Gå til innhold
Hundesonen.no

Juks under konkurranser


Nirm

Recommended Posts

En bekjent overvar en situasjon på en utstilling der en person ganske åpenlyst stod og farget dårlig pigmenterte våtkanter på øynene med sort spirttusj. H*n kunne lett ha tatt bilder eller video av hendelsen.

3.7 Doping/faking er forbudt Med doping forstås her medisin eller annet middel som gjennom sin virkning stimulerer, beroliger, stiller smerte, påvirker atferd, temperament eller på annen måte kan antas å virke inn på hundens prestasjon eller kvalitet.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse hvor:

- operativt inngrep er foretatt i den hensikt å forbedre hundens eksteriør.

- pels, nese eller hud er behandlet med produkter som forandrer farge eller struktur.

Overnevnte sitat er hentet fra ustillingsreglene, og jeg tolker det dithen at farging av øyerander, nese eller andre deler av hundens hud ikke er tillatt, hverken med sprittusj, kajal eller hva annet man måtte finne på å bruke.

Men bør man finne fram kameraet i slike situasjoner og rapportere vedkommende inn? Eller bare passe sine egne saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Med sprittusj, ja! :blink: Jeg tror jeg hadde rapporter det selv om det hadde vært produkter som ikke skadet hunden også. Jeg ser på det som ganske alvorlige regelbrudd. Hadde jeg sett dette ville jeg ha sørget for at den hunden ikke fikk gå i ringen den dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund! Tror jeg ville ha sagt fra ja.. Synes det å skjule dårlig pigment er alvorlig juks.. En ting er å bruke antistatic spray, eller spray for å få mere hold i pelsen, en annen ting er når man begynner å bleke,farge og tusje på hundene sine :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg ville sagt fra. Juks ødelegger konkurransen for alle som deltar, det er ikke en sak mellom arrangør og juksemaker. Men jeg ville vært veldig sikker før jeg sa fra, gjerne med fotobevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprit-tusj på øyet høres jo helt vilt ut, og er antagelig ganske skadelig for øyet vil jeg tro.

Men er det ikke slik at fargefiksing og "showshining" er "lov" da? Om jeg skal dømme ut i fra hva jeg har sett på utstilling er det hvertfall ingen som synlig har reagert når hunder blir sprayet med fargespray for å få riktig pelsfarge... Selv så jeg det sist på NKK Bø og da ringside og det ble ikke gjort forsøk på å skjule hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sprit-tusj på øyet høres jo helt vilt ut, og er antagelig ganske skadelig for øyet vil jeg tro.

Men er det ikke slik at fargefiksing og "showshining" er "lov" da? Om jeg skal dømme ut i fra hva jeg har sett på utstilling er det hvertfall ingen som synlig har reagert når hunder blir sprayet med fargespray for å få riktig pelsfarge... Selv så jeg det sist på NKK Bø og da ringside og det ble ikke gjort forsøk på å skjule hva som skjedde.

Jeg bare quoter loven jeg:

3.7 Doping/faking er forbudt Med doping forstås her medisin eller annet middel som gjennom sin virkning stimulerer, beroliger, stiller smerte, påvirker atferd, temperament eller på annen måte kan antas å virke inn på hundens prestasjon eller kvalitet.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse hvor:

- operativt inngrep er foretatt i den hensikt å forbedre hundens eksteriør.

- pels, nese eller hud er behandlet med produkter som forandrer farge eller struktur.

Så det er ikke tillatt. Men om ingen kommer med konkrete bevis (bilder, film o.l.) så er det vel fint lite NKK kan gjøre om de får inn protester...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare quoter loven jeg:

Så det er ikke tillatt. Men om ingen kommer med konkrete bevis (bilder, film o.l.) så er det vel fint lite NKK kan gjøre om de får inn protester...?

Man kan jo ta pels prøver da.. :ahappy: Men etter hva jeg har hørt, så gjøres dette kun om noen anmelder deg, og om det viser seg å være feil så må anmelder betale 500 kr for testingen. (om dette stemmer aner jeg ikke, men som sagt, er hva jeg har hørt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi alle bare hatt guts nok til å klage på det - først advare den som gjør det: "ser jeg du bruke dette så anmelder jeg deg", til å faktisk tørre å gjøre det. Så hadde det såklart blitt mindre av det.

"Fargespray" - hva er det?

Jeg hr sett spray som gjør pelsen hvit, men mener du at dette er "vanlig" på pudler rundt ringen i dag?

Farge pigmentet (eller mangel av det) PÅ selve utstillingen vitner vel bare om at eieren/utstilleren ikke er spes. smart... Denne kan sikkert også tro deg hvis du truer med anmeldelse..

Det er IKKE lov å gjøre noe som påvirker pelsens struktur eller farge. punktum.

Antistat gjør forsåvidt det, men det er såklart tillatt å bade hundene før utstilling. Da kan man selvsagt også bruke balsam hvis man vil. Ergo vil det være umulig ved en teknisk test å skille mellom balsam påført dagen før (eller på morgenen før man reiser hjemmefra) eller PÅ selve utstillingen. Ergo poengløst å forby - når man ikke kan sjekke/ta noen for det.

Potetmel brukes for å TØRKE hunden - det setter ingen farge. Så det å forby dette vil også håndklær kunne forbys av samme årsak. Så sparsomt brukt er det ingen som klager på det heller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva/hvor går grensen for hva man melder inn eller ikke? Dobbelthandling? "Fiksing" på eksteriør? Inhabile dommere (eget oppdrett etc.)?

Det er klare regler for hva som er lov og ikke. Dobbelthandling slås ofte ned på av ringsekretærer, så der kan en si fra til ringsekretær om det plager en og denne ikke gjør jobben sin.

Det er også spesifisert i utstillingsreglene hva en dommer har lov til å bedømme:

Dommer kan ikke dømme hund vedkommende har eid, vært medeier i, solgt eller hatt i sin besittelse de siste 6 måneder.

En dommer kan altså fint dømme eget oppdrett, uten at den ansees som inhabil - så en klage vil ikke komme noen vei i en slik sammenheng. Det er i så fall regelverket, og ikke dommeren, en må angripe og forsøke å endre om en misliker dette.

Fiksing av eksteriør er derimot mer åpent for tvil og diskusjon, og dermed mer problematisk. Fikser en på eksteriøret om en klipper fanene, så hunden virker mer vinklet? Fikser en på eksteriøret om en gir kosttilskudd som skal styrke pigmentet? Fikser en på eksteriøret om en er mye på fjellet for å få lyse øyne mørkere? Fikser en på eksteriøret om en gir valpen proteinrikt fôr så den skal vokse fortere og være større enn sine konkurrenter i juniorklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare quoter loven jeg:

Så det er ikke tillatt. Men om ingen kommer med konkrete bevis (bilder, film o.l.) så er det vel fint lite NKK kan gjøre om de får inn protester...?

Jeg har også sett loven og fullt klar over at pelsfarging er juks, så nå jeg da ser pelsjuks ved ringen blir jeg mildt sagt overrasket, men jeg har fått forståelsen av at det er en don't look don't tell politikk ute å går.. En venn av meg har startet med utstilling og fått hjelp til å show shine pelsen ringside, og det var ingen big deal i det miljøet. Og ut i fra det jeg leser i denne tråden og har hørt ellers er det veldig få om i det hele tatt er noen som faktisk legger inne protest..?

Hadde vi alle bare hatt guts nok til å klage på det - først advare den som gjør det: "ser jeg du bruke dette så anmelder jeg deg", til å faktisk tørre å gjøre det. Så hadde det såklart blitt mindre av det.

"Fargespray" - hva er det?

Jeg hr sett spray som gjør pelsen hvit, men mener du at dette er "vanlig" på pudler rundt ringen i dag?

Farge pigmentet (eller mangel av det) PÅ selve utstillingen vitner vel bare om at eieren/utstilleren ikke er spes. smart... Denne kan sikkert også tro deg hvis du truer med anmeldelse..

Det er IKKE lov å gjøre noe som påvirker pelsens struktur eller farge. punktum.

Antistat gjør forsåvidt det, men det er såklart tillatt å bade hundene før utstilling. Da kan man selvsagt også bruke balsam hvis man vil. Ergo vil det være umulig ved en teknisk test å skille mellom balsam påført dagen før (eller på morgenen før man reiser hjemmefra) eller PÅ selve utstillingen. Ergo poengløst å forby - når man ikke kan sjekke/ta noen for det.

Potetmel brukes for å TØRKE hunden - det setter ingen farge. Så det å forby dette vil også håndklær kunne forbys av samme årsak. Så sparsomt brukt er det ingen som klager på det heller.

Susanne

Jeg har faktisk aldri sett pelsjuks rundt puddelringen. :ahappy: Tupering og klipping ja, men ikke pelsfarging og show shining.

Med pelsfarge mener jeg produkt som dette: White-Ice.gif White Ice

Intense White Color Coat Spray. Whitens white, easy blend ability, covers stains and flaws, high concentration, natural feel and look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett - puddelfolket har virkelig skjerpet seg etter regelverket ble innskjerpet for noen år siden. Denne hvit-sprayen er nok ulovlig å bruke, vil jeg tro. Neppe "blomster og bier" eller andre naturlige stoffer som "whitens" eller "cover stains" etc. Men man vet jo aldri - før noen begynner å protestere og så får NKK ta en avgjørelse på sitt regelverk selv.

Problemet til NKK er jo at det faktisk ikke er "bare-bare" å finne et lab. som kan gjøre slike analyser, da... Og jeg vil tro at det er jo myyyye arbeid å finne ut at hvilke stoffer som skal være "faking" - og hvor mye som må/kan være tilstede før det kvalifiserer til en straff, liksom.

Så det er kanskje ikke så rart at ingen sender inn protester, heller - hvis man vet at de faktisk ikke blir behandlet...

(Men NOE er på gang - så plutselig kan det kanskje reageres mer enn bare konkurrendenes irritasjon)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Man kan jo ta pels prøver da.. :ahappy: Men etter hva jeg har hørt, så gjøres dette kun om noen anmelder deg, og om det viser seg å være feil så må anmelder betale 500 kr for testingen. (om dette stemmer aner jeg ikke, men som sagt, er hva jeg har hørt..)

Om jeg ikke tar helt feil så kan de kreve "pels-tester" i Sverige, krevd av dommer. Jeg vet om en Schäfer hannhund som ble testet fordi han var skikkelig rød-brun, hunden fikk beholde sin premiering. Jeg har selv møtt denne hunden mange ganger og den har en helt fantastisk farge (eller... hadde... den er avlivet nå pga alder).

Og den sprayen som står avbildet her, den ble brukt på en engelsk bulldog under WDS i 2008. Men det har jeg vel nevnt ett eller annet sted her på forumet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man betale 500,- kr for å legge inn et bevis av åpenlys juks? At folk ikke gidder å gjøre det, har jeg full forståelse for. Er det folk som ikke har samme rase som en selv, så har det jo ikke noe å si for ens egen konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man betale 500,- kr for å legge inn et bevis av åpenlys juks? At folk ikke gidder å gjøre det, har jeg full forståelse for. Er det folk som ikke har samme rase som en selv, så har det jo ikke noe å si for ens egen konkurranse...

Nei, så vidt jeg forsto var det kun om det ble motbevist at anklager måtte betale. Forsåvidt grei løsning det, om NKK eller andre bruker penger på å finne ut om det stemmer at den eller den hunden er utsatt for ditt eller datt som fikser eksteriøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om å ha godbit/leke i lommen på lydighetstevner da? Det er jo egentlig ikke lov det heller..

Det pleier jeg ikke å bry meg om, selv om det ikke skal forekomme. Som oftest lurer man bare seg selv, for hunden vet jo ikke om man har leken i lommen eller som jeg ofte gjør: gir leken til noen andre like før vi går inn i ringen, uten at hunden ser det. Så det hjelper kanskje på psyken til eieren å ha noe i lommen, og en selvsikker eier gir en selvsikker hund. Men juks er jo juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man betale 500,- kr for å legge inn et bevis av åpenlys juks? At folk ikke gidder å gjøre det, har jeg full forståelse for. Er det folk som ikke har samme rase som en selv, så har det jo ikke noe å si for ens egen konkurranse...

Når en klager på brudd på regelverk må en betale 2 eller 3 ganger gjeldende påmeldingavgift, og disse pengene returneres om klagen går gjennom - for eksempel dommer som stiller egen hund i naboringen, etc. Det er vel satt opp for at folk ikke skal klage i hytt og pine, bare fordi de er sure på noen, og en må tenke seg litt om hvis det koster 700-1000 kroner å klage.

Jeg har vært med på at utstiller ble så mobbet av en medkonkurrent at denne fylte ut klage ringside, bladde fram sedler og betalte i sekretariatet. Jeg var ringsekretær i ringen, og ble på den måten "innblandet". Jeg vet ikke hvordan saken endte, men slik jeg opplevde den var det ufyselig opptreden av konkurrenten. Det finnes ingen klare regler mot å være drittsekk... Men om en person får flere slike klager, får det konsekvenser som aktivitetsforbud i en begrenset periode, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har "tenkt" på; er det juks om du smører inn hendene med leverpostei før en lydighetskonkuransse? Altså, ikke bokstavelig talt har leverpostei over hendene - men type at det lukter og er rester. Jeg sliter med å få stanka av hendene selv ved små mengder. Gjelder også f.eks fór med sterk lukt og som "smuldrer mye". Bikkja mi ville gått mye bedre om jeg "vasket hendene i for" før jeg gikk i ringen, uten at jeg fysisk hadde med godbiter.

Ellers er det klart ingen vil klage om du må betale for å klage.... Så mye som jeg forstår at NKK er frivillig til en viss grad og det krever arbeid å bevise juks - så er det ikke en invitasjon til å forbedre miljøet om man må ut med så store summer. Og det er det bare NKK/hundeklubb/whatnot som taper på i det store og hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det klart ingen vil klage om du må betale for å klage.... Så mye som jeg forstår at NKK er frivillig til en viss grad og det krever arbeid å bevise juks - så er det ikke en invitasjon til å forbedre miljøet om man må ut med så store summer. Og det er det bare NKK/hundeklubb/whatnot som taper på i det store og hele...

Jeg vet om mange som har klagd, jeg, selv om det koster litt - går klagen gjennom, får de jo pengene tilbake.

Hadde det vært gratis å klage, tror jeg NKK hadde vært nedrent av klager fra all verdens hårsåre og smålige mennesker som ikke liker at noen tittet i deres retning, lo uten at de hørte vitsen, parkerte for nærme, satt seg for langt unna, smattet for høyt under fellesdekken, slamret med stolen eller luktet løpetid i utstillingsringen. Det er mye gærne hundemennesker (det er mye gærne menneser, i alle hobbyer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har klagd, jeg, selv om det koster litt - går klagen gjennom, får de jo pengene tilbake.

Hadde det vært gratis å klage, tror jeg NKK hadde vært nedrent av klager fra all verdens hårsåre og smålige mennesker som ikke liker at noen tittet i deres retning, lo uten at de hørte vitsen, parkerte for nærme, satt seg for langt unna, smattet for høyt under fellesdekken, slamret med stolen eller luktet løpetid i utstillingsringen. Det er mye gærne hundemennesker (det er mye gærne menneser, i alle hobbyer...)

Man oppnår jo det samme om klager må betale i ettertid om klagen ikke går igjennom, så slik jeg ser det ville det vært en bedre løsning. Jeg ville ikke vært interessert i å betale en tusenlapp for å klage på åpenlys juksing på en annen rase, og ikke sikkert jeg ville fått det til heller. Jeg har begrensede mengder med penger på brukskontoen, og det er jeg sikkert ikke alene om. Dumt å sitte i Harstad uten penger til mat tross alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...