Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor har du valpen på natta?

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på hvor dere har valpene den første tiden på natta? Da vil de gjerne på do et par ganger hver natt og klarer kanskje ikke roe seg i en seng på stua? Hva gjør dere? Alt må liksom planlegges :icon_redface:

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

I bur ved siden av sengen :P

Hun var vandt til å sove i bur, så jeg tenkte at det var like greit å fortsette med det, til hun er husren i allefall. Hun var klar over at her sover man, allerede første natten og er rolig hele natten. Våkner en gang i 5 tiden og må på do, men så roer hun seg igjen og sover til jeg våkner. Evt ligger hun å betrakter meg til jeg våkner ;) De siste dagene har hun fått komme i sengen når hun våkner igjen i 7-8 tiden. Sover og koser seg inntil meg. Ace ligger i sengen, da må jo hun og få lov, må vite. :icon_redface:

Med Ace hadde vi han på et teppe nedenfor sengen. Funket dårlig. Måtte ut mange ganger om natten og det var bare styr.

Skrevet

Min erfaring med valper i senga er dessuten at de holder seg lenger da om de får ligge nært, sånn at man slipper så mye ut om natta.

Skrevet

I bur ved siden av sengen og noen ganger oppi sengen. Er litt redd for å legge meg på valpen i senga, dessuten vil jeg lære valpen og det er trygt og avslappende å sove i bur.

Begge mine har jeg måttet vekke om morgenen selv den første natta - de har alltid sove tungt og godt i buret som valper.

Skrevet

Sarek sove i bur ved senga, da sover han roligere også. Første natta la han seg rett ned i buret og sovnet. Veldig greit :icon_redface:

Skrevet

På begrenset område ved siden av senga. Der har jeg hatt den (og evt utvidet litt etterhvert) til jeg vet den holder seg gjennom natta (evt sier fra). Har fungert bra her. :icon_redface:

Skrevet

Valpis ligger i bur vedssiden av senga ;) Men har hatt valper i senga før, men han her må ikke ut om natten, å han legger seg og sover i buret så da synes jeg det er greiest han bare blir vandt med det :icon_redface:

Skrevet

Hun går løs på rommet da det går veldig bra. Ingen lapphunder jeg vet om orker å sove i sengen for det blir alt for varmt. Rett på gulvet er best synes Saga og det gjorde Marco også. Hun sover tungt om natta og kan 8-10 timer om natta uten å ha uhell :icon_redface:

Skrevet

Bruker bur ved siden av senga i 1-2 uker alt etter som, og etter det åpner jeg døra så får de velge selv, Ingen av mine vil ligge i senga(det blir for varmt til de) så det er liksom ikke et alternativ.. Forøvrig er jeg fornøyd med buret, de er rolige, har ingen uhell og sover bra.

Skrevet

I bur ved siden av senga :icon_redface: Etter hvert når de har blitt husrene så åpner jeg burdøra så har de tilgang til hele huset. Vesla er for liten til det ennå, men eldstemann velger selv, og det er egentlig sjeldent han er i senga, tror det blir for varmt til han.

Skrevet

Under dyna. :icon_redface: Dvs da jeg hadde to valper så sove de på kjøkkenet begge to. Men Kasko sover under dyna. Hender han må opp for luft om det blir for varmt.

Skrevet

Litt overrasket over hvor mange som bruker bur for å gjøre valpen husren.

Her sover valper hvor de vil, har tilgang til soverommet, gangen, kjøkkenet og stua. Og evnt. senga om de vil det.

Skrevet

Her sover alle hunder, uansett alder, i senga. Døra til stua står oppe, så de kan gå hvor de vil.

Skrevet

Og jeg får fortsatt vondt i hele meg når jeg hører om valper som må sove i bur om natta...

Her i huset er det fritt fram fra dag en - vil valpen sove i senga, så gjerne det, vil den sove på gulvet så kan den jammen få lov til det også, og valpen har da full frihet til å legge seg der det er varmt, kaldt, mykt, hardt - den kan drikke ved behov, og tisse på gulvet om det er presserende og "mor" ikke våkner. No fuss liksom.

Skrevet

Og jeg får fortsatt vondt i hele meg når jeg hører om valper som må sove i bur om natta...

Blir stadig like overrasket over hvor mange det er som putter valpen i bur om natten, og som også bruker det aktivt for at valpen ikke skal gå på do inne.

Jeg legger bare noen aviser på gulvet i soverommet, så hvis uhellet skulle være ute, så er det lett å rydde opp etterpå.

Skrevet

Madrass på gulvet sammen med meg.

Samme her. I stua vel og merke, da det er der jeg vil ha hundene skal ha sitt "soverom". Å bli invitert på mitt rom er et skikkelig privilegium.

Skrevet

Her i huset er det fritt fram fra dag en - vil valpen sove i senga, så gjerne det, vil den sove på gulvet så kan den jammen få lov til det også, og valpen har da full frihet til å legge seg der det er varmt, kaldt, mykt, hardt - den kan drikke ved behov, og tisse på gulvet om det er presserende og "mor" ikke våkner. No fuss liksom.

Samme her :icon_redface:

Når jeg bodde hjemme og ikke kunne ha hund på rommet sov jeg på sofaen sammen med valpen

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...