Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyde og vekt iforholdt til standar?


Djervekvinnen

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
hum... dolly ( den vi måtte avlive) fikk løpetid da hu var fem eller seks mnd.. hu blei litt større etter det..

kan det være forskjellig fra hund til hund?

nei, men kan det ha vert en forløper til løpetid hun fikk så ung? Tispene kan kanskje vokse en eller to cm etter første løpetid men ikke stort mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standarden for stabijhoun tilsier at idealhøyde for tisper er 50 cm og hanner 53 cm. Vekt sies det ingenting om.

Amigo er 24 kg og 56 cm, altså høyere enn standarden. Men jeg vet ikke hvor nøye de er på det; av bilder jeg ser av stabijer både i Sverige og Nederland, så er alle sammen nokså store hunder. Den siste dommeren jeg stilte for var fornøyd med Amigo jevnt over, og dette er en dommer som kjenner rasen inngående. Så jeg tror ikke det betyr så mye jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du heldig! Om dommeren er usikker på høyden til min rase på en utstilling' date=' så er det frem med målestanga. Og er hunden for høy så er det rett ut.[/quote']

Min rase og. Jeg hilste faktisk på målestangen på sist utstilling jeg - skjønte ikke hva dommeren skulle før han var i gang med å måle..hehe...-måtte le litt da...en rasespesialist som tror min hund er over standard.. :D

-kan kanskje ha noe med at det kun var han som var kupert i klassen sin,og den som var mest utviklet...de andre så ut som små smale tisper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kineseren min er alt for stor ift standarden, husker ikke høyden nå, men langt over idealet. Overkant av 8 kilo når han er tynn. Mer når han er godt trent på høsten eller i litt godt hold er det mer. Vanskelig å holde han så tynn da for han spiser jo nesten ikkeno. :-k

Xoloen min er 26,5 kg. Ikke helt ferdig enda tror jeg, skal vel legge seg ut litt mer, er litt tynn nå. (1,5 år) og 59 cm høy. Normalt. Men spiser dobbelt så mye som foringstabellen sier. Stresser det vel vekk.. Damerdamerdamer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen er ca 36 cm høy og veier 7-7,5kg og holder standarden fint. :)

Tinka er 38cm høy og veier normalt 9kg og holder standarden akkurat. ;)

Astrix er 39,5cm høy og veier 9,5kg og er 1,5cm for høy ;)

Standarden for japansk spisshund er 30-38cm for hannhunder og tisper noe mindre(men jeg kan love dere at en tispe under 30cm skal dere lete lenge etter) normal vekten på japanere ligger på alt i fra 6-10kg alt etter hvor stor hunden er er hunden like stor som Astrix så er 10kg normalvekt men er de så små som Småen og veier mere enn 8kg så er de feit :P .

Aiwa er 53cm høy og veier nå 23 kg og holder standarden fint. ;)

Standarden for samojed er 53 +-3cm for tisper og 57 +-3cm for hanner, vekt står det ingeting om, men kan bare ikke fatt og begripe hvordan en dommer kan dømme Aiwa nord og ned og la samojeder som ser ut som japanere i høyden gå videre og bli plasert i gruppen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...