Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med proplan?


Saphire

Recommended Posts

Vel hos meg var det motsatt, at jeg måtte prøve å ha en så tykk valp som mulig. Ble de for tynn i valpe og oppveksten, ville de ikke få nok masse som voksen. Slet litt selv med å holde vekta nok oppe på Nitro, og "straffen" for det, er at han har for flat ribbein/brystkasse nå.

Så litt forskjell på raser også :blink:

Tja, nå er det jo forskjell på slank og beinrangel. Jeg mener jo ikke at valper skal være for tynne heller. Jeg må innrømme at jeg tilgode å se en tykk greyhound. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Ja det tenkte jeg på også. Java var veldig tynn som valp pga mye diarè, men dyrlegen sa til meg at det er bedre med en litt for tynn valp enn en litt for tykk. Det gjelder jo igrunn voksne hunder også...

Nå mener ikke jeg at hu skal være "tykk". Men vekten har liksom stått litt stille her siste halvannen uka, og man kjenner ribbeina litt mer enn tidligere. Og buken ved bakbeina er litt mer "opphevet" om du skjønner? Men det er jo ikke rart, etter en 1-2 uker med så som så med matlyst. Får håpe hu beholder matlysten nå da, med proplan...For som sagt i dag var første gangen hu faktisk har spist frokost med glede på en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Gikk bort fra RC for rundt ca 8 mnd siden, da jeg ikke var helt fornøyd med røyteperioden på dyrene som brukte veldig langt tid på å røyte ned og like lang tid på å komme i pels igjen i 2 røyteperioder.

Gikk over til Proplan Adult først og var fornøyd med det. Talli og Blaze kom kjapt i pels igjen den siste røyte perioden. Nå får jeg se om de gjør det samme denne runden.

De siste mnd har jeg föret med proplan laks pga jeg også gir V&H uten fisk i perioder.

Men tror det blir adult igjen neste runde da laks har små biter som dyrene ikke tygger. Ellers ser jeg ikke noen grunn til å bytte merke for øyeblikket.

(brukte RC i 3år før jeg byttet nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener ikke jeg at hu skal være "tykk". Men vekten har liksom stått litt stille her siste halvannen uka, og man kjenner ribbeina litt mer enn tidligere. Og buken ved bakbeina er litt mer "opphevet" om du skjønner? Men det er jo ikke rart, etter en 1-2 uker med så som så med matlyst. Får håpe hu beholder matlysten nå da, med proplan...For som sagt i dag var første gangen hu faktisk har spist frokost med glede på en stund..

Ja det er jo klart, hunden skal jo ikke være for tynn heller..! Matlysten kommer sikkert tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har storforbruker avtale på proplan (med min ene hund :) ), 6 sekker a 20 kg, kr 500 pr sekk. (I butikk 15 kilo for ca kr 630). Lønner seg litt ja!

Lønner seg LITT?! Jeg betaler 700 spenn for en 15kilossekk jeg... Hver andre måned. 4200 kroner i året, og om vi legger på tilfeldige 5kilosposer jeg kjøper som godbiter er vi oppe i 5000 spenn / året på mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg LITT?! Jeg betaler 700 spenn for en 15kilossekk jeg... Hver andre måned. 4200 kroner i året, og om vi legger på tilfeldige 5kilosposer jeg kjøper som godbiter er vi oppe i 5000 spenn / året på mat. :)

Her går det 15 kilo i måneden :S 7560 kr i året! Shit! Det er mye... har ikke regnet på det før nå...

700 for en sekk var mye forresten... drøye priser.

Glad jeg har den oppdretteravtalen iallefall. Har bare kjøpt med den en gang før,så er spent om jeg får kjøpt neste gang, jeg vet liksom ikke om man kan ha den om man bare har to hunder?

(ehm ja, jeg tok en hvit en, turte ikke skrive en.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal eg ikkje prøve og være nokon ekspert eller denslags her inne. Men sånn etter og ha lest endel tråder og forhørt meg rundt om er det jo stort sett like mangen for/bak deler med dem fleste av leverandørene av fòr. Da tenker eg på Hills, Royal Canin, Pro Plan, Eukanuba, Spesific osv.

Tror litt av poenget er og finne eit for hunden liker og faktisk spiser, Og så heller følge med på om det skjer noko som flassing, missfarging, lukt, avføring osv. Det viktigste oppi allt her er vell strengt tatt at hunden får i seg mat og er frisk?

Eg kjørte hills på min gamle cocker spaniel og dette fungerte kjempefint hele tiden, Så prøvde vi såvidt og bytte til labb. Da gjekk det ca 1mnd så begynte hunden og sleppe pels og fekk flass. Gjekk tilbake til hills og *vips* back to normal.

Nå kjører eg Spesific på Samojeden og er sålangt veldig fornøyd med foret og prisen. Betaler 520,- for 14 kg og kvar 8 sekk gratis. Langt ifra det billigste. Men igjen hundens trivsel er viktigst.

Skal nemne at eg har prøvd og kjøre proplan på han også da eg gjekk tom for fòr ei uke eg var borte på jobb. Fungerte helt fint det også, selv om han bare gjekk på dette en ukes tid.

Somsagt.

bare mine meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det 15 kilo i måneden :S 7560 kr i året! Shit! Det er mye... har ikke regnet på det før nå...

700 for en sekk var mye forresten... drøye priser.

Glad jeg har den oppdretteravtalen iallefall. Har bare kjøpt med den en gang før,så er spent om jeg får kjøpt neste gang, jeg vet liksom ikke om man kan ha den om man bare har to hunder?

(ehm ja, jeg tok en hvit en, turte ikke skrive en.)

15 kilo i måneden og han holder seg allikevel så slank og fin som Casper er?! Hvordan er det mulig? :D Hvilke Galdhøpigger renner dere opp hver uke eller?! :blink::( Skjønner plutselig hvorfor Labradorer sies å ha lett for å legge på seg, for gjett om bikkja mi hadde vært en rundbolle om hun fikk no mer mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kilo i måneden og han holder seg allikevel så slank og fin som Casper er?! Hvordan er det mulig? :D Hvilke Galdhøpigger renner dere opp hver uke eller?! :( :( Skjønner plutselig hvorfor Labradorer sies å ha lett for å legge på seg, for gjett om bikkja mi hadde vært en rundbolle om hun fikk no mer mat!

Går en sekk per hund her også. Moro for en stor forskjell det er på raser som er omtrent like tunge. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Förer jeg begge mine bare på tørt så går det en 20kg sekk i mnd.

Si sekken koster 600 kr, 30 dager i en mnd. Så koster det meg ca 10kr dagen pr hund. Syns ikke det er så ille jeg. Selv om det er 7200,- i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jeanette, jeg bruker mye mer på mat til meg enn til hunden. Det som gjør hundeholdet dyrt, er alt det valgfrie - konkurranser, kurs, utstyr (en må ikke ha 14 halsbånd og 37 forskjellige baller), og slikt.

Jeg tror jeg regnet ut en gang at X'en lå på knappe 20 kroner dagen i mat.

Hvor billig synes folk egentlig at det skal være? Hvor billig tror folk det er mulig å gjøre fôret om det skal ha en viss kvalitet? Det er forskjell på loff og speltbrød for oss også.

Til trådstarter, så går min hund på fifty/fifty PP og vom, og jeg er i hvert fall fornøyd med det. Jeg har ikke prøvd noe annet tørrfôr på henne, "don't fix something that ain't broken" lever jeg etter. Det betyr ikke at jeg tror alle andre tørrfôr er dårlige, men som andre sier over så må en finne ut hva som fungerer for seg og sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr jeg er fornøyd med: Pro Plan (men igrunnen alt for dyrt). Happy Dog (fôr jeg har kjøpt på førehundskolen. Som har vært UTROLIG bra. Tror det er tysk).. Labb(Lam og Ris).. Apetitt (Lam og ris)..Hills (precription lett fôr).. "Vom og hunde mat" som tilleggs fôr.

Fôr som ikke fungerer for oss: Royal Canin (løs mage).. Hundkjøket.. Hills (vanlig).. Pedigree pal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma, hvor mye man individuelt bruker i året er jo irrelevant - det er kilosprisen som er relevant.

At jeg betaler mindre netto i året er jo flott for min del, men per kilo betaler jeg foreløpig mest i hele tråden - med 700 kroner for 15 kilo for. Hvor billig vil jeg ha det? Jeg vil ha det proposjonelt med innholdet i foret, og jeg kan ikke tro at masseprodusert for skal være dyrere enn mer spesialprodusert for (Purina mot f.eks Troll). Så jepp, forbeholder meg retten til å klage på prisen, men betaler med glede da foret gjør livet fint for hund og eier.

Virker forøvrig som om prisen er større fordi vi bor lengre nord og dermed må betale ekstra i frakt for foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ProPlan, både laks og kylling, på mine, siden vi forhandler det her jeg jobber, får det til innkjøpspris. Her tar vi 490 for kylling og 540 for laks i utsalgspris, både valp og voksen. Mine fungerte utmerket på ProPlan, men siden Kee ble tykk av å stjele valpefôr og Lundii ble tynn fordi hun spiste for lite, så gikk jeg over på V&H. Men de får fortsatt noe ProPlan, i tillegg. :D Ca 5 dl på tre dager eller no sånt. :(

Jeg har prøvd andre fôr på dem også, Eukanuba, Brittany's, Josera og Hill's, og de har fungert fint på dette også. De har også gått på Pedigree-hundepølse også, sånn man får kjøpt i vanlig matbutikk, og fungerer veldig bra på det også.

Men det er definitivt V&H de blir blankest i pelsen og får finest avføring av, tett fulgt av ProPlan, deretter Pedigree-pølsene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker forøvrig som om prisen er større fordi vi bor lengre nord og dermed må betale ekstra i frakt for foret?

Om det er frakt eller mindre konkurranse eller hva det er, men ja - foret er definitivt en del dyrere her enn feks i Stavanger der jeg bodde før. Og det er faktisk snakk om ganske mye, ca 100-150 kroner for en sekk med Proplan. Vom og hundemat betalte jeg 440 kroner for 20 kilo (pølser), her koster det vel 30 kroner for èn pølse, altså 600 kroner for 20 kilo pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma, hvor mye man individuelt bruker i året er jo irrelevant - det er kilosprisen som er relevant.

At jeg betaler mindre netto i året er jo flott for min del, men per kilo betaler jeg foreløpig mest i hele tråden - med 700 kroner for 15 kilo for. Hvor billig vil jeg ha det? Jeg vil ha det proposjonelt med innholdet i foret, og jeg kan ikke tro at masseprodusert for skal være dyrere enn mer spesialprodusert for (Purina mot f.eks Troll). Så jepp, forbeholder meg retten til å klage på prisen, men betaler med glede da foret gjør livet fint for hund og eier.

Virker forøvrig som om prisen er større fordi vi bor lengre nord og dermed må betale ekstra i frakt for foret?

Selvfølgelig vil den individuelle prisen variere - men vet du, veldig mange reagerer faktisk med positiv overraskelse over at en berner på femti kilo ikke spiser for mer enn som så i løpet av en dag. Folk uten hund tror de spiser mye og er dyre i kost. Det er bare hundeeiere som synes hundene deres er dyre i drift, og om du sammenligner en stor hund med et menneske med cirka samme vekt er det lett å se at en hund er minimal i drift. Det er noe med å se utgiften i relasjon til noe, og ikke bare gremmes over en stor enkeltsum en gang i måneden.

Og herregud, selvfølgelig skulle jeg også gjerne betalt mindre, selv om jeg bor sør for Sinsenkrysset...

Det er vel heller ikke bare tørrfôr som koster mer i nord, etter hva jeg vet koster også flere menneskematvarer mer på grunn av transportutgifter. Det er i hvert fall det jeg registrerte da jeg bodde nord for Smestadkrysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kilo i måneden og han holder seg allikevel så slank og fin som Casper er?! Hvordan er det mulig? :D Hvilke Galdhøpigger renner dere opp hver uke eller?! :( :( Skjønner plutselig hvorfor Labradorer sies å ha lett for å legge på seg, for gjett om bikkja mi hadde vært en rundbolle om hun fikk no mer mat!

Ja du det er egentlig ganske rart, for Luna og Casper veier vel omtrent det samme, Luna sikkert litt mindre? (Casper veier 35 kilo). Han får ikke voldsomt mye mosjon egentlig (men absolutt ikke lite heller), ikke mer enn normalt tror jeg. Løper mye fritt da, og mye snørekjøring i vinter.

Jeg følger omtrent den tabellen som står på pakken, så hvis du skulle gjort det og da hadde jo Luna vært bælfeit da :blink: ja da er det ikke rart mange labbiser er runde og gode, hvis eierne bare følger tabellen slavisk :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förer jeg begge mine bare på tørt så går det en 20kg sekk i mnd.

Å steike... Da jeg hadde Babs og Lotta og begge var i sin beste alder med rimelig bra aktivitet, brukte de ca 5-6 uker på en sekk på 15 kg - tilsammen ! Billige i drift, de to damene der ja :blink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, denne tråden tok en kjedelig vending.. Jeg har liksom hatt et prinsipp om at jeg ikke skal regne på hva hundeholdet koster, men regnestykket for fôr her er litt for enkelt da jeg bruker drøyt 1000 kroner i måneden på fôr. Men siden jeg nå vet at fôring koster minst 12000 i året, så skal jeg iallefall ikke regne på resten.. konkurranser, utstyr, kurs osv.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Å steike... Da jeg hadde Babs og Lotta og begge var i sin beste alder med rimelig bra aktivitet, brukte de ca 5-6 uker på en sekk på 15 kg - tilsammen ! Billige i drift, de to damene der ja :blink:.

Det spørs litt på sesongen også. Mine föres mindre på vinteren.

Og de trenger "mindre" mat med v&h. Det er en av grunnene til å blande 50/50, de hadde fått så små mengder mat med bare v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett pris, det er jo verdt det :D

Jeg har drevet mye med hest før, eid tre hester på det meste. To hester i leiestall kostet 7000 kr per hest, og det var "billig". Så kommer skoing på 700 kr per hest annenhevr mnd, og +++. DET derimot tørr jeg ikke regne på.

Mange spør meg hvordan jeg kan ha råd til 4 katter og nå en hund. Men jeg fester sjeldent (i motsetning til andre studenter som gjøre det hver helg), røyker ikke, er flink til å lage matpakke/ha med vann på skolen og slike ting...SÅ dette med dyr er min prioritering, og det er så veldig verdt det.

* da var det sagt :blink: Litt OT men...min egen tråd som sporer av så..

Men tilbake til selve proplan. Jeg syns det er vanskeligere å dosere riktig mengde nå, for uansett hvor mye jeg gir så spiser hu må, for dette smakte tydeligvis godt :(

Med Eukenuba måtte jeg liksom "tvinge" i hu litt, og da holdt hu sånn nogenlunde fortabellen. Men kan man følge de tabellene så som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder på samme str som Jeanette H sine og jeg har sekken i 1,5-2 mnd med to hunder.

Akkurat nå forer jeg 100% med Vom og Hundemat.

Mitt regnestykke ble slik:

Pro Plan storforbruker - nesten 600kr 1,5 mnd

Vom og Hundemat - 20kg i mnd = 200kr. På samme tid som en forsekk ville jeg brukt 30kg VH som blir 300kr. ( halv pris av tørrfor ). Kommer likevel til å bruke litt tørrfor i sommer pga varmen når vi skal på turer etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...