Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudte raser i Danmark


Lola Pagola

Recommended Posts

... der forsvant drømmen om boerboel for min del.... Jeg synes det er helt tragisk at rasen, inkludert mange andre, nå er forbudt i danmark.

"Hundene skal gå i en maks to meter lang, fast line (ikke flexi) og med forsvarlig lukket mundkurv, når de færdes på gader, veje, stier og pladser. I hundeskove må de gå uten snor, men med munnkurv. Bemerk at muligheten for fritløb med munnkurv kun gælder i hundeskove, og ikke i parger og grønne områder, hvor der ellers er tilladelse til fritløbende hunder"

Jeg synes det er ganske forferdelig at disse forbudte rasene nå er dømt til et liv med munnkurv, 15 liv med munnkurv bortsett fra i egen hage, det er jo helt forferdelig, er det ikke?

Nei vet ikke hva jeg ville med dette emnet jeg, jeg blir bare lei meg og frustrert jeg.

Forbudte raser:

Tosa Inu

Amstaff

fila brasileiro

Dogo argentino

Amerikansk bulldog

Boerboel

Kangal

Sentralasiatisk ovtcharka

Kaukasisk ovtcharka

sydrussisk ovtcharka

tornjak

sarplaniac

Pitbull terrier

Endel av disse er jo og forbudt i norge, samt mange aner jeg ikke noe om engang, men jeg synes det er trist at boerboel og am.bulldog er på listen iallefall, for meg er ikke dette raser som jeg regner som farlige, men jeg har jo begrenset erfaring.

Det jeg synes er litt skremmende, er om Norge følger etter, og hvordan ting skal gå derfra. Nå er det disse rasene, hvilke raser er det neste gang? Jeg må si at jeg synes sånn sett det er litt merkelig at rottweiler ikke står på listen, hvis man skal se det på den måten, for det er jo en rase som dessverre dukker opp i media med negativ omtale, gang på gang. Boerboel hører man jo aldri om, men det skal kanskje mer til for å forby de mer etablerte rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så disse rasene kan bo i Danmark, men da med munnkurv utenfor egen hage? Eller er disse forbudte å eie, og munnkurv-påbudet for lovlige hunder?

Vil tro det gjelder de som allerede bor i landet.

For et forbud vil jo ikke kunne ha tilbakevirkende kraft slik at allerede fødte hunder blir ulovelige.

Ellers må jeg signere Kristiins innlegg...

Hva vil folk tenke når de møter en hund med munnkurv da?

Trasige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de hundene som allerede bodde i landet før forbudet må leve resten av livet med munnkurv. Og etterhvert vil jo rasene bli utryddet, slik som amstaff i norge osv (iallefall offentlig)

Munnkurvene skal være slik at man kan gi godbiter til hunden, den skal kunne drikke, pese og bjeffe. Men herregud, likevel, det er jo helt sykt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt! Hvordan kan man støtte slike ting?

Har man et problem, så bør man finne en løsning som fungerer, ikke et slør til å legge over, slik at negativ virksomhet blir skjult for offentligheten. Det løser jo intet!

Jeg sier hundekurs, og obligatoriske tester osv. godt utarbeidet. Det ville hjulpet mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det gjelder de som allerede bor i landet.

For et forbud vil jo ikke kunne ha tilbakevirkende kraft slik at allerede fødte hunder blir ulovelige.

Ja de hundene som allerede bodde i landet før forbudet må leve resten av livet med munnkurv. Og etterhvert vil jo rasene bli utryddet, slik som amstaff i norge osv (iallefall offentlig)

Okei, takk! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har du noen link? Jeg kunne godt tenke meg å få avklart om hunderasen i seg selv er forbudt eller om dette er raser som er pålagt munnkurv i offentlige situasjoner. Jeg ville jo foretrekke om "min" rase ble pålagt munnkurv, framfor ett total forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen link? Jeg kunne godt tenke meg å få avklart om hunderasen i seg selv er forbudt eller om dette er raser som er pålagt munnkurv i offentlige situasjoner. Jeg ville jo foretrekke om "min" rase ble pålagt munnkurv, framfor ett total forbud.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3712957.ece

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1356981.ece

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1392350.ece

Lov om ændring af lov om hunde og dyreværnsloven

"»§ 1 a. Besiddelse og avl af følgende hunde er forbudt:

1) Pitbull terrier.

2) Tosa inu.

3) Amerikansk staffordshire terrier.

4) Fila brasileiro.

5) Dogo argentino.

6) Amerikansk bulldog.

7) Boerboel.

8) Kangal.

9) Centralasiatisk ovtcharka.

10) Kaukasisk ovtcharka.

11) Sydrussisk ovtcharka.

12) Tornjak.

13) Sarplaninac.

Stk. 2. Forbuddet i stk. 1 finder tillige anvendelse for krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår.

Stk. 3. Erhvervsmæssig indførsel af hunde, der er omfattet af stk. 1 eller 2, er forbudt."

"Stk. 4. Personer, som den 17. marts 2010 besidder hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsat besidde disse. Sådanne hunde må dog ikke overdrages. På gader, veje, stier, pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, skal hundene føres i bånd og være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv. Båndet skal være en fast line med en maksimal længde på 2 meter."

"Stk. 6. Personer, der den 17. marts 2010 har etableret selvstændig virksomhed med opdræt af hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsætte denne virksomhed indtil den 30. juni 2015."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er loven gitt tilbakevirkende kraft slik at valpekull født etter 17 mars men før selve forbudet 1 juli ikke er lov å selge eller overdra til andre. Akkurat nå er det flere valper som er født i senne perioden som nå blir avlivet. Dette syns jeg er grusomt rett og slett. Hvordan en lov som omhandler levende vesener kan gis tilbakevirkende kraft er meg en gåte.

Link: http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Vejledning%20-%20hundelov.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass, glemte å oppgi kilde. Jeg er medlem av dansk kennelklubb, og det sto i "hunden", som tilsvarer "hundesport" i Norge. Derfor har jeg ingen link, har skrevet av bladet.

Det er et forbud ja, og de hundene som er igjen i landet etter forbudet skal alltid ha munnkurv på.

Jeg ville også foretrukket at min rase måtte ha munnkurv på fremfor å bli avlivet, men i det lange løp synes jeg ikke det er noen løsning å putte på dem munnkurv og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjenner jeg er nokså lei hele denne forbud mot enkelte raser debattene, den får ingen praktisk betydning likevell. De menneskene som absolutt vil drive med hundekamper o.l. vil uansett ikke la seg hindre nevneverdig av slike forbud, og en trenger ikke ha veldig store kunnskaper om de ulike rasene før en kan produsere sine egne, fullt ut lovlige, "kamphunder".

Hva med feks å pare en liten, nervesterk og sint JRT med en stor og muskeløs molosser - hva får du i andre enden da ? En ting er helt sikert, en AmStaff, Pittbull osv blir smågutter i forhold, og Jack Russel Molosseren er fullt ut lovlig så lenge en kan dokumentere hvem foreldrene er :getlost:

Innfør heller "Hundesertifikat" som krever at hundeeiere må igjennom teoretiske og praktiske prøver, før de kan anskaffe seg hund - i lengden tror jeg det vil ha større effekt på både dårlige hundeeiere og hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, disse forbudene funker ikke i praksis, det eneste det går utover er skikkede hundeeiere, de som er uskikket til slike raser vil jo som du sier finne andre måter.

Jeg er veldig lei meg for at drømmen om boerboel kanskje aldri blir virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har egentlig tenkt det, og er jo endel i Danmark også, så det blir litt upraktisk å skaffe seg en rase som er ulovlig der. Tenker jeg, vet ikke hvordan det vil fungere for besøkende, men antar det ikke er lov å ta dem med inn på besøk når forbudet har trådt i kraft for alvor? Er vel ikke lov til å ta med amstaff etc. fra sverige heller, selv om det bare er besøk?

Men uansett så vil jeg ikke låse meg til en rase som gir de begrensningene, "heldigvis" har jeg ikke hatt rasen før, så har ikke rukket å bli helfrelst, om du skjønner hva jeg mener. Men synes det er veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En anonym fugl kvitret til meg om at Staffordshire bull terrier også skulle bli forbudt i Danmark... Kan dette stemme, eller er dette bare rykter?

Til mine egne synspunkter, så mener jeg at en slik lov som sier visse raser må bruke munnkurv neppe kommer til å løse noen som helst problem.

Jeg skjønner hvorfor disse reglene blir laget, selv om det på en annen side er trist å se hvordan rasisme blir udødeliggjort via lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anonym fugl kvitret til meg om at Staffordshire bull terrier også skulle bli forbudt i Danmark... Kan dette stemme, eller er dette bare rykter?

Til mine egne synspunkter, så mener jeg at en slik lov som sier visse raser må bruke munnkurv neppe kommer til å løse noen som helst problem.

Jeg skjønner hvorfor disse reglene blir laget, selv om det på en annen side er trist å se hvordan rasisme blir udødeliggjort via lovverk.

Fortell da for jeg skjønner det ikke. Forbudte hunderaser osv... stiller i spørrespalten hæh, jeg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anonym fugl kvitret til meg om at Staffordshire bull terrier også skulle bli forbudt i Danmark... Kan dette stemme, eller er dette bare rykter?.

Denne var også på listen over raser som skulle bli forbudt i Danmark ja, men den ble reddet i siste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var også på listen over raser som skulle bli forbudt i Danmark ja, men den ble reddet i siste time.

Etter som jeg har skjønt stemmer det du sier.

Har også lest at den er på "watch list", altså at det følges nøye med statistikk for bittskader og angrep i forhold til at den kan bli forbudt om statistikken tilsier at dette er en "farlig" rase på sikt.

Ser i startinnlegget at rasen Torjak er blandt de forbudte rasene.

Hadde aldri sett en slik eller hørt om rasen før på NKK utstillinga her i helga.

Og jeg husket ikke at denne rasen stod på lista over forbudte hunder i Danmark.

Hunden som ble stilt ut her kom riktignok fra Finland, men den gikk med munnkruv hele dagen bortsett fra når den var i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner virkelig ikke visten med disse forbudene, og det er mye fordi dem ikke fungerer i praktisk! (og selvfølgelig fordi jeg mener at det som oftes er eieren eller dårlig avel som er problemet...)

Man ser jo i Norge at det er folk som fremdeles avler på både pittbull og amstaff, eller registrerer dogo argentino som boxer (har jeg hørt rykter om iallefall). det som skjer når man setter opp et slikt forbud, er at de som er seriøse finner seg en ny rase som er lovlig, og de som er useriøse, de fortsetter og avle og importere ulovlig. eller de får kanskje interesse for disse rasene fordi dem er ulovlige. da må de jo være farlige og tøffe, ikke sant.. for eksempel useriøse folk, kriminelle folk, narkomane, de blåser vel en lang marsj i om papirene de har på bikkja si er ekte eller ikke, eller om de har papirer i det hele tatt.... :) mange av de blåser nok i om bikkja blir avlivd og, desverre...

og helt enig i det andre sier her, at om man blander de "riktige" rasene, så kan man jo ganske lett få hunder med mye av de samme egenskapene som de forbudet rasene har. Og da er man jo like langt igjen. hva skal man gjøre da, forby enda mange fler raser??

Hvorfor ikke heller satse på å gi mer kunnskap om hundehold, og de forkjellige typer hunder vi har? Hvorfor ikke gi barneskole elever feks en halvtime i sitt skoleliv, litt lærdom om hundehold, hvordan man skal oppføre seg i nærheten av en hund, forkjellen på de forkjellige hundetypene osv. Hva som er forkjellen på en jakthund, vakthund og en trekkhund (bare for å ta et eksempel).

Flere hundeklubber (eller iallefall den jeg har brukt) vet godt hvordan de skal behandle en "vanlig" hund, men det er absllutt ikke alle som vet hvordan de skal gå frem med en hund som er stor, krevende og "skummel"!

Kanksje man også bør gjøre noe sånt som å lære de som driver hundeklubber og kurs, osv enda mer om forkjellige treningsmetoder som passer til forkjellige type hunder. jeg tror rett og slett det er for lite kunnskap rundt om kring om hva forkjellige raser faktisk krever og trenger. en boerboel feks. krever jo en god del mer av eieren sin enn en labrador. det er jo ikke til å stikke under en stol at noen raser krever en god del mer enn andre (det veit jeg alt om :lol: ). Og jeg har opplevd at insstruktøren på valpekurset jeg gikk på, rett og slett ga opp meg og bikkja i flere tilfeller. :D Har også opplevd en annen instruktør, som var redd for at bikkja mi skulle bite han, da bikkja bare var understimluert og overivrig akkurat den dagen... det viser jo at folk ikke har nok kunnskap om det de driver med??

Jeg tror det blir vanskelig og gjennomføre "sertvikat" på hund, eller på visse typer hunder, selv om det hadde vært det perfekte. jeg tror heller på å spre mer kunnskap og lærdom, om hundehold og hundeoppdragelse.. og forkjellen på de forkjellige rasene. ;)

masse tanker fra meg, for dette er en sak jeg er veldig opptatt av, og synes er utrolig trist.... og jeg har selv møtt MYE fordommer med mine hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg dansk og har boet i Danmark gjennom mange år, jeg forstår en del af problematikken, og kan se det nok vil være svert for mange der ikke har boet i dk.

Det er en af mine venner, som er uddannet hunde adfærdsspykolog, og er en af nyere tids mest kendte og respekterede fagfolk i dk for tiden, som har været med til at lave denne lov.

Jeg har haft dyr alle år, og er selv mot forbud og for utdannelse af hundeeiere, men det hjelper ikke når store befolkningsgrupper ikke vil lære, og tage til rette.

Boede selv i en upper class region og alligevel stødte man desverre på hunde dagligt som deltok i hundekampe eller var trenet til det, polititet gjorde det de kunne, udstedte boter til folk, og hev folk i retten, desverre skjulte de hunderne, og flyttede dem rundt konstant, var ingen hemmelighet at disse hunder boede i biler.

"Almindelige" folks familie hunder blev udset som treningsofre for disse hunde, noe den gamle af mine hunde blev udset til, og det er ikke en behagelig situasjon, starter med de sirkler rundt en og begynder at krangle, for derefter at de konstant skubber deres hund i hovedet på ens egen hund, for at få fremprovokert et udfald.

Og ja det er et stort problem rundt omkring i Danmark, min veninde måtte flytte, da hun havde 2 store blandingshunder, som hun ikke kunne gå i fred med, pga hun konstant mødte løse pitbulls/amerikanske staff. hvor eiere var ligeglade, og ofte var det hunde der havde ar efter kampe.

Hun fik beskjed af politiet om at tage billeder af hundene, og få eieres navne og adresser, så de kunne udstede en bot til dem(noe man nok ikke gør frivilligt).

(This was just for pure enlightment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er mange bra innlegg her, mange som innser galskapen. Jeg har fulgt med i debatten om "farlige" hunderaser siden starten, og mener det kan være på sin plass å fokusere på hva som er (noen av) årsakene til problemene.

Det er helt klart at en hunderase ikke kan være farlig, men enkeltindivider kan i en gitt situasjon være/bli farlig. Derfor er det viktig at oppdrettere er nøye med å vurdere potensielle hvalpekjøpere, og heller gjøre som jeg gjorde i sin tid: Jeg valgte å gi bort en valp gratis til et hjem hvor hunden kunne få et godt liv, fremfor å selge den til en hvalpekjøper som jeg oppfattet som uskikket.

Så litt historikk: I sin tid var det snakk om hvilke hunderaser som var "farlige", og som måtte forbys. Her var tidligere justisminister Dørum og SV'er Kristin Halvorsen blant de mest aktive bak denne urimelige/ulogiske/ufornuftige loven. Det ble sagt at "fagfolk" og folk med kunnskap om hund skulle få uttale seg på forhånd, men blant de som fikk uttale seg var enkeltindivider som hadde opplevd eller hadde hørt om uønskede møter med hunder. Folk med inngående kjennskap til de "farlige" hunderasene og politifolk i hundetjenesten fikk IKKE uttalt seg.

På et TV-sendt diskusjonsprogram gikk det frem at både Dørum og Halvorsen VAR REDD HUNDER! Nordenstam, en kjent person innenfor hundemiljøet deltok i programmet, og var den eneste som sa noe fornuftig da han beskrev oppførselen til noen glade, lekne Am-Staffer. For den beskrivelsen ble han av Halvorsen kalt "kjekkas".

Som et eksempel på "farlige" hunder nevnte Halvorsen Tosa Inu: "Den kan bli 90 kilo og 180 cm" (Derfor måtte den være farlig!) For mange år siden møtte jeg to Tosa'er, og hadde de vært så farlige som Halvorsen ville ha det til, så kunne du ikke lest dette innlegget nå.

I andre land brukes f. eks. Fila Brasileiro som BARNEVAKT/beskytter for å unngå at barna blir kidnappet av kriminelle: Kan "farlige" hunder brukes som barnevakt??

Jeg har sett bilder der ungdommer spiller badminton på stranden rett ved siden av to løse hunder, en Doberman og en "farlig" Dogo Argentino. Kan Dogo være en så farlig hunderase da?

Loven er altså vedtatt på grunnlag av frykt, rykter/feilinformasjon, og absolutt ikke kunnskapsbasert, og da må resultatene bli deretter.

For at ikke stadig flere hunderaser skal bli klassifisert som "farlige", er det kanskje på tide at alle hundeinteresserte starter med protester,

aksjoner etc. for å vise at man ikke kan godta udemokratisk vedtatte lover. Dette er jo et eksempel på en lov som bl.a.begrenser vår valgfrihet og griper inn i hundeeieres privatliv, og det er vel neppe i tråd med hverken Grunnloven eller menneskerettighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ikke stadig flere hunderaser skal bli klassifisert som "farlige", er det kanskje på tide at alle hundeinteresserte starter med protester,aksjoner etc. for å vise at man ikke kan godta udemokratisk vedtatte lover. Dette er jo et eksempel på en lov som bl.a.begrenser vår valgfrihet og griper inn i hundeeieres privatliv, og det er vel neppe i tråd med hverken Grunnloven eller menneskerettighetene?
Nåvel :) Protester og aksjoner m v var midler som ble brukt i f m Hundeloven, uten at det nyttet. Loven er demokratisk vedtatt, ulike parter fikk anledning til å uttale seg og Stortinget som er et folkevalgt organ vedtok loven. Så vidt jeg vet har raseforbudet vært prøvd for ESA som konkluderte med at forbudet var innenfor rammen av norsk lovgiving.

"Justisdepartementet er av den oppfatning at raseforbud er et mer effektivt og forebyggende virkemiddel for å forebygge alvorlige hendelser enn riktig dyrehold," (Sitat fra Justis- og politidepartementets brev vedrørende hundeloven, datert 07.04. 2011)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...