Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med FURminator og liknende?


Recommended Posts

Skrevet

Hmm... jeg tror jeg venter litt jeg, til han er fullpelset og evt prøver en da. Jeg vil ikke at den skal ødelegge pelsen hans. Ingen som har prøvd på toller da?

Jeg bruker den på mine, men kun i røyteperiodene. Syns ikke den tar mer enn den skal på dem i alle fall. :ahappy: Men jeg passer på å ikke bruke den for mye, for om det er lite løse hår så kan den begynne å ta mer enn den skal. Vet flere med tollere som sverger til furminator i den verste røyteperioden. Det er MYE ull som skal av, spesielt hos enkelte *skule på sin fullpelsede tollergutt som snart begynner fellingen*

Skrevet

Fint å høre om erfaringer på den rasen jeg faktisk har tenkt å bruke den på også :ahappy: Da skal den altså brukes kun i værste røyteperiode, og ikke for mye. Det er litt fristende å kjøpe på ebay, de har endel rimeligere der enn her i Norge. Da har jeg råd til et bomkjøp og liksom.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Jeg kjøpte Furminator i medium (joda, hunden er 35-ish cm. høy, men tenkte på framtiden min hvor større hunder garantert vil dukke opp :lol: ) til bruk på min mors Mittelspitz som røyter fælt når hun først røyter ... men jeg vil absolutt ikke anbefale den til utstillere som stiller ut "fluffy" spisshunder/hunder som skal ha tykk underull som løfter resten av pelsen.

Mittelspitzen skal jo egentlig se riktig "løveaktig" ut, men sånn har Ajla aldri blitt. Jeg brukte Furminatoren når hun var litt over seks mnd. gammel, og selv om jeg ikke merket det personlig, synes hennes eier (min mor) at hun virket veldig tynnpelset og "lita" etterpå - så hun var ikke særlig fornøyd, nei. Jeg fikk ikke akkurat noe takk for å ha reddet henne fra en masse runder med støvsuging - for herlighet så mye mindre hår det ble på møblene, og røytesesong-hybelkaninene ble også borte gitt! Jeg vil kalle mittelen en middels langhåret hund, og Furminatoren skadet ikke dekkhårene. Pelsen er alltid blank og fin etter rundene, og det viktigste av alt; Ajla synes det er deilig. :whistle:

  • 2 weeks later...
Skrevet

Den er genial her i gården hvertfall :blink: Har ei venninne med 2 mopsegutter og hun er også kjempefornøyd!

Skrevet

Den er genial til Valpis sin underull om våren, og akkurat nå har Nansen+ dimling (samojed)lånt den for å få av valpepels og underull. Rapportene derifra er bare positive :blink:

  • 4 weeks later...
Skrevet

på Ben (korthår) funker den veldig bra. Får av masser med pels som jeg ikke trodde han hadde engang :)

MEN jeg syns han har mer løs pels/røyter mer etter at jeg begynte og bruke den. En venninne syns også sin hund røyter mye mer etter at hun begynte og bruke den.

Men at den er genial på og få av pels med, det er den jo.

Maja (sheltie) bruker jeg den ikke på. Har prøvd en gang og syns den ødla pelsen med lynets hastighet. Hun hatet den også. Virka som om hun syns at den lugga veldig..

Skrevet

Da har jeg bestilt en på ebay for en knapp 50 lapp. Da får jeg prøve den. Når den er så billig er det liksom ingenting å tape på å prøve den.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...