Gå til innhold
Hundesonen.no

Juks under konkurranser


Nirm

Recommended Posts

Hvis det er så enkelt, så må du gjerne låne Nora en ukes tid, for hun ligger ikke i fellesdekk selv om jeg kan kaste ball og godbiter rundt henne når vi trener. Det å ligge i dekk og det å ligge i fellesdekk er ikke nødvendigvis det samme :whistle:

Fellesdekk er den enkleste øvelsen i verden må du vite. Det tar utrolig kort tid å lære en hund å ligge helt i ro. Det er derfor ingen LP-utøvere sliter med den øvelsen. (ironi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Hvis det er så enkelt, så må du gjerne låne Nora en ukes tid, for hun ligger ikke i fellesdekk selv om jeg kan kaste ball og godbiter rundt henne når vi trener. Det å ligge i dekk og det å ligge i fellesdekk er ikke nødvendigvis det samme :whistle:

Jeg ser den - men jeg har liksom så motsatt erfaring. My har ligget i fellesdekk maks 5 ganger hele sitt liv - og hun har brutt EN eneste fellesdekk, og reist seg opp i sitt (fra en veldig fin og rolig dekk) 2 ganger. Dette er på trening såklart. Bortsett fra disse "fellesdekk treningene" (som har foregått på kurs) så har vi bare trent dekk med alle slags forstyrrelser jeg har kunnet tenke meg. F.eks utenfor travle kjøpesentre, i byen, utenfor butikker, ved siden av fotballbaner hvor det spilles fotball.. Listen er uendelig.

Jeg tenker slik at hvis jeg klarer å lære henne at det lønner seg - og funker - å ligge helt i ro når man får kommandoen, så blir det å funke på konkurranse også - så lenge jeg får testet henne sammen med andre hunder også ved jevne mellomrom. Jeg blir ikke å starte uten å føle meg sikker på at hun blir å ligge rolig.

Jeg er totalt uenig. Er det Flat sin feil at hunden krøp etter godbiter som var mistet av noen som brøt regelverket? Hadde det vært Flat sin feil om noen kom løpende inn i klovnekostyme og med smellerter og hunden reiste seg også da? Selvfølgelig skal man trene på slikt for egen del, men det skal faktisk ikke ligge godbiter fra andre på banen. En gang lå det godbiter i ringen når jeg skulle sende hunden min til rute, 25 meter unna meg, og når man har trent med ekstern belønning så går ikke det bra. Jeg sa fra og banen ble ryddet for godis, hunden min fikk sjekke at det faktisk ikke lå noe mer der, og vi fikk ta øvelsen på nytt.

Da er vi uenige :wub:Jeg syns IKKE at folk skal ha lov til å kaste rundt seg med godbiter i en lydighetskonkurranse slik at det kan ødelegge for andre ekvipaser... MEN- jeg ser hvor og hvordan konkurranser holdes rundt om, og det er faktisk langt fra umulig at man kan starte i en lp-ring hvor det faktisk ligger et eller annet som kan stjele hundens oppmerksomhet - hvis man ikke har trent på det på forhånd. Det kan være tiss, bæsj, godbiter, søppel, eller et blåsende løv... Eller løpende klovner for den saks skyld, men det er jo vanskelig å få tak i, så man får håpe det er en sånn once in a million-greie. :)

Ekstern belønning skal jo foregå ved at du sender hunden til belønningen etter ferdig øvelse ev. moment, for å unngå en slik situasjon som du beskriver ovenfor burde du kanskje sikre kommandoen som du bruker for å sende dem til belønningen. My får ikke løpe til belønningen sin med mindre jeg sier "JAH, TA DEN!" - alle andre ganger hun har prøvd å løpt bort på feil kommando har hun blitt stoppet eller ropt tilbake. Hun får ikke belønning av å løpe før hun får riktig ord..

Så egentlig er vi kanskje litt enige alikevel - jeg mener IKKE at det skal ligge godbiter på banen - MEN jeg mener at det faktisk er ens egen feil om hunden kryper etter en frolic på fellesdekken eller hvis den løper ut mot en godbithaug når den egentlig fikk beskjed om å løpe ut til ruta. Det mener jeg at min hund skal kunne klare å la være å gjøre under en konkurranse, fordi det er noe jeg trener på og er obs på. Men det betyr jo ikke at det er riktig for alle andre fordiom... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den - men jeg har liksom så motsatt erfaring. My har ligget i fellesdekk maks 5 ganger hele sitt liv - og hun har brutt EN eneste fellesdekk, og reist seg opp i sitt (fra en veldig fin og rolig dekk) 2 ganger. Dette er på trening såklart. Bortsett fra disse "fellesdekk treningene" (som har foregått på kurs) så har vi bare trent dekk med alle slags forstyrrelser jeg har kunnet tenke meg. F.eks utenfor travle kjøpesentre, i byen, utenfor butikker, ved siden av fotballbaner hvor det spilles fotball.. Listen er uendelig.

Så, hunden din har ligget i fellesdekk 5 ganger, og på de 5 gangene har hun reist seg 1 gang og satt seg opp 2 ganger - da er det vel strengt tatt bare 2 av 5 fellesdekker hun har ligget på da? Eller satte hun seg opp to ganger på 1 fellesdekk? :whistle:

Jeg tenker slik at hvis jeg klarer å lære henne at det lønner seg - og funker - å ligge helt i ro når man får kommandoen, så blir det å funke på konkurranse også - så lenge jeg får testet henne sammen med andre hunder også ved jevne mellomrom. Jeg blir ikke å starte uten å føle meg sikker på at hun blir å ligge rolig.

Tro det eller ei, men det er sånn de aller fleste av oss trener fellesdekk - vi prøver å lære bikkja at det lønner seg å ligge i ro, og vi trener på dekk i forskjellige miljøer og settinger, og allikevel så er det få jeg kjenner som mener at fellesdekk er enkelt å lære bikkja, eller at det er noe man gjør på "utrolig kort tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den - men jeg har liksom så motsatt erfaring. My har ligget i fellesdekk maks 5 ganger hele sitt liv - og hun har brutt EN eneste fellesdekk, og reist seg opp i sitt (fra en veldig fin og rolig dekk) 2 ganger. Dette er på trening såklart. Bortsett fra disse "fellesdekk treningene" (som har foregått på kurs) så har vi bare trent dekk med alle slags forstyrrelser jeg har kunnet tenke meg. F.eks utenfor travle kjøpesentre, i byen, utenfor butikker, ved siden av fotballbaner hvor det spilles fotball.. Listen er uendelig.

Jeg tenker slik at hvis jeg klarer å lære henne at det lønner seg - og funker - å ligge helt i ro når man får kommandoen, så blir det å funke på konkurranse også - så lenge jeg får testet henne sammen med andre hunder også ved jevne mellomrom. Jeg blir ikke å starte uten å føle meg sikker på at hun blir å ligge rolig.

Da er vi uenige :whistle:Jeg syns IKKE at folk skal ha lov til å kaste rundt seg med godbiter i en lydighetskonkurranse slik at det kan ødelegge for andre ekvipaser... MEN- jeg ser hvor og hvordan konkurranser holdes rundt om, og det er faktisk langt fra umulig at man kan starte i en lp-ring hvor det faktisk ligger et eller annet som kan stjele hundens oppmerksomhet - hvis man ikke har trent på det på forhånd. Det kan være tiss, bæsj, godbiter, søppel, eller et blåsende løv... Eller løpende klovner for den saks skyld, men det er jo vanskelig å få tak i, så man får håpe det er en sånn once in a million-greie. :ahappy:

Ekstern belønning skal jo foregå ved at du sender hunden til belønningen etter ferdig øvelse ev. moment, for å unngå en slik situasjon som du beskriver ovenfor burde du kanskje sikre kommandoen som du bruker for å sende dem til belønningen. My får ikke løpe til belønningen sin med mindre jeg sier "JAH, TA DEN!" - alle andre ganger hun har prøvd å løpt bort på feil kommando har hun blitt stoppet eller ropt tilbake. Hun får ikke belønning av å løpe før hun får riktig ord..

Så egentlig er vi kanskje litt enige alikevel - jeg mener IKKE at det skal ligge godbiter på banen - MEN jeg mener at det faktisk er ens egen feil om hunden kryper etter en frolic på fellesdekken eller hvis den løper ut mot en godbithaug når den egentlig fikk beskjed om å løpe ut til ruta. Det mener jeg at min hund skal kunne klare å la være å gjøre under en konkurranse, fordi det er noe jeg trener på og er obs på. Men det betyr jo ikke at det er riktig for alle andre fordiom... :wub:

Blir litt provosert jeg, av hvor lett du ser på alt dette. Du har aldri staret en LP-konkurranse, men alt er jo kjempeenkelt virker det som? Jeg har en hund som er rå på ekstern belønning, men man får faktisk ikke trent på alt i konkurransesetting, og så lenge det faktisk ikke skal ligge en frolic foran nesen på henne, så skal det ikke det. Og ja, det hadde sikkert gått helt bra på trening, men det kan nesten ikke sammenlignes engang. Hunder skal trenes på forstyrrelser, men selvfølgelig skal ikkeF Flat bare skylde seg selv fordi hunden krøp etter godbit. Det skal ikke være godbiter i ringen, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene kurset lå hun hele fellesdekkene (2stk) og andre kurset reiste hun seg opp 2 ganger i sitt og opp i stå (og var sikkert snart på tur bort til meg) - så da vet du det :ahappy: Jeg er såppass sikker på dekken (og bli-øvelsene) til My at jeg kan si at det er det hun kan aller best.

Siste kurskvelden ble hun angrepet og jeg tror det gjorde henne usikker, hun virket litt slik på avstand. :whistle: Det er også en av grunnene til at jeg føler det er så utrolig viktig å lære henne at det funker å ligge, selv om noe er ekkelt/skummelt/spennende/lukter deilig/lukter stygt/whatever... Det går på tryggheten til MIN hund - ikke bare tryggheten min om at hunden min ikke skal ødelegge for noen andre ekvipasjer. Om min hund kan erfare at hvis hun ligger og det kommer en hund bort til henne så går det bra alikevel. Jeg holder også på innføre flat-dekk under fellesdekken for at hun skal få med seg mindre "psyking" fra andre hunder hvis det skulle forekomme. Hun kan umulig få med seg så mye hvis hun ligger helt flatt og fokuserer på meg og at hun skal liiiiiiiiigge.

For min del virker det også som om forstyrrelser kan være med å hjelpe å lære hunden å liggeliggeligge og ingenting annet på fellesdekken. Det blir som om forstyrrelsene blir en ekstrakommando på at de må ligge, også blir det kult etterpå - når de får lov til å reise seg igjen når vi er kommet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene kurset lå hun hele fellesdekkene (2stk) og andre kurset reiste hun seg opp 2 ganger i sitt og opp i stå (og var sikkert snart på tur bort til meg) - så da vet du det :ahappy: Jeg er såppass sikker på dekken (og bli-øvelsene) til My at jeg kan si at det er det hun kan aller best.

Siste kurskvelden ble hun angrepet og jeg tror det gjorde henne usikker, hun virket litt slik på avstand. :whistle: Det er også en av grunnene til at jeg føler det er så utrolig viktig å lære henne at det funker å ligge, selv om noe er ekkelt/skummelt/spennende/lukter deilig/lukter stygt/whatever... Det går på tryggheten til MIN hund - ikke bare tryggheten min om at hunden min ikke skal ødelegge for noen andre ekvipasjer. Om min hund kan erfare at hvis hun ligger og det kommer en hund bort til henne så går det bra alikevel. Jeg holder også på innføre flat-dekk under fellesdekken for at hun skal få med seg mindre "psyking" fra andre hunder hvis det skulle forekomme. Hun kan umulig få med seg så mye hvis hun ligger helt flatt og fokuserer på meg og at hun skal liiiiiiiiigge.

For min del virker det også som om forstyrrelser kan være med å hjelpe å lære hunden å liggeliggeligge og ingenting annet på fellesdekken. Det blir som om forstyrrelsene blir en ekstrakommando på at de må ligge, også blir det kult etterpå - når de får lov til å reise seg igjen når vi er kommet bort.

Jeg er enig med deg i at det aller viktigste er å lære hunden at det lønner seg å ligge, ligge, ligge, og gjerne at forstyrrelser blir en ekstrakommando på at de må ligge, det jeg er uenig med deg i, er at det tar "utrolig kort tid", som du skreiv til Flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt provosert jeg, av hvor lett du ser på alt dette. Du har aldri staret en LP-konkurranse, men alt er jo kjempeenkelt virker det som? Jeg har en hund som er rå på ekstern belønning, men man får faktisk ikke trent på alt i konkurransesetting, og så lenge det faktisk ikke skal ligge en frolic foran nesen på henne, så skal det ikke det. Og ja, det hadde sikkert gått helt bra på trening, men det kan nesten ikke sammenlignes engang. Hunder skal trenes på forstyrrelser, men selvfølgelig skal ikkeF Flat bare skylde seg selv fordi hunden krøp etter godbit. Det skal ikke være godbiter i ringen, punktum.

Jeg blir også litt provosert skal jeg være ærlig... Du er så bastant på at det ikke skal være godbiter i ringen, men hvorfor, det skjønner jeg ikke - for du skriver det jo selv - det ER godbiter i ringen av og til! Man KAN ikke styre og kontrollere hele verden - bare en selv og sin egen hund - og da syns jeg faktisk enda man kan skylde på seg selv hvis ikke hunder klarer å ligge selv om det ligger en frolic 1m unna. Jeg mener en LP-hund skal klare en slik forstyrrelse, selv om "det IKKE skal ligge godbiter i ringen" som du (og jeg forsåvidt) skriver...

Om hunden din er rå på avstandsbelønning er en ting, men kanskje er den ikke like rå på å skille kommandoer hvis den ikke klarer det under en konkurranse? Jeg vet ikke, men det er jo slik det høres ut.. Og det er vel ikke noe å bli fornærmet over?

Min hund bytter om på sitt/dekk titt og stadig i noen settinger (under marsj) - og da er det mitt problem om hunden setter seg når den skal dekke på konkurranse. Om hunden min hadde vært rågod på å skille kommandoer og kunne dette uten å tenke engang - men begynner å krype etter dekken fordi det ligger en godbit der - da har jeg trent (feil/dårlig/whatever) siden jeg ikke hjalp henne til å kunne motså en slik fristelse og på løsning på at det lønner seg å ligge mer enn det gjør å krype bort for å gumle i seg den frolicen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også litt provosert skal jeg være ærlig... Du er så bastant på at det ikke skal være godbiter i ringen, men hvorfor, det skjønner jeg ikke - for du skriver det jo selv - det ER godbiter i ringen av og til! Man KAN ikke styre og kontrollere hele verden - bare en selv og sin egen hund - og da syns jeg faktisk enda man kan skylde på seg selv hvis ikke hunder klarer å ligge selv om det ligger en frolic 1m unna. Jeg mener en LP-hund skal klare en slik forstyrrelse, selv om "det IKKE skal ligge godbiter i ringen" som du (og jeg forsåvidt) skriver...

Om hunden din er rå på avstandsbelønning er en ting, men kanskje er den ikke like rå på å skille kommandoer hvis den ikke klarer det under en konkurranse? Jeg vet ikke, men det er jo slik det høres ut.. Og det er vel ikke noe å bli fornærmet over?

Min hund bytter om på sitt/dekk titt og stadig i noen settinger (under marsj) - og da er det mitt problem om hunden setter seg når den skal dekke på konkurranse. Om hunden min hadde vært rågod på å skille kommandoer og kunne dette uten å tenke engang - men begynner å krype etter dekken fordi det ligger en godbit der - da har jeg trent (feil/dårlig/whatever) siden jeg ikke hjalp henne til å kunne motså en slik fristelse og på løsning på at det lønner seg å ligge mer enn det gjør å krype bort for å gumle i seg den frolicen...

Igjen: selvfølgelig skal man trene på forstyrrelser, men det skal ikke ligge godbiter i fellesdekken. Om denne klovnen kommer løpende inn, eller noen strør biff mellom neseprøvene mine, så skal det faktisk ikke skje, og jeg vil kreve øvelsen på nytt. Det er noe annet med naturlige forstyrrelser, men det skal ikke ligge Frolic i fellesdekk.

Og du skriver jo som at du tror det er en kjempeenkel sak. At du har kastet kylling rundt hunden din mens hun ligger i enkeltdekk i hagen er en ting, om jeg kommer og kaster kylling rundt hunden din i LP1 fellesdekken så forventer du kanskje at hun ligger? For reiser hunden din seg får du skylde deg selv. Ja, det er satt på spissen, men ting er faktisk ikke så enkelt. Da hadde folk trent på det og alle hadde hatt internasjonale lydighetschampioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette blir OT fra trådens start, så er det umulig å forberede seg på alt som kan skje i en konkurransesituasjon. For halvannen uke siden deltok vi i klasse 1, og da lå det knuste egg og eggeskallrester i ringen, samt at det fløy mange måker i usedvanlig lav høyde over ringen. Det hadde aldri slått meg at jeg måtte trene på fristende eggerester og lavtflyvende fugler før, jeg har aldri sett måker fly så lavt på andre steder enn søppelfyllinger og over fiskebåter...

Uforutsette ting vil alltid kunne skje, en kan ikke være forberedt på alt - og det er tross alt levende individ vi forsøker å konkurrere med.

Så handler det også om å få erfaring, og lære gjennom det en gjør. For på samme konkurranse sto hopphinderet rett ved der FVF og LF startet, og begge ganger trodde dyret mitt at vi skulle hoppe hinder, og vi fikk dermed rimelig rotete starter på begge øvelsene, og brukte en del meter på å komme inn i fin flyt - slikt gir mye poengtrekk. Og det tar jeg til meg, at jeg må trene mer med hinder som forstyrrelse, la det stå her og der mens vi trener FVF/LF, fordi hun har et hindersug. Der har jeg ikke tenkt langt nok på "realistiske" forstyrrelser en kan forvente i lydighetsringen, og det er noe jeg skal gjøre noe med.

Poenget mitt er - uansett hvor mye en trener på ulike forstyrrelser og variasjoner, kan en ikke forberede seg på alt, og en kan strengt tatt ikke forvente alt mulig av en hund heller.

For å dra tråden inn mot juks igjen, er det jo mye annet en kan gjøre i en lydighetsring uten at det er godbiter involvert, som balanserer mot juks. Nå har jeg riktignok bare startet på en syv-åtte stevner, men en har jo fått høre noen historier og diskusjoner - hvor går for eksempel grensen mellom akseptert belønning mellom øvelsene og for mye lek og herjing med hunden? Jeg skulle likt å se en entydig definisjon som alle LP-dommere er helt enig om.

Og det er utfordringen med mye av jukset, at det er gråsoner og tvilsmoment. Jeg har selv vært i diskusjoner med mer "gammeldagse" bernerfolk som mener at klipp av ører og faner og å flytte på hundens bein er juks - hunden skal bedømmes som den er og står av seg selv. Noen vil alltid reagere på noe, men vi trenger kanskje et tydeligere regelverk? Og også gode rutiner for hva en gjør om juks oppdages. Men det krever kanskje videooveråking, gode lab'er og et helt uhildet klagepanel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt provosert jeg, av hvor lett du ser på alt dette. Du har aldri staret en LP-konkurranse, men alt er jo kjempeenkelt virker det som? Jeg har en hund som er rå på ekstern belønning, men man får faktisk ikke trent på alt i konkurransesetting, og så lenge det faktisk ikke skal ligge en frolic foran nesen på henne, så skal det ikke det. Og ja, det hadde sikkert gått helt bra på trening, men det kan nesten ikke sammenlignes engang. Hunder skal trenes på forstyrrelser, men selvfølgelig skal ikkeF Flat bare skylde seg selv fordi hunden krøp etter godbit. Det skal ikke være godbiter i ringen, punktum.

Hvis det skal være "juks" å ha en ball i lomma i ringen, er det vel like mye "juks" å ha en matskål stående utenfor ringen? Eller godtar dommerne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være "juks" å ha en ball i lomma i ringen, er det vel like mye "juks" å ha en matskål stående utenfor ringen? Eller godtar dommerne det?

Tja.. Skal man lese reglene, så står det:

Under konkurransen er ingen form for påvirkning fra utsiden av ringen tillatt.

Forsøk på å forringe eller ødelegge andre deltakende hunders utførelse av

øvelsen, er forbudt og medfører bortvisning fra området.

En ekstern belønning utenfor ringen er vel påvirkning fra utsiden av ringen, om man skal tolke reglene like vidt hele veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være "juks" å ha en ball i lomma i ringen, er det vel like mye "juks" å ha en matskål stående utenfor ringen? Eller godtar dommerne det?

Tja, det vet jeg ikke, for sist jeg brukte ekstern belønning på konkurranse var for 3-4 år siden. Og da syns jeg det er forskjell på å ha belønning rett ved ringen, tilgjengelig og til forstyrrelse for mange, enn å ha en belønning som noen utenfor ringen gir en når en kommer ut.

Så det kommer vel an på hvordan dommeren tolker reglementet, men trenden jeg ser er at ekstern belønning er tillatt, og belønning i lommene er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker OT Emma. :whistle: Bare så det er sagt. Noe av det går jo under juks, fordi enkelte gjør en del ting bevisst for å ødelegge for andre. Slippe godiser i ruta (hvordan hanver egentlig godiser inni ruta på et innendørsstevne?), lufte løpetidtispa si der krypen skal gå etc. Og det kan jo være seg at man faktisk fanger noen på film som drysser godiser i ringen og da. For om man bør varsle om den som tegner på bikkja med sprittusj, bør man vel varsle om den som "mister" godiser i ruta eller noe? Jeg reagerer veldig på folk som "dobbelthandler" fellesøvelsene med skjult fører. Har sett det til og med så høyt som NM, og der er også noen fått tilsnakk for dobbelthandling på en annen øvelse. Og at dommere ikke tar tak i det, er synd. Synes det er verre å dobbelthandle i eks lydighet enn ved utstilling. Om man ser bort i fra schäferhundfolkets galskap, men mer at en person står greit til i forhold til oppstilling slik at hunden strammer seg opp bedre.

Ang eksternbelønning, så er det sikkert litt forskjell på legge ballen synlig ved ringbåndet, eller ha en sekk og stol med belønning oppi? Eller er det det samme om belønninga er synlig eller ikke? Noe sted må man jo få ha belønningene sine... Matskål synlig ved ringen har jeg ikke sansen for selv. Personlig synes jeg ting skal ligge i en sekk, eller et annet sted som ikke er synlig fra ringen, men hver sin smak der...

Det er forskjell på en klasse 1 hund og en Elite hund også. Hva man kan forvente at de gjør, tåler av forstyrrelser etc. Det er en forskjell på godis foran nesa når man er aktiv å kaster det rundt, eller om hunden ligger der alene mens eier er bak teltet. I tillegg så er det forskjell på individer og raser, slik at ting som er "fort gjort" på en hund, er nødvendigvis ikke like "fort gjort" på en annen en.

Men som Emma nevner, så burde det kanskje vært klarere regler der. Slik at dommere ikke tolker det forskjellig, og at det ikke evner noen lupelesing for å finne ut hva man kan komme seg unna med av belønninger og påvirkninger. Men veien mellom å rapportere åpenlys juks og hva som nesten blir en sladrekultur kan kanskje bli kort?

Er det noen som har opplevd dopingkontroller eller andre tester på stevner forresten? Det var nevnt en schäfer som måtte levere pelsprøve, men er det andre som har opplevd/hørt om andre tilfeller? Eller hunder som må avgi blodprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er det noen som har opplevd dopingkontroller eller andre tester på stevner forresten? Det var nevnt en schäfer som måtte levere pelsprøve, men er det andre som har opplevd/hørt om andre tilfeller? Eller hunder som må avgi blodprøver?

En AK måtte avgi urinprøve for noen år tilbake. Det var vel en av de første utstillingene etter at de nye reglene kom. Hunden måtte avgi urinprøve på vei inn før den ble stilt.

Men jeg skulle gjerne vist hvilket virkestoff de så etter på hurtigtesten.

Det fins jo mengder av hurtigtester på markede på urinprøver for mennesker, for å sjekke feks opp mot opiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere som hyler om spray og potetmel bare visse hva som virkelig foregår i kulissene, så blekner dette raskere enn hvit pels med litt potetmelstøv i...

Jeg tror jeg kan garantere at det ikke forekommer en eneste utstilling hvor samtlige hundene er "edru" - og en total dopingkontroll (som hadde tatt "alt") ville gitt skremmende tomme utst.ringer på neste utstilling innenfor mange raser.

Susanne

Hvis dette er sant så er det et utrolig dårlig skussmål for utstilling som et fenomen. Kanskje på tide at det legges til rette for at det kan tas hyppige stikkprøver/mer kontroll?

Er ellers enig med Stine i at en Blenda-hvit og skinnende pels er ikke det eneste som gjør at en hund vinner, Men om det står mellom to ellers like gode hunder så kan jeg se for meg at en "superpels" kunne være et fortrinn for den hunden som er "trikset og mikset" med. Det er vel derfor noen dedikerte utstillere ikke klarer å la være å "jukse" med detaljene... De vil ha den fordelen det gir overfor motstanderens hund. Og da blir det urettferdig overfor de som faktisk overholder dopingreglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...