Gå til innhold
Hundesonen.no

Åååå de hormoooonene...


Recommended Posts

Altså, nå håper jeg virkelig det faktisk ER løpetid på gang på Gry her altså... For den ene jukker mer enn den andre her i huset om dagen.

Det begynte med at Bridie prøvde seg på Gry i romjula. Hun fikk selvfølgelig ikke lov, men allerede da begynte jeg å se etter blod på Gry. Fant ingenting.

Nå derimot er begge to igang. Så fort de får lov å leke litt, eller bare snuse, så skal den ene jukke på den andre og motsatt. Stopper dem hver gang. (og jada, de hører da.... Helt til neste gang :ahappy:)

Hvor lenge bør det gå før jeg ser blod??

Jada, jeg vet jeg maser om dette her... Jeg er bare litt kontrollfreak, og liker ikke ting jeg ikke forstår... :P:)

Har studert Gry bak hver dag, mange ganger om dagen nå. Og dotten hennes er uten tvil blitt større iallefall. Før så fant man den nesten ikke blandt pels, men nå buler den ut. (man er da vel ikke forfengelig når man snakker om hunder? Er man? :P :P ) Så NOE må vel være på gang.

Men altså ikke funnet noe som kan minne om blod. Studerer jeg nøye nok, så kan jeg kanskje se bittelitt hvitaktig veske liksom. Utflod? Men absolutt ikke med rødskjær i... Og ikke sånn at det renner/drypper noe. Bare litt sånn oppi der liksom... :P :P :P

ehh ja, altså og sånn :P Høhøhøhø. Er alt normalt enda? *flire av seg selv*

Det er 10 år siden jeg hadde tispe som fikk sin første løpetid sist jo!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ta en liten bomullsdott og trykk opp i dåsa når hun reiser seg opp, da ser du fort når evt blod dukker opp. Det kan gå lange tider med forhøyede hormoner til selve løpet er i gang, ikke uvanlig med 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten bomullsdott og trykk opp i dåsa når hun reiser seg opp, da ser du fort når evt blod dukker opp. Det kan gå lange tider med forhøyede hormoner til selve løpet er i gang, ikke uvanlig med 3-4 uker.

Bomullsdott i dåsa it is.... Men dæven, 3-4 uker?? :ahappy: oioi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullsdott i dåsa it is.... Men dæven, 3-4 uker?? :ahappy: oioi :P

Ingen ting i forhold til min som holdt på i 8 uker med jukkekalas og hannhundating :P

Løpetiden kommer nok, noen hunder blør mye, andre lite :P Men er det lurt å bruke bomull? Liksom, tenk om bikkja får lo i dåsa?

Ler av meg selv jeg også haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: For en diskusjon!! *le høyt* Hvis jeg skal ta Grys parti i det hele her da så ville jeg iallefall blitt meget fornærmet om jeg lå og slappet av og noen kom og stappet ting opp i noe som helst, ob eller lodotter spiller egentlig liten rolle.... :whistle:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså ikke funnet noe som kan minne om blod. Studerer jeg nøye nok, så kan jeg kanskje se bittelitt hvitaktig veske liksom. Utflod? Men absolutt ikke med rødskjær i... Og ikke sånn at det renner/drypper noe. Bare litt sånn oppi der liksom... :whistle::ahappy::)

Jaily har hatt "utflod" i forkant av begge løpetidene hun har hatt. Vært litt hoven og litt hvitaktig utflod. Da har det gått en uke eller to og så har det begynt å komme blod i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

:) For en diskusjon! *le høyt* Hvis jeg skal ta Grys parti i det hele her da så ville jeg iallefall blitt meget fornærmet om jeg lå og slappet av og noen kom og stappet ting opp i noe som helst, ob eller lodotter spiller egentlig liten rolle.... :whistle:

:)

Nei nei, ikke når hun ligger å slapper av da Carma, hun må reise seg opp slik at man får litt hjelp av tyngdeloven (eller var det ozonlaget?) skjønner du. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaily har hatt "utflod" i forkant av begge løpetidene hun har hatt. Vært litt hoven og litt hvitaktig utflod. Da har det gått en uke eller to og så har det begynt å komme blod i steden.

Se DER ja... Noe kjent. Så vel utflod første gangen i romjula også. Så bør vel nærme seg nå da.

Ser for meg disse to billige snuppene ha det gøy en periode da gitt. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så det er sånn tispelivet er :whistle: Når jeg leser her og i pelsløstråden til Margrete og hormonelle perioder med røyting og her hos deg med løpetid og blæ... Nok til å revurdere tankene om at neste hund skal være tispe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så det er sånn tispelivet er :) Når jeg leser her og i pelsløstråden til Margrete og hormonelle perioder med røyting og her hos deg med løpetid og blæ... Nok til å revurdere tankene om at neste hund skal være tispe!

Løpetiden kommer når den kommer, man MÅ jo ikke stikke dotter opp i "hømhømmen" (som min bestemor sier) eller annet, og det er ikke alle som rir på hverandre:) Om de røyter rundt løpetid er jo ikke noe værre enn at de røyter "ellers" to ganger i året (hannhundene), og om man ikke lever for utstilling... :whistle:

PsychoLynx; Den kommer nok snart, ikke vær redd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger løpetiden jeg! Bikkja mi blir ekstra trøtt, og hun har alltid løpetid under "eksamenstiden" så hun blir ekstra lite krevende. Veldig heldig med den :whistle: Ikke et eneste hormon, ridning eller fantasivalper hverken før, under eller etter - bare ekstra slapphet. Blir litt ekstra kosesjuk i tiden før, og det er bare hyggelig det. Røyter ganske fast 1 måned før hver løpetid, dvs 2 gang i året (og det gjør vel alle hunder uansett... til høst og vår? ). Hufsetufsa blir stoooooor før hun begynner å blø, så jeg får tid til å redde sofaer og hannhunder i nærområdet. Merker rett og slett ikke noe til løpetiden jeg, hunden blir om enn enda mer usynlig siden hun bare ligger og snorker hele dagen lang, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se DER ja... Noe kjent. Så vel utflod første gangen i romjula også. Så bør vel nærme seg nå da.

Ser for meg disse to billige snuppene ha det gøy en periode da gitt. *sukk*

Velkommen til verden med flere tisper! WIIH! Her er det orgie på høyt nivå når tispene har løpetid, og vi har rett og slett gitt opp å hindre dem i å ri på hverandre, for de gjør det bare en plass vi ikke ser dem likevel :) Gjemmer seg bak sofaen eller i gangen eller noe :whistle:

Anyway, hvis hufsa har begynnt å bli stooooor så er det nok løpetid innen noen uker skal du se :-) Litt lettere å se det på korthårete da, våre får gigantiske hufser som dingler når dem går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetiden kommer når den kommer, man MÅ jo ikke stikke dotter opp i "hømhømmen" (som min bestemor sier) eller annet, og det er ikke alle som rir på hverandre:) Om de røyter rundt løpetid er jo ikke noe værre enn at de røyter "ellers" to ganger i året (hannhundene), og om man ikke lever for utstilling... :)

Nei, jeg må vel si at den eneste "bekymringen" jeg har ang løpetid her, er at vi ikke kan ha frislipp med hannhund vennene liksom. Ellers bryr jeg meg normalt lite om slik.

Nå er jeg bare nysgjerrig nå :whistle:

Noe annet ble det jo når Bridie fikk såpass plager med innbilt og dritt da.... Men uansett vil jeg ikke ha hannhund. Heller tispe, og sterilisere om det ikke skal være avlshund liksom.

PsychoLynx; Den kommer nok snart, ikke vær redd :D

Ja, jeg er ikke redd for annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, sitter og flirer litt selv her...festlig tråd. Må si jeg gruer meg litt til vår første løpetid, trur nok ikke jeg vet hva jeg går til :whistle:

De familiehundene vi hadde da jeg var yngre var begge kastrert pga kun en testikel eller oe sånt, husker såvidt dobbermann tispa vi hadde da jeg var et knøtt, men husker ikke stort da jeg kun var 5 år eller noe. Men som hu ene oppdreteren sa til meg "Løpetid er noe slitsome greier, men det har dem to ganger i året, er man uheldig så får man hannhund som har "løpetid" hele året". Så derfor mente hun på at det var lettere med tisper. Trur man kan se det fra begge sider av saken :)

Men blør tispene mye og lenge eentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blør tispene mye og lenge eentlig?

Nei, stort sett så gjør de ikke det. Jeg har to stk med løpetid nå, og jeg drar over gulvet med en våt swifferdings en gang om dagen. De er flinke til å vaske seg begge to, eneste gangen Nora glemmer det er når vi går tur eller trener. Det er heller ingen av de som er så hormonelle at jeg syns det er verdt å kastrere de - det er en viss risiko ved en slik operasjon også, så for min del så skal det være gode grunner før jeg vurderer den løsninga, og litt blod på gulvet og at de rir på hverandre er ikke grunn nok for meg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Tone her... Løpetidene har gått relativt ubemerket hen, her i heimen (unntatt da jeg gikk og virkelig VENTET på Roma som gikk med beina i kryss, bare for å sørge for å få løpetid når det passet minst, slik at kanskje en eventuell paringstur gikk i vasken... *fnis*)

Jeg må nok begynne å passe på etterhvert, siden vi har en guttebass i heimen... Og det er faktisk første gangen jeg har hannhund og tispe (som er gammel nok til løpetid) sammen... Foreløpig virker gutten relativt uinteressert, litt prøvejokk har det vært (til min store forbannelse=, men sannsynligheten er størst for at han har sett sin kjære mor Roma ((grrrr)) gjøre det på Gigi (som er i full blomst i disse dager), så da vil han prøve og. *sukk* hehe...

Ellers er som regel løpetiden en ukomplisert tid for de fleste... Selvsagt leser man aldri historiene om løpetidene som går bra, tispene som aldri får innbildt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetiden kommer når den kommer, man MÅ jo ikke stikke dotter opp i "hømhømmen" (som min bestemor sier) eller annet, og det er ikke alle som rir på hverandre:) Om de røyter rundt løpetid er jo ikke noe værre enn at de røyter "ellers" to ganger i året (hannhundene), og om man ikke lever for utstilling... :)

PsychoLynx; Den kommer nok snart, ikke vær redd :whistle:

Må si meg enig med Tone her... Løpetidene har gått relativt ubemerket hen, her i heimen (unntatt da jeg gikk og virkelig VENTET på Roma som gikk med beina i kryss, bare for å sørge for å få løpetid når det passet minst, slik at kanskje en eventuell paringstur gikk i vasken... *fnis*)

Jeg må nok begynne å passe på etterhvert, siden vi har en guttebass i heimen... Og det er faktisk første gangen jeg har hannhund og tispe (som er gammel nok til løpetid) sammen... Foreløpig virker gutten relativt uinteressert, litt prøvejokk har det vært (til min store forbannelse=, men sannsynligheten er størst for at han har sett sin kjære mor Roma ((grrrr)) gjøre det på Gigi (som er i full blomst i disse dager), så da vil han prøve og. *sukk* hehe...

Ellers er som regel løpetiden en ukomplisert tid for de fleste... Selvsagt leser man aldri historiene om løpetidene som går bra, tispene som aldri får innbildt osv.

Ok, da er jeg litt mer beroliget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, sitter og flirer litt selv her...festlig tråd. Må si jeg gruer meg litt til vår første løpetid, trur nok ikke jeg vet hva jeg går til :whistle:

De familiehundene vi hadde da jeg var yngre var begge kastrert pga kun en testikel eller oe sånt, husker såvidt dobbermann tispa vi hadde da jeg var et knøtt, men husker ikke stort da jeg kun var 5 år eller noe. Men som hu ene oppdreteren sa til meg "Løpetid er noe slitsome greier, men det har dem to ganger i året, er man uheldig så får man hannhund som har "løpetid" hele året". Så derfor mente hun på at det var lettere med tisper. Trur man kan se det fra begge sider av saken :)

Men blør tispene mye og lenge eentlig?

Har aldri hatt hannhunder som har vært opphengt i tisper og stukket av på jakt etter nabotispene :D

Løpetid har her i huset vært helt ukomplisert. Ingen av tispene hatt problemer med innbildt. Eneste var at en av dem fikk livmorsbetennelse en gang da hun var nesten 13 år. Ellers så har det vært en dråpe blod en og annen gang i løpet av løpetiden. Ingen stor vaskejobb, og ikke bruk av tispetruse. De fikset det der stort sett fint selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har begge hundene vært litt hormonelle, ridd på hverandre og skvettet i lange tider. I går begynte Supra å blø, så jeg håper på at Loppa også starter nå. Hadde vært greit om de kunne få løpetid ca samtidig, så jeg slipper båndlufting lenger enn nødvendig. Vi bor ganske avsides, så hundene er endel ute alene rundt på tomta, men det kan de ikke under løpetiden. Det er egentlig eneste ulempen med løpetid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...