Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du hannhund eller tispe?


Lola Pagola

  

122 stemmer

  1. 1.

  2. 2.

    • Foretrekker tisper
    • Foretrekker hanner
    • Liker begge deler omtrent like godt
  3. 3.

    • 1 hannhund + flere tisper (eller færre hanner enn tisper)
    • 1 tispe + flere hannhunder (eller færre tisper enn hanner)
    • Har en hund, eller har flere av samme kjønn(men ikke noen av motsatt kjønn)/samme antall av hver kjønn


Recommended Posts

Hva er det meningen at jeg skal svare på siste der, som har to tisper? Jeg har flere tisper enn hanner, for jeg har ingen hanner..?

ehm ja... shit pollene blir alltid så kompliserte! :whistle: Hmm ja... bare velg den siste, skal prøve å forandre litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Valgte flere tisper enn hanner, jeg. Er nok litt påvirket av at Solo plutselig er her en del igjen og hun er faktisk min. Deler henne med datter Ane. Så jeg har 2, 5 hunder,da. Eller Fibi har vi jo på fôr (det glemmer jeg nesten hele tiden), så da har jeg 1,5 hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte flere tisper enn hanner, jeg. Er nok litt påvirket av at Solo plutselig er her en del igjen og hun er faktisk min. Deler henne med datter Ane. Så jeg har 2, 5 hunder,da. Eller Fibi har vi jo på fôr (det glemmer jeg nesten hele tiden), så da har jeg 1,5 hund :whistle:

Fibi er jo din selv om hun er på for - så hun er hvertfall 0,5 din - så da er du oppe i 2 hele hunder da! Og tilogmed en av hver. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Da har jeg slettet mitt svar og krysset av for de alternativene som for meg/oss blir riktige :aww:

Lola: poll'er er ikke enkle, husker med gru på den gangen vi skulle lage omfattende slike ved skolen :whistle:

Men faktisk spennende å se resultatene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tisper, men begynte med hannhund til å gå til både òg. Jeg vet ikke hva jeg vil si jeg er, jeg trodde jeg var et hannhundmenneske, men nå er jeg er jeg ikke sikker lenger. Liker de begge på hver sin måte, men ble to tisper fordi jeg syns det er mer praktisk med tanke på løpetid osv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi er jo din selv om hun er på for - så hun er hvertfall 0,5 din - så da er du oppe i 2 hele hunder da! Og tilogmed en av hver. :ahappy:

Nå endra jeg det til en av hver. Til sutt trykket jeg på det aller siste alternativet på tredje bolken uten helt å få med meg hva jeg stemte for :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tispe nå, men neste blir hannhund :ahappy: spennende å se hvordan han er i forhold :aww: vi har altid hatt hannhunder i familien og syntes jeg har fungert fint med dem, så er nok et hannhund menneske :whistle: skal ikke se bort fra at det bare blir gutter etterhvert :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med hannhunder, og ville helst ha hannhund da min første hund skulle kjøpes. Det var desverre bare tisper å få tak i den gangen, så tispe ble det, og da var det jo lettvint å beholde tispe fra mitt første kull. Nå har jeg derimot beholdt også en hannvalp, så det blir moro å eie en hannhund igjen :ahappy: Stiller jo masse hannhunder for andre, og sheltiehannhunder er noe eget altså, spesielt når man har vokst opp med nettopp det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hanner i hus her.. Og jeg er deffinitivt et hannhundmenneske.

Helt siden jeg var liten og surret rundt blandt onkels hunder har jeg alltid gått best overens med hannene av en eller annen grunn. Og når jeg skulle ha min første var det ikke noe å tenke på, hannhund skulle det være. Samme med nr. 2.

Nå er jeg derimot åpen for tispe når jeg skal ha nr 3, om det blir enda en sheltie hvertfall, men da mest bare fordi jeg vil lære mer om hvordan tispene av rasen er, jeg har passet tispe, tilogmed med løpetid, men det blir jo noe annet å eie en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tispe nå, det ble til at jeg kjøpte det som min første hund, selvom jeg kun hadde erfaring fra hannhunder fra tidligere.

Jeg "angrer" på valget, da jeg har skjønt at jeg er et skikkelig hannhundmenneske. Og neste hunden ser jeg for meg hannhund, selvom jeg egentlig tenkte å få en tispe til. MEN, jeg har lært utrolig mye om løpetid og alt det som er annerledes for en tispe.

Så det blir nok flere tisper i løpet av livet mitt, men i hovedsak hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt tisper, men ville egentlig ha hannhund da jeg skulle kjøpe min første hund. Men det ble en tispe og etter det har det bare vært lettere å ha tisper sammen pga løpetid. Men jeg kunne tenke meg å få meg hannhund etterhvert. Bare ikke en med masse pels med tanke på markering og tiss i pelsen... :whistle:

Jeg ser at det er innmari mange hannhundmennesker som har svart. Nå spør jeg av nysgjerrighet fordi jeg kunne tenke meg hannhund selv. Hva er grunnen til at dere liker hannhunder best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 hannhund på 8 måneder og 2 tisper på 7 og 2 år, og de 3 er mine. Så har jeg 1 fortispe her hjemme som får bebiser om ca en uke, og så passer jeg en skikkelig vriompeis av en hanne på 2år. Min 7 års gammle dame har løpetid nå, så for 3 dager siden, kunne hvem som helst ha kommet for å hente gutta boys. sukk, ingen som ville ha dem gitt:(

Nå har minsten oppfattet at løpetiden er over og kan gå sammen med gammlemor igjen.

3 dager med slusesystem av hunder kan få hvem som helst til å gå på veggen, men jeg har skrapet meg selv ned igjen nå og skal ut på tur i penværet.

Personlig liker jeg hanner best, ser ingen forskjell på markeringen da mine tisper tisser like mye. Hanner er ærligere å jobbe med, og jeg syntes aggresjon mot div kjønn er fordelt likt. Jeg kommer nok alltid til å ha en hanne i hus og vil nok alltid foretrekke hannens personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen ble det hannhund, fordi det var den hunden som tiltalte meg mest i kullet. Forrige hund var tispe, og hun var flott på sin måte, på samme måte som han eg har nå er flott på sin måte. Har i grunnen ingen preferanser på kjønn, men må si at det er enklere å ha hannhund, fordi de fleste eg kjenner som har hund også har hannhund. Utenom løpetiden til tispene er det jo ikkje noe problem, egentlig... Stemte i vertfall at eg liker begge kjønn like godt, men regner med at hund nr to blir hannhund også - for enkelhets skyld :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hanner og 1 tispe her i huset (når alle er hjemme samtidig).. Og tispen er minst like "butch" som oen av gutta...

Jeg liker hannhunder best, jeg - ingen tvil om det. På min rase er de enklere i væremåte, aldri hormonelt skrudde reddharer, og humørsyke. De har lest hundebøkene som er skrevet - og de er "bare sånn de er". Og rasen har jo aldri (eller sjelden) aggressjon mot andre hunder, så man er aldri redd for å få en kranglete hannhund heller.

Men litt trist å ikke ha tispe hvis man vil ha valper, da.. Ergo - neste hund blir nok en tispe (dog mer tvilsomt om det er en beardis).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tipser fordi jeg egentlig alltid har ønsket å få et valpekull. Har en gammel hannhund også da. Siden jeg ikke kan ha valper på noen av tispene mine idag, blir også den neste ei tispe! (tror kanskje jeg liker hanner vel så godt, men et valpekull er en så stor drøm...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tisper her nå, men hadde inntil for nylig hannhund selv. Uansett så er jeg et tispemenneske, kan ikke forklare hvorfor, det bare er sånn. Jeg trives best med tisper. Det kan hende jeg får en hannhund igjen, og det kan godt hende sambo vil ha hannhund neste gang, men inntil videre blir nok neste også ei tispe for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...