først. Ellers, flotte hester begge to, og det skal bli spennende å se føllet :getlost: Er planen å beholde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Krysser fingre, tær, poter og høver på hele gjengen her at det blir et velskapt føll som får sin mors vakre farge og sin fars flotte eksteriør!

Som eier av borkete hest syns jeg seff det er det flotteste! Man og hale er helt klart påkrevd. Om føllet ikke blir rød, så kan du vel få buckskin oså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er navnet hans på Lule- eller sørsamisk? Bøyingen av Gonagas var helt ukjent for meg, så jeg stusset litt først. Ellers, flotte hester begge to, og det skal bli spennende å se føllet :getlost: Er planen å beholde det?

Det vet jeg jammen ikke ... Om vi beholder det avhenger litt av kjønn og hvor lovende det virker, men det blir nok hos oss noen år iallefall!

Krysser fingre, tær, poter og høver på hele gjengen her at det blir et velskapt føll som får sin mors vakre farge og sin fars flotte eksteriør!

Som eier av borkete hest syns jeg seff det er det flotteste! Man og hale er helt klart påkrevd. Om føllet ikke blir rød, så kan du vel få buckskin oså?

Vi kan iallefall få rød, brun, bork, gul og svart. Jeg håper på bork, svart eller gul! Hva er buckskin egentlig? Takk for kryssing av fingre, dette SKAL bare gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nordlending blir vel gjennomsniitlig 130 cm. En stor nordlending er like under 140 cm. Omtrent som islandshesten. :wub:

Litt mindre enn islendingene jeg kjenner (tror 90% er rundt 140, med flere opp mot 150 og noen over), men da er jo nordlandshesten omtrent som jeg trodde. Takk for svar :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen nøyaktige tall, men jeg synes 130 i gjennomsnitt høres veldig lite ut- jeg vet ikke om mange N/L-hester som er under 130, nemlig. Tipper snittet ligger på 135, det er vanlig at de er mellom 132 og 137. I vår avlsplan ønsker vi å unngå både hingster og hopper som er mye under 135- det blir fort for lavt for voksne ryttere. Det er visst ikke ønskelig med N/L-hester under 130.

I dag hentet vi hoppene hjem, etter å ha laget ny innhegning til de. Den ble bare såå fin, og det var herlig å få de hjem igjen. Fenja virker sprek og fin, og har et herlig rolig og avbalansert uttrykk i øynene for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...