Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal jeg dra i dette land?


Tonje

Recommended Posts

Etter påske skal jeg ut i praksis i 7 uker,og ettersom det er få plasser så kan det hende jeg må reise litt. Nå sitter jeg og lager ønskeliste over steder jeg kunne tenkt meg å dra,og trenger litt hjelp :) Jeg er altfor lite bereist i dette landet,så jeg har egentlig ikke noen ønsker sånn sett. Men; er det noen her inne som kanskje vet om et sted hvor man kan leie billig i så kort tid med hund? Om jeg får ha med Felix så er det liksom ikke så nøye hvor jeg drar,men her er alternativene;

Bergen

Tromsø

Harstad

Bodø

Selfors

Molde

Namsos

Stavanger

Førde

Haugesund

Oslo

Arendal

Tønsberg

Skien

Drammen

Lørenskog

Gjøvik

Elverum

Fredrikstad

Horten

Asker

Bekkestua

Så,hva tycker sonenfolket om disse stedene,og hvor er det størst sjanse for å finne bosted for meg og whippsemann? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er vanskelig å si, men det kan jo være at noen her kan formidle deg til venner og kjente. Om du skal til Molde så får du si fra, det kan godt være at mine foreldre kan leie ut et rom et par måneders tid (eget kjøkken og bad i andre etasje, som står ganske tom etter at min søster og jeg har flyttet ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor det er lett å leie, men hvis det var jeg som skulle 7 uker avgårde et sted så ville jeg valgte enten Nord-Norge, eller f.eks. Sunnmøre. Oslo og slike steder drar man gjerne til ved andre anledninger, men nå har du mulighet til å dra et sted som du kanskje ikke så lett hadde funnet på å dra ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor det er lett å leie, men hvis det var jeg som skulle 7 uker avgårde et sted så ville jeg valgte enten Nord-Norge, eller f.eks. Sunnmøre. Oslo og slike steder drar man gjerne til ved andre anledninger, men nå har du mulighet til å dra et sted som du kanskje ikke så lett hadde funnet på å dra ellers. :)

Det ville jeg også! Dessuten ser jeg for meg at leilighetsmarkedet der er noe mindre sprengt enn byene/det sentrale østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter påske skal jeg ut i praksis i 7 uker,og ettersom det er få plasser så kan det hende jeg må reise litt. Nå sitter jeg og lager ønskeliste over steder jeg kunne tenkt meg å dra,og trenger litt hjelp :) Jeg er altfor lite bereist i dette landet,så jeg har egentlig ikke noen ønsker sånn sett. Men; er det noen her inne som kanskje vet om et sted hvor man kan leie billig i så kort tid med hund? Om jeg får ha med Felix så er det liksom ikke så nøye hvor jeg drar,men her er alternativene;

Bergen

Tromsø

Harstad

Bodø

Selfors

Molde

Namsos

Stavanger

Førde

Haugesund

Oslo

Arendal

Tønsberg

Skien

Drammen

Lørenskog

Gjøvik

Elverum

Fredrikstad

Horten

Asker

Bekkestua

Så,hva tycker sonenfolket om disse stedene,og hvor er det størst sjanse for å finne bosted for meg og whippsemann? :D

Kom til Tønsberg og lån et rom hos meg (selv om det er et lite stykke unna selve byen) :) Regner med å være ferdig innflyttet lenge før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til nordnorge et sted. Jeg har ikke lyst å bo så langt nord egentlig, men kunne gjerne tenkt meg å bli bedre kjent med den nordlige delen av landet vårt. Før jeg dro til NKK Tromsø i høst, hadde jeg ikke vært lengre nord enn Snåsa..! :) Regner med det er fullt mulig å få billig hybel i nord, spesielt i forhold til en del andre steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er vanskelig å si, men det kan jo være at noen her kan formidle deg til venner og kjente. Om du skal til Molde så får du si fra, det kan godt være at mine foreldre kan leie ut et rom et par måneders tid (eget kjøkken og bad i andre etasje, som står ganske tom etter at min søster og jeg har flyttet ut).

Sender deg PM om det blir aktuelt jeg :D

Stavanger, og så bor du på gjesterommet her! :D Jeg kan godt ha en pen mynde å se på ett par mnd :D

Åh sammen med fine sheltisene! :D

Kom til Tønsberg og lån et rom hos meg (selv om det er et lite stykke unna selve byen) :) Regner med å være ferdig innflyttet lenge før den tid.

Og det samme her: Åh sammen med fine sheltisene :):D

Felix hadde vel likt å bo sammen med masse damer ihvertfall, han Bertil tror jeg det hadde blitt verre med,store hannhunder er nemlig bittelitt skumle. :)

Nei dette blir vanskelig altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø hørtes ut som en lur ide! :) Vi har aldri hatt problem med å finne plass å bo med hund, og jeg har bodd i både hybel og leilighet med hund her. Har bare satt inn annonse i avisen, også har vi blitt nedringt av folk - både de som leier ut over lengre tid og de som ikke leier ut for langtidsleie.

Må bare slå et slag for Bodø, det er en nokså forblåst by - men spesielt fra våren og til høsten er det veldig flott her oppe. Byen ligger rett ved havet, og man har skog og mark på "andre sia" igjen - og alt er igrunn veldig sentralt. Man trenger ikke ha bil for å komme seg rundt siden det går mye busser, og folkene er hyggelige. :) Masse flotte turområder og nydelig natur!

Nå er det jo maaasse snø nedpå sørlandet og her ser det slik ut:

4271749835_1b14db9b5e_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å sett litt av Nord-Norge og ja,og de bildene du har lagt ut Anniken er jo kjempefine!

Men samtidig hadde det vært greit å sett litt sørover,for etter endt utdanning må jeg mest sannsynlig flytte på meg,og selvom det er vakkert i nord så vil jeg helst ikke bo lenger nord enn det jeg gjør nå.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor det er lett å leie, men hvis det var jeg som skulle 7 uker avgårde et sted så ville jeg valgte enten Nord-Norge, eller f.eks. Sunnmøre. Oslo og slike steder drar man gjerne til ved andre anledninger, men nå har du mulighet til å dra et sted som du kanskje ikke så lett hadde funnet på å dra ellers. :D

Enig med MrsPowers :)

Det er vel enklest å finne hybel i de største byene, sånn logisk sett... Men så kjenner jeg også en som lette etter hybel i Bodø i sommer, og han fant ingenting han kunne tenkt seg (endte med at han kjøpte ei lita leilighet) så kan virke som det er utleiers marked der for tida.

Og om du uansett har tenkt å flytte sørover etter endt utdanning er det enda bedre argument for å være i nord noen uker synes jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange valg du har! Og mange steder er veldig ulike. Blir vanskelig å foreslå egentlig. Kommer helt an på hva du selv ønsker å oppleve utenom praksisen..

Men 7 uker i Bodø? why not? :-D Da har man flere muligheter til å dra videre på turer, feks lofoten å titte litt og utforske landsdelen, eller lett å ta fly hjem, eller andre steder, og har du lite penger, så går det tog. Hundeklubb er det også.

Jeg har jo bodd mesteparten av livet mitt i Bodø, og vet om mange som har trivdes som studenter etc. hvis man liker natur og variabelt vær. Jeg kunne selv ikke tenkt meg å studere søraførr, fordi jeg ikke trives der. Tenker da type Oslo og omeng.

Er man tidlig ute, er hybelmarkedet greit. Ikke enkelt hvis man står i rett i den værste studietiden og søker desperat. feks sommerferien.

Men du har vel egentlig sagt det, du vil ikke lengere nord en trondheim, så da er det vel å vende nesa sørover? :) (selv om du vil gå glipp av mye knis)

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med MrsPowers :D

Det er vel enklest å finne hybel i de største byene, sånn logisk sett... Men så kjenner jeg også en som lette etter hybel i Bodø i sommer, og han fant ingenting han kunne tenkt seg (endte med at han kjøpte ei lita leilighet) så kan virke som det er utleiers marked der for tida.

Og om du uansett har tenkt å flytte sørover etter endt utdanning er det enda bedre argument for å være i nord noen uker synes jeg da :)

Det var utrolig vanskelige forhold for de som trengte hybler sommeren som var, kjenner flere som ikke kunne flytte hit til byen pga det. Det er en slik "flom" hver vår og sommer her, når det kommer nye studenter fra hele landet og fra alle småplassene rundt om for å gå skole. Det blir fyllt opp utrolig fort... Men det virker som det har bedret seg. Og er man ikke så kresen, så burde man klare å finne noe uansett. Alle skoleelevene og studentene kan jo ikke få plass rundt høyskolen og de 3-4 vidregående skolene som er i byen, noen må nesten ta til takke med å ta buss til og fra skolen osv. og alle kan ikke bo midt i sentrum over Peppes Pizza *ler*

Ikke minst burde man også være på utkikk etter plass å bo når skolene begynner å bli ferdige og folk flytter fra byen igjen, eller i det minste FØR den enorme flyttebølgen kommer før skolene begynner. :)

EDIT: Skriver under på alt Djervekvinnen skrev :D Og 7 uker hadde jo til og med en forfrossen sørlending overlevd her oppe. :D Det er jo ikke lenge akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg ble bare så fryktelig nysgjerrig, Djervekvinnen, hvorfor trives du ikke i osloområdet? Beklager så mye at dete ble OT.

OT igjen, men jeg må bare skrive litt her..

Når man har bodd i slike små byer som Bodø, og kanskje kommer fra en mye mindre plass igjen opprinnelig (som jeg tror Djervekvinnen også gjør, som jeg) så blir Oslo utrolig, utrolig stort og upersonlig.

Der jeg kommer fra er jeg vant til å kunne gå en tur med hunden uten å høre en eneste lyd hvis jeg vil. Jeg kan gå ned i fjæra og bare høre havet, eller gå langs veien klokka 22.30 en kveld og ikke bli forbikjørt av mer enn 2-3 biler.

Når man går på butikken er alt veldig "casual" og alle hilser på hverandre som om de kjenner hverandre.

Selv om små plasser kan føles veldig ensomt av og til (jeg flyttet hjemmefra pga det og til Bodø), så kan de også gi mye trygghet og mye som ikke en storby kan. Jeg slapper av på en helt annen måte når jeg kommer hjem til hjemplassen min som ikke er en by engang, mer som en litt større bebyggelse av noe slag.. Med en skole som består av barneskole og ungdomsskole i samme bygg, og hvor ingen av klassene har A og B-klasser. Det er bare EN klasse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrighet er bra! :D hihi

Nei jeg trives ikke der fordi det blir for stort, aaalt for mange mennesker, for mye støy, føler meg ikke trygg, det er grått og trist, og det er desverre ingenting vakkert å se på. (i mine øyne)

For meg så må jeg se natur og fjell for å trives optimalt. (sjeleføde) Har selv ferdes litt fra Oslo nedover til Sandefjord, (søstera mi bor der), samt vært i Oslo ved flere anledninger (ulike områder), og aboslutt ingenting appelerer til meg der.

Det er bedre i Vestfold. Trives bedre der. Har også vært videre nedover til nevlunghavn (tror jeg det skrives), og det var ganske greit der også. Men litt for flatt for min smak :D Men hvis jeg absolutt måtte være i det strøket, hadde det blitt Vestfoldområdet tror jeg.

Så jeg er nok inngrodd og fastgrodd, den fødte nordlenning, og trives best på "mitt" område.:D Syns Bodø er perfekt størrelse på en by.

Edit: Anniken: jeg er født og oppvokst i Bodø. Har bare bodd på landbygda noen få år, så er opprinnelig "by"person. :)

sorry ot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT igjen, men jeg må bare skrive litt her..

Når man har bodd i slike små byer som Bodø, og kanskje kommer fra en mye mindre plass igjen opprinnelig (som jeg tror Djervekvinnen også gjør, som jeg) så blir Oslo utrolig, utrolig stort og upersonlig.

Der jeg kommer fra er jeg vant til å kunne gå en tur med hunden uten å høre en eneste lyd hvis jeg vil. Jeg kan gå ned i fjæra og bare høre havet, eller gå langs veien klokka 22.30 en kveld og ikke bli forbikjørt av mer enn 2-3 biler.

Når man går på butikken er alt veldig "casual" og alle hilser på hverandre som om de kjenner hverandre.

Selv om små plasser kan føles veldig ensomt av og til (jeg flyttet hjemmefra pga det og til Bodø), så kan de også gi mye trygghet og mye som ikke en storby kan. Jeg slapper av på en helt annen måte når jeg kommer hjem til hjemplassen min som ikke er en by engang, mer som en litt større bebyggelse av noe slag.. Med en skole som består av barneskole og ungdomsskole i samme bygg, og hvor ingen av klassene har A og B-klasser. Det er bare EN klasse. :)

Jeg må si meg enig med mye av det Anniken skriver. :) Vi har valgt å bosette oss i et tettsted utenfor Trondheim, og i motsetning til da vi bodde i Trondheim, så er vi nå på hils med naboene (og noen er faktisk blitt de beste vennene våre), vi kan enkelt komme oss steder hvor det ikke finnes folk, samtidig som "storbyen" Trondheim kun er en halvtime unna, med alt av kjas og mas, eksos og trafikkork, fremmede folk, skitt og lort og søppel og sørpe. (Don't get med started on Oslo..) :D Jeg elsker skogen, men vil ha den for meg selv, og det får jeg her. :D Svære jorder åpner seg, hvor hundene kan løpe bananas, og milevis med skogsstier vi kan utforske er bare minutter unna. ALT er fem minutter unna; havet, skogen, jordene, fjellet, elva, skianlegget, kjøpesentrene, hundeklubben, butikken, jobben, osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med mye av det Anniken skriver. :) Vi har valgt å bosette oss i et tettsted utenfor Trondheim, og i motsetning til da vi bodde i Trondheim, så er vi nå på hils med naboene (og noen er faktisk blitt de beste vennene våre), vi kan enkelt komme oss steder hvor det ikke finnes folk, samtidig som "storbyen" Trondheim kun er en halvtime unna, med alt av kjas og mas, eksos og trafikkork, fremmede folk, skitt og lort og søppel og sørpe. (Don't get med started on Oslo..) :D Jeg elsker skogen, men vil ha den for meg selv, og det får jeg her. :D Svære jorder åpner seg, hvor hundene kan løpe bananas, og milevis med skogsstier vi kan utforske er bare minutter unna. ALT er fem minutter unna; havet, skogen, jordene, fjellet, elva, skianlegget, kjøpesentrene, hundeklubben, butikken, jobben, osv osv..

*skriver opp at utenfor Trondheim går det ann å bo*

Det hørtes ut som en plass til og med JEG kan trives :) Jeg og sambo har snakket om å flytte litt sørover, og det har alltid blitt snakk om Trondheim da. Og jeg har allerede forelsket meg i en plass 20 min. forbi Trondheim hvor det var gigaaaantiske jorder og koselige boliglag hvor alle hadde hage :D Åh nå fikk jeg lyst til å flytte på meg, selv om Bodø er en flott by å bo i, så vil jeg ha "mer på beina" før jeg klistrer meg HELT fast. Og sambo som har bodd her hele livet har også lyst til å prøve litt mer av landet før han gror fast han og. Men nå blir det jo ikke før om minst 3 år da, så jeg drømmer jo bare enda. Men det har jeg lov til siden jeg bare er 20 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*skriver opp at utenfor Trondheim går det ann å bo*

Det hørtes ut som en plass til og med JEG kan trives :) Jeg og sambo har snakket om å flytte litt sørover, og det har alltid blitt snakk om Trondheim da. Og jeg har allerede forelsket meg i en plass 20 min. forbi Trondheim hvor det var gigaaaantiske jorder og koselige boliglag hvor alle hadde hage :) Åh nå fikk jeg lyst til å flytte på meg, selv om Bodø er en flott by å bo i, så vil jeg ha "mer på beina" før jeg klistrer meg HELT fast. Og sambo som har bodd her hele livet har også lyst til å prøve litt mer av landet før han gror fast han og. Men nå blir det jo ikke før om minst 3 år da, så jeg drømmer jo bare enda. Men det har jeg lov til siden jeg bare er 20 :D

Gauldal? Det er i så fall et fint alternativ tror jeg. Nå har ikke jeg bodd der, men vi vurderte en stund å flytte dit, men så fant typen ut at han heller skulle jobbe i Orkdal, så da så. Bare fint å prøve litt forskjellige steder før man gror helt fast! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg selvfølgelig lyst til å vise deg alt det flotte Oslo har å by på,hvor hyggelige folk er og hvor du kan finne vakker natur og stillheten (med T- banenlyden som en liten påminnelse om at byen er der borte et sted :D ). Vi måtte til Oslo for å finne lokalmiljøet vi savnet på Lillehammer, vi. Der hadde folk nok med seg og sitt og det er blitt til en kultursnobbeby for Oslofolk som vil flytte "på landet" og er slett ikke den byen jeg vokste opp i lenger. Her på Abildsø har folk bodd i generasjoner, ungdommene vi har i hus spiser når vi spiser og i det hele tatt tar alle foreldrene vare på de barna som måtte være hos dem. Mine barns venners foreldre er mine venner. Alt foregår på skolen. Korps, fotball, ballett, kor etc. Skolen ligger 200 meter fra alle, fordi dette jo er ei lita grend i byen. Samtidig kan de eldre barna dra til byen eller andre plasser og være med på hvilken fritidsaktivitet som helst, fordi byen er stor og byr på alt. Oslo er jo ikke Karl Johan og Oslo S. Oslo er en masse små bygder, der folk bor og kjenner hverandre. Jeg er mye mer i skogen enn i byen. På den andre siden er det fint å kunne gå på kino, på teater, på konserter, la datteren min som elsker teaterlivet gå på Bårdar. Dessuten er det ganske hyggelig å møte noen når man går på tur :)

Det var Osloreklamen. Men for 7 uker,ville jeg nok reist nordpå. For en flott anledning til å bli kjent i den vakreste delen av landet vårt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*si meg enig med Anniken og Djervekvinnen ang oslo* Jeg kunne aldri bodd der tror jeg. Bare det å kunne ferdes fritt i egen bil, uten å være avhengig av parkeringshus, bomring, piggdekk avgifter osv har mye å si. Og å ha haaaage! Og stort hus alene. Og jeg savner å ikke ha naboer tettpå, selv om vi merker lite til naboene her vi bor nå da. Og kunne gå ut og høre fuglen kvitre. og og og. (og ja, tilogmed Raufoss er FOR sentralt og for mye bilstøy, folk osv for eg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Oslo jeg, men er enig i det dere sier også. Men jeg trodde du mente Østlandet/sørnorge generelt utifra det du skrev, Djervekvinnen, det var det jeg stusset på :) For da gjelder jo ikke den karakteristikken liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*skriver opp at utenfor Trondheim går det ann å bo*

Det hørtes ut som en plass til og med JEG kan trives :angry: Jeg og sambo har snakket om å flytte litt sørover, og det har alltid blitt snakk om Trondheim da. Og jeg har allerede forelsket meg i en plass 20 min. forbi Trondheim hvor det var gigaaaantiske jorder og koselige boliglag hvor alle hadde hage :lol: Åh nå fikk jeg lyst til å flytte på meg, selv om Bodø er en flott by å bo i, så vil jeg ha "mer på beina" før jeg klistrer meg HELT fast. Og sambo som har bodd her hele livet har også lyst til å prøve litt mer av landet før han gror fast han og. Men nå blir det jo ikke før om minst 3 år da, så jeg drømmer jo bare enda. Men det har jeg lov til siden jeg bare er 20 :icon_redface:

Ja sånn kunne jeg også tenkt meg å bo! Er velig glad i Melhus jeg,er det kanskje der du tenker på?

Masse fine reklamer her ja :lol: Jeg har til mandag å bestemme meg så jeg får tenke litt ekstra godt i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...