Gå til innhold
Hundesonen.no

Dentastix for store hunder


SFX

Recommended Posts

Er det noen med store hunder som har erfaring med dentastix?

X'en får med ujevne mellomrom, og jeg synes ikke de har noen effekt på belegg på tenner eller dårlig ånde. Det står på posen at det er for hund 10 kilo + - og hun veier +- 50 kilo. Kan en hund bli for stor til at dentastixen fungerer? Hun gnager jo ikke på de, de går ned like fort som ei halv loffeskive... En litt dyr og stor godbit, liksom.

Noen andre med store hunder som har erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får tak i enda større dentastix i noen butikker 20kg + syns de er bedre til kahlo fordi de varer bittelitt lenger. Nå er ikke kahlo plaget av hverken dårlig ånde eller plaqe på ternnene så virkningen skal jeg ikke si noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig ånde har de ikke men deler erfaringene når det gjelder belegg.Det tar jo et tyggsvelg og borte er moroa... :icon_confused:

Ja, det er ikke mange tennene som kan være borti den stix'en, før den ligger i magen. Så med mindre rapen etterpå har noen effekt på tenna, skjønner jeg ikke annet enn at den må være for liten for søta.

Man får tak i enda større dentastix i noen butikker 20kg + syns de er bedre til kahlo fordi de varer bittelitt lenger. Nå er ikke kahlo plaget av hverken dårlig ånde eller plaqe på ternnene så virkningen skal jeg ikke si noe på.

Takk for tips - har ikke sett større enn disse 10 kg +

Spørsmålet er om et griseøre i ny og ne faktisk gir mer effekt på tennene, for de bruker hun i hvert fall ti minutter på...

Hun har ikke ofte dårlig ånde, men litt gult på tennene kan hun ha av og til, flere som fôrer med vom melder om det samme.

er de i det hele tatt "bevist" effektive?

Jeg har hørt flere anbefale de og skryte av de - men det hjelper kanskje om hunden bruker 20 minutter på de... Da vil jo et presset margbein fungere også, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo får slike i perioder (Jeg må huske både å kjøpe og gi dem, og nå som jeg har mer enn en hund så blir det brått litt mer styr å gi) og jeg ser ikke noe forskjell på tennene hennes om hun får dem eller ikke. Hun går vekselsvis på tørrfor og V&H.

Akkurat det med V&H og tenner er merkelige greier. Aro hadde masse gult og plakk da han gikk på tørrfor, men hadde helt fantastisk hvite fine tenner etter en stund på V&H (han fikk storfevomvarianten med litt annet kjøtt og bein utenom). Vet flere som har samme erfaring. Mens andre igjen sier at tennene blir gule av V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordonsetter på 23 kg knasker de i str 10kg+ så fort at jeg knapt husker at jeg har gitt dem til han. De i en størrelse større tar ca lang nok tid til at jeg husker at han har fått, men kan ikke si at jeg har opplevd effekt på hverken ånde eller tannstein :icon_confused:

Tannstein sliter han egentlig litt med, han får det lett, men ånden pleier er å være ok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper får den største typen. Han har bra ånde og helt hvite tenner. Om det er pga. dentastixen eller ei vet jeg ikke, men han får iallefall nesten hver dag. Glemte å kjøpe en periode, og da synes jeg ånden var litt dårlig, men det kan ha vært pga andre ting da.

Men altså, de glir vel ganske bra ned her i gården og, på 20 sekunder er det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper den mellomstore varianten til Aiko, men klipper dem i to (fordi det er billigere med den digre boksen enn den puslete posen). Hun bruker laaang tid på en stix, og kan godt spare den litt også, hehe. Føler den gir henne en ganske antiseptisk og frisk ånde. Men stort sett lukter hun ganske frisk fisk uansett. Hun er jo japaner, der spiser de mye fisk. :icon_confused:

Har hørt om flere med store hunder som vurderer poenget og virkninga av stix når de går ned på høykant. Med min begrensede kunnskap vil jeg anta at for at disse dentastixene skal ha noen effekt, så må de tygges og suges på. Så dersom de bare slukes ned, kan dere sikkert likegodt bruke raspende margbein eller annet snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ene hunden vår tygger heller ikke dentastix, (og jeg syns det ble dyrt å gi hver dag,) så jeg gikk over til gulrot istede. Hundene elsker det, og må gnage på den, så innbiller meg det har litt effekt på belegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper den mellomstore varianten til Aiko, men klipper dem i to (fordi det er billigere med den digre boksen enn den puslete posen). Hun bruker laaang tid på en stix, og kan godt spare den litt også, hehe. Føler den gir henne en ganske antiseptisk og frisk ånde. Men stort sett lukter hun ganske frisk fisk uansett. Hun er jo japaner, der spiser de mye fisk. :hmm:

Har hørt om flere med store hunder som vurderer poenget og virkninga av stix når de går ned på høykant. Med min begrensede kunnskap vil jeg anta at for at disse dentastixene skal ha noen effekt, så må de tygges og suges på. Så dersom de bare slukes ned, kan dere sikkert likegodt bruke raspende margbein eller annet snacks.

Hvordan er egentlig en "antiseptisk ånde"? :hmm: Innbiller meg det må lukte litt sprit eller jod eller noe.. :hmm:

Jeg gir hundene dentastix innimellom, mest fordi de liker det så himla godt. Aynï bruker noen minutter på en, men Tulla sier "glugg - gulp - rap" og borte er den.. :hmm: Har ikke tenkt på at det skal ha noen virkning i det hele tatt, kanskje spesielt fordi jeg ikke gir det på fast basis. Har også pleid å klippe opp i mindre biter og bruke som godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï bruker noen minutter på en, men Tulla sier "glugg - gulp - rap" og borte er den.. :hmm:

N gjorde akkurat som Tulla - bare at han fikk en sånn for XXL-hunder (damen i butikken sa det var kjempelurt). Den dentastixen kom omtrent like fort ut bakveien, da :hmm:

Og jeg syns ikke han fikk noe god ånde av den, egentlig litt ekkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har fått Dentastix daglig en stund som en test på hvor bra det er, men effekten ser jeg vel lite av... Mine tygger dem ganske ordentlig, men de tygger de "feil". Det blir ikke som på tv-reklamen, kanskje derfor de ikke funker? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen:Jeg mener å huske siden jeg svarte i den andre tråden din at det var greenies han ble dårlig av for dentasticks selges stort sett i daglivarebutikker. :hmm:

Jahhh, stemmer det :hmm: sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis tygger som regel disse godt og grundig, det skummer skikkelig i munnen på henne, så da må det jo ha en viss effekt, selv om det er over på fire-fem min? *håpefull, selv om Valpis har kritthvit tanngard* Gubben sluker dem hele er jeg sikker på.. Nå har RC også slike sticks, de er ikke så store men veldig seige, og Gubben må faktisk tygge etpar ganger før han svelger. Valpis bruker kanskje 10 min på disse, men hun foretrekker Pedigree sine om hun får velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens - godt å høre at ikke bare min hund ikke skjønner at dentastix skal tygges. De er borte på null komma svisj selv som tørket, så da gidder jeg ikke kjøpe de mer. Heller investere i noe realt, som et margbein, det gnager hun jo på i minst en uke - ikke at det er mer kjøtt igjen så lenge, men smaken er jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens - godt å høre at ikke bare min hund ikke skjønner at dentastix skal tygges. De er borte på null komma svisj selv som tørket, så da gidder jeg ikke kjøpe de mer. Heller investere i noe realt, som et margbein, det gnager hun jo på i minst en uke - ikke at det er mer kjøtt igjen så lenge, men smaken er jo der.

Og så er det jo veldig bra hvis hunden spiser tørrfôr til vanlig; det gjør jo bajsen litt fastere. Litt verre for de som fôres på V&H, da kan den bli litt i overkant hard.. Selv må jeg spe på med tørrfôr hvis Tulla har fått det for seg at hun skal hive i seg et halvt margbein.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo veldig bra hvis hunden spiser tørrfôr til vanlig; det gjør jo bajsen litt fastere. Litt verre for de som fôres på V&H, da kan den bli litt i overkant hard.. Selv må jeg spe på med tørrfôr hvis Tulla har fått det for seg at hun skal hive i seg et halvt margbein.. :)

X'en får fifty-fifty tørrfôr og V&H, og har perfekt bæsj :o

:P:D :D :):D:P:):D :D :) :) :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...