Gå til innhold
Hundesonen.no

Gåte tråd


Akita

Recommended Posts

  • Svar 327
  • Created
  • Siste svar

Et leksikon på 10 bind, der hvert bind har nøyaktig 1000 sider utenom permene, blir hjemsøkt av en bokorm, av den typen som spiser bøker.

Bøkene står i korrekt orden i bokhylla. Uten å bry deg om alle permene, hvor mange ark spiser bokormen seg igjennom, når den starter på side 1 i første bind og spiser seg til siste side i bind 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et leksikon på 10 bind, der hvert bind har nøyaktig 1000 sider utenom permene, blir hjemsøkt av en bokorm, av den typen som spiser bøker.

Bøkene står i korrekt orden i bokhylla. Uten å bry deg om alle permene, hvor mange ark spiser bokormen seg igjennom, når den starter på side 1 i første bind og spiser seg til siste side i bind 10?

499? Det er 500 ark, men den spiser seg til siste side, ikke til og med siste side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

499? Det er 500 ark, men den spiser seg til siste side, ikke til og med siste side?

Mneeeei, dere er i nærheten, da, det skal dere ha! Jeg syns den her var skikkelig vanskelig, jeg. :whistle:

Edit: Jeg mener, Birte er i nærheten, det er jo 10 bind med 1000 sider i hvert bind.

Selvfølgelig, jeg mente 4999 for det blir 5000 ark, fikk bare med ett tall for lite :banana:

Men hvis det ikke er rett så aner jeg ikke :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et leksikon på 10 bind, der hvert bind har nøyaktig 1000 sider utenom permene, blir hjemsøkt av en bokorm, av den typen som spiser bøker.

Bøkene står i korrekt orden i bokhylla. Uten å bry deg om alle permene, hvor mange ark spiser bokormen seg igjennom, når den starter på side 1 i første bind og spiser seg til siste side i bind 10?

4000 ark: første og sidste bind spiser den ikke, da den starter mod højre fra bind 1's første side (hvor resten af siderne vender mod venstre) gennem bind 2 til 9, og så stopper den når den kommer til sidste side i bind 10 - uden at spise sig vej gennem de 500 ark i bind 10 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rett. :whistle:

Edit: Ja, LLC, DET er rett! :banana:

Okay :banana: - så er her en ny:

En stor båd har lagt til i havnen. Ud over bådens side hænger en rebstige, hvor der er 25 cm mellem hvert trin. I løbet af natten har der været et gevaldigt regnskyl, og vandet er steget med 130 cm. Hvor mange trin er blevet dækket til på rebstigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå begynner det å bli vanskelig å finne ordentlige gåter, så da tar jeg denne, også gidder jeg ikke gjette mer, med mindre noen kommer med en skikkelig vrien en. Eller jeg kjeder meg. Høhø. :)

This is an unusual paragraph. I'm curious how quickly you can find out what is so unusual about it? It looks so plain you would think nothing was wrong with it! In fact, nothing is wrong with it! It is unusual though. Study it, and think about it, but you still may not find anything odd. But if you work at it a bit, you might find out! Try to do so without any coaching!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå begynner det å bli vanskelig å finne ordentlige gåter, så da tar jeg denne, også gidder jeg ikke gjette mer, med mindre noen kommer med en skikkelig vrien en. Eller jeg kjeder meg. Høhø. :)

This is an unusual paragraph. I'm curious how quickly you can find out what is so unusual about it? It looks so plain you would think nothing was wrong with it! In fact, nothing is wrong with it! It is unusual though. Study it, and think about it, but you still may not find anything odd. But if you work at it a bit, you might find out! Try to do so without any coaching!

Bogstavet 'e' findes ikke i den... ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaah. Teitinger, jeg tror jeg har funnet en genial gåte, også tar det tre sekunder for dere å ta den! :)

:)

Så er her en jeg fandt et sted, og syntes var svær, indtil jeg snød og læste svaret :) :

En tyran havde fanget tre rebeller og dømt dem til døden. Han gav dem bind for øjnene og lod dem binde til hver sin pæl stillet op i en trekant. Men før dommen skulle eksekveres, besluttede han at give dem en chance. - Jeg lader nu bindene fjerne fra jeres øjne, sagde han. De af jer, der inden fem minutter kan sige mig farven på jeres pæl, bliver sat fri. I skal vide, at jeg har fem pæle til rådighed, tre sorte og to hvide. Hver af jer er bundet til én af de fem. Bindene blev taget fra øjnene på fangerne, men til deres skræk så de nu, at de ikke kunne se deres egen pæl, kun de to andres. Der var stille en tid, mens de tænkte. Men præcis efter to minutter sagde alle tre fanger farven på deres pæle. Hvilke farver havde pælene?

(og hvordan fandt fangerne frem til svaret?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to bundet til hvite og en til sort?

En så at to andre hadde hvite og kunne derfor si at han hadde sort siden det kun var to hvite. Da skjønte de to andre at de hadde hvite begge to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fortalte hverandre hvilken farge det var...? :)

Nej - ingen sagde noget i de 2 minutter.

to bundet til hvite og en til sort?

En så at to andre hadde hvite og kunne derfor si at han hadde sort siden det kun var to hvite. Da skjønte de to andre at de hadde hvite begge to?

Nej - det forudsættes at en fange vil sige det med det samme, hvis han er sikker på hvilken farve hans egen pæl har (det gælder jo liv og død...!) Så det betyder også noget at de ikke svarer med det samme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis to har hvite stolper og den siste har svart? Da vet jo den med svart stolpe at han må ha det siden han ser to hvite. Når han så sier at han har svart hører de andre det og forstår at det må bety at de har hvit ellers ville ikke den første kunnet vite at han hadde svart...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...