Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur


Recommended Posts

Okai hva er kravene til et bilbur iforhold til størrelse?

Skal hunden sitte oppreist?

med bøyd hode?

Skal hunden kunne ligge utstrakt?

Krøllet sammen?

Stå?

Snu seg?

Har tidligere ikke hatt plass til bur, men nå er biloppgradering på vei så da er det jo viktig at ny bil har plass til bur i korrekt størrelse :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen begrenser jo gjerne burets størrelse, særlig med to hunder. Men siden jeg har hundene mye i bilen så prioriterer jeg at de ligger godt og helst kan ligge i full lengde, samt snu seg og slikt. Å sitte behagelig eller stå behagelig er ikke førsteprioritet for meg - men de kan det i buret jeg har nå.

men om jeg må velge så velger jeg lengde framfor høyde og bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns et bilbur godt kan være trangere enn et bur til bruk over lengre perioder. Dette fordi jeg ikke vil at hunden skal bli kastet rundt i en evt. kollisjon. Et bur som for eksempel skal brukes om natten eller mens folk er på jobb eller skole, ville jeg hatt så stort som mulig, mens et bilbur er stort nok om hunden kan ligge, og evt. sitte behagelig i det. Når det er sagt er kvaliteten på buret minst like viktig som hvor stor plass hunden har å bevege seg på - jeg har skremmende mange kunder innom butikken som skal ha stålbur som bilbur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er selvsagt at de skal kunne stå, snu seg, ligge komfortabelt og selvsagt kunne sove godt i buret (de gangene de må overnatte i bil). På en bearded collie (border colliestørrelse) ville jeg aldri hatt mindre plass enn ca 80x50 cm, høyde 60 - men går gjerne opp en dm på alle kanter hvis man har plass i bilen.

To hunder i samme bur = plusse på ca 50% mer plass (men da uten skillevegg).

Synes det er fælt med hunder som har då dårlig plass i buret at de knapt kan røre seg, klø seg eller engang reise seg for å strekke på bena.

10-15 cm størrelsesforskjell på buret har selvsagt ikke noe som helst å si i forhold til kollisjoner.

De aller fleste tilfeller hvor hunder reddes av sine bilbur er det pga at de ikke kommer farende gjennom hele bilen og knuses mot frontruten, eller stikker ifra ulykken i vill panikk - ikke at buret fungerer som kollisjonspute (for det gjør det neppe uansett).

Dagligdagse bur, bur som oppbevaringsplass, osv skal være på størrelse med et vanlig rom.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør ikke buret være så stort at hunden blir kastet rundt ved en bråstopp eller kollisjon. Hunden skal uansett ikke vandre rundt og strekke seg inne i bilen, det tar man pauser for å gjøre. :banana:

To hunder i samme bur er også med på å senke sikkerheten, de blir jo slått mot hverandre ved en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns et bilbur godt kan være trangere enn et bur til bruk over lengre perioder. Dette fordi jeg ikke vil at hunden skal bli kastet rundt i en evt. kollisjon. Et bur som for eksempel skal brukes om natten eller mens folk er på jobb eller skole, ville jeg hatt så stort som mulig, mens et bilbur er stort nok om hunden kan ligge, og evt. sitte behagelig i det. Når det er sagt er kvaliteten på buret minst like viktig som hvor stor plass hunden har å bevege seg på - jeg har skremmende mange kunder innom butikken som skal ha stålbur som bilbur...

Haha, jeg ble faktisk spurt om det var stålbur jeg ville ha da jeg var innom dyrebutikken for å se på bilbur utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er selvsagt at de skal kunne stå, snu seg, ligge komfortabelt og selvsagt kunne sove godt i buret (de gangene de må overnatte i bil). På en bearded collie (border colliestørrelse) ville jeg aldri hatt mindre plass enn ca 80x50 cm, høyde 60 - men går gjerne opp en dm på alle kanter hvis man har plass i bilen.

To hunder i samme bur = plusse på ca 50% mer plass (men da uten skillevegg).

Synes det er fælt med hunder som har då dårlig plass i buret at de knapt kan røre seg, klø seg eller engang reise seg for å strekke på bena.

10-15 cm størrelsesforskjell på buret har selvsagt ikke noe som helst å si i forhold til kollisjoner.

De aller fleste tilfeller hvor hunder reddes av sine bilbur er det pga at de ikke kommer farende gjennom hele bilen og knuses mot frontruten, eller stikker ifra ulykken i vill panikk - ikke at buret fungerer som kollisjonspute (for det gjør det neppe uansett).

Dagligdagse bur, bur som oppbevaringsplass, osv skal være på størrelse med et vanlig rom.

Susanne

Veeeeeeldig enig i alt du skriver faktisk!

Vi kjører jo ganske så lange økter når vi feks skal til Danmark.

Og med lufting av hundene hver 2-3 time, så trenger de plass til å strekke på kroppen også i buret.

Tror heller ikke det er den ekstra plassen som vil drepe hundene våre i en skikkelig smell.

Føler at de er godt sikret i et nøye testet kvalitetsbur som er stroppet fast bak i bilen.

Men selvfølgelig, andre får jo gjøre slik de føler er rett for dem. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på buret avhenger jo av hvordan du bruker det. Hvis det bare brukes som transportbur, behøver det jo ikke være like stort som hvis du har hunden i det mange timer pr. gang. Mange som f.eks. trener mye bruks (der hunden ofte venter lenge i buret mellom øktene) vil nok ha buret større. Da er det fint at hunden kan sitte nogenlunde oppreist, snu seg greit etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha store bilbur. Jeg har stor bil, så plassen er ikke noe problem.

Selv har jeg transportkasse i str 6 ( clipper ) og et dobbelt trønderbur. Jeg liker transportkassen best pga plassen, men så fort jeg får hjelp til å fjerne skilleveggen på trønderburet er det større.

Jeg tror man må ha ganske så store bilbur før hunden kan kastes rundt der inne. Det er vel de færreste som har mulighet til å bygge rom til hundene bak i bilen. Jeg ser for meg en hund løs bak i en caravelle kan bli et problem ved kræsj, men ikke om de har bur som begrenser plassen til ca 1/4, da blir alt så mye bedre :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det skal være litt størrelse på bilbur. Alle som har sovet i for liten seng noen gang vet hvor ubehagelig det er å ikke kunne strekke seg helt ut når man føler behov for det.

Sover du ofte i bilen? :banana:

(jada, vet det er litt forskjell, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bilen som transportmiddel (trener ikke aktivt og har derfor ikke behov for å oppbevare hunden i bilen uten at vi kjører), og kjører sjelden lange strekninger. Når hunden er med, kjører vi som oftest til og fra skogen eller tilsvarende, og hun må sjelden ligge der mer enn ca. en halvtime om gangen.

Til mitt bruk syns jeg derfor det holder at hun har nok plass når hun kan sitte uten å bøye hodet samt snu seg, ligge krøllet sammen og ligge på skinka. Så lenge bilen er i bevegelse, gjør hun ikke annet enn å ligge stille uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeeeldig enig i alt du skriver faktisk!

Vi kjører jo ganske så lange økter når vi feks skal til Danmark.

Og med lufting av hundene hver 2-3 time, så trenger de plass til å strekke på kroppen også i buret.

Tror heller ikke det er den ekstra plassen som vil drepe hundene våre i en skikkelig smell.

Føler at de er godt sikret i et nøye testet kvalitetsbur som er stroppet fast bak i bilen.

Men selvfølgelig, andre får jo gjøre slik de føler er rett for dem. :banana:

Ble veldig nysgjerrig, lufter du hundene hver 3 time ?

Wow ....

Kjører mye selv og stopper om hundene gir tegn på at de må ut eller når jeg selv er sliten og trenger en pause og lufter dem. Kjører glatt 5-6 timer uten stopp ( hundene er selvsagt luftet før biltur ).

Synes hunde må kunne sitte og ligge behagelig i buret. Har to hunder og de deler et stort bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig nysgjerrig, lufter du hundene hver 3 time ?

Wow ....

Jeg klarer ikke å sitte stort lengre i bilen uten å strekke på meg selv pga sykdommen min.

Så da blir det liksom naturlig at hundene også får strekke på beina, tisse, drikke osv.

Sånn som på ferien nå hadde vi noen dager med kun kjøring, 12-14 timer i strekk.

Da går vi en lengre tur midt på dagen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Her er det i all hovedssak transport, men samtidig går vi noen kurs i løpet av året og da blir det jo en del bilventing. Hmmm tror nok det blir satset på et bur der hun kan ligge komfortabelt.

Fant ut at vi har et firma i nærområdet som lager bilbur på mål, så får ta med jenta der og finne størrelse så sjekke at det er plass i bilene jeg vurderer :banana:

ja forresten er stål eller aluminiumsbur best eller er det litt smak og behag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...