Gå til innhold
Hundesonen.no

MikroYodel søker navn


Yodel

Recommended Posts

Etter litt hyggelig press får MikroYodel få sin egen navnetråd han også.

MiniYodel hadde jo en i sin tid, så Mikro'en kan'ke være dårligere, eller hur?

Mikro er altså en guttepjokk som ventes midt i November en gang. Får håpe han har litt bedre tid enn Mini'n som syntes 7 mnd i mammas mage var nok.

Litt tanker rundt navnet:

Hele Yodel familien har gamle, enkle, Norrøne/Norske navn (Liv, Dag & Sindre) så personlig synes jeg det er viktig at også Mikro'n får et navn i samme gate. Yodelmannen synes slik tenking blir for komplisert, og vil bare ha et navn han liker.

Det skal være et enkelt-navn (nada dobbeltnavn); og helst uten Æ, Ø, Å av praktiske årsaker.

Yodelmannen har et klart favorittnavn, som absolutt ikke er Norrønt, men meget internasjonalt.

Jeg synes forsovet at det navnet er fint, men synes det ligger i helt feil "gate" med tanke på navnene på resten av familien. Mulig det er jeg som er sær?

Jeg har også min favoritt, som Yodelmannen synes er ganske fint, men han fortrekker foreløpig "sitt" favorittnavn.Vi har noen andre navn på "listen" også.

Vil helst unngå topplistenavn, men heller ikke ha de altfor sære. Det viktigste er et navn vi liker.

Uansett har vi nå blitt enige om at ungen ikke skal få navnet sitt før vi ser han, men det er jo greit å ha noen alternativer.

For å samle opp kriteriene:

*Enkeltnavn

*Helst Norrønt/ gammelt norsk navn, men ikke avgjørende

*Ikke Æ, Ø, Å.

*Gjerne med fin "betydning" (Sindre betyr f.eks. Gnistrende, og det synes jeg er så fint :lol: )

*Ikke altfor populært eller sært, men det spiller ikke den største rollen.

* Slike "Harry" navn som var poppis på 80-tallet som Ronny, Johnny og slikt er definitivt ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Mine favoritter ned den gata der er bl.a.:

Askil/Eskil, "guds hjelm"

Brage, "den ypperste"

Ragnar, " Rådgivende kriger"

Sigurd/Sjur, "Seierens vokter"

Tord, "vern mot torden"

Vebjørn, "den som beskytter sitt hjem lik bjørnen" (eller noe sånt :lol:)

Vetle, betyr rett og slett at det snart blir vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gabriel er fint jeg :D men det faller ikke helt under dine kriterier da :lol:

Nja, det er ikke helt i vår "gate", nei. Tenker bare på erkengelen jeg da.

Forøvrig er det stor sjanse for at navnet hadde blitt Maren om et hadde vært en jente (Etter både min søster, mor, farmor og Yodelmannens mormor)

Halldor, Eivind (hell/gave og vinner), Einar, Eirik/Erik (gammelt kongenavn), Magnus (gammelt kongenavn), Aslak (Gud og kamp) er fine navn som passer inn synes jeg!

Her hadde du mange fine forslag, og jaggu klarte du ikke å navne min foreløpige stor-favoritt også. Også jeg som hadde tenkt til å være hemmelighetsfull :D

*Halldor- ikke helt i min gate.

*Eivind- må smakes litt på *Spørre mannen*

*Einar - Er på listen. Farfaren min het det. Nå er ikke oppkalling noe vi nødvendigvis vil, men finner vi et navn som også er i familien gjør ikke det noe.

*Eirik/Erik- Er veldig glad i de navnene, men faller definitivt bort grunnet en eks.

* Magnus :D

*Aslak -må også smakes på *spørre mannen om dette også*

Edit:

Kommet flere forslag, jo :D

Askil/Eskil, "guds hjelm" -Notere og spørre mannen

Brage, "den ypperste" - Blir for likt "Brag" (Skryte) på engelsk

Ragnar, " Rådgivende kriger"- Hmmm..

Sigurd/Sjur, "Seierens vokter" -Hmmm..

Tord, "vern mot torden"- Er på listen

Vebjørn, "den som beskytter sitt hjem lik bjørnen" (eller noe sånt )- Er på listen

Vetle, betyr rett og slett at det snart blir vinter! -Kjenner for mange med det navnet, men liker det veldig godt!

Tor- For enkelt?

Tord- Er på lista :lol:

Isaak - Er ikke det et Hebraisk navn?

Iben- Er et jentenavn for meg...

Peer - Neei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er ikke helt i vår "gate", nei. Tenker bare på erkengelen jeg da.

Forøvrig er det stor sjanse for at navnet hadde blitt Maren om et hadde vært en jente (Etter både min søster, mor, farmor og Yodelmannens mormor)

hehe :lol: så gøy da, synd det ikke ble en jente da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh Yoodel! :lol: Du er litt norrøn dame du og ja! "Eg likar det!"

Olav - betyr "Etterkommer" :D

Sigve - betyr "seier" (min nevø heter dette, jeg som har navngitt han :D )

Baard - betyr "for kjærligheten" Men blir vel litt feil siden dere ikke vil ha æ.ø,å.

*tygge videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe ut navn*

Endre- Det minner meg for mye om å "Endre" noe, og da blir det liksom ikke så fint?

Trym -Lker jeg egentlig, men kjenner en som ødelegger litt.

Birk- Tror ikke mannen er for begeistret.

Oskar - Kjenner for mange som heter det.

Arne - Nei.

hehe :D så gøy da, synd det ikke ble en jente da

Var sikker på jente denne gangen, jeg. Så feil kan man altså ta.

Åååh Yoodel! :lol: Du er litt norrøn dame du og ja! "Eg likar det!"

*klippe navn*

Ja, ELSKER norrøne navn :D Må bare finne et som passer og som mannen kan gå med på. Kanskje ingen passer og det ikke blir slik i det hele tatt?? Sindre lå et stykke ned på "listen" sist husker jeg.

Iallefall i starten.

Når jeg tenker etter har faktisk alle kommende besteforeldre Norrøne/Norske navn også (Marit, Ole, Aud Jorun og Helge)

Olav - betyr "Etterkommer" - Veldig, veldig glad i det navnet. Hadde også blitt oppkalling etter min far (Ole), pluss at det er et sterkt kongenavn. Men tror ikke mannene er for begeistret...

Sigve - betyr "seier" (min nevø heter dette, jeg som har navngitt han :D ) *Tenke på*

Baard - betyr "for kjærligheten" Men blir vel litt feil siden dere ikke vil ha æ.ø,å. - Nope. Kjenner en som vi har en del kontakt med med det navnet, så det er liksom opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder - gud for glede, lys, vår og fred

Ja, er et nydelig navn. Men rart på engelsk. "Balder" liksom. Den mest skallete?

Hmm.. *tenke videre*

Her er flere jeg liker godt :lol:

Trym

Loke

Jarle

Balder

Storm

Dan

Odin

Iver

Jarl

Varg

Bror

Igor

Dai

Oj, her var det mange fine og litt spesielle navn. Navn som Igor, Dai og Dan er ikke helt min smak. Loke og Storm er hundenavn for meg.

Odin er fint, men litt for spesielt? Samme med Bror og Varg.

Iver er fint! Det står på lista :D

Jarl .. *smake på*

Har ikke anelse om dette er norrøne navn, men mitt hode tror de er litt gammelnorske ihvertfall :D

Vegard

Kjell

Johan

Kjartan

Isak

Askill

Kjetil

Odin

Tarald

Takk for forslag! Av disse likte jeg kanskje Vegard best. *smake på*

Jeg stemmer for Trym eller Brage :lol:

Eller Sigurd? Litt rart med Sindre & Sigurd kanskje..?

Se over ang. Trym og Brage. Sigurd er fint.

Tenkte litt på Sander også, jeg- Det er et nydelig navn Men Sindre og Sander blir nok for likt.

Mange fine navn. Synes også at Magnus er kjempefint :lol:

Navn jeg kom på i farten:

Hallvard

Erlend

Sivert

Johannes

Lykke til med navnevalget :)

Takk for forslag :D

Fine, norrøne navn, men ikke min smak allikevel av en eller annen grunn.

Skal snakke med mannen snart og se hvem av navnene som er foreslått so får som får stå på "lista" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha mener å ha hørt Tørris, men da tenker jeg på ris før det kokes :lol:

Ellers syntes jeg faktisk Gardar er fint, tok litt tid å bli vant til det (et barn i bhg'en), spesielt når gutten selv ikke kan si R enda :D

Brage er også fint, men allerede nevnt flere ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...