Gå til innhold
Hundesonen.no

Nakkarra Opsis


Whoopsis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På aktivitetsmomentet får hun 4 (Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand). En del lyd, og hun slår seg ikke helt til ro. Veldig som forventet. Avstandsleken viser hun litt interes

Hofter og albuer ble A! Når det gjelder treningen går det litt så som så om dagen, vi sliter med at hun bygger opp veldig mye frustrasjon.. Men, her er en film fra forrige trening hvor vi trener ut

Takk! Altså, jeg er lat, så jeg bare kopierer fra bloggen. Dere er ikke tvunget til å lese alt. I det siste har jeg tenkt mye på hvordan vi skal få gjort noe med all den frustrasjonen Opsis

Å, jeg vil også trene hund men har hundefri uke!

Må si jeg ble imponert over apport-treningen; at du så den ene gangen apporten lå skjevt "feil vei" og kastet den på nytt slik at Ops klarte det med glans! Observant og langtenkt! :thumbs: Digger motivasjonen og kruttet i både deg og Opsis!

Tusen takk! :ahappy:

Og nå kom jeg på at vi ikke har trent opptak siden den treningen.. Ikke bra, da har vi noe å gjøre i dag!

Du er så kul når du er så entusiastisk og roper og hyler hver gang hun gjør noe riktig :D Savner bilder av sovegrisen min! :aww:

Bilder skal man kanskje klare å fikse. Men jeg og kameraet mitt er ikke helt venner for tiden..

Vi og har jobbet endel med vekslende aktivitetsnivå og jammen har det vært til god hjelp!

Det er vanskelig å holde fire bein i bakken, for tenk :P

Også tror jeg vi har lik leke, men Harly har knertet ballen i enden :innocent:

Ikke sant! Poteklister hadde vært noe? Kanskje man hadde fått en litt mer jordnær fvf da. :P

Haha, der er vi litt økonomiske - vi driver ikke og ødelegger leker. :aww:

Den siste filmen fra samme trening, her trener vi på å ikke bry seg om ringbådet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Poteklister hadde vært noe? Kanskje man hadde fått en litt mer jordnær fvf da. :P

Haha, der er vi litt økonomiske - vi driver ikke og ødelegger leker. :aww:

Den siste filmen fra samme trening, her trener vi på å ikke bry seg om ringbådet:

Mjaaaa kanskje? poteklister og sokker fungerte motsatt på Birk ihvertfall, da ble han akutt halt! :P

Dessuten så er jeg økonomisk, men ikke Harly! :lol:

Og alt hva du tenker på *ler*

Ringbåndstrening har ikke vært innom hodet mitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaaaa kanskje? poteklister og sokker fungerte motsatt på Birk ihvertfall, da ble han akutt halt! :P

Dessuten så er jeg økonomisk, men ikke Harly! :lol:

Det var det da.. Kanskje jeg bare må trene. Sliiit. :lol:

Det er bare snakk om oppdragelse. :aww::whistle:

Og alt hva du tenker på *ler*

Ringbåndstrening har ikke vært innom hodet mitt :P

Kunne ønske jeg kunne tatt på meg æren, men det er Siv sin skyld! Men for Ops tror jeg det er en veldig fin ting å trene på, siden hun er litt berørt av miljø generelt. Da får hun/vi i hvert fall en mindre ting å bekymre oss for. Om jeg husker å trene på litt forskjellige rare forstyrrelser så satser jeg på at det smitter litt over på alt mulig, sånn at man etter hvert klarer å konsentrere seg når man blir omringet av skumle saker.

Edit:

Og nå så jeg at Maren hadde skrevet at Opsis vant sonenmesterskapet ved den filmen, men det er altså en liten faktafeil. Selv om det ser veldig fint ut når det står sånn. :P

Endret av Whoopsis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det da.. Kanskje jeg bare må trene. Sliiit. :lol:

Det er bare snakk om oppdragelse. :aww::whistle:

Kunne ønske jeg kunne tatt på meg æren, men det er Siv sin skyld! Men for Ops tror jeg det er en veldig fin ting å trene på, siden hun er litt berørt av miljø generelt. Da får hun/vi i hvert fall en mindre ting å bekymre oss for. Om jeg husker å trene på litt forskjellige rare forstyrrelser så satser jeg på at det smitter litt over på alt mulig, sånn at man etter hvert klarer å konsentrere seg når man blir omringet av skumle saker.

Edit:

Og nå så jeg at Maren hadde skrevet at Opsis vant sonenmesterskapet ved den filmen, men det er altså en liten faktafeil. Selv om det ser veldig fint ut når det står sånn. :P

Oppdragelse, må det til? :o:lol:

Hun er slettes ikke dum, hun Siv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er Opsis røntget!

AA:

HaugenMariaOpsis_CR_20120131_104518_1.jpg

HaugenMariaOpsis_CR_20120131_104829_1.jpg

HaugenMariaOpsis_CR_20120131_105122_1.jpg

HD:

HaugenMariaOpsis_CR_20120131_104044_1.jpg

HaugenMariaOpsis_CR_20120131_103654_1.jpg

Jeg fant ut at jeg dessverre bare har bildene som ble tatt i juni (når hoften var ute av ledd) og ikke de fra august. Jeg skal ringe dyreklinikken i morgen og spørre om det er mulig å få dem, for det hadde vært veldig interessant å se! Når vi tok de sa i hvert fall veterinæren (som har god peiling på skjelett) at alt så helt optimalt ut. Ingen forskjell mellom sidene. På bildene tatt nå har derimot venstre hoftekule (den som var ute av ledd) fått en annen form, og venstre lårbein er også litt tynnere i tillegg til mindre kompakt (altså mer gjennomsiktig på bildene), i følge veterinæren. Vi snakket en stund om hvorfor ting har utviklet seg sånn, og det hun trodde var at Opsis avlaster venstre hofte/bein, selv om det er vanskelig å se til vanlig. I sommer avlastet hun naturlig nok bakparten mye, og fikk veldig mye muskulatur foran, så i høst har vi jobbet en del med å bygge opp muskulaturen bak igjen. Det har hjulpet mye, men hun belaster tydeligvis fortsatt litt skjevt? Ble rådet til å la henne gå på coseqin, og helst ha litt oppfølging av fysioterapeut for å sjekke hvordan muskulaturen utvikler seg. Jeg kommer nok også til å røntge henne på nytt om noen år, for å se hvordan ting ligger an.. Sjansen for avleiringer var i hvert fall i følge veterinæren ganske store.

Her er bildet fra august:

HofteOpsis.jpg

Litt spent på dommen fra NKK.. Om noen har noen som helst meninger, skyt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuene ser jo fine ut :) Litt verre med den ene hoften der, ja... Er hun jevnt muskulert i bakbeina, eller er det skadde beinet mindre muskulert enn det friske?

Om muskulaturen er ujevn ville jeg hvert fall ha forsøkt å få den jevn igjen, hvis ikke er det lett å havne i en slags ond sirkel som gjør at hun bare feilbelaster enda mer.

Altså, belaster hun skjevt pga ujevn muskulatur eller fordi hun fortsatt har problemer med hoften sin?

Bruk BOT-dekken på henne, og se om du får til å svømme med henne også. Jeg ville også ha dratt til en flink massør som kan kjenne om det muskulære er som det skal, og løse opp i eventuelle knuter som kan komme av mye feilbelastning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuene ser jo fine ut :) Litt verre med den ene hoften der, ja... Er hun jevnt muskulert i bakbeina, eller er det skadde beinet mindre muskulert enn det friske?

Om muskulaturen er ujevn ville jeg hvert fall ha forsøkt å få den jevn igjen, hvis ikke er det lett å havne i en slags ond sirkel som gjør at hun bare feilbelaster enda mer.

Altså, belaster hun skjevt pga ujevn muskulatur eller fordi hun fortsatt har problemer med hoften sin?

Bruk BOT-dekken på henne, og se om du får til å svømme med henne også. Jeg ville også ha dratt til en flink massør som kan kjenne om det muskulære er som det skal, og løse opp i eventuelle knuter som kan komme av mye feilbelastning.

Veterinæren så ingen store forskjeller i muskulaturen, men hun så ikke så veldig godt etter. Jeg har ikke lagt merke til noe, selv om jeg har kjent etter det flere ganger. Men i og med at det er såpass forskjeller i selve skjelettet må jo også muskulaturen være ujevn, tror du ikke? Vi får ta en tur til en fysioterapaut/massør, og høre hva de sier. Og om hvorfor hun belaster skjevt, who knows? Jeg håper veldig at det er på grunn av ujevn muskulatur... Det er lettest å rette opp i vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall kjenne på muskulaturen hennes om den er ujevn.

Syntes dette var litt trist å høre, men håper det går bra med lille Whoopsis i mange år. :hug:

Tusen takk! :hug: Jeg og, alt så så fint ut i august. Men men, hun er jo ikke den største hunden i verden, så forhåpentligvis kommer hun ikke til å merke så mye til det. Håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hofter og albuer ble A!

Når det gjelder treningen går det litt så som så om dagen, vi sliter med at hun bygger opp veldig mye frustrasjon.. Men, her er en film fra forrige trening hvor vi trener utholdenhet under fvf, og går da to korte - en lang - to korte osv. Og det jeg er mest fornøyd med er at når vi bli kommandert bak målet går vi på et "nytt" område, og hun klarer å konsentrere seg!! Det hadde vært helt umulig for to mnd siden. :ahappy: Vi tar det vi får! Og, når hun plutselig reagerer på noen hunder som går forbi så klarer hun å ta seg inn igjen ganske fort.

Og når jeg først oppdaterer - Opsis har fått 2 x excellent på utstilling denne helgen. Jihu! Kanskje det skal bli vår nye arena. :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Må le litt av siste del av kommanderingen :lol: Opsis (og du!) går superfint! Hun har stort sett kjempefin posisjon og kontakt :) Åh, så gøy å se fremgang!

Tusen takk! Nå ble jeg glad. :ahappy: Jeg sliter litt med å se fremgangen selv, men vi kan jo late som at den er der. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hun er jo så søøøt under sakte marsj! Tripp to fram - sakte - tripp to fram - vente. :wub: Og veldig flink til å bare boffe litt på de som forstyrra! Og utholdenhet under fvf trur jeg trygt vi kan si hun får/har, det var en laaang strekke hun gikk der på slutten, synes jeg. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hun er jo så søøøt under sakte marsj! Tripp to fram - sakte - tripp to fram - vente. :wub: Og veldig flink til å bare boffe litt på de som forstyrra! Og utholdenhet under fvf trur jeg trygt vi kan si hun får/har, det var en laaang strekke hun gikk der på slutten, synes jeg. :)

Noen har glemt å lære hunden sin sakte marsj.... :icon_redface: Nå i det siste har hun begynt å prøve å tilby å stå på hendene under sakte marsj, fordi hun blir usikker på hva hun skal gjøre. Men veldig søt! :wub: Men noe å fikse på snart kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, litt mer fokus på lydigheten enn utstillingen jo :lol:

Dere er kjempeflinke, misunnelig på FVF deres. :D

*fnis* Jeg hadde jo klaget så mye i det forrige blogginnlegget, så jeg tenkte å spare folk for samme klagingen en gang til. :lol:

Herregud så flinke dere er! :D Superimponert over kontakten og alt sammen jeg altså, knallkult! Dere er så flinke at jeg ble inspirert til å trene litt (mye) etter å ha sett den filmen der :lol:

Åååå så duktiga ni är! :D söta lilla Opsis också!

Vi takker og bukker og snur oss omkring. Eller noe sånt. Det er hyggelig å lese i hvert fall. :ahappy::flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :flowers:

Altså, jeg er lat, så jeg bare kopierer fra bloggen. Dere er ikke tvunget til å lese alt. :P

I det siste har jeg tenkt mye på hvordan vi skal få gjort noe med all den frustrasjonen Opsis har det med å bygge opp, og etter å ha snakket med mange flinke folk fikk jeg endelig en litt mer konkret plan til å begynne å utforme seg i hjernebarken. Opsis trenger utholdenhetstrening, hun trenger å få ned forventningen om at belønningen kommer, hun trenger å bli vant til å følge flere kommandoer etter hverandre og hun trenger å senke stressnivået. Men å gå kjeder som vi har gjort til nå fungerer ikke, det ender kun opp med enda mer frustrasjon. Fra nå av kommer jeg til å dele opp dette litt i to; utholdenhet skal i hovedsak trenes gjennom lange økter med fvf, og utfordringen i kjedene skal kun være å veksle mellom ulike øvelser, transporstrekker, bli vant til å kunne bli belønnet gjennom meg uten å miste fokus eller forvente belønning og å ikke stresse seg opp selv om vi blir kommandert.

Så da måtte vi nesten ut å trene i går, for å sjekke hvordan ting fungerte. Etter den tredje løpetiden har hun blitt utrolig rolig og hundre ganger lettere å ha med å gjøre (det er mye :P ), men når vi har trent sammen med Marie har hun likevel stresset seg bra opp. Men denne gangen trente vi alene, og hun var så samlet og balansert! Så ting gikk mye bedre enn de har gjort på mange måneder, og treningen ble litt mer ustrukturert enn jeg egentlig hadde planlagt. I hvert fall, her kommer masse småkjeder og snodige påfunn, og se hvor rolig og fattet hun er! Kun en gang i løpet av treningen hørte jeg antydning til frustrasjonspiping. Å, lykke! :D

Og, ikke helt med vilje, men her holdt vi på i sammenhengende over 40 minutter, og jeg synes hun holdt veldig bra. Det er så stor forskjell fra i høst at det er vilt.. Det er bare et halvt år siden hun ikke hadde sjans til å konsentrere seg i mer enn 5 sekunder av gangen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet med hode på skakke i fjorten minutter. :lol: Dere har kommet så utrolig langt de siste månedene! Kjempeflinke er dere, og det er gøy å se på! :thumbs:

:lol: Beklager skjevheten, men ekstremt god innsats av deg!

Og takk, nå ble jeg glad! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...