Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Å fly med hund!

Skrekk og gru - jeg skal ut og fly med hunden - tenker du. Evige traumer, ødelagte valper, knekte tenner og dopa hunder er fine eksempler på hva mange ferske og ikke-så-ferske hundeeiere tenker om å sende hunden sin med fly. Ofte spurt om, ofte besvart med halvsannheter og synsing.

Håper derfor at jeg med denne teksten kan avkrefte en del av mytene rundt det å reise med hund på fly. Som kilder for denne teksten har jeg flyteknikere, piloter og annet flypersonale som alle har vært svært villige til å hjelpe meg - så vel som manualer skrevet av flyselskapene selv, og nettsidene til flyselskapene.

Først og framst;

Kan jeg reise med hunden min i kabinen?
Ja. Den magiske grensen er 8 kilo, uansett om det er en 8 uker gammel Labrador eller 10 år gammel mops. Denne grensen INKLUDERER reisebaggen, som må være godkjent for transport av fly. Dette finner du hos nærmeste dyrebutikk eller veterinær, spør etter denne spesifikke typen bag/bur.

Widerøe og SAS opererer med svært like regler, dyret skal ha "nok plass", men det er ikke like strengt som ved frakt i lasterom. Du kan "stappe" dyret litt nedi, men det går på skjønn. Det viktigste er vekta - som ikke skal overskride 8 kg.

Dimensjonene SAS og Widerøe oppgir er:
Widerøe - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 20 cm.

SAS - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 23 cm.

Hos norwegian gjelder samme vektprinsippet (8 kg), mens dimensjonene er marginalt forskjellige:
Norwegian - Maksimum størrelse er L 43 x B 31 x H 20 cm.

Alle disse dimensjonene er *med en del skjønn* - du vil ikke få målt baggen på flyplassen ned til nærmeste centimeter. Jeg vil tro det korrelerer med en sherpa bag av størrelse SMALL. Hvis du har en bag som er større, vil den kunne godtas så lenge de ytre målene kan komprimeres sammen (sherpa bag'er er i "mykt stoff") uten at dyret lider av det.

Årsaken til dimensjonene er at bag'en dyret transporteres i SKAL UNDER SETET FORAN DEG som all annen håndbaggasje. Det er ikke for å være drita kjip, men fordi at dyret ditt ikke skal smelle i taket på flyet dersom det blir voldsom turbulens. Ergo skal buret ikke være større enn at det går under et normalt flysete.

PRIS på å ta med hund i kabinen intra Norge:

Widerøe og SAS: 150 kr

Norwegian: 200 kr ved betaling før ankomst på flyplass, 300kr ved betaling på flyplass.

For priser i Europa til USA, se :

http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/

Priser er opplevd å være "a matter of debate" og kan variere noe. SAS og Widerøe opererer med priser i EURO (fastpris 20 euro) som kan variere mellom 150-160kr avhengig av styrken på euroen. Norwegian kan variere med hvilken pris de tar, selv om du kommer på flyplass.

GENERELT OM HUND I KABINEN:

Alfa omega er å ringe og bestille plass til hunden samtidig som du bestiller billetten. Det vil alltid være lurere å bestille via telefon eller direkte på flyplassen, da slike meldinger lett forsvinner på internettet. De forskjellige selskapene har varierende maksantall hunder i kabinen, her gjelder det å være tidlig ute - også før allergikerene kommer.

Om du har hund med deg telles denne som håndbaggasje, og eventuell ekstra håndbaggasje godtas ikke hos Widerøe (på papiret). Hos SAS godtas mindre vesker, mens Norwegian ikke har oppgitt noe. Vær på den sikre siden, ikke kom med trillekoffert i den ene hånda og bikkjeburet i den andre.

Som alltid varierer det med hvem som er på jobb, hvilket humør de er i og hvilken dag de har hatt. Noen godtar at bikkja stikker huet opp av baggen, andre kjefter på deg. Bruk normalt folkevett og les deg opp på hjemmesidene en ekstra gang.

Du kan ikke sitte ved nødutgang med kjæledyr i kabinen.

Kan jeg reise med hunden min i lasterommet?

Ja. Dette må også reserveres under billettbestilling - og igjen er dette lurest å gjøre over telefon, selv om det går an å legge ved notis på internett hos Widerøe.

Pris for å ha med hund i lasterommet intra Norge:
SAS og Widerøe: 225kr
Norwegian: 300-400kr

For priser i Europa og USA - se :
SK/WF:
http://www.wideroe.n...turen/kjaeledyr
DY: https://www.norwegia...leggstjenester/

Prisene gjelder per billettert reise, irrelevant av antall mellomlandinger du har. Hvis du skal reise Oslo-Kirkenes betaler du det samme om du tar direkteflyet Oslo-Kirkenes eller flyr Oslo-Tromsø-Kirkenes. Husk at dette gjelder om du har gjennomgående billett, hvis du har kjøpt én billett Oslo-Tromsø og så en annen Tromsø-Kirkenes må du betale 2 ganger, hvis det står Oslo-Tromsø-Kirkenes trenger du kun betale 1 gang. Dette er bekreftet fra SAS og Widerøes side, usikkert hva Norwegian har som policy.

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport". Hos Widerøe blir det fort trangt i jaktsesongen, og det er viden kjent at man må være tidlig ute for å få plass til sine fuglehunder.

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?

Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt. We're all just humans, right?

Men har hunden min det bra der nede, under reisen? Hva opplever den?

Om hunden din er normalt skrudd sammen, ja. Hunden fraktes i framre cargorom, (hos SAS fraktes de KUN i framre cargo, usikker på hva som er standard hos Norwegian) dvs et rom som er på framre høyre side, rett foran høyre motor. Dette rommet har lys på når cargodøren er åpen, i det døra lukkes slås lyset automatisk av (endog varierer dette med flymodell, og noen ganger kan det styres fra cockpit. Men det blir offtopic geekyness). Hundene holdes i den aller framste delen av cargorommet (se bilde) hvor de holdes separat fra resten av baggasjen. De festes selvsagt godt, og de er heldige som får sitte så langt framme da det er mindre turbulens jo lengre fram i flyet du kommer.


bilde1.jpg
Cargorommet, vinklet mot den siden hvor dyrene blir "holdt". Bilde "copyright" Kangerlussuaq

I vårt kalde langstrakte land kan man jo bekymre seg for hundens velbefinnende når gradestokken kryper ned rundt nullpunkt og forsåvidt nedover - det skal du ikke gjøre. Framre cargo er trykksatt og får luft direkte fra kabinen som går videre til resirkulering. Altså puster hunden din samme lufta som du puster i kabinen, og kjenner samme trykket. Det kommer også noe varme fra luftekanalene til et rom som heter "E&E-bay" (Electronics and Equipment bay). Dette rommet inneholder all elektronikken (datamaskinene etc) til flyet, og har god ventilasjon for å holde disse "darn computers" avkjølt til en hver tid. Denne varmen blir dermed avgitt gjennom det termodynamiske prinsipp inn til framre cargo, og hunden hverken fryser i hjel eller dør av oksygenmangel Dette utgjør bare en liten brøkdel av varmen, og på sommeren vil det naturlig nok ikke skje noe varmeutveksling. Igjen holder cargorommet samme temperatur som du har oppe i kabinen hos deg.


bilde2.jpg
Framre cargo sirklet inn med stor rød sirkel OG pil. Bilde "copyright" Kangerlussuaq

Er det bråkete? Nei, ikke egentlig. Døra har en viss form for støydemping, og mesteparten av støyen kommer bak motorene i forhold til foran motorene. Hvis noen pleier å sitte på rad 19-20 på fly og vet hvor mye de bråker, så vil jeg estimere støynivået under cruise-height til å være ca det samme der som i cargoen.

Hvis temperaturforholdene er ekstreme vil det kunne nektes å frakte dyr i lasterom.

Direktelinker til selskapenes egne sider om frakt av dyr
SAS:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/
NORWEGIAN: https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/
WIDERØE: http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

Prisene gjelder per billettert reise, irrelevant av antall mellomlandinger du har. Hvis du skal reise Oslo-Kirkenes betaler du det samme om du tar direkteflyet Oslo-Kirkenes eller flyr Oslo-Tromsø-Kirkenes. Husk at dette gjelder om du har gjennomgående billett, hvis du har kjøpt én billett Oslo-Tromsø og så en annen Tromsø-Kirkenes må du betale 2 ganger, hvis det står Oslo-Tromsø-Kirkenes trenger du kun betale 1 gang. Dette er bekreftet fra SAS og Widerøes side, usikkert hva Norwegian har som policy.

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport". Hos Widerøe blir det fort trangt i jaktsesongen, og det er viden kjent at man må være tidlig ute for å få plass til sine fuglehunder.

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?


Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt. We're all just humans, right?

Men har hunden min det bra der nede, under reisen? Hva opplever den?


Om hunden din er normalt skrudd sammen, ja. Hunden fraktes i framre cargorom, (hos SAS fraktes de KUN i framre cargo, usikker på hva som er standard hos Norwegian) dvs et rom som er på framre høyre side, rett foran høyre motor. Dette rommet har lys på når cargodøren er åpen, i det døra lukkes slås lyset automatisk av (endog varierer dette med flymodell, og noen ganger kan det styres fra cockpit. Men det blir offtopic geekyness). Hundene holdes i den aller framste delen av cargorommet (se bilde) hvor de holdes separat fra resten av baggasjen. De festes selvsagt godt, og de er heldige som får sitte så langt framme da det er mindre turbulens jo lengre fram i flyet du kommer.

I vårt kalde langstrakte land kan man jo bekymre seg for hundens velbefinnende når gradestokken kryper ned rundt nullpunkt og forsåvidt nedover - det skal du ikke gjøre. Framre cargo er trykksatt og får luft direkte fra kabinen som går videre til resirkulering. Altså puster hunden din samme lufta som du puster i kabinen, og kjenner samme trykket. Det kommer også noe varme fra luftekanalene til et rom som heter "E&E-bay" (Electronics and Equipment bay). Dette rommet inneholder all elektronikken (datamaskinene etc) til flyet, og har god ventilasjon for å holde disse "darn computers" avkjølt til en hver tid. Denne varmen blir dermed avgitt gjennom det termodynamiske prinsipp inn til framre cargo, og hunden hverken fryser i hjel eller dør av oksygenmangel Dette utgjør bare en liten brøkdel av varmen, og på sommeren vil det naturlig nok ikke skje noe varmeutveksling. Igjen holder cargorommet samme temperatur som du har oppe i kabinen hos deg

Er det bråkete? Nei, ikke egentlig. Døra har en viss form for støydemping, og mesteparten av støyen kommer bak motorene i forhold til foran motorene. Hvis noen pleier å sitte på rad 19-20 på fly og vet hvor mye de bråker, så vil jeg estimere støynivået under cruise-height til å være ca det samme der som i cargoen.

Hvis temperaturforholdene er ekstreme vil det kunne nektes å frakte dyr i lasterom.

Direktelinker til selskapenes egne sider om frakt av dyr

SAS:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/
NORWEGIAN: https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/
WIDERØE: http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 476
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Blir hunden min behandlet pent, hva skjer etter den forsvinner bak gardinene?

Stuere er ikke ondskapsfulle mennesker, de er vanlige mennesker. Det vil si at noen bryr seg fryktelig om alle dyr som passerer gjennom på deres skift, mens andre er mer nonchalant. Gjennomgående er det at de behandler dyrene med respekt og har retningslinjer for hva de skal gjøre om det blir for kaldt eller for varmt. Hunder plasseres i skyggen om det er for varmt, de plasseres innendørs om det er for kaldt. De plasseres unna bråk og støy. Noen ganger skjer det at stuere er slørvete - og kommer hunden din tilbake med teppet liggende på ryggen og pelsen rufset til så melder du selvsagt i fra om dette. Pilotene selv tar seg noen ganger tid til å gå ned og se til dyrene de har med seg, gir de kanskje vann o.l. Det varierer med hvem som flyr / er stuer den og den dagen - så vel som hvilken dag de har hatt :ahappy: We're all just humans, right?

Fin artikkel, men nå er jeg enda mer overbevist om at Buster ALDRI skal med på noe fly. Han skal faktisk aldri være noe sted hvor verken jeg eller noen jeg stoler på kan gå inn til ham og sjekke. Kabinpersonale tilhører ikke denne gruppen! Jeg har sett "Airline" på tv her og vet hvordan det kan gå. Huttetu. "Gjennomgående", "varierende" og "noen ganger" er rett og slett ikke bra nok (for meg) når det er et familiemedlem det er snakk om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallinnlegg :blink:

Innenfor Norge tror jeg ikke man skal ta utenlandske tv-programmer for malen. TV-programmer generelt viser vel helst action, ikke idyllen...

Har selv flydd med hund innelands. Med SAS fra oslo til alta (og tilbake igjen). Min opplevelse var gjennomført god, selv om ikke flypersonalet virket spesielt hundekjære. De behandlet dem som lett brekkelig last og de trillet av sted på en stor tralle, på vår tur nordover var det to hunder og det gikk fin-fint. Tror det værste med hele turen for Rex var å plutselig være plassert i ett bur, midt blant masse folk på ett fremmed sted (altså i det han ble satt ut med spesialbaggasjen på gamle alta lufthavn i ett menneskekaos). Men det gikk greit det også.

Noen ganger er fly eneste alternativ skal man komme seg ett sted innenfor hva som er rimelig tid for en hund (ett døgn på tog + nesten tilsvarende på buss er ikke ett godt alternativ om man skal til finnmark f.eks, ei heller flere døgn i bil. Da tror jeg rett og slett hunden har det bedre i flyet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sola, og har dårlig erfaring med å fly med hund.

I kabinen funker det jo supert, men aldri igjen i lasterommet.

Når de ansatte kommer ut døra for å levere tilbake hunden, hvor det ene hjulet på buret er borte, og de drar buret bortover gulvet hvor bunnen skraper i bakken. Bikkja sitter helt skjevt, pga buret heller mot det manglende hjulet.

Og de setter buret fra seg og omtrent løper ut igjen så man ikke får sagt hva man syns om det, og når man da går å klager hos de som sitter i luka, er det eneste de mener de kan gjøre er å betale for hjulet som er borte.

Og jeg har hørt ting som ikke er optimale fra noen som jobber på flyplass, valper settes utenfor midt på vinteren, papegøyer settes hvor det er masse støy etc.

Edit: Jeg reiste med Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med å fly med hund: Jeg var mer nervøs enn hunden. Jeg fløy Oslo-Bergen og tilbake, og fikk se rommet hunden skulle vente i før lasting. Det var mye bråk der, men jeg skvatt mer enn hunden som var helt uberørt (og hun er ikke verdens tøffeste heller, men hun er ingen pingle). Vi stod og ventet på Gardermoen når de kom med hundene. Hunden mitt sitt bur ble bært veeldig på skrått, nesten loddrett, men hunden min ga blanke i det. Hun tåler å bli slengt litt her og der, men jeg ville ikke ha sendt min andre hund avgårde med disse. Dette var SAS.

Min andre erfaring er når vi fløy Oslo-Belgia når vi skulle til Crufts. Dessverre husker jeg ikke flyselskap, men vi letet på HELE flyplassen etter venninnen min sin hund. Ingen som jobbet der visste hvor han var. Plutselig stod han helt alene i buret ved en av de mange utleveringsstedene, hvor hvem som helst kunne ha tatt han med seg (liten hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv flydd to ganger med hund i cargo, begge ganger utenlands og har ikke noe negativt å si. Første gang var med Tíbrá, tur/retur Danmark, andre gang fra Tyskland da jeg hentet en 8,5 uker gammel valp for ei venninne. Begge hundene var i strålende form og helt upåvirket av reisen såvidt jeg kunne se. Jeg har også vært nervøs for dette, men har ikke lenger noen baktanker med å fly med hund igjen etter å ha prøvd det ut. Det var forresten Norwegian jeg reiste med begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer heller ikke at de alltid settes i fremre cargo. Jeg har selv flydd med hunder som har blitt satt bak. Der har SAS imidlertid satt en grense som jeg tror var 3 timer sammenhengende pga kulde.

Er det lenge siden? Det er mulig det er en sånn ekstraløsning i tilfeller hvor det er svært mange hunder på en reise, de vil nok unngå dette til den lengste grad. Skal spørre!

Er vel både positivt og negativt for stuerne med sliding carpet også... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd endel ganger med Sas og hund, strekning Gardermoen - Sola. Med untak av en gang har jeg måttet vente lenge på hunden. Kun en gang har det stått vektere ved buret og spurt om det faktisk var min hund, de andre gangene har hvemsomhelst kunnet ta med seg buret uten at noen har sjekket. På Gardermoen blir de alltid kjørt inn på tralle, mens på Sola så blir somregel buret bare dratt bortover gulvet med hunden inni. :blink:

Det har gått greit somregel med min, hun tåler litt slikt heldigvis, men jeg flyr ikke mer enn jeg absolutt MÅ med henne. Foretrekker definitivt å fly med liten hund som går inn i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall informere om at i alle fall Widerøe har satt opp prisen på hund nå. Jeg måtte betale 480kr for Large kasse en strekke i forige uke. Må vel betale det samme når vi skal fly tilbake i dag.

Edit:

Jeg har flydd en del med hund, og har stort sett gode erfaringer. Har opplevd en del dårlige ting også, slik som knust hundekasse, hund har kommet ut på bagasjebåndet på Gardermoen, hundebur og hund full av snø/vann(regn) i Tromsø m.m. Dette er stortsett bare unntakene da. Har en del positive historier også, feks synes jeg det er kjempe hyggelig å få lov til å ta ut bikkja fra buret når jeg går av flyet på småplasser, så kan de kjøre buret inn tomt og bikkja får luftet seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd mange ganger, faktisk veldig mange ganger, med hund i cargo (og i kabinen) både innenlands og utenlands, med både SAS, Norwegian og KLM. Har utelukket stort sett bare positive opplevelser i forhold til selveste flygingen og behandling av hund, men jeg har kranglet en del ganger med tollerne (som er en annen historie).

Det jeg imidlertidig reagerer på er at på de fleste utenlands flyplasser bare setter de fra seg kassen uten å vente på eier. Det vil i realiteten si at de fleste kan ta med seg hunden ut av flyplassen da du ikke fortoller hunden. I Norge, hvis du kommer fra utland, MÅ du jo gjennom tollen, så "stjeling" av hund blir jo en del vanskeligere. Jeg pleier alltid holde et godt øye med og passe på når de leverer fra seg hunden slik at jeg er der med en gang, og det har gått bra. Hunden først, min bagasje etterpå...

I tillegg spør jeg alltid og forsikrer meg om at hunden faktisk er ombord i flyet før jeg selv border, det gjør jeg ved gaten, man har jo hørt om episoder der hunder blir glemt etc, selv om det heldigvis hører til sjeldenhetene.

Jeg har flydd med hund i cargo i store deler av Europa. I tillegg til Stockholm, Helsinki og København har jeg flydd til Nederland, Belgia, Tyskland, Frankrike og Italia. So far so good! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er viktig å huske på at "hovedsakelig" så er det trygt å kjøre til flyplassen med deg og bikkja i bilen - men ting kan gå galt. Hovedsakelig er det trygt å løpe opp og ned trappa mens du frenetisk leter etter passet eller bilnøkkelen - men ting kan gå galt her og. Det er hovedsakelig trygt å fly også, men også her kan ting gå galt.... Det finnes ingen 100% garantier, selv om vi alltid vil det beste for "babyene våre".

Ting vil alltid kunne gå galt; uansett om det er stuere som har en rævva dag på jobb, om du trødde på akkurat det glatte stedet trappa og så videre. Litt som med hundeforum og innbildt løpetid, separasjonsangst og problemhunder så hører man alltid om de gangene det går galt - i stedet for de gangene det går bra.

Noen ganger må man lære seg å akseptere at selv om ting KAN gå galt - så går de ikke alltid galt. Man kjenner sin egen hund best og tilpasser selvsagt mengden/antall turer med fly etter behov, og husk nå for all del at TV er TV. Aviser er aviser. De overdriver og unytter folks redsler for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er viktig å huske på at "hovedsakelig" så er det trygt å kjøre til flyplassen med deg og bikkja i bilen - men ting kan gå galt. Hovedsakelig er det trygt å løpe opp og ned trappa mens du frenetisk leter etter passet eller bilnøkkelen - men ting kan gå galt her og. Det er hovedsakelig trygt å fly også, men også her kan ting gå galt.... Det finnes ingen 100% garantier, selv om vi alltid vil det beste for "babyene våre".

Ting vil alltid kunne gå galt; uansett om det er stuere som har en rævva dag på jobb, om du trødde på akkurat det glatte stedet trappa og så videre. Litt som med hundeforum og innbildt løpetid, separasjonsangst og problemhunder så hører man alltid om de gangene det går galt - i stedet for de gangene det går bra.

Noen ganger må man lære seg å akseptere at selv om ting KAN gå galt - så går de ikke alltid galt. Man kjenner sin egen hund best og tilpasser selvsagt mengden/antall turer med fly etter behov, og husk nå for all del at TV er TV. Aviser er aviser. De overdriver og unytter folks redsler for penger.

Men du forstår vel sikkert at når du overlater dyret ditt til fremmede som ikke har spesielt stor grunn til å bry seg (bortsett fra å beholde jobben), så stiller saken seg litt annerledes? Jeg ville ikke sendt bikkja mi i bil med ukjent sjåfør heller.

Men for all del, jeg snakker for meg selv her. Folk gjør som de vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd flere ganger med mine hunder, og foretrekker å ha dem i cargo. Faktisk. Ser ut til at de syns at det er greiest i forhold til å få være med inn i kabinen. Når jeg har hatt dem med i kabinen så må de jo sitte under setet foran, og der er det i overkant trangt syns jeg (og tydeligvis bikkjene også?) derfor har jeg pleid å sende to papilloner i et bur i cargo heller. Jeg har jo alltid hjertet i halsen når jeg går i fra dem, men ser jo at de ikke syns det er ekkelt i det hele tatt å bli satt i bur og bli bært bort av en securitasmann. De har jo reist såpass mange ganger nå, at de kan drillen i det, og hadde det vært så kjipt som jeg innbiller meg, så hadde de nok gitt utrykk for det når de skjønner hvorhen det bærer.

Noen ganger så ser jeg jo kassa med bikkjene i forbindelse med flybytte, da ser jeg jo at de ligger krøllet sammen i buret mens de blir lastet og stuet på ny, så jeg innser jo at de ikke lider veldig.

Eneste jeg ikke er fornøyd med, er at jeg har opplevd flere ganger at kassen med hundene bare blir plassert ute i ankomsthallen uten at det er folk som står og passer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flydd noen ganger med hund (la meg tenke.. i alle fall sju ganger), alle gangene med hunden i cargo, og alle gangene innenlands. Det er definitivt mye verre for meg enn for bikkja! :wub:

Noen ganger har vi møtt på utrolig greie folk som skal sjekke hunden inn og ta den med videre, andre ganger har vi møtt "normale" folk som gjør jobben sin. En gang hadde vi for lite bur til hunden (6 mnd valp som hadde vokst "siden sist"), men fikk komme med likevel. Vi måtte mellomlande, og fikk faktisk ut hunden og være med den mens vi ventet på neste fly.

Kun en gang har jeg opplevd at innsjekkingspersonale var opptatt på at hunden skulle kunne stå oppreist (de måtte faktisk se hunden stå i buret). En gang har jeg også opplevd å få følge hunden helt til flydøren, dvs at buret stod klart utenfor flyet, og jeg fikk komme med hunden og putte henne i buret utendørs. Jeg har også opplevd å se når de transporterer burene på disse tilhengerne deres; de fleste gangene står de stødig og trygt, men har også sett et bur stå helt på en snei på toppen av masse bagasje - så ut som om det holdt på å ramle av! :blink: Et par av valpene til Tulla reiste hjem med sine nye eiere i fly, i kabinen. Den ene valpekjøperen hadde lånt en flybag av noen, og bagen ble typisk nok ødelagt samme dag som de skulle fly hjem.. Den kunne ikke lukkes, men det gikk tydeligvis greit å få med valpen likevel. De to som reiste fortalte at den ene valpen hadde sovet seg gjennom hele flyreisen, den andre hadde pepet og klagd endel, dette var 9 uker gamle valper i kabinen altså. Jeg har tatt med meg en hund for noen en gang, en cocker, og fulgte med på når den skulle inn i flyet; så den lå og slappet av og var dønn rolig.. Jeg tror nok at de fleste hunder takler dette helt greit, har inntrykk av at mange bare "kapitulerer" og ikke får noe panikk, selv om de ikke er vant til sånn behandling. Når det gjelder henting av hunden, så er jeg alltid mye tidligere ute enn flypersonalet; jeg står og venter på at hunden skal komme, bagasjen min får bare være.. Hunden har alltid vært overlykkelig for å se meg igjen, den har aldri vært tilgriset eller virket nervøs.

Totalt sett er jeg overhodet ikke redd for å fly med hund, og kommer antageligvis til å velge det neste gang vi skal langt og ikke trenger bil.

Vil også kommentere prisen: biletten for en hund i cargo har vært 200 kr de fleste gangene når jeg har flydd, men de siste gangene har jeg betalt over 300, nærmere 400 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har også opplevd at buret med hunden i står for seg selv på Gardemoen, og "hvem som helst" kunne tatt det med seg. De færreste er vel så frekke at de faktisk gjør det, men man vet jo aldri..

Virker ikke som om hundene syns det var ille å reise med fly heller :blink: Er nok verst for oss eiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd ganske mye med hund (15-20 ganger), et par ganger i kabinen, resten i cargo. Det har gått helt fint! Det har vært med 3 ulike hunder fordelt over en periode på 10 år. Strekningen har for det meste vært Trondheim-Bardufoss eller Trondheim-Tromsø. Noen ganger Tromsø-Oslo og en gang var det vel Trondheim-Oslo.

I starten, før 9/11, fulgte jeg hunden helt ned til flyet, satte ham i buret og så stuertene sette ham inn i flyet/sette ham på rullebåndet opp til bagasjeluken. Da var jo også hunden med helt til jeg selv skal gå ombord på flyet.

Etter at sikkerheten ble strengere har jeg måtte levere hunden i spesialbagasjen etter jeg har sjekket inn min egen bagasje/i passe tid til at jeg selv får kommet til gaten. På Værnes og Gardemoen ville de ha hunden inn minst 1 time før avgang, så da har hunden måtte vente ganske lenge i buret sitt uten meg. Helt klart værst for meg :wub:

Hundene mine og burene (samt hundereisefølget jeg har hatt på flere av turene) har kommet like hele frem og vært i god form mentalt og fysisk. En gang var hunden min litt kald og buret noe rengvått innvendig, men ellers har det altså gått bra og uten noe dramatikk.

Knøttene vi har hatt med inne i cabinen har sovet seg gjennom seansen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall informere om at i alle fall Widerøe har satt opp prisen på hund nå. Jeg måtte betale 480kr for Large kasse en strekke i forige uke. Må vel betale det samme når vi skal fly tilbake i dag.

Når jeg fløy fra Kirkenes igjen mente de at jeg var blitt lurt i Tromsø, det koster vist fortsatt 240kr per vei med hund. Så da slapp jeg å betale for Lira fra K.nes til Tromsø siden jeg hadde betalt for mye i Tromsø :banana:

Det går nå stort sett helt bra å fly, måtte telle opp og jeg har gjennomsnittlig flydd 4 ganger t/r i året med hund.

På turen hjem på tirsdag var jeg litt smånervøs for Lira. Det var fryktelig mye turbulens og det er første gang jeg har blitt kvalm av å fly. Og første gang flyvertinnen har sagt over høytalerene at de "har flere spyposer, om noen trenger så MÅ de ringe på snarest!" :flowers: Men Lira hadde tatt det hele med stor ro og i følge bakkepersonalet hadde hun sovet når de åpnet og strekt seg godt i buret før de tok henne ut av flyet. Er det vant til å kjøre bil, så takler de å fly også, stort sett :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Skal ut og fly med hunden i løpet av måneden og lurer litt på hvilken størrelse jeg bør ha på buret. For det er en hund i voldsom vekst, så det er nok det mest praktiske å kjøpe det største, men er det like trygt? Og hvorfor koster det under halvparten å kjøpe direkte fra f.eks. SAS enn det koster å kjøpe i dyrebutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp så det passer når den er voksen. Jeg har Large bur til min corgi pga lengden, du må nok opp i enda litt større. Tipset er å gå i dyrebutikken og prøve bur, også se på nettet om du får et billig i den størrelsen etc. Varikennel er kjempedyrt (mye billigere å kjøpe fra frakt SAS på torp), Atlas og den andre jeg ikke husker navnet på er okay priser.

Jeg kom tilfeldigvis over 50% salg hos tropehagen og kjøpte buret tvert. Men jeg forhørte meg på forhånd om noen her skulle selge, på finn, og var innom flere butikker i byen for å sammenligne. Men tipset er å kjøpe så det er stort nok når den er voksen (om du skal bruke det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, hvilken butikk har du sett i, som har høyere priser enn SAS? De er jo grisedyre, på allerede dyre bur!!

Clipper-burene er også ok, er det vi har til Odin nå. Men har hatt både Atlas og VariKennel, og er fornøyde med de. Ellers er nok finn.no det beste stedet å finne bur, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, hvilken butikk har du sett i, som har høyere priser enn SAS? De er jo grisedyre, på allerede dyre bur!

Clipper-burene er også ok, er det vi har til Odin nå. Men har hatt både Atlas og VariKennel, og er fornøyde med de. Ellers er nok finn.no det beste stedet å finne bur, uansett.

De fleste (om ikke alle) dyrebutikkene i Trondheim. Når det er sagt vet jeg jo ingenting om hvilke bur SAS selger. Jeg sammenligner prisene hos SAS med prisene på ATLAS-burene her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste (om ikke alle) dyrebutikkene i Trondheim. Når det er sagt vet jeg jo ingenting om hvilke bur SAS selger. Jeg sammenligner prisene hos SAS med prisene på ATLAS-burene her i byen.

SAS Cargo selger VariKennel bur, helt like Atlas, som regel lite som skiller merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...