Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnen til spesialfortypene


PsychoLynx

Recommended Posts

Sant nok Psycholynx, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor eks Golden, engelsk setter har behov for eget for ...det er jo bare å tjene ekstra penger.

Kan skjønner at noen få - som eks katten - men ikke så mange hunde raser og det blir jo stadig flere.

Burde man heller ikke hatt for som retter seg mot tannstein og andre ting enn mot spesifikk rase ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville aldri valgt meg en hunderase med utgangspunkt i om fôrprodusentene har laget spesialmat eller ikke. Det er mye salgstriks bak det der også, selvom det ikke var utgangspunktet. At labrador, setter, osv har egne fôrtyper er nok mye fordi det er populære raser, og mange kan tenke "jøss, eget for for min rase, det må jo være det beste" også bytter de til det fôret fra kanskje en annen leverandør. Vips har de vunnet en til kunde. Visse små forskjeller er det nok i fôrene, som at noen raser skal ha bløtere pels, noen skal ha stri, osv. Slikt kan man forsterke via fôret. Og dermed er plutselig den maten "rasetilrettelagt". Det kunne like greit stått "for mykere pels" osv. Men så er det jo mange andre ting også som gjerne er "spesielt" for en rase. Noen vokser kanskje fortere enn andre, og trenger da annen mengde proteiner mtp benmasseoppbygging. Og alt i alt blir det mange sånne små "bagateller" som utgjør at det blir er rasespesifikt fôr. I de fleste tilfeller tror jeg ikke det har mye å si, i alle fall ikke overlevelsesmessig. men man kan kanskje få litt blankere pels, etc.

Men å bruke argumentet "rasen har et spesialfôr, derfor vil jeg ikke ha rasen" syns jeg blir ganske knapt. Det er som sagt mye salgstriks bak det også. Det er de mest populære rasene som får sitt eget fôr, fordi det er det som vil selge best, for mindre populære raser er ikke markedet stort nok. Og det ser man tydelig når man ser i de hyllene, det er ikke mye fôrtyper til sjeldne raser. Og det er ikke sikkert alle de rasene har noen andre behov enn vanlig hundemat, og trenger dermed ikke den spesialmaten. Fôret er kanskje ene og alene produsert fordi markedet er stort akkurat der.

Viktigere syns jeg det er å vite hvaslags problemer som faktisk ér reellt hos rasen. Tar litt lengre tid å finne ut enn å se over listen med fôrtyper, men det er vel verdt det tenker jeg. For meg ville det vært irrelevant om rasen hadde et eget fôr eller ikke. Og i tillegg det finnes jo mye alternativ fôring som kan være vel så bra, om ikke til og med bedre, for dét individet. Hunder er jo ulike i individer som oss mennesker, noen mennesker føler seg tung i kroppen av å spise mye kjøtt, andre må det for å opprettholde energien sin, osv osv.

Nei, jeg er for den tilretteleggingen, selvom det kanskje bare er snakk om bagateller i mange tilfeller. Syns også det viser at produsentene er åpne for markedets utvikling, og klar over de ulike rasenes særpreg, og dermed igjen tilrettelegge seg - selv de små detaljene som en blankere pels. Har kanskje ikke noe helsemessig større utbytte, men hvorfor ikke? Man må ikke ofre noe for å få noe annet i tillegg, og litt slik tror jeg det er med disse spesialfôrene, det er bare den ekstra lille bonusen man kan få med. Men å bruke det som en rasevelger ville jeg som sagt aldri gjort :whistle:

Men nå ble dette veldig langt og jeg begynner å snakker rundt meg selv, hehe. Så nå skal jeg ti still en liten stund :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Psycholynx, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor eks Golden, engelsk setter har behov for eget for ...det er jo bare å tjene ekstra penger.

Kan skjønner at noen få - som eks katten - men ikke så mange hunde raser og det blir jo stadig flere.

Burde man heller ikke hatt for som retter seg mot tannstein og andre ting enn mot spesifikk rase ?

Golden er det jo mye hud og leddproblemer på... Så da lager man et spesialfor som "motvirker" dette....

Men hva det er med Setter'n? Det vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de mest populære rasene som får sitt eget fôr, fordi det er det som vil selge best, for mindre populære raser er ikke markedet stort nok.

Da har de bomma kraftig med GD fôret, det registreres knapt 150 i året :ahappy: Og nei, som voksne så eter de ikke SÅÅÅ mye, ligger vel på 6-800g dagen, og det er det da mange aktive hunder av mindre raser som også gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er det jo mye hud og leddproblemer på... Så da lager man et spesialfor som "motvirker" dette....

Men hva det er med Setter'n? Det vet jeg ikke...

Men det er vel flere hunder enn Golden som sliter med hud og leddproblemer isåfall ( som jeg ikke var klar over at Golden slet med, men lenge siden jeg hadde den rasen ).

Så hvorfor ikke ha for rettet mot slike plager enn mot raser ?

For blank pels, tannstein, ulik pels ( stri, korthår etc )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser rasefôret blir produsert til er basert på registreringstall i andre land enn i Norge, trolig Frankrike i størst grad. Westie, GD osv. er mer populære der enn i Norge.

Angående setterfôret; så vidt meg bekjent har det et noe høyere energiinnhold enn "vanlig" fôr, og er beregnet på aktive hunder. Labradorfôret har kroketter som skal stimulere til tygging fordi rasen kan ha en tendens til å sluke mat. Men store forskjeller fra den "vanlige" hundematen er det ikke på noen av fôrene. Men det er jo faktisk sånn at fôrprodusentene må tjene penger og utvikle nye produkter de på lik linje med menneskematprodusenter. Og rasefôr har slått godt an. Samtidig gir det ingen ulemper å bruke det i hvertfall, dermed ser jeg ikke noe problem i å utvikle slike typer hundemat. Så ja - det er nok ikke helt feil å si at mye av grunnen til at det er produsert er marked og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser rasefôret blir produsert til er basert på registreringstall i andre land enn i Norge, trolig Frankrike i størst grad. GD osv. er mer populære der enn i Norge.

Ca 800 reg i året, var vel en topp på 1400 for noen år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm,min ene er bl av : husky,grønnlender,fuglehund og greyhound.... hehe. ler jeg av dette foropplegget. :):lol: min eldste bl av grønlandshund og husky ble 16,5 år gammel han. og levde på vom og hundemat... en jeg kjenner kjøpte "allergimat" hos vetten,til den nette sum av 950 kr for 12 kg. det er i beste fall syyykt. :lol: :lol: jaja,galskapen lenge leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje tenke seg at GD folket er særdeles lettlurt gjennomsnitlig da, siden de ikke har så høye registreringstall, men likevel et egent fôr. :lol:

Vida gikk på RC sitt schäferhundfôr en periode, siden det var det eneste butikken hadde inne som passet til en aktiv hund. Det eneste jeg merket med det, var at det var skrekkelig dyrt å fôre på, og jeg brukte vel godt og vel en sekk i mnd på hu. Det gikk enorme mengder mat inn, kom ut normalt mye bak til tørrfôr å være, men likevel var hunden tynn som en strek... Men kanskje de burde hatt et bruksschäfer for egentlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje tenke seg at GD folket er særdeles lettlurt gjennomsnitlig da, siden de ikke har så høye registreringstall, men likevel et egent fôr. :lol:

Vida gikk på RC sitt schäferhundfôr en periode, siden det var det eneste butikken hadde inne som passet til en aktiv hund. Det eneste jeg merket med det, var at det var skrekkelig dyrt å fôre på, og jeg brukte vel godt og vel en sekk i mnd på hu. Det gikk enorme mengder mat inn, kom ut normalt mye bak til tørrfôr å være, men likevel var hunden tynn som en strek... Men kanskje de burde hatt et bruksschäfer for egentlig. :lol:

Oooh! Det hørtes jo ut som et genialt slankefôr da?? :lol: Hvorfor passer ikke det til labrador feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dele med dere to fakta som jeg har fått vite gjennom jobben:

Eukanuba bestemmer hvilke raser som skal få spesialfôr ut ifra hvor mange "problemer" (ta ordvalget mitt med en klype salt er dere snille) de har.

F.eks så kan schæferhundene ha endel problemer med ledd, da spesielt på bakbena og de kan også ha problemer med røyting. Derfor trenger de glykosamin og ekstra omega 3 og omega 6 i fôret.

Westiene har mye tannstein og endel hudproblemer og får derfor et eget fôr.

Dachsene har problemer med overvekt og ledd pga.ryggen, og trenger derfor L-carnitin og glykosamin.

Labradoren sliter i mange tilfeller med overvekt og trenger derfor også L-carnitin for å økeforbrenningen.

Det var noen eksempler.

Men så er det noen fôrprodusenter som har dratt det hele litt lenger. De har i tillegg sett på hvilke raser som er mest populære i norden, og laget et spesialfôr til dem. Dette gjør de fordi forskning viser at når du ser et bilde av rasen "din" på fôrsekken, så vil du automatisk ha lyst til å kjøpe den sekken! Ganske smart- men fullstendig unødvendig for hunden :lol:

Dvs. at om du har en frisk og rask chihuahua uten tannproblemer eller en normalvektig setter, så trenger du egentlig ikke spesialfôr :lol:

---

Bare et par ting til:

Om du må fôre hunden din med over 600gram med tørrfôr om dagen så bruker du et dårlig tørrfôr med lite animalske proteiner. Jeg har en fôrsekk foran meg her nå.. og på det fôret så skal hunden veie over 90kg før han skal spise de mengdene. En 30kg hund skal ha (av det fôret jeg har her, det varierer fra type til type) 265gram om dagen.

Man må aldri se på hva sekken med fôr koster å kjøpe, nettopp av denne grunnen. Kanskje det fôret man må fôre 600gram med er superbillig, og det jeg har her er kjempedyrt. Men hva er billigst å bruke pr. dag tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh! Det hørtes jo ut som et genialt slankefôr da?? :lol: Hvorfor passer ikke det til labrador feks?

Ha ha. Ja. Det er jo bare å lime på en labrador på sekken, så blir det yppelig slankefôr til den rasen. :lol: Men kulene var jo store og fine som hu kunne knaske på da!

Men jeg blir nok å sverge til V&H, selv om det ikke er noe bilde av hverken border collie eller schäferhund på pølsene deres.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje tenke seg at GD folket er særdeles lettlurt gjennomsnitlig da, siden de ikke har så høye registreringstall, men likevel et egent fôr. :lol:

Det er faktisk mange som ikke bruker det, da de fortsatt lever i den gamle overtroen om at GD ikke skal ha for mye protein (helst under 23 %) pga vekst og skjelett. De har ikke helt fått med seg at det er antall kalorier som teller.. V&H er rene dødssynden for mange.. Men de om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir nok å sverge til V&H, selv om det ikke er noe bilde av hverken border collie eller schäferhund på pølsene deres.... :lol:

Det der er jo ett kjent salgstriks. Jeg er sikker på at du som fersk eller normal hundeeier ville tråkket inn i butikken og øynene dine ville automatisk bli trukket mot sekken med din rase på. Disse skal jo å selge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo ett kjent salgstriks. Jeg er sikker på at du som fersk eller normal hundeeier ville tråkket inn i butikken og øynene dine ville automatisk bli trukket mot sekken med din rase på. Disse skal jo å selge...

Nettopp det jeg også prøver å formidle. Man kan si hva man vil, men det er nå faktisk sånn at fôrmerkene må appellere til flere typer brukere for å få solgt. At hundesonen-folk er svært bevisste og vet nøyaktig hva de vil ha er ikke akkurat representativt også for den allmenne forbrukeren. Mange vet ikke hva de vil eller skal ha av fòr til hunden (slik opplever i alle fall jeg som selger det), og for dem er det mye letterte å være fortrolig med å kjøpe et rasefôr eller annet spesifikt fôr enn noe annet. Og dermed blir de også i større grad faste kunder av en viss type mat, noe som igjen er bra for selger, men kanskje også for hunden, om den fungerer fint på det fôret.

Mye bedre å selge folk rasefôr enn at de løper på matbutikken og kjøper friskies fordi de har sett reklame for det på TV mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par ting til:

Om du må fôre hunden din med over 600gram med tørrfôr om dagen så bruker du et dårlig tørrfôr med lite animalske proteiner. Jeg har en fôrsekk foran meg her nå.. og på det fôret så skal hunden veie over 90kg før han skal spise de mengdene. En 30kg hund skal ha (av det fôret jeg har her, det varierer fra type til type) 265gram om dagen.

Man må aldri se på hva sekken med fôr koster å kjøpe, nettopp av denne grunnen. Kanskje det fôret man må fôre 600gram med er superbillig, og det jeg har her er kjempedyrt. Men hva er billigst å bruke pr. dag tror du?

Tja.. Jeg har hatt en hannhund som trengte 1 kg V&H for å opprettholde normal vekt. Begge tispene jeg har nå får ca 600 gram V&H og 250 gram RC medium for å holde de oppe i vekt. Det er snakk om belgiske fårehunder, hannen veide 23-24 kg (og var undervektig), groenendael-tispa veier 24 kg, tervueren-tispa veier 19 kg. Jeg er ganske sikker på om V&H og RC går for å være fullverdig kvalitetsfôr allikevel, altså. Hunder, som mennesker, kan ha høy eller lav forbrenning, og forbrenning er selvsagt også avhengig av aktivitet - så å bombastisk gå ut fra at man fôrer på et billig drittfôr fordi bikkjene trenger mer enn det står på sekken, syns jeg virker litt fordomsfullt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg støtte deg med utsagnet mitt 2ne! :(

Jeg er enig med deg når det kommer til det med forbrenningen- at den kan være høy eller lav fra individ til individ.

Men jeg synes forstsatt det er vanskelig å forstå hvorfor de må spise i så enorme mengder av V&H og RC, når det holder med mindre fôr fra en annen produsent? Jeg har aldri opplevd eller hørt om at en hund på 25kilo spiser det samme som er beregnet på en hund over 90kg. Det høres fryktelig dyrt ut for deg også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder V&H skal man huske at det er mye fuktighet, rett og slett vann i det..

En annen ting er at V&H er fritt for karbohydrater, noe som fører til at kroppen omdanner fett til karbohydrater og lever av det.. Det er i seg selv energikrevende.

Så det er ikke rart i det hele tatt..

Det er litt pussig hvordan det er så mye karbohydrater i tørrfôr, sett i forhold til hva hundene ville fått i seg i det fri..

Mye karbohydrater fører til at kroppen klarer å binde opp mer fett, og at hunden derfor vil bli tykkere enn ellers.

Min hund, en staff på litt under 17kg spiser gjerne 750g V&H pr. dag.

Det hender også at han spiser 1kg, og det hender titt og ofte at jeg supplerer med annen mat i tillegg.

Men ja, han har et aktivitetsnivå langt høyere enn de fleste hunder..

Jeg brukte Hills inntil jeg gikk over til V&H, da brukte vi gjerne rundt 4-500g om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt pussig hvordan det er så mye karbohydrater i tørrfôr, sett i forhold til hva hundene ville fått i seg i det fri..

Mye karbohydrater fører til at kroppen klarer å binde opp mer fett, og at hunden derfor vil bli tykkere enn ellers.

Egentlig er det ikke pussig i det hele tatt at det er mye karbohydrater i tørrfôr. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å lage et tørrfôr som også kan lagres og ha den riktige konsistensen uten å benytte seg av råvarer med karbohydrater som binder det hele sammen. Så vidt meg bekjent i alle fall. Om det er det beste for hunden kan jo diskuteres, men rent praktisk tror jeg neppe det er lett å gjennomføre produksjon av karbofritt tørrfôr.

Hunder er i utgangspunktet karnivore dyr, men har levd som omnivore lenge som kjæledyr. Så selv om hunder best utnytter animalske produkter kan de også utnytte vegetabilske, men ikke i samme grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg lurer på en liten ting når det gjelder "rasefòr". Ta min rase. Jeg har puddel, og RC har eget puddelfòr. MEN, det fòret er kun beregnet for hunder som er opptil 10 kg (eller noe sånt). M.a.o. så er ikke puddelfòret beregnet på store mellompudler eller storpudler?! :( Jah det var rasefòret sitt det! Beregnet kun på halvparten :)

Har noen en forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mange som ikke bruker det, da de fortsatt lever i den gamle overtroen om at GD ikke skal ha for mye protein (helst under 23 %) pga vekst og skjelett. De har ikke helt fått med seg at det er antall kalorier som teller.. V&H er rene dødssynden for mange.. Men de om det.

Lever de virkelig uten å spise GD fôr?? :)

Det der er jo ett kjent salgstriks. Jeg er sikker på at du som fersk eller normal hundeeier ville tråkket inn i butikken og øynene dine ville automatisk bli trukket mot sekken med din rase på. Disse skal jo å selge...

I tillegg til ansatte i butikkene som sier at dette bare MÅ man ha når man spør om anbefaling om fôring. De kan jo sjeldent noe mer enn å anbefale de merkene som de har i hylla, og for mange ferske hundeeire så trur de jo at dyrebutikkansatte har en viss kompetanse, som man etter hvert veldig ofte motbeviser at de ikke har. Det samme gjelder veldig mange dyrleger. De har null kunnskap på å fôre en hund som trenger andre ting enn hva som ligger i hylla deres

Nå er det vel med enn bare å sitte å regne på hvor mye hunden skal ha per dag, og hva de vil koste per dag som avgjør om det er bra fôr. Selv om junkfood er ofte billigere enn sunnere alternativer for oss, og vi ikke trenger å spise så mye av det for å holde oss normalvektig, så er jo det ikke akkurat et bra kosthold å leve på. Kanskje de må ha litt mer av V&H enn de må av enkelte tørrfôr, men så har det dette med kvalitet å gjøre og da... Og der er ikke jeg i tvil hva som er best for mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må fôre hunden din med over 600gram med tørrfôr om dagen så bruker du et dårlig tørrfôr med lite animalske proteiner. Jeg har en fôrsekk foran meg her nå.. og på det fôret så skal hunden veie over 90kg før han skal spise de mengdene. En 30kg hund skal ha (av det fôret jeg har her, det varierer fra type til type) 265gram om dagen.

Jeg vet ikke om du skumleser og ikke ser på avatarer, men min GD veier 60 kg. Ergo skulle hun hatt 530 g av ditt fôr. At en hannhund på 80 kg da skulle hatt 750g er vel ikke usannsynlig? Ergo 6-800 g tørrfôr om dagen...

Nirm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret 100% med VH en periode men er nå over på tørrfor igjen. Og da regnet jeg ut hva pris forskjellen er ( Helt OT på rasefor - men kommer inn på det igjen ).

Jeg har to hunder, på ca 16-18 kg

Tørrfor for begge to koster med 20kr dagen ( nå tok jeg en dyr variant med laks ) så det er kanskje 18kr som er mer riktig. Med VH blir prisen pr dag for 2 hunder 7 kr !

Ganske stor prisforskjell pr dag. En tørrfor sekk holder for 1 hund i ca 2 mnd. Så om jeg kjøper to forsekker = mat for 2 mnd så kostet dette 1200kr. To mnd forbruk av VH er 400kr ( de spiser ca 20kg mnd tilsammen ). Så det er mye penger å spare på VH.

Når det gjelder bilde på sekken så oppdaget jeg plutselig at min rase er poppis :) Kjent sak at den er avbildet på Medium foret til RC ( kanskje ikke så rart siden rasen stammer fra Frankrike og det samme gjør RC ). Men nå har "vi" jaggu meg dukket opp på Pro Plan Adult kylling også - dog sammen med en annen rase. Men vi er nok ikke poppis nok til å få eget rasefor :( Tror vel i grunn ikke at Breton blir mer populær bare fordi den er på noen forsekker. Dog er jo annerledes med rasefor - jeg skjønner jo at folk lar seg "lure" til å kjøpe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...