Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken erfaringer har dere med hill's hundefor?


uisaksen

Recommended Posts

Jeg blir helt matt av alle intrykk og meninger familie og venner kommer med i form av for anbefalinger, og jeg trenger desperat hjelp!!

Noen med hvite hudner sier at jeg må ikke bruke eukanuba, for da blir pelsen litt orange.

Er dette sant?

Andre sier at hill's er best fordi det selges hos dyrlege og sånt, men jeg begynner å bli litt forvirret her.

Mens noen andre sier at labb fra felleskjøpet er kjempebra, og andre sier det motsatte at det er for mye fett og drit i det...

HJELP TRENGES AV EN DYRE-EIER OG FOSTERMOR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe fôr som er ultimat best for alle hunder. Noen fungerer bedre på et merke enn et annet, mens noen tåler "alt", og andre fungerer på andre merker/typer.

Vi har brukt Royal Canine og etterhvert Hills Nature's Best til Odin, og han fungerer fint på begge. Vi byttet over til sistnevnte pga. tilgjengelighet og størrelse på fôrkulene. Kovu får Eukanuba, siden det var det han fikk hos oppdretter, og det fungerer fint hittil (men han er ikke hvit, da).

Det viktigste er å unngå "butikkmerkene" som du får på Rema/Rimi, som Pedigree, Friskies, Frolic o.l. De har jevnt over høyere saltinnhold og innhold av tilsetningsstoffer og "tomme kalorier".

Sjekk hvilke merker de har på din nærmeste dyrebutikk eller dyrlege? Husk også å ikke bytte fôrtype helt plutselig, men blande det gradvis inn med det hunden er vant til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av alle intrykk og meninger familie og venner kommer med i form av for anbefalinger, og jeg trenger desperat hjelp!

Noen med hvite hudner sier at jeg må ikke bruke eukanuba, for da blir pelsen litt orange.

Er dette sant?

Andre sier at hill's er best fordi det selges hos dyrlege og sånt, men jeg begynner å bli litt forvirret her.

Mens noen andre sier at labb fra felleskjøpet er kjempebra, og andre sier det motsatte at det er for mye fett og drit i det...

HJELP TRENGES AV EN DYRE-EIER OG FOSTERMOR!

Enig med det Simira sier.

Dvergschnauzeren vår ble rød i barten og i deler av pelsen når han gikk på Eukanuba, og ikke likte han Royal Canin. Så han gikk på Hill's store deler av livet.

Forrige hund (groenendael) gikk på Pro Plan, og fungerte godt på det.

Nåværende hund har jeg prøvd mange ulike typer for på, da hun ikke har vært noen storspiser fra hun rundet året. Som valp gikk hun på Pro Plan, noe hun likte veldig godt, men hun liker ikke voksenforet/performanceforet deres.

Har prøvd både Royal Canin (digestive, tror jeg), det likte hun greit. Men nå går hun på Hill's vanlige voksefor, og så langt er det det voksenforet hun liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar begge to, jeg er bare skeptisk til at som "anbefales" fra venner og bekjente.

Føler de er litt sånn inhabile og anbefaler bare det de mener er best, ikke nødvendigvis det som kan være et bedre valg generelt.

Jeg er jo litt skeptisk til labb fra felleskjøpet, som min hund og fosterhund er vant med fra tidligere eier.

Er det dårlig mat/ mye dårligere innholdsmessig/næringsmessig enn hill's som jeg har vurdert å gi begge?

For jeg tror at ting ikke nødvendigvis trenger å være dyrest for å være best/bra, jeg tror mange ganger det finnes bedre alternativer..

Å kanskje jeg i dette tilfelle har rett, hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt eukanuba, hills, pro plan, royal canin, arkada, orijens, labb, nutro og v&h på mine BC'er. Både hills, rc, v&h og eukanuba har fungert fra veldig bra til strålende på mine bordere. Bruker RC nå, det har, sammen med hills, fungert best, og kommer nok aldri til å bytte:) Prøv deg frem du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar begge to, jeg er bare skeptisk til at som "anbefales" fra venner og bekjente.

Føler de er litt sånn inhabile og anbefaler bare det de mener er best, ikke nødvendigvis det som kan være et bedre valg generelt.

Jeg er jo litt skeptisk til labb fra felleskjøpet, som min hund og fosterhund er vant med fra tidligere eier.

Er det dårlig mat/ mye dårligere innholdsmessig/næringsmessig enn hill's som jeg har vurdert å gi begge?

For jeg tror at ting ikke nødvendigvis trenger å være dyrest for å være best/bra, jeg tror mange ganger det finnes bedre alternativer..

Å kanskje jeg i dette tilfelle har rett, hvem vet...

Labb styrer jeg unna, ikke pga innholdet, det er sikkert godt nok det. Men har hørt litt ting om produksjonsstedet deres som gjør at jeg ikke vil bruke deres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker proplan, og er fornøyd med det.

Ingen misfarging i pelsen heller. :-) (men da hadde jeg jo ikke vært fornøyd heller)

Ja ikkesant :)

Kan jo ikke ha noe av at man har orange hunder, spesielt ikke når sita da er nesten hvit over hele seg.

Blir litt sånn rocka-puddel opplegg, og det er ikke vår greie!

Nei jeg får prøve meg frem, de spiser jo det meste.

Vil jo gjerne at de skal ha et for som har godt næringsinhold og som er sunt og bra for de.

Men om labb og hill's er gode solide for, så har jeg jo et utgangspungt i allefall.

Da vet jeg at foret de har ikke er "skadelig" eller dårlig, og at det finnes mange andre flotte typer for man kan prøve seg frem med.

Det var som jeg sa innledningsvis, man blir liksom så overøst med inntrykk fra alle kanter.

Så man trenger å ta litt avstand og høre fra andre, slik at man ikke bare har negative eller positive asosiasjoner til navn/merker.

Tusen takk alle sammen, dere har sannelig vært hjelpsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fôr på markedet, lett å gå seg vill. Men det tørrfôret jeg stadig vekk hører flest hundeeiere være misfornøyd med, er Labb. Både i forhold til røyting, flassing, pelsglans, pelsmengde, avføringsmengde, avføringshyppighet, mengde fôr de må ha (de mest åpenbare og lettest observerbare faktorene for oss eiere) - og veterinærer som har obdusert hunder som er helfôret på Labb og ser grusomme ut innvendig. Jeg tør i hvert fall aldri å prøve det ut fra de tilbakemeldingene. Mulig det fungerer godt for mange, men jeg holder meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hentet NEG valpen var var hun helt brun i pelsen, såpass mye at folk trodde det ikke var en NEG. Valpene og mor var foret på Labb. Vi byttet til Pro plan, og etter første skikkelig underullsrøyting fikk hun rett farge, lys underull og sølv\grå farge på dekkhårene. Med at det er en elghund så er det jo kjent at de reøyter mye, på henne kan vi "lugge" (ikke så det er vondt) henne å hun mister minemalt med pels! Er knall fornøyd med foret.

Men labb styrer vi langt unna, må tillegge at mor byttet også for å ble grå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å bruke tørrfôr, det er et dårlig alternativ og er til kun for at menneskene skal ha det behagelig.

Vom og Hundemat er et eksempel på noe jeg gjerne gir min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med Hills, og gir dette i tillegg til Vom og hundemat (pluss annet rått). Fordelen med Hills i forhold til andre tørrfor, foruten at hunden liker det, er størrelsen på kulene, slik at han må tygge litt på de og ikke bare sluker de hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser ut for at labb er ut og hill's er inn folkens!

Flott med så mange gode tilbakemeldinger, for det var virkelig flott.

Jeg spurte jo for å høre deres meninger, og for å få et fullverdig godt for til hundene.

Noe jeg nå føler jeg har funnet, og besluttet og bruke.

Kattene bruker eukanuba skin care (omega 3 og 6 + vitaminer) noe jeg er veldig fornøyd med.

Eneste man kan gjlre er å prøve og feile ser det ut for, i kanmpen mot de utallinge merkene!

Tusen takk igjen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...