Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med FURminator og liknende?


Recommended Posts

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe furminator til Midas. Selv om han ikke kommer til å miste valpepelsen med det første, synes jeg det er greit å venne han til å bli børstet fra begynnelsen. Noen som har erfaring med furminator? Det har jo også kommet endel liknende produkter, er de like bra? Holder de børstene det de lover?

Skrevet

Jeg har Furminator og det er ca. Guds gave i røytetiden. Den tar veldig veldig mye, veldig veldig raskt, og er ikke så ubehagelig for hunden som f.eks. en vanlig karde er (Tinka syns det er ubehagelig når jeg bruker karden, for den skraper for mye mot huden). Det du bør være obs på, er at den kan skjære av hår som ikke er løse fra før av, slik at pelskvaliteten kan endre seg. Jeg merker overhodet ikke noe til dette på labradoren min, men andre med mer langhårete hunder har kanskje andre erfaringer...

Skrevet

Det er flere tråder her inne om furminatoren. Det er noen som elsker den og andre vil ikke bruke den på hunden sin om de hadde fått betaling... Jeg er av den førstnevnte, og aner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten den i røyteperiodene til aussien. På min hund tar den bare det som er "løst" og skal vekk, den tar ikke sunn og frisk pels som ikke skal røytes vekk. Når hun røyter underull tar den underulla - og når hun røyter dekkpels så tar den det og. Ellers blir dekkpelsen igjen og ulla forsvinner. :P

Selv bruker jeg en tosiders kam i metall (til å løse ut floker osv og børste helt ned til huden) og en vanlig karde til å børste igjennom pelsen "overalt" med og furminatoren (når hun røyter)

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med furminator på labbisen :P

Hun er sterilisert og røyter dermed kontinuerlig, bruker den engang hver 3. uke ca.

Kjøpt på Ebay til en meget billig penge :P

Skrevet

Jeg har også lurt veldig på å gå til anskaffelse av Furminator. Nå røyter dyret helt fantastisk, og det ligger nok pels rundt i krokene til å lage et helt "bygg din egen corgi"-sett. Jeg har sett at det også finnes flere kopiprodukter som ser like ut, men til en rimeligere penge. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å prøve en Furminator på butikk feks før man kjøper? De koster jo ganske mye, så hadde jo vært kjekt å vite på forhånd om den egner seg for en corgipels eller ikke før man kjøper. Tilbakemeldingene jeg har sett rundt omkring på nett ser ut til å være enten elsk/hat. Det er liksom ingen som er litt fornøyd eller litt misfornøyd, alle enten elsker eller hater den, og det er jo bare med på å bygge opp under min egen usikkerhet når det kommer til kjøp. Noen sier den passer best for hunder med myk pels, siden den har lett for å kutte pelsen til de med striere pels, mens andre sier det motsatte.

Skrevet

Jeg har også lurt veldig på å gå til anskaffelse av Furminator. Nå røyter dyret helt fantastisk, og det ligger nok pels rundt i krokene til å lage et helt "bygg din egen corgi"-sett. Jeg har sett at det også finnes flere kopiprodukter som ser like ut, men til en rimeligere penge. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å prøve en Furminator på butikk feks før man kjøper? De koster jo ganske mye, så hadde jo vært kjekt å vite på forhånd om den egner seg for en corgipels eller ikke før man kjøper. Tilbakemeldingene jeg har sett rundt omkring på nett ser ut til å være enten elsk/hat. Det er liksom ingen som er litt fornøyd eller litt misfornøyd, alle enten elsker eller hater den, og det er jo bare med på å bygge opp under min egen usikkerhet når det kommer til kjøp. Noen sier den passer best for hunder med myk pels, siden den har lett for å kutte pelsen til de med striere pels, mens andre sier det motsatte.

Jeg betalte 119 kr for min på Ebay inkl frakt, da har du nok råd til et bomkjøp vil jeg tro :P

Guest Dratini
Skrevet

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Skrevet

Select som sender slike kataloger i posten selger Furminator til en rimelig penge, eller noe som likner ganske så mye... Ikke bestilt derifra selv da, så kan ikke garantere at det ikke bare er en kopi...

Skrevet

Når hunden røyter på høsten bør den vel få beholde underullen til vinteren..? Jeg har ikke prøvd før, men akkurat nå er det veldig fristende... :banana:

Hvis hunden røyter på høsten, så er underulla borte til vinteren uansett?

Jeg tror jeg betalte rett over 200,- for min 100% ekte furminator, kjøpt i en norsk nettbutikk. Jeg tok en av de mindre størrelsene, sikkert derfor den var så billig. Syns nå uansett at de mindre børstene er evig nok til min aussie.

Skrevet

Det er veldig stor forskjell på rasene om Furminatoren fungerer eller ikke.

Jeg vet det er mange som har langhåret collie, som ikke kan bruke den, for den kutter de lange hårene i ytterpelsen, men for korthårscollien er det flott og tar bare underullen.

Skrevet

Gretea;Vil tro de felste dyre/hundebutikker har en kundene kan prøve.Jeg jobber litt i en hundebutikk og det har vi.

Skrevet

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Ja takk!! :banana:

Skrevet

Ja den jeg kjøpte var ihvertfall original. Prisene her til lands er veldig høye, og butikk kjedene tar ofte store pristillegg. Jeg kjøper nesten alt hundeutstyr på Ebay, fordi jeg syns prisene her til lands er alt for høye.

Skrevet

oj har ikke tenkt kjøpe det der engang jeg!Enig den er veldig dyr men,skal ikke tispe kundene om det da blir lite salg av sånn.Men,jeg kan jo kjøpe der om skal ha!Hehe :banana:

Skrevet

*Ønske seg en hund som røyter mye* :banana:

Hun røyter jo litt da, men vet ikke om det er nok til at jeg burde kjøpe furminator :wub:

Guest Dratini
Skrevet

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Da er den testet og forkastet, glad jeg ikke har kjøpt den, for da hadde det blitt mange penger ut av vinduet (om man skal kjøpe den her til lands). Den kutter dekkhårene 30-50 ganger så mye som en shäferkarde gjør og rasen skal jo ikke være korthåret. Uansett så var jeg glad jeg fikk sjekket den innen jeg vurderte å kjøpe. (så var det å redigere bilder til en pelsstelltråd da :ahappy: )

Skrevet

Furminator kommer aldri inn i huset med den rasen jeg har nå i hvert fall; den tar av mer enn den skal og kutter dekkhårene.

Skrevet

Hmm... jeg tror jeg venter litt jeg, til han er fullpelset og evt prøver en da. Jeg vil ikke at den skal ødelegge pelsen hans. Ingen som har prøvd på toller da?

Skrevet

Hmm... jeg tror jeg venter litt jeg, til han er fullpelset og evt prøver en da. Jeg vil ikke at den skal ødelegge pelsen hans. Ingen som har prøvd på toller da?

Vet oppdretteren min bruker furminator på sin toller, har ikkje hørt noe negativt om den.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...