Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er med stor uro og skam at jeg må meddele

Inustaff

Recommended Posts

• Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Emnet er flyttet, da det hører bedre hjemme under "Avl og Oppdrett".

Mod. Huldra

Gni det inn! ahahahah :P :P :P

Hadde forresten en interessant tlfsamtale med en lokal "helt" som er kjent for mastiffmixing...

Jeg sa rett ut at jeg er imot mastiffmixing,og at det ikke ville bli noe salg av hund der i gården.

Snakke meg om sur tone og nesten hyling og gaping i tlf! Girte seg opp til de grader! :)

Hahahaha,det ble helt latterlig.

Vedkommende sa jeg var uhøflig,men det var jeg da overhodet ikke,noe jeg hadde vitne på...jeg var ærlig,rolig og saklig,og økte kun stemmeleiet når personen flippa!

"Jeg kan få hund fra hvor jeg vi,NÅR jeg vil så det står ikke på det,men den tonen din når jeg ringer og sier du har fine valper og at en venn er interessert"

Jeg svarte at det er da ikke noe frekkt og si at mastiffmixing har jeg ikke noe til overs for!?

Dette var et uhell,og jeg er ikke så bastant på det at jeg dreper alle valpene pga det...jeg vil bare ikke BEVISST med vilje avle på det! Stor forskjell .

Ehh,ja..Uansett..en venn som var interessert?!venner som det har nok planer.Og hvis en venn var interessert så hvorfor ikke ringe selv? HELL NO! Jeg tror jeg avskriver de nærmeste fylker som aktuelle for plassering av valp ,hahahah ;):P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle valper er søte. Problemet er jo at du ikke har kontroll på hva du har "laget". Du kjenner kanskje gemyttet til hannhunden og har forhåpentligvis testet han og røntget han. Noe som gir litt info om hva han eventuelt vil gi fra seg. Når det kommer til tispa så bør du kanskje røntge henne fort som F. Mentalt vet du jo ikke da en ettåring av så store raser sjelden eller aldri viser sitt sanne jeg mht drifter, mot, koordinasjon og avreagering.

Derfor bør du hele tiden vurdere fortløpende om valpene har en fremtid. Det er ikke alle valper som har livets rett hvertfall ikke hvis du ikke er 100% kontroll på og er fornøyd med valpekjøpere som VET at hundene kan ende opp med både det ene og det andre. Den kombinasjonen kjøpere kjenner jeg ikke til personlig, fordi de ville ikke kjøpt slike valper med de forutsettinger.

Nå høres dette sikkert ut som svært negativt og det forstår jeg. Men tenk realistisk over dette. Hvilken fremtid skal valpene ha? Hvilke sykdomer er de disponerte for? Hva med gemyttet? Er du 100% sikker på at dette blir trivelige, tilgjengelige hunder uten uønsket skarphet? Og vil du finne SERIØSE kjøpere som føler opp valpene og kan gi dem de stimuli og behov som du mener er riktig? Jeg vet om mange oppdrettere av rasehunder som firer VELDIG på kravene når det blir vanskelig å få solgt valpene til ønske kjøperene.

Vurder alternativer. Vurder avliving på de valpene du ikke kan GARANTERE for

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Man har ingen garantier her i livet, alt man kan gjøre er å følge magefølelsen og håpe på det beste. Syns det er utrolig kynisk å si man skal avlive kun fordi man ikke er 100% sikker på at alt vil gå på skinner med disse hundene i 15 år fremover. Det er en viss risiko uansett hvilken hund og rase man skaffer seg, uansett hvilke eiere disse valpene får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Man har ingen garantier her i livet, alt man kan gjøre er å følge magefølelsen og håpe på det beste. Syns det er utrolig kynisk å si man skal avlive kun fordi man ikke er 100% sikker på at alt vil gå på skinner med disse hundene i 15 år fremover. Det er en viss risiko uansett hvilken hund og rase man skaffer seg, uansett hvilke eiere disse valpene får.

Skjønner tankegangen din, men håper du har lest litt, og ikke bare litt, om disse to rasene. En "smule" spesielle raser det her er snakk om og det er inustaff veldig veldig klar over. Hun blir garantert ikke fornærmet over innspillet til tab. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle valper er søte. Problemet er jo at du ikke har kontroll på hva du har "laget". Du kjenner kanskje gemyttet til hannhunden og har forhåpentligvis testet han og røntget han. Noe som gir litt info om hva han eventuelt vil gi fra seg. Når det kommer til tispa så bør du kanskje røntge henne fort som F. Mentalt vet du jo ikke da en ettåring av så store raser sjelden eller aldri viser sitt sanne jeg mht drifter, mot, koordinasjon og avreagering.

Derfor bør du hele tiden vurdere fortløpende om valpene har en fremtid. Det er ikke alle valper som har livets rett hvertfall ikke hvis du ikke er 100% kontroll på og er fornøyd med valpekjøpere som VET at hundene kan ende opp med både det ene og det andre. Den kombinasjonen kjøpere kjenner jeg ikke til personlig, fordi de ville ikke kjøpt slike valper med de forutsettinger.

Nå høres dette sikkert ut som svært negativt og det forstår jeg. Men tenk realistisk over dette. Hvilken fremtid skal valpene ha? Hvilke sykdomer er de disponerte for? Hva med gemyttet? Er du 100% sikker på at dette blir trivelige, tilgjengelige hunder uten uønsket skarphet? Og vil du finne SERIØSE kjøpere som føler opp valpene og kan gi dem de stimuli og behov som du mener er riktig? Jeg vet om mange oppdrettere av rasehunder som firer VELDIG på kravene når det blir vanskelig å få solgt valpene til ønske kjøperene.

Vurder alternativer. Vurder avliving på de valpene du ikke kan GARANTERE for

Lykke til.

Hei!

Fornermet blir jeg ikke,men meningen min skal jeg si :-D

Det handler altså om å finne normale mennesker,og jeg håper da virkelig det finnes normale mennesker som vil ha mastiff.

Man trenger ikke være supermann for å ha en mastiff..

Får man derimot en nervøs hund,uansett rase...så må man jo være litt begavet om man vil lykkes.Men de aller fleste som har Corso og nappe har greie hunder.

Om jeg skulle merke noen merkelige tendenser på valpene at de er mer spooked enn ønskelig eller noe så blir det straks byebye darling.Foreløpig virker alt normalt,de er små enda...time will show.

Når det gjelder utvikling av gemytt så har jeg tilgode og oppleve adferdsforandring...Jeg har min sterke tvil om at mor eller far blir noe annet enn hva dem er,det er ganske mye tyngde i hvordan dem er ,og det er ikke noe de bare bytter ut.Jeg tør vedde på at de hundene jeg har idag har jeg om 3 år,har aldri opplevd noe annet...må innrømme jeg har aldri skjønt de som har det heller.

Når det er sagt så har jeg et syn på den saken...Hva som kan være grunnen til at noen opplever at hundene forandrer seg...

De raser/typer som er sent utviklet,og som kanskje i tillegg har vakt/frosvar/skepsis bør utsettes for det miljø og de former den skal leve i jevnlig til den er drøyt 15 mndr.

Det er i mine øyne ikke nok og sosialisere slike hunder fra de er 2 mndr til de er 6 mndr og tro man er ferdig,og kan trekke seg tilbake.

HVIS man gjør det er faren stor for å få en hund som forandrer seg,tror jeg,,og den får da får reaksjoner etc fordi den har ikke opplevd/blitt formett og shapet under utviklingen/modningen sin. Det den hadde fått av input som valp holder ikke når den modnes til unghund med de egenskaper den har/skal bære.

Da kan man plutselig få en hund som reagerer på ting og man tror den har "forandret seg" men saken er vel heller at man ikke har preget den ferdig,og utfallet ble at den ble feil i forhold til hvordan man ville at den skulle fungere.

Krøkkete forklart,men det er sånn som jeg anser som viktig på egentlig alle hunder,men spesielt de som modnes sent,og som har egenskaper som fort kan kræsje hvis de ikke er jevnlig utsatt for input...

Jeg mener derfor at sosialisering og preging varer til minst 15 mndr,men selvfølgelig om man er skikkelig firkanta så varer den på sett og vis hele livet..men regner med noen er med på tanken anyways...

Uansett,når det gjelder raser/mixer som dette så skal man skal ta hensyn til at de har vaktinstinkt og at de er/kan være reservert ovenfor fremmede,men sånn det kanskje virker på deg skulle en tro det var rakettforskning og ha en mastiff og at de nok er så umulige for normale folk at det nok er best og avlive dem...??Nei huffda..

At det ikke er noe for alle er helt sikkert,en Dvergpincher er heller ikke for alle,det kan bli en mektig liten djevel det ...men det gjør hunder flest hos folk som er litt vel "grønne".

Jeg selger ikke hund til grønne folk.

Og være feks førstegangseier og være grønn er to vidt forskjellige ting.Man trenger ikke være hjelpesløs og grønn selv om det er første gang man kjøper hund.Alt har med holdninger og gjøre.Man kan være vel så godt medfødt hundeflink som man er tillært hundeflink.

Om det dukker opp noen med sunn fornuft som jeg synes passer gjenstår å se når det kommer besøk...

Vanskelig å forklare hva jeg mener uten å gå for langt enten ene eller andre veien,men saken er at god gammeldags fornuft og innsikt i trening av hund holder i massevis om man tar utgangspunkt i en normal vanlig valp.

Dette er ikke monsterbikkjer,men de kan bli det i feil hender,noe som man må ta hensyn til.

Hjemmet har mest å si...men som sagt merker jeg noe merkelige tendenser/nervøsitet så får de ikke noe nytt hjem,for det å skulle forme en hund med merkelige tendenser som utgangspunkt er så si dømt til å misykkes.Det gjelder uansett rase,men spesielt en type hund som jo er vaktsom og til tider reservert/skeptisk.

Men jeg gir ikke opp av den grunn.Jeg har møtt mange Cane Corso og Napper til nå,og av alle dem så er det ikke mange som er skarpe gitt.Nå tenker jeg familiehunder som lever normalt,ikke fjernt hundehold der hundene lever i hundegård,og har lite kontakt med folk.

Men dem som har vært skarpe har selvfølgelig enten 1)vært født nervøse og spooked,eller 2) vokst opp hos helt fjerne mennesker som er heeelt grønne.ELLER 3 ) Blitt trent til å reagere som de gjør,og fått fremprovosert skarphet som da er på i arbeid og av ellers (feks IPO)

Det er helt sant at jeg ikke har kontroll på hva jeg har laget.Like lite som alle andre faktisk.

Denne blandingen og rasene er så like at de tyngre egenskapene like.Resten er en blanding av lettere egenskaper og personlighet.

Det har jeg opplevd gjennom å ha flere,og kjenne flere individer.Det er altså ikke noe automatikk at det er mer overasskelse i denne mixen enn hva som er i et hvilket som helst annet kull slik jeg ser det.

Jeg tror de vil bli like ulike/like/stabile/ustabile som et hvilken som helst annet kull,av feks renraset Nappe,eller Corso.Man vet aldri...Men typemessig så er det neppe annerledes enn om det var rase altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte valper her :getlost:

Leste oppi her et sted at en burde vurdere avlivning på valper som en er usikker på. Hvorfor ikke benytte seg av "49 dagers" - testen som både politiet og Forsvaret bruker på sine brukshunder, mener Kennel XO har sin test liggende tilgjengelig på nettet. Da vil en fort finne ut hvilke individer som ligger litt i grenseland, og hvilke tiltak en bør iverksette for å få de justert opp/ned.

Lykke til videre med de søte små ! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Så herlige de er! Jeg skulle ønske jeg kunne kommet og gnidd "snuten" min inn i de myke valpemagene.. :wub:

Synes også du skriver fornuftig i innlegg 9. sept. :ahappy:

Hvordan går det ellers, finner dere noe egnet hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlige de er! Jeg skulle ønske jeg kunne kommet og gnidd "snuten" min inn i de myke valpemagene.. :lol:

Synes også du skriver fornuftig i innlegg 9. sept. :rolleyes2:

Hvordan går det ellers, finner dere noe egnet hjem?

Dessverre Huldra,det har vært mange interesserte,men jeg har ikke fått noen god følelse på noen,det har vært så mange som vil avle dessverre :-((

Det har vært så mye merkelige folk rett og slett.

Jeg måtte be mange av dem å gå å lese om mastiff og sette seg litt mer inn hvorfor og hva dem vil ha,og la til at man kjøper ikke en golf om man skal trekke hestehenger,altså man setter seg inn i hva man vil ha og hvorfor...

Selv om det ikke er noe hokus pokus å ha mastiff,så handler det om holdninger som med alt annet,uansett rase.Jeg ønsker ikke plassere noe valp til noen som sier "de var søte"...

Så jeg må innrømme jeg er litt trist for tiden,og håper ikke jeg blir å angre at jeg lot dem 4 få leve opp...De er jo så utrolig herlige,glade og åpne.Jeg synes de fortjener en sjanse,absolutt.Ikke bare har de en herlig måte å være på,men de ble også utrolig flotte.

Man får bare håpe og være tålmodig...Det må da være noen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...