Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyde og vekt iforholdt til standar?

Djervekvinnen

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Min dvergschnauzer er stor i forhold til rasestandaren. Han er kraftig bygd og absolutt ikke tykk. I forhold til kullbroren er han en kjempe. Han er 36-37 cm høy og veier 7,5kg. Standaren sier at dvergschnauzer skal være 30-35 cm høy og veie 4,5-7 kg.

Skrevet

Oscar er veldig stor i forhold til rasestandarden. :wink: Han er IKKE tykk. Ikke nå lenger. :P

I rasestandarden så står det 5-8 kg og 31-33 Cm. Men som de fleste raser så har rasen i seg selv blitt større med tiden. :wink:

Oscar er 10, 7 kg og 41 cm sånn ca. :D

Skrevet

tja han er ikke ferdig utvokst ennå da, men han er 12,1 kg er litt tynn, kunne godt hatt noen kilo til. og 53 (ca)cm. høy (tror det er riktig) i standarden står det at de skal være 53 cm høye. og lucas er 5 mnd. så han blir nok litt større enn det ja. det er stor forskjell på borderene og da..

Skrevet
Oscar er veldig stor i forhold til rasestandarden. :wink: Han er IKKE tykk. Ikke nå lenger. :P

I rasestandarden så står det 5-8 kg og 31-33 Cm. Men som de fleste raser så har rasen i seg selv blitt større med tiden. :wink:

Oscar er 10, 7 kg og 41 cm sånn ca. :D

Også skal det jo også nevnes at han bare er 7 mnd gammel også da. :wink:

Skrevet
tja han er ikke ferdig utvokst ennå da' date=' men han er 12,1 kg er litt tynn, kunne godt hatt noen kilo til. og 53 (ca)cm. høy (tror det er riktig) i standarden står det at de skal være 53 cm høye. og lucas er 5 mnd. så han blir nok litt større enn det ja. det er stor forskjell på borderene og da..[/quote']

Ja er veldig varierende har jeg sett. :D

Onkelen min har en BC og hun er liten. Selv til tispe å være. Oscar er mye høyere enn henne. :wink:

Skrevet

Standar størrelse på Dobermann tisper er 63 - 68 cm. Hannhunder 68 - 72 cm. (middels størrelse ønskelig)

Vekt varierer fra en 35- 45 kilo. +

Hera er over standaren. Hun er 72 cm høy. Og så er hun slank. Tynn i byggningen. Hun veier nå 40 kg.

Usikker om jeg kunne ha hatt ho på utstilling pga. størrelsen. Kommer an på hvor mye de legger vekt på høyde. ? Måler de?

Skrevet

Chessea er jo bare valpen, men hun er passe i forhold til det som er normalt. Hun har veldig kraftig beinbygning.. Veier ca. 11,5 kg. Det normale for den alderen er ca. 10 kg. Men hun er en smule tynn, så vi må nok gi litt mer mat :D

Masse muskler som veier mer enn fett :P hehe!

Skrevet
Virker som at med tiden blir hundene bare større og større. Syns de fleste har hunder som er større enn standaren. Men kanskje bare tilfeldigheter..

Hvor nøye er de på Utstillinger med høyden?

Ja, det har jeg lagt merke til!!

Men jeg hadde ikke hatt noe i mot om portisene kunne gått fra max 57 til max 60 cm. Jeg syns det er veldig små... :oops: Men standarden er til for å følges., så man er nødt å være nøye på det.

Skrevet

Så da måles de på utstilling, og får disk og dermed ingen rasultater og så vil ingen parre tispa di og dermed spres ikke genet videre. Er det sånn det blir? :D hehe. Har jo hørt at de kan bli diskvalifisert på utstilling av høyden.

Skrevet

Sjelden jeg har sett at de har blitt målt da.

En eneste gang har jeg sett det. Dommeren kom frem med målebånd når ei venninne stilte en av Bernerne sine. :wink:

Skrevet

Irsk ulvehund har ingen øvre grense på høyde. Moren til Mona er veldig høy, hun er 86 cm. Det er lenge siden jeg har målt Mona, så jeg er ikke sikker på hvor stor hun er nå.

Hun er ikke tjukk, og hun er ikke tynn. Men jeg syns hodet hennes kanskje er litt lite i forhold til kroppen, altså, kroppen er gigantisk syns både moren min og meg. Meeen, hun er jo bare åtte mnd, og skal vel utvikle seg i hvertfall ett år til.

Skrevet

toya er vel litt stor til å være tispe... men vet ikke helt om hun er ferdig utvokst enda...

selvom jeg innerst inne håper at hu er ferdig...

Skrevet

Diego er for liten. Men han vokser jo enda, og slutter ikke før han har blitt over 2 år.

Så han har god tid. :D

Skrevet

Tinka er for liten, hun er 50-51 cm høy, og standarden sier 54-56 cm. Nå er ikke jeg verdens flinkeste til å måle da, men for lav, det er hun.

Vekta på en labradortispe skal vel ligge på mellom 25 og 32 kg tror jeg. Tinka veier 27-28 kg, så vidt jeg veit (bør få veid henne igjen snart). Hun skal nok ikke ha noe mer vekt (bortsett fra om hun får litt mer muskler), men hun trenger heller ikke å ta av noe særlig. Syns jeg da.

Skrevet

Schäferhannen skal være mellom 60 og 65 cm høg.

Schäfertispen skal være mellom 55 og 60 cm høg.

dei har i tillegg 2 cm å gå på i høyden. (det vil si max 67 cm på hannen og 62 cm på tispen)

Vekt på hannen skal være mellom 30 og 40 kg.

Vekt på tispen skal være mellom 22 og 32 kg.

Hero var 67 cm, alså max høyde, han var ca 36 kg.

Goshi er 58 cm, og veier ca 28 kg.

Chanita er bare valp enda så hennes høyde og vekt får jeg komme tilbake til en annen gang. :D

Skrevet

Loke er nok litt for høy(eller i det høyeste laget)også er han for tynn :D

Jeg må bytte fòr på han igjenn for han legger ikke bra nok på seg,han bare stresser det av.Han veier vel ca25 kg og er 68cm høy...

Skrevet

LiLi er miniminimini.... Men hun er innenfor rasestandarden da, den er 1.5kg-5kg, og hun er ca. 2kg.. Veldig få papilloner er så små..

Skrevet

ask er stor. nesten for stor..blir han større nå, kan han ikke delta på utstilling. :S Men han har en del å gå på i bredden enda. en buhund skal være like lang som høy. ask er med andre ord ikke ferdig utvokst enda, selv om han i morgen er 18 mnd :D

jeg er altfor sløv til å veie han, Men han er ikke for tynn, og heller ikke for fet, så jeg regner med vekten er der den skal være :P

Skrevet
ricco : er toya for tung da? hu veier 33 kg alt hu.. og er ikke spes masse fett på henne...

Det er vanskelig å svare på. Har du noen nye bilder av henne? Og hvor høy er hun?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...