Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Å fly med hund!

Skrekk og gru - jeg skal ut og fly med hunden - tenker du. Evige traumer, ødelagte valper, knekte tenner og dopa hunder er fine eksempler på hva mange ferske og ikke-så-ferske hundeeiere tenker om å sende hunden sin med fly. Ofte spurt om, ofte besvart med halvsannheter og synsing.

Håper derfor at jeg med denne teksten kan avkrefte en del av mytene rundt det å reise med hund på fly. Som kilder for denne teksten har jeg flyteknikere, piloter og annet flypersonale som alle har vært svært villige til å hjelpe meg - så vel som manualer skrevet av flyselskapene selv, og nettsidene til flyselskapene.

Først og framst;

Kan jeg reise med hunden min i kabinen?
Ja. Den magiske grensen er 8 kilo, uansett om det er en 8 uker gammel Labrador eller 10 år gammel mops. Denne grensen INKLUDERER reisebaggen, som må være godkjent for transport av fly. Dette finner du hos nærmeste dyrebutikk eller veterinær, spør etter denne spesifikke typen bag/bur.

Widerøe og SAS opererer med svært like regler, dyret skal ha "nok plass", men det er ikke like strengt som ved frakt i lasterom. Du kan "stappe" dyret litt nedi, men det går på skjønn. Det viktigste er vekta - som ikke skal overskride 8 kg.

Dimensjonene SAS og Widerøe oppgir er:
Widerøe - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 20 cm.

SAS - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 23 cm.

Hos norwegian gjelder samme vektprinsippet (8 kg), mens dimensjonene er marginalt forskjellige:
Norwegian - Maksimum størrelse er L 43 x B 31 x H 20 cm.

Alle disse dimensjonene er *med en del skjønn* - du vil ikke få målt baggen på flyplassen ned til nærmeste centimeter. Jeg vil tro det korrelerer med en sherpa bag av størrelse SMALL. Hvis du har en bag som er større, vil den kunne godtas så lenge de ytre målene kan komprimeres sammen (sherpa bag'er er i "mykt stoff") uten at dyret lider av det.

Årsaken til dimensjonene er at bag'en dyret transporteres i SKAL UNDER SETET FORAN DEG som all annen håndbaggasje. Det er ikke for å være drita kjip, men fordi at dyret ditt ikke skal smelle i taket på flyet dersom det blir voldsom turbulens. Ergo skal buret ikke være større enn at det går under et normalt flysete.

PRIS på å ta med hund i kabinen intra Norge:

Widerøe og SAS: 150 kr

Norwegian: 200 kr ved betaling før ankomst på flyplass, 300kr ved betaling på flyplass.

For priser i Europa til USA, se :

http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/

Priser er opplevd å være "a matter of debate" og kan variere noe. SAS og Widerøe opererer med priser i EURO (fastpris 20 euro) som kan variere mellom 150-160kr avhengig av styrken på euroen. Norwegian kan variere med hvilken pris de tar, selv om du kommer på flyplass.

GENERELT OM HUND I KABINEN:

Alfa omega er å ringe og bestille plass til hunden samtidig som du bestiller billetten. Det vil alltid være lurere å bestille via telefon eller direkte på flyplassen, da slike meldinger lett forsvinner på internettet. De forskjellige selskapene har varierende maksantall hunder i kabinen, her gjelder det å være tidlig ute - også før allergikerene kommer.

Om du har hund med deg telles denne som håndbaggasje, og eventuell ekstra håndbaggasje godtas ikke hos Widerøe (på papiret). Hos SAS godtas mindre vesker, mens Norwegian ikke har oppgitt noe. Vær på den sikre siden, ikke kom med trillekoffert i den ene hånda og bikkjeburet i den andre.

Som alltid varierer det med hvem som er på jobb, hvilket humør de er i og hvilken dag de har hatt. Noen godtar at bikkja stikker huet opp av baggen, andre kjefter på deg. Bruk normalt folkevett og les deg opp på hjemmesidene en ekstra gang.

Du kan ikke sitte ved nødutgang med kjæledyr i kabinen.

Kan jeg reise med hunden min i lasterommet?

Ja. Dette må også reserveres under billettbestilling - og igjen er dette lurest å gjøre over telefon, selv om det går an å legge ved notis på internett hos Widerøe.

Pris for å ha med hund i lasterommet intra Norge:
SAS og Widerøe: 225kr
Norwegian: 300-400kr

For priser i Europa og USA - se :
SK/WF:
http://www.wideroe.n...turen/kjaeledyr
DY: https://www.norwegia...leggstjenester/

Prisene gjelder per billettert reise, irrelevant av antall mellomlandinger du har. Hvis du skal reise Oslo-Kirkenes betaler du det samme om du tar direkteflyet Oslo-Kirkenes eller flyr Oslo-Tromsø-Kirkenes. Husk at dette gjelder om du har gjennomgående billett, hvis du har kjøpt én billett Oslo-Tromsø og så en annen Tromsø-Kirkenes må du betale 2 ganger, hvis det står Oslo-Tromsø-Kirkenes trenger du kun betale 1 gang. Dette er bekreftet fra SAS og Widerøes side, usikkert hva Norwegian har som policy.

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport". Hos Widerøe blir det fort trangt i jaktsesongen, og det er viden kjent at man må være tidlig ute for å få plass til sine fuglehunder.

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?

Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt. We're all just humans, right?

Men har hunden min det bra der nede, under reisen? Hva opplever den?

Om hunden din er normalt skrudd sammen, ja. Hunden fraktes i framre cargorom, (hos SAS fraktes de KUN i framre cargo, usikker på hva som er standard hos Norwegian) dvs et rom som er på framre høyre side, rett foran høyre motor. Dette rommet har lys på når cargodøren er åpen, i det døra lukkes slås lyset automatisk av (endog varierer dette med flymodell, og noen ganger kan det styres fra cockpit. Men det blir offtopic geekyness). Hundene holdes i den aller framste delen av cargorommet (se bilde) hvor de holdes separat fra resten av baggasjen. De festes selvsagt godt, og de er heldige som får sitte så langt framme da det er mindre turbulens jo lengre fram i flyet du kommer.


bilde1.jpg
Cargorommet, vinklet mot den siden hvor dyrene blir "holdt". Bilde "copyright" Kangerlussuaq

I vårt kalde langstrakte land kan man jo bekymre seg for hundens velbefinnende når gradestokken kryper ned rundt nullpunkt og forsåvidt nedover - det skal du ikke gjøre. Framre cargo er trykksatt og får luft direkte fra kabinen som går videre til resirkulering. Altså puster hunden din samme lufta som du puster i kabinen, og kjenner samme trykket. Det kommer også noe varme fra luftekanalene til et rom som heter "E&E-bay" (Electronics and Equipment bay). Dette rommet inneholder all elektronikken (datamaskinene etc) til flyet, og har god ventilasjon for å holde disse "darn computers" avkjølt til en hver tid. Denne varmen blir dermed avgitt gjennom det termodynamiske prinsipp inn til framre cargo, og hunden hverken fryser i hjel eller dør av oksygenmangel Dette utgjør bare en liten brøkdel av varmen, og på sommeren vil det naturlig nok ikke skje noe varmeutveksling. Igjen holder cargorommet samme temperatur som du har oppe i kabinen hos deg.


bilde2.jpg
Framre cargo sirklet inn med stor rød sirkel OG pil. Bilde "copyright" Kangerlussuaq

Er det bråkete? Nei, ikke egentlig. Døra har en viss form for støydemping, og mesteparten av støyen kommer bak motorene i forhold til foran motorene. Hvis noen pleier å sitte på rad 19-20 på fly og vet hvor mye de bråker, så vil jeg estimere støynivået under cruise-height til å være ca det samme der som i cargoen.

Hvis temperaturforholdene er ekstreme vil det kunne nektes å frakte dyr i lasterom.

Direktelinker til selskapenes egne sider om frakt av dyr
SAS:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/
NORWEGIAN: https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/
WIDERØE: http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

Prisene gjelder per billettert reise, irrelevant av antall mellomlandinger du har. Hvis du skal reise Oslo-Kirkenes betaler du det samme om du tar direkteflyet Oslo-Kirkenes eller flyr Oslo-Tromsø-Kirkenes. Husk at dette gjelder om du har gjennomgående billett, hvis du har kjøpt én billett Oslo-Tromsø og så en annen Tromsø-Kirkenes må du betale 2 ganger, hvis det står Oslo-Tromsø-Kirkenes trenger du kun betale 1 gang. Dette er bekreftet fra SAS og Widerøes side, usikkert hva Norwegian har som policy.

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport". Hos Widerøe blir det fort trangt i jaktsesongen, og det er viden kjent at man må være tidlig ute for å få plass til sine fuglehunder.

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?


Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt. We're all just humans, right?

Men har hunden min det bra der nede, under reisen? Hva opplever den?


Om hunden din er normalt skrudd sammen, ja. Hunden fraktes i framre cargorom, (hos SAS fraktes de KUN i framre cargo, usikker på hva som er standard hos Norwegian) dvs et rom som er på framre høyre side, rett foran høyre motor. Dette rommet har lys på når cargodøren er åpen, i det døra lukkes slås lyset automatisk av (endog varierer dette med flymodell, og noen ganger kan det styres fra cockpit. Men det blir offtopic geekyness). Hundene holdes i den aller framste delen av cargorommet (se bilde) hvor de holdes separat fra resten av baggasjen. De festes selvsagt godt, og de er heldige som får sitte så langt framme da det er mindre turbulens jo lengre fram i flyet du kommer.

I vårt kalde langstrakte land kan man jo bekymre seg for hundens velbefinnende når gradestokken kryper ned rundt nullpunkt og forsåvidt nedover - det skal du ikke gjøre. Framre cargo er trykksatt og får luft direkte fra kabinen som går videre til resirkulering. Altså puster hunden din samme lufta som du puster i kabinen, og kjenner samme trykket. Det kommer også noe varme fra luftekanalene til et rom som heter "E&E-bay" (Electronics and Equipment bay). Dette rommet inneholder all elektronikken (datamaskinene etc) til flyet, og har god ventilasjon for å holde disse "darn computers" avkjølt til en hver tid. Denne varmen blir dermed avgitt gjennom det termodynamiske prinsipp inn til framre cargo, og hunden hverken fryser i hjel eller dør av oksygenmangel Dette utgjør bare en liten brøkdel av varmen, og på sommeren vil det naturlig nok ikke skje noe varmeutveksling. Igjen holder cargorommet samme temperatur som du har oppe i kabinen hos deg

Er det bråkete? Nei, ikke egentlig. Døra har en viss form for støydemping, og mesteparten av støyen kommer bak motorene i forhold til foran motorene. Hvis noen pleier å sitte på rad 19-20 på fly og vet hvor mye de bråker, så vil jeg estimere støynivået under cruise-height til å være ca det samme der som i cargoen.

Hvis temperaturforholdene er ekstreme vil det kunne nektes å frakte dyr i lasterom.

Direktelinker til selskapenes egne sider om frakt av dyr

SAS:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/
NORWEGIAN: https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/
WIDERØE: http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 476
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?

Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt :ahappy: We're all just humans, right?

Fin artikkel, men nå er jeg enda mer overbevist om at Buster ALDRI skal med på noe fly. Han skal faktisk aldri være noe sted hvor verken jeg eller noen jeg stoler på kan gå inn til ham og sjekke. Kabinpersonale tilhører ikke denne gruppen! Jeg har sett "Airline" på tv her og vet hvordan det kan gå. Huttetu. "Gjennomgående", "varierende" og "noen ganger" er rett og slett ikke bra nok (for meg) når det er et familiemedlem det er snakk om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallinnlegg :blink:

Innenfor Norge tror jeg ikke man skal ta utenlandske tv-programmer for malen. TV-programmer generelt viser vel helst action, ikke idyllen...

Har selv flydd med hund innelands. Med SAS fra oslo til alta (og tilbake igjen). Min opplevelse var gjennomført god, selv om ikke flypersonalet virket spesielt hundekjære. De behandlet dem som lett brekkelig last og de trillet av sted på en stor tralle, på vår tur nordover var det to hunder og det gikk fin-fint. Tror det værste med hele turen for Rex var å plutselig være plassert i ett bur, midt blant masse folk på ett fremmed sted (altså i det han ble satt ut med spesialbaggasjen på gamle alta lufthavn i ett menneskekaos). Men det gikk greit det også.

Noen ganger er fly eneste alternativ skal man komme seg ett sted innenfor hva som er rimelig tid for en hund (ett døgn på tog + nesten tilsvarende på buss er ikke ett godt alternativ om man skal til finnmark f.eks, ei heller flere døgn i bil. Da tror jeg rett og slett hunden har det bedre i flyet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sola, og har dårlig erfaring med å fly med hund.

I kabinen funker det jo supert, men aldri igjen i lasterommet.

Når de ansatte kommer ut døra for å levere tilbake hunden, hvor det ene hjulet på buret er borte, og de drar buret bortover gulvet hvor bunnen skraper i bakken. Bikkja sitter helt skjevt, pga buret heller mot det manglende hjulet.

Og de setter buret fra seg og omtrent løper ut igjen så man ikke får sagt hva man syns om det, og når man da går å klager hos de som sitter i luka, er det eneste de mener de kan gjøre er å betale for hjulet som er borte.

Og jeg har hørt ting som ikke er optimale fra noen som jobber på flyplass, valper settes utenfor midt på vinteren, papegøyer settes hvor det er masse støy etc.

Edit: Jeg reiste med Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med å fly med hund: Jeg var mer nervøs enn hunden. Jeg fløy Oslo-Bergen og tilbake, og fikk se rommet hunden skulle vente i før lasting. Det var mye bråk der, men jeg skvatt mer enn hunden som var helt uberørt (og hun er ikke verdens tøffeste heller, men hun er ingen pingle). Vi stod og ventet på Gardermoen når de kom med hundene. Hunden mitt sitt bur ble bært veeldig på skrått, nesten loddrett, men hunden min ga blanke i det. Hun tåler å bli slengt litt her og der, men jeg ville ikke ha sendt min andre hund avgårde med disse. Dette var SAS.

Min andre erfaring er når vi fløy Oslo-Belgia når vi skulle til Crufts. Dessverre husker jeg ikke flyselskap, men vi letet på HELE flyplassen etter venninnen min sin hund. Ingen som jobbet der visste hvor han var. Plutselig stod han helt alene i buret ved en av de mange utleveringsstedene, hvor hvem som helst kunne ha tatt han med seg (liten hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv flydd to ganger med hund i cargo, begge ganger utenlands og har ikke noe negativt å si. Første gang var med Tíbrá, tur/retur Danmark, andre gang fra Tyskland da jeg hentet en 8,5 uker gammel valp for ei venninne. Begge hundene var i strålende form og helt upåvirket av reisen såvidt jeg kunne se. Jeg har også vært nervøs for dette, men har ikke lenger noen baktanker med å fly med hund igjen etter å ha prøvd det ut. Det var forresten Norwegian jeg reiste med begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer heller ikke at de alltid settes i fremre cargo. Jeg har selv flydd med hunder som har blitt satt bak. Der har SAS imidlertid satt en grense som jeg tror var 3 timer sammenhengende pga kulde.

Er det lenge siden? Det er mulig det er en sånn ekstraløsning i tilfeller hvor det er svært mange hunder på en reise, de vil nok unngå dette til den lengste grad. Skal spørre!

Er vel både positivt og negativt for stuerne med sliding carpet også... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd endel ganger med Sas og hund, strekning Gardermoen - Sola. Med untak av en gang har jeg måttet vente lenge på hunden. Kun en gang har det stått vektere ved buret og spurt om det faktisk var min hund, de andre gangene har hvemsomhelst kunnet ta med seg buret uten at noen har sjekket. På Gardermoen blir de alltid kjørt inn på tralle, mens på Sola så blir somregel buret bare dratt bortover gulvet med hunden inni. :blink:

Det har gått greit somregel med min, hun tåler litt slikt heldigvis, men jeg flyr ikke mer enn jeg absolutt MÅ med henne. Foretrekker definitivt å fly med liten hund som går inn i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall informere om at i alle fall Widerøe har satt opp prisen på hund nå. Jeg måtte betale 480kr for Large kasse en strekke i forige uke. Må vel betale det samme når vi skal fly tilbake i dag.

Edit:

Jeg har flydd en del med hund, og har stort sett gode erfaringer. Har opplevd en del dårlige ting også, slik som knust hundekasse, hund har kommet ut på bagasjebåndet på Gardermoen, hundebur og hund full av snø/vann(regn) i Tromsø m.m. Dette er stortsett bare unntakene da. Har en del positive historier også, feks synes jeg det er kjempe hyggelig å få lov til å ta ut bikkja fra buret når jeg går av flyet på småplasser, så kan de kjøre buret inn tomt og bikkja får luftet seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd mange ganger, faktisk veldig mange ganger, med hund i cargo (og i kabinen) både innenlands og utenlands, med både SAS, Norwegian og KLM. Har utelukket stort sett bare positive opplevelser i forhold til selveste flygingen og behandling av hund, men jeg har kranglet en del ganger med tollerne (som er en annen historie).

Det jeg imidlertidig reagerer på er at på de fleste utenlands flyplasser bare setter de fra seg kassen uten å vente på eier. Det vil i realiteten si at de fleste kan ta med seg hunden ut av flyplassen da du ikke fortoller hunden. I Norge, hvis du kommer fra utland, MÅ du jo gjennom tollen, så "stjeling" av hund blir jo en del vanskeligere. Jeg pleier alltid holde et godt øye med og passe på når de leverer fra seg hunden slik at jeg er der med en gang, og det har gått bra. Hunden først, min bagasje etterpå...

I tillegg spør jeg alltid og forsikrer meg om at hunden faktisk er ombord i flyet før jeg selv border, det gjør jeg ved gaten, man har jo hørt om episoder der hunder blir glemt etc, selv om det heldigvis hører til sjeldenhetene.

Jeg har flydd med hund i cargo i store deler av Europa. I tillegg til Stockholm, Helsinki og København har jeg flydd til Nederland, Belgia, Tyskland, Frankrike og Italia. So far so good! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er viktig å huske på at "hovedsakelig" så er det trygt å kjøre til flyplassen med deg og bikkja i bilen - men ting kan gå galt. Hovedsakelig er det trygt å løpe opp og ned trappa mens du frenetisk leter etter passet eller bilnøkkelen - men ting kan gå galt her og. Det er hovedsakelig trygt å fly også, men også her kan ting gå galt.... Det finnes ingen 100% garantier, selv om vi alltid vil det beste for "babyene våre".

Ting vil alltid kunne gå galt; uansett om det er stuere som har en rævva dag på jobb, om du trødde på akkurat det glatte stedet trappa og så videre. Litt som med hundeforum og innbildt løpetid, separasjonsangst og problemhunder så hører man alltid om de gangene det går galt - i stedet for de gangene det går bra.

Noen ganger må man lære seg å akseptere at selv om ting KAN gå galt - så går de ikke alltid galt. Man kjenner sin egen hund best og tilpasser selvsagt mengden/antall turer med fly etter behov, og husk nå for all del at TV er TV. Aviser er aviser. De overdriver og unytter folks redsler for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er viktig å huske på at "hovedsakelig" så er det trygt å kjøre til flyplassen med deg og bikkja i bilen - men ting kan gå galt. Hovedsakelig er det trygt å løpe opp og ned trappa mens du frenetisk leter etter passet eller bilnøkkelen - men ting kan gå galt her og. Det er hovedsakelig trygt å fly også, men også her kan ting gå galt.... Det finnes ingen 100% garantier, selv om vi alltid vil det beste for "babyene våre".

Ting vil alltid kunne gå galt; uansett om det er stuere som har en rævva dag på jobb, om du trødde på akkurat det glatte stedet trappa og så videre. Litt som med hundeforum og innbildt løpetid, separasjonsangst og problemhunder så hører man alltid om de gangene det går galt - i stedet for de gangene det går bra.

Noen ganger må man lære seg å akseptere at selv om ting KAN gå galt - så går de ikke alltid galt. Man kjenner sin egen hund best og tilpasser selvsagt mengden/antall turer med fly etter behov, og husk nå for all del at TV er TV. Aviser er aviser. De overdriver og unytter folks redsler for penger.

Men du forstår vel sikkert at når du overlater dyret ditt til fremmede som ikke har spesielt stor grunn til å bry seg (bortsett fra å beholde jobben), så stiller saken seg litt annerledes? Jeg ville ikke sendt bikkja mi i bil med ukjent sjåfør heller.

Men for all del, jeg snakker for meg selv her. Folk gjør som de vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd flere ganger med mine hunder, og foretrekker å ha dem i cargo. Faktisk. Ser ut til at de syns at det er greiest i forhold til å få være med inn i kabinen. Når jeg har hatt dem med i kabinen så må de jo sitte under setet foran, og der er det i overkant trangt syns jeg (og tydeligvis bikkjene også?) derfor har jeg pleid å sende to papilloner i et bur i cargo heller. Jeg har jo alltid hjertet i halsen når jeg går i fra dem, men ser jo at de ikke syns det er ekkelt i det hele tatt å bli satt i bur og bli bært bort av en securitasmann. De har jo reist såpass mange ganger nå, at de kan drillen i det, og hadde det vært så kjipt som jeg innbiller meg, så hadde de nok gitt utrykk for det når de skjønner hvorhen det bærer.

Noen ganger så ser jeg jo kassa med bikkjene i forbindelse med flybytte, da ser jeg jo at de ligger krøllet sammen i buret mens de blir lastet og stuet på ny, så jeg innser jo at de ikke lider veldig.

Eneste jeg ikke er fornøyd med, er at jeg har opplevd flere ganger at kassen med hundene bare blir plassert ute i ankomsthallen uten at det er folk som står og passer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flydd noen ganger med hund (la meg tenke.. i alle fall sju ganger), alle gangene med hunden i cargo, og alle gangene innenlands. Det er definitivt mye verre for meg enn for bikkja! :wub:

Noen ganger har vi møtt på utrolig greie folk som skal sjekke hunden inn og ta den med videre, andre ganger har vi møtt "normale" folk som gjør jobben sin. En gang hadde vi for lite bur til hunden (6 mnd valp som hadde vokst "siden sist"), men fikk komme med likevel. Vi måtte mellomlande, og fikk faktisk ut hunden og være med den mens vi ventet på neste fly.

Kun en gang har jeg opplevd at innsjekkingspersonale var opptatt på at hunden skulle kunne stå oppreist (de måtte faktisk se hunden stå i buret). En gang har jeg også opplevd å få følge hunden helt til flydøren, dvs at buret stod klart utenfor flyet, og jeg fikk komme med hunden og putte henne i buret utendørs. Jeg har også opplevd å se når de transporterer burene på disse tilhengerne deres; de fleste gangene står de stødig og trygt, men har også sett et bur stå helt på en snei på toppen av masse bagasje - så ut som om det holdt på å ramle av! :blink: Et par av valpene til Tulla reiste hjem med sine nye eiere i fly, i kabinen. Den ene valpekjøperen hadde lånt en flybag av noen, og bagen ble typisk nok ødelagt samme dag som de skulle fly hjem.. Den kunne ikke lukkes, men det gikk tydeligvis greit å få med valpen likevel. De to som reiste fortalte at den ene valpen hadde sovet seg gjennom hele flyreisen, den andre hadde pepet og klagd endel, dette var 9 uker gamle valper i kabinen altså. Jeg har tatt med meg en hund for noen en gang, en cocker, og fulgte med på når den skulle inn i flyet; så den lå og slappet av og var dønn rolig.. Jeg tror nok at de fleste hunder takler dette helt greit, har inntrykk av at mange bare "kapitulerer" og ikke får noe panikk, selv om de ikke er vant til sånn behandling. Når det gjelder henting av hunden, så er jeg alltid mye tidligere ute enn flypersonalet; jeg står og venter på at hunden skal komme, bagasjen min får bare være.. Hunden har alltid vært overlykkelig for å se meg igjen, den har aldri vært tilgriset eller virket nervøs.

Totalt sett er jeg overhodet ikke redd for å fly med hund, og kommer antageligvis til å velge det neste gang vi skal langt og ikke trenger bil.

Vil også kommentere prisen: biletten for en hund i cargo har vært 200 kr de fleste gangene når jeg har flydd, men de siste gangene har jeg betalt over 300, nærmere 400 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har også opplevd at buret med hunden i står for seg selv på Gardemoen, og "hvem som helst" kunne tatt det med seg. De færreste er vel så frekke at de faktisk gjør det, men man vet jo aldri..

Virker ikke som om hundene syns det var ille å reise med fly heller :blink: Er nok verst for oss eiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd ganske mye med hund (15-20 ganger), et par ganger i kabinen, resten i cargo. Det har gått helt fint! Det har vært med 3 ulike hunder fordelt over en periode på 10 år. Strekningen har for det meste vært Trondheim-Bardufoss eller Trondheim-Tromsø. Noen ganger Tromsø-Oslo og en gang var det vel Trondheim-Oslo.

I starten, før 9/11, fulgte jeg hunden helt ned til flyet, satte ham i buret og så stuertene sette ham inn i flyet/sette ham på rullebåndet opp til bagasjeluken. Da var jo også hunden med helt til jeg selv skal gå ombord på flyet.

Etter at sikkerheten ble strengere har jeg måtte levere hunden i spesialbagasjen etter jeg har sjekket inn min egen bagasje/i passe tid til at jeg selv får kommet til gaten. På Værnes og Gardemoen ville de ha hunden inn minst 1 time før avgang, så da har hunden måtte vente ganske lenge i buret sitt uten meg. Helt klart værst for meg :wub:

Hundene mine og burene (samt hundereisefølget jeg har hatt på flere av turene) har kommet like hele frem og vært i god form mentalt og fysisk. En gang var hunden min litt kald og buret noe rengvått innvendig, men ellers har det altså gått bra og uten noe dramatikk.

Knøttene vi har hatt med inne i cabinen har sovet seg gjennom seansen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall informere om at i alle fall Widerøe har satt opp prisen på hund nå. Jeg måtte betale 480kr for Large kasse en strekke i forige uke. Må vel betale det samme når vi skal fly tilbake i dag.

Når jeg fløy fra Kirkenes igjen mente de at jeg var blitt lurt i Tromsø, det koster vist fortsatt 240kr per vei med hund. Så da slapp jeg å betale for Lira fra K.nes til Tromsø siden jeg hadde betalt for mye i Tromsø :banana:

Det går nå stort sett helt bra å fly, måtte telle opp og jeg har gjennomsnittlig flydd 4 ganger t/r i året med hund.

På turen hjem på tirsdag var jeg litt smånervøs for Lira. Det var fryktelig mye turbulens og det er første gang jeg har blitt kvalm av å fly. Og første gang flyvertinnen har sagt over høytalerene at de "har flere spyposer, om noen trenger så MÅ de ringe på snarest!" :flowers: Men Lira hadde tatt det hele med stor ro og i følge bakkepersonalet hadde hun sovet når de åpnet og strekt seg godt i buret før de tok henne ut av flyet. Er det vant til å kjøre bil, så takler de å fly også, stort sett :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Skal ut og fly med hunden i løpet av måneden og lurer litt på hvilken størrelse jeg bør ha på buret. For det er en hund i voldsom vekst, så det er nok det mest praktiske å kjøpe det største, men er det like trygt? Og hvorfor koster det under halvparten å kjøpe direkte fra f.eks. SAS enn det koster å kjøpe i dyrebutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp så det passer når den er voksen. Jeg har Large bur til min corgi pga lengden, du må nok opp i enda litt større. Tipset er å gå i dyrebutikken og prøve bur, også se på nettet om du får et billig i den størrelsen etc. Varikennel er kjempedyrt (mye billigere å kjøpe fra frakt SAS på torp), Atlas og den andre jeg ikke husker navnet på er okay priser.

Jeg kom tilfeldigvis over 50% salg hos tropehagen og kjøpte buret tvert. Men jeg forhørte meg på forhånd om noen her skulle selge, på finn, og var innom flere butikker i byen for å sammenligne. Men tipset er å kjøpe så det er stort nok når den er voksen (om du skal bruke det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, hvilken butikk har du sett i, som har høyere priser enn SAS? De er jo grisedyre, på allerede dyre bur!!

Clipper-burene er også ok, er det vi har til Odin nå. Men har hatt både Atlas og VariKennel, og er fornøyde med de. Ellers er nok finn.no det beste stedet å finne bur, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, hvilken butikk har du sett i, som har høyere priser enn SAS? De er jo grisedyre, på allerede dyre bur!

Clipper-burene er også ok, er det vi har til Odin nå. Men har hatt både Atlas og VariKennel, og er fornøyde med de. Ellers er nok finn.no det beste stedet å finne bur, uansett.

De fleste (om ikke alle) dyrebutikkene i Trondheim. Når det er sagt vet jeg jo ingenting om hvilke bur SAS selger. Jeg sammenligner prisene hos SAS med prisene på ATLAS-burene her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste (om ikke alle) dyrebutikkene i Trondheim. Når det er sagt vet jeg jo ingenting om hvilke bur SAS selger. Jeg sammenligner prisene hos SAS med prisene på ATLAS-burene her i byen.

SAS Cargo selger VariKennel bur, helt like Atlas, som regel lite som skiller merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...