Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnen til spesialfortypene

PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg var på et Royal Canin foredrag her for en liten stund siden. Ble snakk om fortyper osv, og etterhvert kom vi innpå spesialfor typene som RC har. Schæferfor, labrador, perser osv. Og da grunnlaget for at disse forene ble laget kom frem, så fikk jeg litt ekstra å tenke på.

Mannen sa nemlig at det første spesialforet dem laget var til perser, fordi perseren sølte så når den spiste, og perser oppdrettere/eiere rundt om lurte på om det var noe å gjøre med dette....

Etter studier, kom det frem at problemet var at perseren ikke klarte å plukke opp krokettene som andre katter, og at det av den grunn ble en del søl med mat osv. De filmet kattene fra under en glassplate når de spiste, og vanlige katter plukker opp maten med oversiden på tunga, mens perser tok den med undersiden av tunga. Dette gjorde at de vanlige krokettene ble vanskelige å få tak på.

RC utviklet derfor flere forskjellige typer kroketter, og fant en som perseren lettere klarte å få tak på.

Men, siden de syns det var for dumt å lage et for BARE på bakgrunn av krokettens utseende, så tok de inn informasjon om flere ting perseren kunne slite med, og utviklet foret ut fra dette.

Men altså, krokettenes FASONG var grunnlaget for et spesialfor!

Selv må jeg vel si at når en katt ikke engang klarer å spise vanlige forbiter, så er det kanskje på tide å gjøre noe med avelen?

Tror vi også konkluderte med at neste gang vi skal gå til innkjøp av katt eller hund, så tar man en tur i dyrebutikken, ser på alle spesialforene som finnes, og velger VEKK de rasene... Det er jo selvfølgelig en grunn til at de forskjellige rasene "trenger" spesialfor.

Sykt men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

For granden sin del så kunne de vel hatt samme voksenfôr som enhver annen hund, men jeg ser definitivt fordelen med de kjempestore krokettene. At valpefôret er spesialtilpasset med mye fett og lite protein, samt lite kalsium og mye fosfor/svovel er også bare en fordel, for det HAR faktisk noe å si for gigantrasene.

Egentlig burde vel labrador/golden fôres på samme måte/med samme fôret da de faktisk har samme vekstrate, selv om de ikke blir like store som gigantene. Edit: jeg mente samme fôr som gigantene, ikke bare samme rasefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador og golden har hvert sitt... Man skulle jo tro at de rent fysisk kunne spise samme type mat, liksom...

Men ja, absolutt bør det finnes forskjellig størrelse på "kulene" - det ER forskjell på en chi og en GD. Og på alle med raser midt imellom så har vi valgmulighetene til store kuler og små - alt ettersom hva hundene foretrekker.

Forskjellig næringsbehov på lab og golden er jo interessant, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For granden sin del så kunne de vel hatt samme voksenfôr som enhver annen hund, men jeg ser definitivt fordelen med de kjempestore krokettene. At valpefôret er spesialtilpasset med mye fett og lite protein, samt lite kalsium og mye fosfor/svovel er også bare en fordel, for det HAR faktisk noe å si for gigantrasene.

Egentlig burde vel labrador/golden fôres på samme måte/med samme fôret da de faktisk har samme vekstrate, selv om de ikke blir like store som gigantene. Edit: jeg mente samme fôr som gigantene, ikke bare samme rasefôr.

Sannhet med modifikasjoner - Labradoren har størst vekstrate av alle hunderasene - i følge hundesport eller retrieverklubbens medlemsblad for et år siden eller to. Det være sagt tviler jeg på at en fórprodusent klarer å spesialtilpasse et for så nøye, at det tar høyde for små forskjeller mellom rasers vekstrate.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhet med modifikasjoner - Labradoren har størst vekstrate av alle hunderasene - i følge hundesport eller retrieverklubbens medlemsblad for et år siden eller to.

Det være sagt tviler jeg på at en fórprodusent klarer å spesialtilpasse et for så nøye, at det tar høyde for små forskjeller mellom rasers vekstrate.... :D

Det verserer vel to forsøk, et europeisk der labben vokser raskest og et amerikansk der granden vokser raskest, så jeg sier uavgjort jeg. Men hva mente du med den andre setninga, den satt bare ikke rett hos meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at til tross for at Labradoren vokser raskere enn Goldenen, så er nok den TEORETISKE forskjellen så liten at forprodusentene ikke vil kunne produsere for som vil være så spesialtilpasset. Altså mener jeg, med en undertone om at jeg synes spesialfor er litt svada, at selv om jeg poengterte at Labradoren vokser kjapt - så er det irrelevant for fordiskusjonen. Fordi det blir for unøyaktig fra forprodusentenes side. Et "retrieverfor" hadde vært mer legitimt i mine øyne, eller bare "adult large breed" som mange produsenter har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokettene til labradorfôret er utviklet som bittesmå smultringer for å tvinge hunden til å tygge, slik at den spiser saktere, sluker mindre luft, risikerer faren for mageomdreining og får bedre fordøyelse. I teorien en veldig god idé - men labbisen min spiser allikevel ikke labradorfôret sitt saktere enn andre tørrfôrtyper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Syns det ärlig talt pr. dags dato er ekstremt overdrevent med alle disse forskjellige fortypene for ditten og datten.. de störte forskjellene ser jeg ogsä som smart (greit ä ikke fore en Chihuahua med kroketter som er like store som sitt eget hode) og ei heller fore proteinbomber pä en GD.. men innenfor disse "ekstremene" tror jeg virkelig ikke pä at mye at det er til särlig nytte, annet enn at eierens lommebok mä gä med sulten mage titt og ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den egentlige grunnen tror jeg faktisk ikke er nevnt i denne tråden.

Den egentlige grunnen er nok markedsføring og penger.

Det tar seg bra ut å ha spesialdill og spesialdall, og gjør at folk oppfatter de som store og seriøse.. I praksis vil det medføre økt omsetning og derav overskudd.

Jeg nekter å tro at hunderaser har så sære behov at de må ha helt egen mat.

Jeg tilhører de som oppriktig tror at det meste av valpefôr også er bare humbug, jeg har lest innholdsdeklarasjonen for valp og adult-variant fra flere av de.. Det er mistenkelig hvor likt det er, forskjellen er gjerne størrelsen på kulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg skal kverulere så ille, men det er tull å si at de er nesten identiske :whistle: Jeg har tatt meg jobben (synes det er litt artig å) og merke ut likehetene. Jeg har bevist utelatt hvilke raser det er. Hadde vært artig om noen klarte å gjette seg til det. Det er juks å se på forsekk, eller søke på google :lol:

un1.png

Det ramlet ut to likheter: Polyfenoler (IE/kg) 150.0

Lutein (IE/kg) 5.0 på begge raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på mange kurs opp gjennom åra pga jobben, og syns arbeidet med hunde-og kattemat er intressant.

Royal har også tilpasset forbitene til f eks Schæferhund :blink: De lagde foret pga rasens svakheter, og sjekka like godt samtidig hvilke forknottefasonger rasen foretrakk. Litt artig :lol:

Ellers innrømmer alle produsenter at mange av fortypene kommer pga hylleplass. Hills og Eukanuba var tidligst ute med å ha flest mulige typer, for å ta mer plass, og derfor synes bedre, i butikkene. Ett for som har få typer, vil bli borte i mengden av andres utvalg. Så det har mye med salg å gjøre.

Men det gjelder jo absolutt alt her i verden :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på mange kurs opp gjennom åra pga jobben, og syns arbeidet med hunde-og kattemat er intressant.

Royal har også tilpasset forbitene til f eks Schæferhund :getlost: De lagde foret pga rasens svakheter, og sjekka like godt samtidig hvilke forknottefasonger rasen foretrakk. Litt artig :wub:

Ellers innrømmer alle produsenter at mange av fortypene kommer pga hylleplass. Hills og Eukanuba var tidligst ute med å ha flest mulige typer, for å ta mer plass, og derfor synes bedre, i butikkene. Ett for som har få typer, vil bli borte i mengden av andres utvalg. Så det har mye med salg å gjøre.

Men det gjelder jo absolutt alt her i verden :)

Jeg var blant dem som lo veldig høyt da disse spesielle raseforene kom. Men jeg lot meg lokke til å prøve RC labradorfor for et par år siden. Pelsen på labbisene mine har aldri vært så flott som nå! Så nå ler jeg ikke så høyt lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ler litt av dette

Er enig at vi trenger ulike för og gjerne for ulike type hunder, men ikke rase spesifikk.

Hva med oss med få/ikke populær raser - vi vil aldri få eget for.

Burde for eks vært et for jakthunder ( ikke bare for engelsk setter ) osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bra med rasefôrene. Det har sikkert ikke SÅ mye å si i alle tilfeller, men jeg syns det er bra at produsentene prøver å tilrettelegge seg de ulike rasene, for oppdretterne kommer nok ikke til å tilrettelegge seg fôrtypene. Hadde det vært naturen som regjerte, hadde nok hundene kunnet tilpasse seg å spise maten som er sånn og sånn i større grad, og dermed utviklet seg og tilpasset seg fôret. Det er jo slik naturen funker. Men siden det er oss mennesker som styrer rasenes utvikling, så vil ikke de kunne tilpasse seg, og dermed syns jeg det er bra at produsentene tilrettelegger istede - prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har utdanning innen ernæring som har kommet med noen god grunn til at rasene trenger forskjellige fôr? Untatt disse veterinærene som jobber for fôrmerkene vel og merke... De er vel ikke de mest objektive her i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter til Misha gir golden retriver fóret fra RC til hundene sine, hun har etter en del testing funnet ut at det er det fóret som funker best på sine hunder (kooiker og tollere). Så vi vurderer å prøve det fóret etterhvert vi og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ler litt av dette

Er enig at vi trenger ulike för og gjerne for ulike type hunder, men ikke rase spesifikk.

Hva med oss med få/ikke populær raser - vi vil aldri få eget for.

Burde for eks vært et for jakthunder ( ikke bare for engelsk setter ) osv

Bør du ikke da bare være glad for at du har en hund/rase som IKKE trenger spesielle tilegg i foret sitt? Det er iallefall jeg.

Jeg tror det er bra med rasefôrene. Det har sikkert ikke SÅ mye å si i alle tilfeller, men jeg syns det er bra at produsentene prøver å tilrettelegge seg de ulike rasene, for oppdretterne kommer nok ikke til å tilrettelegge seg fôrtypene. Hadde det vært naturen som regjerte, hadde nok hundene kunnet tilpasse seg å spise maten som er sånn og sånn i større grad, og dermed utviklet seg og tilpasset seg fôret. Det er jo slik naturen funker. Men siden det er oss mennesker som styrer rasenes utvikling, så vil ikke de kunne tilpasse seg, og dermed syns jeg det er bra at produsentene tilrettelegger istede - prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Ja, jeg tror absolutt det er bra, når det først er kommet så langt at visse raser har andre behov enn "den generelle hund" (om man kan si det sånn).

Men jeg ville heller tenkt meg om en halv runde ekstra som oppdretter av disse rasene som trenger spesialfor... Og kanskje sett på dette videre i avl og sørget for at "min rase" da ikke hadde trengt spesialfor lenger.

;Men hovedgrunnen for tråden var jo dette med HVORFOR dette ble laget... Nemlig en katterase som ikke klarte å plukke opp krokettene på normal måte.... Høm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...