Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på tog,


Ane

Recommended Posts

Hundeeiere hadde nok gledelig betalt billett for hunden sin om NSB hadde kommet med et tilbud som står i stil til prisen de tar for at en hund skal få ligge å bli tråkka på i midtgangen. Ikke alle har liten hund som får plass blandt bein eller på fang. Oslo - Trheim skulle de ha over 400 kr for bikkja mi...

Lenge siden jeg har tatt tog med hund, men kjørte mye med en av mine forrige hunder. Og det var et fåtalls konduktører som ville ha betalt for han, enda han var over grensa og jeg spurte etter billett for meg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Jeg mener også at dersom man skal betale for hund, så skal hunden ha et eget sete. Og det er ikke "bare å finne seg en annen løsning" når alle selskapene har en vridd forestilling om at hundeeiere er styrtrike og gledelig betaler barnebillett for at hunden skal ligge på et hardt gulv.

Jeg syns det er på trynet at selskapene skriker ut om at man skal velge miljøvennlig, når de gjør det så utrolig vanskelig (og ulønnsomt) for mange, og man må betale for dyr eller ting som ikke engang tar et sete.

Og jeg har ofte reist med bagasje over 30 kilo. Det er sikkert fint at dere har et sånne retningslinjer som henger til pynt, men inntil NSB eller Ruter blir konsekvente med å følge de, så blir de ikke tatt mye seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Region togene har jo godsvogn, spørr du om å kunne ha hunden der får den jo knall plass.. verre me deg da om du også ønsker å sitte der.. er jo ikke akuratt tilrettelagt for det,men det er mulig asså om man ønsker;) ofte hunder som sitter i bur også sitter der inne. Mange muligheter men skjønner du synes det er kjipt å ha hunden i midt gangen men er ofte det må bli sånn når toget er fullt.

når jeg er på tur med min hund på 75 cm prøver jeg å finne en 4 seter der det er litt ekstra plass mellom setene (de stolne som står to mot hverandre) og setter oss der for da kan hunden ligge mellom stolene og jeg sitte å ha full oversikt.

Men alle vil vel helst ha allt de kan få gratis men desverre er verden slik at alle skal ha litt av alle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN NYYYE SPENNENDE LESING;)

Da håper jeg du tar med deg den konstruktive kritikken også, det med liten plass til store hunder, det med fremmede hunder for tett oppi hverandre, plassering av hundevogn slik at unødvendig (for hund og eier) trafikk er stor osv.

Og det er ikke alle som kan ta alternativ transport heller, da det blir færre og færre transportører som tar med hund, under "dekke" av andres allergier.

Jeg, f.eks, går nå på epilepsi medisiner og har ikke lov til å kjøre bil, til tross for at jeg ikke har diagnosen epilepsi. Det går faktisk mot salg av bilen, for det er svindyrt å ha en ny bil stående til "pynt" i innkjørsla.. Den ene hunden min er altfor stor til å fly innenlands, og definitivt for stor til å ha med på lengre bussreise. Da blir tog eneste alternativ, for du mener vel ikke at jeg skal ta taxi land og strand rundt? Den andre er fryktaggressiv, og det kunne ikke falle meg inn å måtte ha han rett oppi to tre ukjente hannhunder i lang tid, spesielt ikke inne på et trangt tog der masse folk trår fram og tilbake. Man kan alltids bli enig med de andre hundeeierne om hvordan man skal organisere seg, men dette blir umulig å opprettholde når det hele tiden er andre mennesker å ta hensyn til. Så ære være at det fortsatt er lov å ha hund med på NSB, men det burde definitivt tilrettelegges bedre når vi tross alt betaler såpass som vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Region togene har jo godsvogn, spørr du om å kunne ha hunden der får den jo knall plass..

Jeg har spurt ved flere anledninger, og fått nei til svar. Men katta har fått lov, "for den skriker jo sånn i vogna, i godsvogna hører ingen den"

Labbis,jeg ser du er her.. Jeg får ikke til å ta inn quote i posten, så derfor dobbeltposter jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man kan spørre om å ha hunden i godsvognen, men står det bur til hunden der da? Jeg har absolutt ikke mulighet til å ha med meg et stålbur i riktig størrelse, det er helt uaktuelt rett og slett.

Som sagt, tjenesten man får står ikke til prisen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hunden kommer seg fra a til b, som oss andre. Det koster å ha hund, og det er et valg man tar når man skaffer seg den. Jeg gjør meg jamen ikke til lovbryter for hverken en eller to hundrelapper. Men det er nå meg. At konduktørene ikke er mer konsekvente på det har vel lite med saken å gjøre. Dersom det skulle bli kontroll har det faktisk heller ingenting å si at konduktøren ikke har tatt billett, man har selv plikt til å sørge for at det er i orden! (og har man ikke billett så får man vanligvis ikke være med...)

Kjekt for deg å mene dette så sterkt når du per i dag har en hund du ikke betaler for på tog uansett...

Selv har jeg kjørt tog mange steder i landet, og det er så langt bare på lange reiser som til bergen og oppdal jeg har betalt for bikkja da jeg må bestille på forhånd og dermed betaler for bikkja også. Jeg synes personlig der latterlig og fullstendig idiotisk at noen må betale og andre ikke, og at man må betale mer for bikkja enn man må for seg selv. Det burde vært en standardpris for hund, som gjaldt alle strekninger og alle størrelser (eks 200 elelr noe). Samtlige av gangene jeg har tatt tog er det de små hundene, som slipper å betale for seg, som ligger i setene og som lager bråk og trøbbel. De store hundene er som regel mye greiere og samtlige ligger på gulvet. Om først noen skulle betalt burde det i det minste vært motsatt, at de som faktisk tok opp ett sete betalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt for deg å mene dette så sterkt når du per i dag har en hund du ikke betaler for på tog uansett...

Selv har jeg kjørt tog mange steder i landet, og det er så langt bare på lange reiser som til bergen og oppdal jeg har betalt for bikkja da jeg må bestille på forhånd og dermed betaler for bikkja også. Jeg synes personlig der latterlig og fullstendig idiotisk at noen må betale og andre ikke, og at man må betale mer for bikkja enn man må for seg selv. Det burde vært en standardpris for hund, som gjaldt alle strekninger og alle størrelser (eks 200 elelr noe). Samtlige av gangene jeg har tatt tog er det de små hundene, som slipper å betale for seg, som ligger i setene og som lager bråk og trøbbel. De store hundene er som regel mye greiere og samtlige ligger på gulvet. Om først noen skulle betalt burde det i det minste vært motsatt, at de som faktisk tok opp ett sete betalte.

JEG BETALER FOR HUND PÅ LIK LINJE MED ANDRE PÅ TOG. har ingen heldige avtalet til tross for at jeg jobber i NSB!!

Meeeen som alle andre tjenester vi vil ha til hund eller mennesker så koster det penger.. om jeg eller andre synes det er feil så er det i reglene til NSB og det er det jeg som privat person og i jobb sammengheng holder meg til. Jeg synes faktisk det er heldig per i dag at det er lov å ha med hund på tog, tenk hvor vanskelig det skulle vært om d plutselig ikke var lov.. selv om det koster endel, sier ikke ta tog akkuratt er billig men selv om det koster så kommer vi og hund oss fra a-b .. og det etr vel grunnen til at vi tar toget.

Jeg tar med meg all info og kanskje jeg får bruk for det senere;) selv om jeg ikke får gjort noe med transport vilkårene og reglemanget til NSB så kan jeg kanskje finne andre løsninger om det skulle ha seg at det kommer to hannhunder i samme vogn feks.. men må være løsnings orientert så god man kan men desverre kan man ikke få til like bra tilbud for alle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som jobber der betaler 50% for min hund

JEG BETALER FOR HUND PÅ LIK LINJE MED ANDRE PÅ TOG. har ingen heldige avtalet til tross for at jeg jobber i NSB!

Du sier jo selv at du får 50% rabatt på hunden din siden du jobber i NSB, så du betaler ikke på lik linje med oss andre. Ergo du har en "heldig avtale" gjennom firmaet ditt. Og du har kanskje noen ekstra rabatter på billett til deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at du får 50% rabatt på hunden din siden du jobber i NSB, så du betaler ikke på lik linje med oss andre. Ergo du har en "heldig avtale" gjennom firmaet ditt. Og du har kanskje noen ekstra rabatter på billett til deg selv?

Tror hun mener at hun betaler 50% av en voksenbillett, og det er den generelle prisen i NSB som vi alle betaler for hund.

Jeg betaler alltid for hund på lengere reiser. Elwira er ingen liten hund jeg kan ha ved beina, men jeg syns det er rett og rimelig å betale det det koster! Om jeg ikke syns det var greit kunne jeg har benyttet andre typer transport.

Jeg har opplevd mye dumt når det gjelder hund på NSB, og syns det er lagt opp dårlig for hundeeiere på lengre turer, men herlighet, å forvente eget SETE til hunden?! Hunden har det da flott på gulvet den, at vi skal måtte ta opp dobble seter er jo veldig ugunstig for NSB, så den ordninga tror jeg ikke skal forventes, heller ikke kreves. Tror vi skal være fornøyd med at vi får ha med hunden på toget, selv om prisene for blir stive. Vi har selv tatt valget, og må betale prisen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har det flott på gulvet i midtgangen? Er faktisk ikke alle hunder som trives med å bli tråkket over i hytt og gevær i flere timer :getlost:

Om du har en hund som ikke trives med å ligge i midtgangen (min bryr seg døyten om den ligger der eller ikke), så er det andre alternativer enn setet. Forutestningen for at du får en god plass er å være tidlig ute, men om du hopper på midt på en poppulær strekning må en regne med dårlig plass til hund. Syns virklig ikke hundene trenger egne seter som er til folk på en liten togtur, selv om det er på noen timer. Ser virkelig ikke problemet med det. Syns heller problemet ligger på de strekningene der en blir plassert i små ganger mellom vogner sammen med flere hunder og må stå i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det som et problem at hunden må ligge på gulvet. Problemet er at man må betale for at hunden skal ligge på gulvet. Er det ikke en ekstra kostnad å få barn også? Hvorfor får folk presse tog, busser (osv) fulle av barnevogner og bagasje gratis, mens man må betale for andre ting som heller ikke tar et sete?

Jeg syns hele kollektivtransportopplegget er på trynet og selvmotsigende. Jeg kan virkelig ikke se at de bryr seg noe særlig om miljøet, som de snakker så fint om, når man for eksempel må betale for sykkel, som er blant de mest miljøvennlige fremkostmiddelene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må betale normal pris for ståplass også. Det at barnevogner o.l. får gå gratis synes jeg er flott, da man kan få foreldre og dermed deres barn til å få som vane å reise med tog (tung setning det der... :getlost:).

Men får hunden plass mellom beina, tar den ikke opp noe ekstra plass, så da synes jeg ikke man trenger å betale. Mindre hunder tar mindre plass, så det er rimelig at disse går gratis, mens større hunder/dyr må man betale for.

Man skal generelt ikke blokkere midtgangen i togene.

OT, men sykkel: JA, det er sykt at man skal betale for dette! Kunne kanskje vært en løsning at man måtte reservere plass til sykkel (uten kostnad) og at det på den måten ble begrenset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må betale normal pris for ståplass også. Det at barnevogner o.l. får gå gratis synes jeg er flott, da man kan få foreldre og dermed deres barn til å få som vane å reise med tog (tung setning det der... :getlost:).

Ja, jeg forstår hva du mener. Jeg syns det er kjempebra at barnevogner får gå gratis, og mye bagasje, men det er ikke sammenheng i regelverket syns jeg.

Min bagasje tar nok som regel mye større plass enn det hundene mine gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det sykeste jeg har opplevd er å måtte betale for Tinka, mens hun lå/satt oppi ryggsekken min (dette var på Ruter sine busser). Hadde sekken vært fyllt med manualer/vekter så hadde jeg ikke betalt en *****, men siden en søt liten hund lå oppi der måtte jeg betale. Jeg kunne for den saks skyld sagt at det var en katt! (av en sjeden rase :getlost:)

Denne sekken med hund i hadde jeg da på fanget mitt, og hun tok ikke noe plass i det hele tatt. Det unge paret på setene ved siden av hadde mer, hver sin store koffert + håndbagasje. Og de betalte kun for seg selv.

Sånne ting irriterer meg. Dessuten har bussjåføren faktisk lov til å nekte hundene ombord om bussen er for full, og jeg tror ikke man nekter eller har lov å nekte passasjerer med mye bagasje.

Men på en side kan man jo være glad at de får være med på kollektivtransport, for jeg vet at Valdresexpressen ikke tillater dyr. Noe som gjorde at min påskeferie nesten gikk dukken.. tja dette ble mye info.. men det er mye rart ute og går rundt dette temaet.

Men jeg kan jo avslutte med å si at jeg gladelig hadde betalt om dette bevisst var for å finansiere en bedring i kollektivtransporten for dyr. Og at f.eks. vogner med sete og bur var under planlegging. Selvfølgelig kun hvis denne bedringen skulle skje innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt for deg å mene dette så sterkt når du per i dag har en hund du ikke betaler for på tog uansett...

Jeg betaler for Odin på bussen (som vi bruker en del, all den tid vi ikke har bil), og har ingen planer om å unnta betaling av togbilletter når jeg får 40-kilosen til høsten. Det samme har også alltid gjeldt lånte hunder. Jeg har ingen problemer med å stå for det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist mye med hunden min, og det er få ganger jeg har betalt for henne på toget. Enda jeg har hunden med meg når jeg kjøper billett på togstasjonen, og dem i skranken mener hun går gratis. De få gangene jeg har ringt inn til NSB og bestilt billett har jeg alltid opplyst om at jeg har en hund som er litt over grensen, og vedkommende har valgt at hun reiser gratis med toget. Blir det spørsmål ang billett til hunder sier jeg fra at ansatte i billettluken informerte meg at hunden kunne reise gratis. Passer på å få navnet t til den som selger meg billett, og da får konduktøren snakke med vedkommende. Jeg forholder meg til dem som selger meg billett. Jeg lurer meg aldri unna med tanke på at jeg har med meg hund, og skjuler henne aldri.

Og så lenge jeg må ha henne mellom føttene mine har jeg ikke tenkt å forlange å betale for hunden min. Meeen dersom man hadde fått begge setene til disposisjon hadde jeg ikke nølt med å betale for henne. Hunden ligger fint i gulvet, men det hadde vært greit å hatt hele gulvflaten for seg selv. Det verste er å ha noen ved siden av seg. For det blir trangt.

Var inne på NSB sine sider for morro skyld. Det ser faktisk ut til at barn reiser GRATIS sammen med en voksen. Barnet går under voksenbilletten! Og det har jeg ikke noe sans for siden et barn på en alder av 9 år bruker eget sete! Mens en hund må ligge under setet ditt!! Og for hvor mye? Noe som er feil kanskje????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på NSB sine sider for morro skyld. Det ser faktisk ut til at barn reiser GRATIS sammen med en voksen. Barnet går under voksenbilletten! Og det har jeg ikke noe sans for siden et barn på en alder av 9 år bruker eget sete! Mens en hund må ligge under setet ditt! Og for hvor mye? Noe som er feil kanskje????

Det er vel en regel (hvertfall på lokaltog) om at ett barn går gratis i følge med en voksen, i helger. På lokaltog har jeg blitt opplyst om at hundene mine går gratis fordi det er helg, altså har regelen gjeldt for alle med barnebillett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en regel (hvertfall på lokaltog) om at ett barn går gratis i følge med en voksen, i helger. På lokaltog har jeg blitt opplyst om at hundene mine går gratis fordi det er helg, altså har regelen gjeldt for alle med barnebillett.

[/quote

Dette var på regiontog. Så på strekningene (Trondheim- Fauske) og (Trondheim - Oslo). Da tok jeg en gang med kun 1 voksen, og deretter med 1 voksen og 1 barn. FFikk samme pris begge gangene, og bak barn sto det 0 kr. Dette gjaldt kun dersom det var full voksen billett, og ikke minipris. Kom det opp minipris så kosta det for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem med NSB er og blir at de små hundene som ligger i sete(ne) er med gratis, mens de store som ligger på gulvet koster flesk!

jeg vil ha bikkja mi på gulvet da han ikke er en sofahund, så akkurat det gjør meg ingenting. Men jeg synes alle hunder burde betalt, eller ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist mye med hunden min, og det er få ganger jeg har betalt for henne på toget. Enda jeg har hunden med meg når jeg kjøper billett på togstasjonen, og dem i skranken mener hun går gratis. De få gangene jeg har ringt inn til NSB og bestilt billett har jeg alltid opplyst om at jeg har en hund som er litt over grensen, og vedkommende har valgt at hun reiser gratis med toget. Blir det spørsmål ang billett til hunder sier jeg fra at ansatte i billettluken informerte meg at hunden kunne reise gratis. Passer på å få navnet t til den som selger meg billett, og da får konduktøren snakke med vedkommende. Jeg forholder meg til dem som selger meg billett. Jeg lurer meg aldri unna med tanke på at jeg har med meg hund, og skjuler henne aldri.

Og så lenge jeg må ha henne mellom føttene mine har jeg ikke tenkt å forlange å betale for hunden min. Meeen dersom man hadde fått begge setene til disposisjon hadde jeg ikke nølt med å betale for henne. Hunden ligger fint i gulvet, men det hadde vært greit å hatt hele gulvflaten for seg selv. Det verste er å ha noen ved siden av seg. For det blir trangt.

Var inne på NSB sine sider for morro skyld. Det ser faktisk ut til at barn reiser GRATIS sammen med en voksen. Barnet går under voksenbilletten! Og det har jeg ikke noe sans for siden et barn på en alder av 9 år bruker eget sete! Mens en hund må ligge under setet ditt! Og for hvor mye? Noe som er feil kanskje????

FAMILIE RABATTEN TIL NSB; en voksen fulltbetalende med enkeltbillett eller med kundekort lov til å ha med seg et barn gratis alle dager.

RUTER; En voksen fulltbetalende alle typer kort eller biletter har lov til å ha med seg 4 barn ELLER 4 HUNDER alle helligdager utenom 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Region togene har jo godsvogn, spørr du om å kunne ha hunden der får den jo knall plass..

Det har jeg spurt om ved flere anledninger og det er ikke lov sier de :lol:

Jeg har i mange år reist med både barn OG hund på tog, og det er ofte en utfordring da hundene må sitte et helt annet sted, for det er ofte ikke plass til å ha barnevogn og slikt med seg i hundevognen. Det var vel en av grunnene til at jeg tidlig sluttet å bruke vogn til begge mine barn, for det var ekstremt tungvint å reise med. Da tok jeg heller med meg ungene inn i dyrevogna. Nå har jeg aldri reist med hund over 40 cm. på regiontog, så akkurat betaling har aldri vært et tema på lange reiser. Forøvrig har jeg alltid med bur til hundene når jeg reiser, for det er slitsomt for hundene å aldri få fred når man reiser i 7-8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeiere hadde nok gledelig betalt billett for hunden sin om NSB hadde kommet med et tilbud som står i stil til prisen de tar for at en hund skal få ligge å bli tråkka på i midtgangen. Ikke alle har liten hund som får plass blandt bein eller på fang. Oslo - Trheim skulle de ha over 400 kr for bikkja mi...

Jeg betaler alltid for min hund (63 cm i mankehøyde) før jeg går på toget, men jeg er mege misfornøyd med NSB. Jeg har vært uten bil i litt over et år og har desverre må jeg si, ikke hatt noe annet valg enn å kjøre tog. Jeg synes Nirm oppsummerer min største frustrasjon i den teksten jeg har sitert over. Jeg kjører ikke Signaturtog med mindre jeg må. De er verst. De gamle togene er best, spesielt de gamle skrangletogene som går som kveldstog og nattog på Nordlandsbanen.

Jeg har faktisk forsøkt å kjøpe sitteplass til hunden (Ikke for å ha hunden i setet men for å få gulvplassen), men det er ikke praktisk mulig i billettsystemet til NSB. Hund i midtgangen er neppe trivelig for medpassasjerer heller, og kommer det noen som for eksempel er redd hund, så er mine muligheter for å ta vekk hunden begrenset. Hund i midtgangen harmonerer dårlig med NSB sin regel om at midtgangen skal være fri for bagasje.

Det finnes ikke noe annet valg enn å kjøre tog på den strekningen jeg reiser for tiden, så takk til NSB for at de tillater hun på tog. Det er forresten den eneste takken de får fra meg.

En annen frustrasjon, sånn bortsett fra at jeg betaler 350 kroner for hunden uten å få en ok plass til hunden, er NSB sitt billettsytem. Det er ikke mulig å bestille hundebillett på internett. Det er vanskelig å kombinere minprisbillett og hund. Eneste muligheten er å bruke billettautomater, men disse er ikke akkurat veldig godt utbredt. Jeg reiser for tiden på Nordlandsbanen. På Trondheim stasjon står det en slik automat, så der går det greit, må riktignok ta bussen ned til sentrum og bruke litt tid på det, men det får jeg vel tåle. Det er verre for kjæresten min, som passer hunden til tider. Nærmeste billettautomat er 35 minutter unna i bil...Det ender somregel opp med at jeg kjøper billetter her i Trondheim. Er klar over at det er mulig å kjøpe billett til hunden over telefon, men for oss som er litt paranoide, er det ikke greit å oppgi visanummer og kode over telefon, til et fremmed menneske.

Jeg har flere ganger opplevd å få billett til meg og hunden i vogn der det ikke er tillatt med hund. Billettene var kjøpt på betjent stasjon. Den verste togturen var den gangen da jeg kom på toget om natta, og det viste seg at det var kun en ledig sitteplass i vogna der det var tillatt med dyr og denne var vendt mot midtgangen. En smågretten konduktør, som først virket veldig irritert fordi jeg gikk på toget i en vogn som ikke var tlllatt for hund (merkelig nok, siden jeg hadde billett i den vogna) og som bare trakk på skuldrene da jeg påpekte at hunden måtte ligge i midtgangen. På nattog slukkes lyset, og en mørk hund er ikke synlig. Ikke noe særlig hyggelig for hverken hunden, meg og heller ikke medpassasjerer skulle en tro? Jeg klaget faktisk i ettertid, ikke at det hjalp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smågretten konduktør, som først virket veldig irritert fordi jeg gikk på toget i en vogn som ikke var tlllatt for hund (merkelig nok, siden jeg hadde billett i den vogna) og som bare trakk på skuldrene da jeg påpekte at hunden måtte ligge i midtgangen.

Må bare legge til at alle har vel dratt på jobb og kanskje fått nok kritikk for ting de selv ikke kan styre (med slik som NSBs transport vilkår) og derfor blitt oppfattet som litt grinete, jeg for min del mener det er helt menneskelig og ikke alltid ha en god dag men prøver selvfølgelig ikke la det gå utover kundene for det.

Konduktøren får desverre ikke tilfredstillt alle krav som de 350 forskjellige mennesker har i toget, Man gjør så godt men kan, men om det er noe med transport vilkårene må dette skrives inn på ris og ros skjemaer man kan få av konduktøren og sendes til NSB da får man automatisk svar etter en stund når brevet er lest.

Når man kjøper en bilett av NSB, eller Ruter så godtar man automatisk transport vilkårene og må derfor følge de. Slik som en konduktør må følge disse selv for å få beholde jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...