Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med proplan?


Saphire

Recommended Posts

Vi kjøpte 15 kg Eukenuba puppy til Frost, ettersom det var det hu hadde fått hos oppdretteren. Og hu har liksom aldri fulgt den foringstabellen som står bak, og ikke har hun hatt stort matlyst heller. Jeg var liksom vant til at hundene "hev" seg over maten, mens nå kunne vi gi hu frokost og hu snuste så vidt på det. Ikke syns jeg hun er så "valpe tykk" som hu burde heller. Nå skal hun egentlig spise 350 gram ca, men hu klarer knapt å få i seg 150 gram, og da med liten iver for å si det sånn.

Så på mandagen kjøpte vi en liten sekk med Proplan, det er dette vi gir kattene og som vi er meget fornøyd med. Vi blandet ut 50 gram proplan og 50 gram Eukenuba, og hu klarte jaggu å "sile" ut proplanen, så det som lå igjen var Eukenuba. Og i dag spiste hun et helt proplan frokost på 110 gram med STOR iver, ingenting igjen i skålen. Så det er jo tydelig hva hun syns er best.

Men hvordan er foret i forhold til hva hu skal ha av ingredienser? Og jeg ser fra gamle tråder at noen mener at de driter mer av det foret, men hva er liksom "mer" ?? På Ekenuba dreit hu to ganger om dagen ca..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Jeg er veldig fornøyd med proplan, byttet ut rc med det for et år siden ca. han feis oftere og verre av rc (royal canin) men med proplan er det bare godlukt her :blink:

Det med hvor mye de driter er nok veldig individuelt tror jeg, jeg synes Casper sin bæsj er bedre nå enn da den kom ut full av rc, men han bæsjer mye ja, alt fra 2 til 5 ganger om dagen (dog er de siste gangene bare småplukk da, litt rennende etter masse herjing på tur fks.).

Men ja, veldig fornøyd! Ingrediensmessig er vel proplan like bra som alle de andre dyre- (as in expensive hehe) fôrene, bare sørg for å kjøpe det som passer til din hund, altså valpefòret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benyttet meg av proplan en del ganger(jeg bytter til nytt fôr etter hver sekk), og hunden her fungerer godt på det. Han synes også at det smaker godt. Han liker det aller meste, men jeg ser at det er et par typer fôr han rynker på nesen av(RC valpefôr og eukanuba joint support), så da får han heller slippe å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI prøvde proplan adult en periode siden det var superrabatt på en skole jeg gikk på. Her i gården funket det ikke. Tørr og fæl pels + enda tørrere og dårligere poter enn normalt + at han ble radmager (men det er fordi det var adult og ikke performance tror jeg, Rex må ha høy energifôr for å holde vekta). Appetitten var god en periode, men så dalte det ille nedover mot slutten av sekken (20 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ProPlan som hovedfôr(*) til mine i flere år nå, og kan ikke si noe negativt om det. Hundene er friske og raske, sunne pelser, hud og negler, god apetitt, fine i magen, osv.

Ang. apetitt - mine spiser HVA som helst og NÅR som helst, så de kan aldri være med på noen smakstest, akkurat...

Anbefaler aller mine valpekjøpere på det sterkeste å bruke det til sine håpefulle.

Susanne

(*) Til tider gir jeg 50:50 med Vom og Hundemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dårligere da det ble kjøpt opp av Nestle for noen år tilbake. Det er nok fortsatt et okei for, men jeg synes prisen er drøy med tanke på at kvaliteten har sunket betraktelig fra hva det en gang var. En av de største forhandlerne av dette foret i Norge, som også brukte det på sine hunder, har sluttet og bruke det og sluttet og selge det pga dårligere kvalitet og da han var på omvisning på fabrikken og prøvde og spørre hva som hadde skjedd ble han ikke poppulær, ikke fikk han noe svar heller, litt mistenkelig... Så, det er sikkert et okei for, men rimelig drøy pris i forhold til kvalitet.

Jeg synes ikke det virker som en seriøs forprodusent når de kutter kvaliteten på et allerede etablert og salgbart for for og tjene litt ekstra. Jeg ser heller etter forprodusenter som er interissert i og utvikle foret sitt og gjøre det bedre, ikke dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fôres det med ProPlan hvis jeg fôrer med tørrfôr. Nemi gikk en periode etter valpekullet på et slankefôr fra Hills, og ja, det "funket", men det var vel mest fordi ho lukta på maten og gikk og la seg. Da jeg ga ho ProPlan, så forsvant alt i løpet av kort tid. Ho har i tillegg veldig god og myk pels, og normal avføring, fine negler og jeg har i det store og hele ikke noe å klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med PP, Birk fores på det og som Susannes hunder i perioder også i kombinason med V&H.

Har prøvd laks&ris og lam&ris, begge går ned på høykant :blink:

Birk er en forholdsvis kresen hund, det er lett å se at han foretrekker PP fremfor både Hills og Specific som også har blitt prøvd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste foret vi har hatt i hus :blink: Lite dritt og god pelskvalitet.

Du må ikke skue foret på hårene, hva andre skriver om et for betyr ikke at det er gjeldende for alle hunder. Hundefor er litt bingo, noen fungerer og noen fungerer ikke - helt uavhengig av hverandre - og man håper at bikkja fungerer på det som er snillest med lommeboka :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Pro Plan i 5 år ( sluttet i desember da jeg gikk over til 100% Vom og hundemat - kjøttfor )

Jeg har ikke merket noen endring i foret da de byttet over til Nestle, så det tar jeg med en klype salt.

Så vidt jeg vet ( sist jeg sjekket var for 2 år siden ) så er Eukanuba og Pro Plan de to eneste forene som har kylling ( evt lam/laks ) som nr 1 ingrediens ( som betyr at foret inneholder mest av dette ). Pro Plan er eneste (?) foret som har kylling og ris. Veldig mange har kylling og hvete ( som bla Eukanuba - hvete er billigere enn ris ).

Jeg har bare gode erfaringer med Pro Plan, men synes som flere sier at prisen er drøy. ( men det gjelder ikke bare PP )

Ikke hatt noen problemer, hveken til hverdags eller under jakt - som krever mye av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Pro Plan i 5 år ( sluttet i desember da jeg gikk over til 100% Vom og hundemat - kjøttfor )

Jeg har ikke merket noen endring i foret da de byttet over til Nestle, så det tar jeg med en klype salt.

Så vidt jeg vet ( sist jeg sjekket var for 2 år siden ) så er Eukanuba og Pro Plan de to eneste forene som har kylling ( evt lam/laks ) som nr 1 ingrediens ( som betyr at foret inneholder mest av dette ). Pro Plan er eneste (?) foret som har kylling og ris. Veldig mange har kylling og hvete ( som bla Eukanuba - hvete er billigere enn ris ).

Jeg har bare gode erfaringer med Pro Plan, men synes som flere sier at prisen er drøy. ( men det gjelder ikke bare PP )

Ikke hatt noen problemer, hveken til hverdags eller under jakt - som krever mye av hunden.

De ble vel kjøpt opp i 2002 om jeg ikke tar helt feil, og det er 8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg har to store hunder som spiser veldig mye, så da blir det dyrere for meg, for jeg må ha dobbelt opp med mat, og en 15 kg sekk holder ikke lenge. :blink: Ellers hadde jeg fint kunne brukt slikt dyr mat, hvis jeg hadde hatt mindre rase.

Hør med fôrforhandleren din om storbrukeravtale.. Jeg kjøper 6 stk 20kg.sekker av gangen, betaler for 5 av dem - til omtrent samme pris som man betaler for 15 kg sekk i butikken. Fôret leveres til den forhandleren du bestiller det hos. (Mulig det er noen klausul om at man må ha kennelnavn eller noe slikt..)

Alt. 2 er å høre om de har noen form for rabattkort, e.l. Noen (Royal Canin) har det - da får man 20% (eller var det 25%?) på fôret man kjøper ved å vise fram et kort + signere på noe når man handler.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe ukjent fenomen at belgere kan være småspiste? Begge mine har hatt utrolig liten matlyst, og vært radmagre i lenger tid. Jeg brukte eukanubavalpefor på Sari da hun var valp, og skiftet over til proplan da hun var voksen. Hun spiste godt med en gang jeg skiftet for, men etter noen dager var det nye foret like kjedelig som det gamle.

Rina spiste proplan som valp, og spiste forholdsvis godt helt til hun var ca 9 mnd. Nå har jeg skiftet for på henne, bruker RC, men hun er ikke stort mer begeistret for det enn hun var for proplan. Nå har jeg gitt litt opp (etter å ha forsøkt alt fra vom og hundemat og norwegian polar, til diverse tørrfor). Så lenge hunden er i god form, og ikke er helt radmager, så tenker jeg at hun får spise det hun får. :blink:

Uhm.. Uansett var konklusjonen min at du forer med det du føler fungerer, så lenge hunden har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe ukjent fenomen at belgere kan være småspiste?

Nei, det er det ikke. :blink:

Jeg har brukt Proplan (puppy og performance) på 4 hunder og har vært fornøyd med det på 2 av de. Nå som jeg har Cane som fungerer godt på alt, og Zoffis som ikke fungerte så bra på Proplan har jeg gått over til Royal Canin. Dette er et for som alle hundene har fungert på, og nå har jeg avtaler på det så da blir det nok det fremover.

Jeg reagerte litt på at trådstarter ikke synes at valpen er "valpetjukk" nok. Jeg vet ikke hvordan andre pleier å gjøre det, men jeg pleier å holde valpene slanke. Har lest et par artikler etterhvert om belastninger på skjelett osv pga for mye vekt i oppveksten hos hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte litt på at trådstarter ikke synes at valpen er "valpetjukk" nok. Jeg vet ikke hvordan andre pleier å gjøre det, men jeg pleier å holde valpene slanke. Har lest et par artikler etterhvert om belastninger på skjelett osv pga for mye vekt i oppveksten hos hunder.

Ja det tenkte jeg på også. Java var veldig tynn som valp pga mye diarè, men dyrlegen sa til meg at det er bedre med en litt for tynn valp enn en litt for tykk. Det gjelder jo igrunn voksne hunder også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tenkte jeg på også. Java var veldig tynn som valp pga mye diarè, men dyrlegen sa til meg at det er bedre med en litt for tynn valp enn en litt for tykk. Det gjelder jo igrunn voksne hunder også...

Det har alle tre dyrlegene jeg har tatt mine to stankelbein til også sagt. Ene var faktisk utrolig lettet over å "endelig" se en slank hund, og sa at jeg absolutt ikke måtte bekymre meg så lenge hunden var frisk, glad og opplagt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hos meg var det motsatt, at jeg måtte prøve å ha en så tykk valp som mulig. Ble de for tynn i valpe og oppveksten, ville de ikke få nok masse som voksen. Slet litt selv med å holde vekta nok oppe på Nitro, og "straffen" for det, er at han har for flat ribbein/brystkasse nå.

Så litt forskjell på raser også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...