Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 476
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Korleis blir hundane frakta til flyet? Er det eigar som kjem med hunden i buret bort til lasteinngangen eller blir dei kjørt saman med bagasjen på den bagasjebilen med X-antall hengarar?

Min erfaring er at det avhenger stooort av flyplass og flyselskap (jeg har flydd SAS alle ganger, forøvrig, og kun innenlands). Ved små flyplasser har jeg opplevd å få ha hunden med meg helt til gaten. Buret ble levert sammen med bagasjen når den sjekkes inn, når jeg da kom ut fra gaten og skulle på flyet sto det tomme buret vedsiden av flyet, jeg puttet hunden inni og ventet til det kom bakkemannskap og fikk selv se at de puttet hunden inn i fremre cargo. Så gikk jeg på flyet.

Ved litt større flyplasser - og litt avhengig av hvilke folk du treffer, kan hunden måtte leveres rundt halvannen time før fly. Da blir hunden først satt i et eget rom (stort sett sammen med andre dyr som skal fly) og settes ut ved flyet i varierende tid før flyet går. Da står buret stort sett alene på en tralle (hvis det ikke er flere hunder som skal med samme fly da), men i samme "toget" som resten av bagasjen (har hørt om folk som har sett hundeburet bli fraktet på samme tralle som bagasje, men jeg håper og tror det er unntak). Tror det er mulig å krangle seg til å ha med hunden til gaten på større flyplasser og, men jeg har ikke guts til det :P Dessuten har det gått bra å ikke ha det så jeg har prøvd å forholde meg rolig..

Men vil anbefale å fly fra mindre flyplasser! Syns det var mye triveligere. Vet ikke om hunden hadde det ille når han ble levert så tidlig (kan jo ikke spørre ham, men ikke noen av gangene har han opptrådd stresset og redd når jeg har fått ham tilbake, og han har ikke vært redd for flyburet i ettertid. Har som nevnt i en tidligere post flydd flere ganger), men jeg vet at JEG ikke hadde det sååå bra (hønemor, må vite), og trivdes mye mer med å ha ham med til gaten.

Har også alltid sjekket når jeg er på flyet om flyvertene kan ringe og høre om hunden er på (vel, utenom den gangen jeg satte ham på flyet selv), dette har jeg gjort selv når jeg har sett buret stå vedsiden av flyet når jeg boarder. Noen blir litt irriterte for ekstraarbeid, men de fleste har stor forståelse for det.

Videre har jeg vært lynraskt ute ved der man får hunden utlevert etter flyturen, og dette har alltid vært bra opplevelser. Hyggelige bakkemannskap som lurte på hva slags hund jeg hadde og skrøt av hvor fin og flink han er :) Hunden jeg har tatt ut av buret har vært ekstatisk, men på ingen måte redd eller preget. Så til tross for at jeg syns det er litt kjipt (spesielt tida etter innlevering) så vet jeg at jeg trygt kan fly med ham flere ganger. Min er en svært miljøsterk hund, så stoler på at han takler det. Og har jo jevnt over gode opplevelser med å fly med hund, selv om det er litt skummelt. Spesielt første gangen. Men brukte denne tråden mye når jeg mannet meg opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tror som flere sier at det er annerledes å fly innenlands. Er liksom ikke fullt så farlig hvis man ikke mellomlander noe sted, og flyturen ikke er så lang. For meg var det verst at hun måtte sitte over 10 timer (egentlig nærmere 12-13) i buret uten å bli luftet. Spesielt med tanke på at dette ikke er en hund som er mye alene hjemme, og omtrent aldri ligger i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke mulig med kennel, familie eller noe som helst?

Isåfall ville jeg gått til dyrlegen og sørget for å få noe beroligende som hun sover på (sløver hodet og sansene), og som ikke bare døver kroppen mens sansene går i spinn.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang igjen. Spesielt hvis det skjer mye rundt den som oppleves som belastende for hunden.

Som forberedelse for en noe usikker hund bør det heller legges i tid på tilvenning, alenetrening og aksept av buropphold med forstyrrelser.

Så vidt jeg vet så fraråder flere veterinærer å gi sløvende midler til hund uten å holde hunden under oppsyn. Når du gir dop til hund, så er det mange hunder som stresser ytterligere fordi de ikke klarer å tilstrebe kontroll.

Har man en hund som eier mener ikke har nerver til å tåle en flytur, så la vær å ta med bikkja på flytur - mener jeg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det muligheter for å kunne gi henne noe beroligende f.eks?

Jeg mener det var slik da jeg fraktet Aradia med SAS/Spirit at det ikke var lov å gi dop..

Helt ærlig, jeg har nå flydd min lille frøken frem og tilbake til Canada, og skal ALDRI ha henne med på fly igjen. Vi mellomlandet i Frankfurt, og jeg fulgte nøye med på at baggasjen ble lastet av flyet. Hundeburet til Aisha ble kastet ut av lasterom, og rullet rundt over døren med hunden inni. Når vi da gikk til gaten ga jeg beskjed om at de skulle ringe å undersøke at alt var bra med hunden og at hun var om bord på flyet. Denne bekreftelsen fikk jeg ikke før jeg selv var ombord på flyet (tre timer senere).

Høres ut som du har hatt en kjip opplevelse, helt annerledes enn min opplevelse med Aradia..

Hun ble fraktet i en egen bil ut til flyet, hun ble tatt godt vare på og buret ble båret forsiktig ombord.. På Gardermoen ble hun så også hentet med egen bil og kjørt bort til cargoterminalen..

Så om det kan unngås, så ville jeg råde andre til å ikke fly med hundene sine!

Jeg ser ikke problemet med å fly med hund, jeg gjør det gjerne igjen etter den ene opplevelsen jeg har hatt.

Husk at det på bakken er handlingselskapet som håndterer hunden, ikke flyselskapet..

Korleis blir hundane frakta til flyet? Er det eigar som kjem med hunden i buret bort til lasteinngangen eller blir dei kjørt saman med bagasjen på den bagasjebilen med X-antall hengarar?

Det varierer fra sted til sted. På Heathrow må hunden leveres på cargoterminalen 3 timer før avreise.. (den er et godt stykke bort fra passasjerterminalene, man må ha bil)

Har man en hund som eier mener ikke har nerver til å tåle en flytur, så la vær å ta med bikkja på flytur - mener jeg!

Jeg stiller meg 100% bak dette utsagnet.

Det stemmer at de ALLTID settes i framre cargo, bekreftet fra SGS ansatte.

Jepp..

Tror nok ikke de hadde fått det så fint i 30000 fots høyde i et ikke-oppvarmet rom uten overtrykk.

Et moderne fly med trykkabin flyr jo lett såpass høyt..

Trykksatt kabin har man alltid ved flyving over 10000 fot.

Fremre del av cargorommet er oppvarmet og trykksatt, mens bakre del (som regel?) mangler oppvarming og trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er en viss forskjell på 737 classic og 737 next gen (både SAS og NAX har begge typer) - men det kan man finne mer ut av etterhvert :) Det er nå mest av nerdete interesse, ikke så veldig relevant for den gjennomsnittlige hundeeier :lol:

Og som det står i det originale startinnlegget i denne tråden - "Framre cargo er trykksatt og får luft direkte fra kabinen som går videre til resirkulering. Altså puster hunden din samme lufta som du puster i kabinen, og kjenner samme trykket. Det kommer også noe varme fra luftekanalene til et rom som heter "E&E-bay" (Electronics and Equipment bay). Dette rommet inneholder all elektronikken (datamaskinene etc) til flyet, og har god ventilasjon for å holde disse "darn computers" avkjølt til en hver tid. Denne varmen blir dermed avgitt gjennom det termodynamiske prinsipp inn til framre cargo, og hunden hverken fryser i hjel eller dør av oksygenmangel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg reiste nylig med fly med valpen min hun var bare 11 uker gammel.vi reiste fra gardemoen til alta dette gikk helt fint.hun var rolig og fornøyd når jeg tok henne ut av buret. hun er vant til buret bruker og gå og legge seg i det når hun er trett hjemme.jeg har ull skinn i buret dette er fint til og regulere tempraturen.er varmt selv om det skulle bli vått. jeg har reist en god del med den forrige hunden min også dette gikk alltid bra, rolig hund når vi kommer frem.jeg har kun tatt direktefly da jeg ikke har så lyst til og bytte fly når jeg har med hund men dette hadde sikkert også gått bra.er ikke så mange timer det er snakk om når man tar direkte fly mellom gardemoen og alta.vi reiser hjem ijen etter jul og da sitter hun også i bagasjen hun bjeffet helt til lukene ble lukket hun liker best og ha det mørkt i buret er nok pga. at vi måtte sette teppe over buret når vi kjørte bil i begynnelsen da hun ellers ble bilsyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jeg må komme med et spørsmål:-)

Om 4 uker skal jeg fly fra Evenes-Stavanger for å hente en godon setter valp(tispe). Jeg skal ha den med meg i kabinen i en sånn sherpa bag.

Får jeg da "bære" rundt på henne på flyplassen før letting, eller må hun vente en spesiell plass? Og hvordan er det under fyturen?

Har aldri flydd med hund før, så må jo spørre:-)

Hun er 8 uker da jeg skal hente henne og jeg vil henne det beste :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilli reiste på fly for å komme til meg, i lasterommet, og jeg må si at jeg ikke har noe å klage på i den forbindelse. Hun var rolig og døsig da hun kom frem, buret like helt, tepper og alt lå fint inni buret. Fikk henne utlevert etter litt venting, da han som hadde transportert henne ikke klarte å løsrive seg fra henne, han sto lenge utenfor porten og snakket babyspråk prøvde å susse henne gjennom gitteret. :baby: Har ikke merket noen unoter etter flyturen, og var på forhånd ikke spesielt bekymret heller. Det er jo ikke noe mer behagelig for en valp å sitte i et bur bak i en bil som bråker og er iskald ved oppstart-der det tar varmen mye lengre tid å komme bak og inn i buret, man bråbremser, svinger, er litt harelabb over fartshumper, musikk, og alle andre mangler på komfort.

Jeg brukte SAS Cargo/Trust, og er veldig fornøyd, bruker nok de igjen dersom det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Men hvordan er det å få en gordon setter på 8 uker ned i en sherp bag i str. small ?? ; )

Noen som vet?

Spør oppdretteren din? Tviler på at alle gordon settere er nøyaktig samme str når er 8 uker, så det er nok best å spørre din oppdretter, som har hunden du skal ha med deg tilgjengelig og kan måle og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg skal fly med valp i kabinen nå i mai. Har gjort det før, og har gode erfaringer med dette. Det som er nytt nå er et annet flyselskap og en lengre flytur (2 timer). Jeg bekymrer meg litt for at den lille valpen skal synes dette er lenge, men det er jo den korteste reisen jeg fant. Problemet mitt akkurat nå er bag!

Målene er: 25cm width / 41cm lenght / 26cm height

Dette står på siden (Reiser med Brussel Airlines fra Brussel til Oslo):

The bag must be:

  • leak and smell-proof
  • a soft-sided bag that can be completely stowed under the seat in front of the passenger
  • provided by the passenger (can be bought at Brussels Airlines ticketing office at Brussels Airport for €25)
  • maximum 1 bag per passenger. However, 2 or more animals are allowed in the same bag if they are familiar with each other and provided they do not exceed the total maximum weight of 8 kg, including the bag.

Det står jo at jeg kan få kjøpt en bag på flyplassen, men jeg liker å være godt forberedt :P Så hvis noen har noen tips blir jeg veldig glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har lest det som står skrevet her, om flyreiser og hund. Men lurer på å sende en whippet som flyfrakt fra Bergen, via Amsterdam, til Houston. Altså en reise som er både lang og med både flybytte og uten meg i cabinen

Videre, så er det jo dette med vaksinering.

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det som står skrevet her, om flyreiser og hund. Men lurer på å sende en whippet som flyfrakt fra Bergen, via Amsterdam, til Houston. Altså en reise som er både lang og med både flybytte og uten meg i cabinen

Videre, så er det jo dette med vaksinering.

Noen som har erfaringer med dette?

Send en PM til Wildah her inne, hun har reist til USA med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Å fly med hund!

Skrekk og gru - jeg skal ut og fly med hunden - tenker du. Evige traumer, ødelagte valper, knekte tenner og dopa hunder er fine eksempler på hva mange ferske og ikke-så-ferske hundeeiere tenker om å sende hunden sin med fly. Ofte spurt om, ofte besvart med halvsannheter og synsing.

Håper derfor at jeg med denne teksten kan avkrefte en del av mytene rundt det å reise med hund på fly. Som kilder for denne teksten har jeg flyteknikere, piloter og annet flypersonale som alle har vært svært villige til å hjelpe meg - så vel som manualer skrevet av flyselskapene selv, og nettsidene til flyselskapene.

Først og framst;

Kan jeg reise med hunden min i kabinen?
Ja. Den magiske grensen er 8 kilo, uansett om det er en 8 uker gammel Labrador eller 10 år gammel mops. Denne grensen INKLUDERER reisebaggen, som må være godkjent for transport av fly. Dette finner du hos nærmeste dyrebutikk eller veterinær, spør etter denne spesifikke typen bag/bur.

Widerøe og SAS opererer med svært like regler, dyret skal ha "nok plass", men det er ikke like strengt som ved frakt i lasterom. Du kan "stappe" dyret litt nedi, men det går på skjønn. Det viktigste er vekta - som ikke skal overskride 8 kg.

Dimensjonene SAS og Widerøe oppgir er:
Widerøe - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 20 cm.

SAS - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 23 cm.


Hos norwegian gjelder samme vektprinsippet (8 kg), mens dimensjonene er marginalt forskjellige:
Norwegian - Maksimum størrelse er L 43 x B 31 x H 20 cm.

Alle disse dimensjonene er *med en del skjønn* - du vil ikke få målt baggen på flyplassen ned til nærmeste centimeter. Jeg vil tro det korrelerer med en sherpa bag av størrelse SMALL. Hvis du har en bag som er større, vil den kunne godtas så lenge de ytre målene kan komprimeres sammen (sherpa bag'er er i "mykt stoff") uten at dyret lider av det.

Årsaken til dimensjonene er at bag'en dyret transporteres i SKAL UNDER SETET FORAN DEG som all annen håndbaggasje. Det er ikke for å være drita kjip, men fordi at dyret ditt ikke skal smelle i taket på flyet dersom det blir voldsom turbulens. Ergo skal buret ikke være større enn at det går under et normalt flysete.

PRIS på å ta med hund i kabinen intra Norge:

Widerøe og SAS: 150 kr

Norwegian: 200 kr ved betaling før ankomst på flyplass, 300kr ved betaling på flyplass.

For priser i Europa til USA, se :

http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/

Priser er opplevd å være "a matter of debate" og kan variere noe. SAS og Widerøe opererer med priser i EURO (fastpris 20 euro) som kan variere mellom 150-160kr avhengig av styrken på euroen. Norwegian kan variere med hvilken pris de tar, selv om du kommer på flyplass.

GENERELT OM HUND I KABINEN:

Alfa omega er å ringe og bestille plass til hunden samtidig som du bestiller billetten. Det vil alltid være lurere å bestille via telefon eller direkte på flyplassen, da slike meldinger lett forsvinner på internettet. De forskjellige selskapene har varierende maksantall hunder i kabinen, her gjelder det å være tidlig ute - også før allergikerene kommer.


Om du har hund med deg telles denne som håndbaggasje, og eventuell ekstra håndbaggasje godtas ikke hos Widerøe (på papiret). Hos SAS godtas mindre vesker, mens Norwegian ikke har oppgitt noe. Vær på den sikre siden, ikke kom med trillekoffert i den ene hånda og bikkjeburet i den andre.

Som alltid varierer det med hvem som er på jobb, hvilket humør de er i og hvilken dag de har hatt. Noen godtar at bikkja stikker huet opp av baggen, andre kjefter på deg. Bruk normalt folkevett og les deg opp på hjemmesidene en ekstra gang.

Du kan ikke sitte ved nødutgang med kjæledyr i kabinen.

Kan jeg reise med hunden min i lasterommet?

Ja. Dette må også reserveres under billettbestilling - og igjen er dette lurest å gjøre over telefon, selv om det går an å legge ved notis på internett hos Widerøe.

Pris for å ha med hund i lasterommet intra Norge:

SAS og Widerøe: 225kr

Norwegian: 300-400kr

For priser i Europa og USA - se :
SK/WF: http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

DY: https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport".

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?

Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt. We're all just humans, right?


Men har hunden min det bra der nede, under reisen? Hva opplever den?

Om hunden din er normalt skrudd sammen, ja. Hunden fraktes i framre cargorom, (hos SAS fraktes de KUN i framre cargo, usikker på hva som er standard hos Norwegian) dvs et rom som er på framre høyre side, rett foran høyre motor. Dette rommet har lys på når cargodøren er åpen, i det døra lukkes slås lyset automatisk av (endog varierer dette med flymodell, og noen ganger kan det styres fra cockpit. Men det blir offtopic geekyness). Hundene holdes i den aller framste delen av cargorommet (se bilde) hvor de holdes separat fra resten av baggasjen. De festes selvsagt godt, og de er heldige som får sitte så langt framme da det er mindre turbulens jo lengre fram i flyet du kommer.

4722477658_41f36c1266.jpg
Cargorommet, vinklet mot den siden hvor dyrene blir "holdt". Bilde "copyright" Kangerlussuaq

I vårt kalde langstrakte land kan man jo bekymre seg for hundens velbefinnende når gradestokken kryper ned rundt nullpunkt og forsåvidt nedover - det skal du ikke gjøre. Framre cargo er trykksatt og får luft direkte fra kabinen som går videre til resirkulering. Altså puster hunden din samme lufta som du puster i kabinen, og kjenner samme trykket. Det kommer også noe varme fra luftekanalene til et rom som heter "E&E-bay" (Electronics and Equipment bay). Dette rommet inneholder all elektronikken (datamaskinene etc) til flyet, og har god ventilasjon for å holde disse "darn computers" avkjølt til en hver tid. Denne varmen blir dermed avgitt gjennom det termodynamiske prinsipp inn til framre cargo, og hunden hverken fryser i hjel eller dør av oksygenmangel :D Dette utgjør bare en liten brøkdel av varmen, og på sommeren vil det naturlig nok ikke skje noe varmeutveksling. Igjen holder cargorommet samme temperatur som du har oppe i kabinen hos deg.

DSC_0007.jpg?t=1277157723
Framre cargo sirklet inn med stor rød sirkel OG pil. Bilde "copyright" Kangerlussuaq

Er det bråkete? Nei, ikke egentlig. Døra har en viss form for støydemping, og mesteparten av støyen kommer bak motorene i forhold til foran motorene. Hvis noen pleier å sitte på rad 19-20 på fly og vet hvor mye de bråker, så vil jeg estimere støynivået under cruise-height til å være ca det samme der som i cargoen.

Hvis temperaturforholdene er ekstreme vil det kunne nektes å frakte dyr i lasterom.

Direktelinker til selskapenes egne sider om frakt av dyr

SAS: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/

NORWEGIAN: https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/

WIDERØE: http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...