Gå til innhold
Hundesonen.no

Juks under konkurranser


Nirm

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet om mange som har klagd, jeg, selv om det koster litt - går klagen gjennom, får de jo pengene tilbake.

Hadde det vært gratis å klage, tror jeg NKK hadde vært nedrent av klager fra all verdens hårsåre og smålige mennesker som ikke liker at noen tittet i deres retning, lo uten at de hørte vitsen, parkerte for nærme, satt seg for langt unna, smattet for høyt under fellesdekken, slamret med stolen eller luktet løpetid i utstillingsringen. Det er mye gærne hundemennesker (det er mye gærne menneser, i alle hobbyer...)

Veldig enig.

Når man hører alle de konspirasjonsteoriene som tidvis luftes ringside, så skjønner man at det må være et sånt system for klager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man oppnår jo det samme om klager må betale i ettertid om klagen ikke går igjennom, så slik jeg ser det ville det vært en bedre løsning. Jeg ville ikke vært interessert i å betale en tusenlapp for å klage på åpenlys juksing på en annen rase, og ikke sikkert jeg ville fått det til heller. Jeg har begrensede mengder med penger på brukskontoen, og det er jeg sikkert ikke alene om. Dumt å sitte i Harstad uten penger til mat tross alt..

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å sitte i Harstad uten penger til mat (i motsetning til andre steder?), men hvor mange tror du hadde betalt i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha hna du vil i lommene, så lenge du ikke bruker det. Dette er ikke juks!

De fleste dommerne er ganske enige i tolkingen av dette:

Bruk av godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende er ikke

tillatt i LP-ringen og medfører utvisning.

Dvs at de er enige i at ingenting av dette er tillatt I ringen, uansett om det brukes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å sitte i Harstad uten penger til mat (i motsetning til andre steder?), men hvor mange tror du hadde betalt i ettertid?

Regning som går til inkasso om den ikke blir betalt? Evt andre reaksjoner som aktivitetsforbud?

Det jeg mener er at det bør kunne gå an å finne en annen løsning enn at man må betale når man leverer klagen. Eksemplet mitt gikk på at jeg gjerne har et bestemt beløp tilgjengelig på min brukskonto. Om jeg da reiser på utstilling til Harstad og observerer en utstiller som sverter våtranden på hunden med sprittusj så har jeg da valget: bruke de pengene jeg har tilgjengelig på å betale for en klage eller betale hotellregningen (satt på spissen, jeg vet det). Da hjelper det meg fint lite om jeg får igjen pengene en måned senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regning som går til inkasso om den ikke blir betalt? Evt andre reaksjoner som aktivitetsforbud?

Det jeg mener er at det bør kunne gå an å finne en annen løsning enn at man må betale når man leverer klagen. Eksemplet mitt gikk på at jeg gjerne har et bestemt beløp tilgjengelig på min brukskonto. Om jeg da reiser på utstilling til Harstad og observerer en utstiller som sverter våtranden på hunden med sprittusj så har jeg da valget: bruke de pengene jeg har tilgjengelig på å betale for en klage eller betale hotellregningen (satt på spissen, jeg vet det). Da hjelper det meg fint lite om jeg får igjen pengene en måned senere.

Ah, da skjønte jeg hva du mente.

Du må ikke klage der og da på utstillingen, mener jeg, du kan klage i ettertid om jeg ikke har misforstått. Så blir hundens utstillingsresultat slettet i ettertid.

Et annet alternativ er jo å gripe fatt i utstillingens leder, og be denne undersøke saken. Det er også gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dommerne er ganske enige i tolkingen av dette:

Dvs at de er enige i at ingenting av dette er tillatt I ringen, uansett om det brukes eller ikke.

Og hvordan skal liksom dette håndheves (innenfor Norsk lovverk) ? De kan jo faktisk ikke sjekke.

Hva man har i lommene kan ingen gjøre noe med, mister man ut noe - eller hunden belønner seg selv med å bite i lommer og baller i lommen, så får jo ekvipasjen ta smellen for det.

Blir like dumt som om politiet sto utenfor polet og bøtela billister som transporterer vinflaska hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal liksom dette håndheves (innenfor Norsk lovverk) ? De kan jo faktisk ikke sjekke.

Hva man har i lommene kan ingen gjøre noe med, mister man ut noe - eller hunden belønner seg selv med å bite i lommer og baller i lommen, så får jo ekvipasjen ta smellen for det.

Blir like dumt som om politiet sto utenfor polet og bøtela billister som transporterer vinflaska hjem.

Det er jo samme problem som med mange andre regler. For eksempel er det enda vanskeligere å sjekke om en hund har fått spray i pelsen sin, dersom dette er gjort like før den kom til utstillingen.

Men jeg har sett ekvipasjer bli disket pga godbiter og leke i ringen. Den ene gangen var agility hvor eieren mistet ut en leke. Har også sett førere miste ut godbiter i LP-ringen.

Ellers så går det jo på samvittighet. Flere dommere har skikkelig preken angående dette før konkurransen starter, og da er det kanskje noen som får dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da skjønte jeg hva du mente.

Du må ikke klage der og da på utstillingen, mener jeg, du kan klage i ettertid om jeg ikke har misforstått. Så blir hundens utstillingsresultat slettet i ettertid.

Et annet alternativ er jo å gripe fatt i utstillingens leder, og be denne undersøke saken. Det er også gratis.

Ok, jeg forsto det som at klagen må leveres der og da.

Men uansett, når så få klager kommer inn så burde kanskje NKK se på reglene rundt dette om de ønsker å komme det til livs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo samme problem som med mange andre regler. For eksempel er det enda vanskeligere å sjekke om en hund har fått spray i pelsen sin, dersom dette er gjort like før den kom til utstillingen.

Men jeg har sett ekvipasjer bli disket pga godbiter og leke i ringen. Den ene gangen var agility hvor eieren mistet ut en leke. Har også sett førere miste ut godbiter i LP-ringen.

Ellers så går det jo på samvittighet. Flere dommere har skikkelig preken angående dette før konkurransen starter, og da er det kanskje noen som får dårlig samvittighet?

Mister du noe så har du brukt den, noe helt annet enn å ha.

Aldri hørt en dommer si "tøm lommene", de pleier si sjekk at de er lukket.

Er jo ekvipasjens problem om man har med seg noe som hunden belølnnes med i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du noe så har du brukt den, noe helt annet enn å ha.

Men nå er altså reglementet slik at det ikke er tillatt å ha i ringen.

Aldri hørt en dommer si "tøm lommene", de pleier si sjekk at de er lukket.

Jeg har aldri hørt en dommer si at man skal sjekke at lommene er lukket. Derimot har jeg hørt utrolig mange ganger at man skal tømme lommene, og at det ikke er lov med godbiter og leker i lommene, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er altså reglementet slik at det ikke er tillatt å ha i ringen.

Jeg har aldri hørt en dommer si at man skal sjekke at lommene er lukket. Derimot har jeg hørt utrolig mange ganger at man skal tømme lommene, og at det ikke er lov med godbiter og leker i lommene, osv osv.

Me too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel brukes for å TØRKE hunden - det setter ingen farge. Så det å forby dette vil også håndklær kunne forbys av samme årsak. Så sparsomt brukt er det ingen som klager på det heller.

Susanne

Såvidt jeg har skjønt kommer bruk av potetmel inn under dopingreglementet. Før det ble strammet inn på dette i Norge så var det en hvit sky av potetmel rundt (langhårs) collie-ringen, idag ser man INGEN med langhårscollie som står og børster ut potetmel av pelsen, det eneste som sees ringside og som brukes i pelsen er rent vann. Potetmel har vel ikke bare en tørkende men også en "rensende" effek og kan derfor hjelpe på hvitfargen? Det var nå derfor det pleide å være så populært blant collie-eiere; alle hvite poter fikk en omgang.

Hvordan er det med klister eller coca cola under potene? I Sverige er dette ikke tillatt og regnes som "doping"; hvor nøye er vi i Norge på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt kommer bruk av potetmel inn under dopingreglementet. Før det ble strammet inn på dette i Norge så var det en hvit sky av potetmel rundt (langhårs) collie-ringen, idag ser man INGEN med langhårscollie som står og børster ut potetmel av pelsen, det eneste som sees ringside og som brukes i pelsen er rent vann. Potetmel har vel ikke bare en tørkende men også en "rensende" effek og kan derfor hjelpe på hvitfargen? Det var nå derfor det pleide å være så populært blant collie-eiere; alle hvite poter fikk en omgang.

Hvordan er det med klister eller coca cola under potene? I Sverige er dette ikke tillatt og regnes som "doping"; hvor nøye er vi i Norge på dette?

flertallet med GD bruker klister av forskjellige typer, cola også :) Ingen som forsøker å gjemme at de bruker klister ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klister under potene på vorstehhundene. Blir jeg kastet ut på grunn av det, så får det bare skje, for jeg risikerer ikke at hundene mine skal skli og skade seg på de glatte gulvene som er på en del utstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dommerne er ganske enige i tolkingen av dette:

Dvs at de er enige i at ingenting av dette er tillatt I ringen, uansett om det brukes eller ikke.

Men det står jo: Bruk av godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende er ikke tillatt i LP-ringen og medfører utvisning.

Man bruker ikke godbiter eller leke om de ligger i lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noen regel mot klister/cola i utstillings- eller andre konkurranseregler, men hallutleiere setter strenge regler for bruk av anti-skli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis det skal være forbudt å ha en godbit eller ball i lomma(noe forøvrig jeg aldri har opplevd at dommere har sagt at lommene skal tømmes, kun holdes lukket) så må det også være forbudt å belønne hunden sin utenfor ringen med ekstern belønning også da, for prinsippet er jo akkurat det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er altså reglementet slik at det ikke er tillatt å ha i ringen.

Jeg har aldri hørt en dommer si at man skal sjekke at lommene er lukket. Derimot har jeg hørt utrolig mange ganger at man skal tømme lommene, og at det ikke er lov med godbiter og leker i lommene, osv osv.

Men det står jo: Bruk av godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende er ikke tillatt i LP-ringen og medfører utvisning.

Man bruker ikke godbiter eller leke om de ligger i lommen.

Monica skrev det jeg ville si; det står at bruk ikke er tillatt, ikke at man ikke kan ha ball/belønning/lignende i en lomme. Hvordan man tolker det er jo subjektivt, men per definisjon er det jo egentlig kun bruken som er "ulovlig". Hvor man oppbevarer ting blir på en måte en annen sak...

Når det er sagt, så kan jeg jo påpeke at jeg ikke har med godbiter eller leker når jeg går med Norma, rett og slett fordi det ikke går noe bedre om jeg har det med :) Hun reagerer ut i fra hvordan jeg går og oppfører meg, framfor å fokusere på hva som kanskje ligger i lomma.

Edit: de dommerne jeg har gått for har forresten påpekt at man skal tømme lommene før man går i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være forbudt å ha en godbit eller ball i lomma(noe forøvrig jeg aldri har opplevd at dommere har sagt at lommene skal tømmes, kun holdes lukket) så må det også være forbudt å belønne hunden sin utenfor ringen med ekstern belønning også da, for prinsippet er jo akkurat det samme :)

Om hunden går utenfor ringen og belønner seg selv med ekstern belønning under konkurranse er jeg helt enig med deg, og ekvipasjen bør diskvalifiseres. Men jeg syns det er litt forskjell på at man har med seg ting i lomma innenfor ringen og hva som ligger som en avstandsbelønning utenfor ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da "åpner" vel NKK på en måte for juks? (missforstå meg rett) Siden man faktisk må betale av egen lomme for å levere inn en klage. Greit man får pengene igjen, men om man ikke får medhold, så er det sure penger å tape. Særlig når det ikke har noen invirkning på egen bedømming overhode. Jeg hadde ikke betalt for å levere inn en klage for at noen tegnet på bikkja si på en utstilling... Greit at det gir en høyere terskel for å levere inn klager ved at man kan tape økonomisk på det, men bilde/videobevis er jo ganske konkrete og lett å sjekke på stedet egentlig...

Godis/leker i lommer synes jeg bare er tullete, så jeg har aldri noe i lommene untatt båndet. Dumt å dra opp et bånd når man er ferdig med konkurransen, og så ryr det godiser ut og man blir disket. Har forøvrig hørt flere dommere si at man skal tømme lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt kommer bruk av potetmel inn under dopingreglementet. Før det ble strammet inn på dette i Norge så var det en hvit sky av potetmel rundt (langhårs) collie-ringen, idag ser man INGEN med langhårscollie som står og børster ut potetmel av pelsen, det eneste som sees ringside og som brukes i pelsen er rent vann. Potetmel har vel ikke bare en tørkende men også en "rensende" effek og kan derfor hjelpe på hvitfargen? Det var nå derfor det pleide å være så populært blant collie-eiere; alle hvite poter fikk en omgang.

Mener du at det bør være forbudt å rense pelsen?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel setter på ingen måte farge på pelsen - derfor benyttes det også på hundens fargede pels hvis man vil/må tørke den raskt.

Så det tørker pelsen (som jo forsåvidt kan sies at det endrer litt struktur, da), og ja - utstillerne har blitt flinkere å bruke det med måte - så støvskyene ikke er så tydelige lenger.. Men selvsagt brukes det på mange raser fortsatt.

Skk "tok" en collieeier for dette for noe år siden, aktivitets- og utstillingsforbud, og greier.. Men halvåret etterpå gikk de tilbake på den avgjørelsen. Og da var det igang igjen å bruke det rundt ringene igjen.

NKK har også blitt spurt v enkeltustillere og raseklubber - de har ikke uttrykt noe intensjon for å klassifisere potetmel som "doping", nei.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klister under potene er ikke juks.

Når det gjelder LP-ringen: Dommerne har IKKE lov å forlange at man skal tømme lommene! Det er det kun politiet som kan, og jeg har enda til gode å se politi i LP-ringen. Vis meg punktet i regelverket hvor det står at dommerne har lov til dette?

Hvis folk er så klønete at de mister leker og godiser ut av lommene, så er det fare for at de ødelegger for andre deltagere, og det blir selvsagt slått ned på. Noen kan jo finne på å "miste" deilige leverbiter med vilje, liksom.

Der fins andre og mye sleipere måter å jukse på, som dommerne vanskelig kan kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder LP-ringen: Dommerne har IKKE lov å forlange at man skal tømme lommene! Det er det kun politiet som kan, og jeg har enda til gode å se politi i LP-ringen. Vis meg punktet i regelverket hvor det står at dommerne har lov til dette?

Jeg har ikke skrevet at de forlanger at man tømmer lommene. Det er forskjell på å si "husk at det ikke er tillatt med leker og godbiter i lommene, så tøm ut dette" enn å forlange at deltakerne tømmer lommene og så gå fysisk inn og sjekke. Sistnevnte har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...