Gå til innhold
Hundesonen.no

Åååå de hormoooonene...


Recommended Posts

haha, sitter og flirer litt selv her...festlig tråd. Må si jeg gruer meg litt til vår første løpetid, trur nok ikke jeg vet hva jeg går til :banana:

De familiehundene vi hadde da jeg var yngre var begge kastrert pga kun en testikel eller oe sånt, husker såvidt dobbermann tispa vi hadde da jeg var et knøtt, men husker ikke stort da jeg kun var 5 år eller noe. Men som hu ene oppdreteren sa til meg "Løpetid er noe slitsome greier, men det har dem to ganger i året, er man uheldig så får man hannhund som har "løpetid" hele året". Så derfor mente hun på at det var lettere med tisper. Trur man kan se det fra begge sider av saken :)

Men blør tispene mye og lenge eentlig?

Håper ikke det gjelder samme hunden :) hehe.

Buffy blødde vel i 3 uker ca, og såpass at jeg brukte truse på henne. Siden hun lå i senga osv.

Bridie blødde ikke så mye, og hun lå ikke i senga. Så hun brukte jeg ikke noe på. Også var hun flinkere til å vaske seg.

Urk misunner deg ikke ventinga. Men de fleste tisper blir jo ikke som Bride (og Kahlo), av mine fire tisper har kun en blitt så ille at det har vært aktuelt med kastrering.

Buffy ble jo kastrert pga livmorbetennelse. Det samme endte det jo opp med med Bridie, men der vurderte jeg det jo lenge pga innbilt og skikkelig hormonproblemer...

Nei, stort sett så gjør de ikke det. Jeg har to stk med løpetid nå, og jeg drar over gulvet med en våt swifferdings en gang om dagen. De er flinke til å vaske seg begge to, eneste gangen Nora glemmer det er når vi går tur eller trener. Det er heller ingen av de som er så hormonelle at jeg syns det er verdt å kastrere de - det er en viss risiko ved en slik operasjon også, så for min del så skal det være gode grunner før jeg vurderer den løsninga, og litt blod på gulvet og at de rir på hverandre er ikke grunn nok for meg :lol:

Litt jukking damer i mellom eller blod her og der er ikke noe problem. Men Bridie var et STORT problem sånn hun holdt på. Og absolutt grunn til kastrering. Og jeg må vel si at om det nå blir så Gry ikke blir vurdert som avlshund, så vil jeg nok kastrere henne for enkelt hetsskyld... Fordi jeg ikke vil trenge å være skeptisk for evnt tyvparring. (har opplevd nok dritt om det de siste årene så:)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jukking damer i mellom eller blod her og der er ikke noe problem. Men Bridie var et STORT problem sånn hun holdt på. Og absolutt grunn til kastrering. Og jeg må vel si at om det nå blir så Gry ikke blir vurdert som avlshund, så vil jeg nok kastrere henne for enkelt hetsskyld... Fordi jeg ikke vil trenge å være skeptisk for evnt tyvparring. (har opplevd nok dritt om det de siste årene så:banana:).

Er hormoner et problem, så er det selvsagt greit å kastrere - så sant det er bikkja som har problemer med hormonene da, og ikke eieren. :lol: Og å kastrere i tilfelle tjuvparring, er på samme nivå som å fjerne ulveklør i tilfelle de rives opp, kupere hale i tilfelle de brekker den eller å kupere ører for å slippe ørebetennelse, eller trekke tenner sånn at de ikke kan bite for min del. Å fjerne friske kroppsdeler for all enkelhets skyld er ikke noen god grunn, ikke i følge norsk lov heller..

Jepp, jeg måtte si det en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy ble jo kastrert pga livmorbetennelse. Det samme endte det jo opp med med Bridie, men der vurderte jeg det jo lenge pga innbilt og skikkelig hormonproblemer...

Ja, var hormongreiene jeg tenkte på. Heldigvis et fåtall tisper som får det så heftig at man trenger å vurderer kastrering. Jeg hadde aldri kastrert K om det ikke var pga hormoner og inbildt. Vet det er endel som gjør det for "enkelthetsskyld" men nei, huff - syns det er så kjipt med narkose at det tror jeg ikke nervene mine hadde tålt.

Kahlo er godt i gang med innbildt nå - tar tiiiid før alt er ute av systemet, og begynte med "valper" i går. Enda godt det er siste gangen det skjer med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det over 8 år siden jeg hadde tispe sist, så trenge litt hjelp.

Jeg har ei tispe på snart frm og en halv mnd som har begynte og tisse små dammer hele tiden. Før når hun tisset var det store damemr, men nå er det liksom bare sånne små skvetter. Kan dette være et tegnt på løpetid?

Hvor gammel ca er de når de får løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det over 8 år siden jeg hadde tispe sist, så trenge litt hjelp.

Jeg har ei tispe på snart frm og en halv mnd som har begynte og tisse små dammer hele tiden. Før når hun tisset var det store damemr, men nå er det liksom bare sånne små skvetter. Kan dette være et tegnt på løpetid?

Hvor gammel ca er de når de får løpetid?

Dette kan være tegn på løpetid, da det er temmelig vanlig at tispene driver å markerer med "små dammer overalt" :banana:

En tispe kan få løpetid alt fra en 5-6 mnd til hun er vel og godt over ett år :lol: Det varierer fra individ til individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det over 8 år siden jeg hadde tispe sist, så trenge litt hjelp.

Jeg har ei tispe på snart frm og en halv mnd som har begynte og tisse små dammer hele tiden. Før når hun tisset var det store damemr, men nå er det liksom bare sånne små skvetter. Kan dette være et tegnt på løpetid?

Hvor gammel ca er de når de får løpetid?

Egentlig så er det av sjeldenhetene at belgertisper får løpetid når de er 5,5 mnd. Det første jeg hadde tenkt på når det gjelder henne, var urinveisinfeksjon. Ta en liten urinprøve og dra til vet'en med henne og få sjekket det.

Selvsagt er det mulig, men blandt det tidligste jeg har hørt belgere få løpetid er 9 mnd.

De fleste belgertisper får løpetid mellom 9-15 mnd. Men det er store variasjoner ute og går. Dette er veldig individuellt, og har sammenheng med mange faktorer som arv, miljø, er det fler hunder (tisper) i huset, fysisk og psykisk form osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Egentlig så er det av sjeldenhetene at belgertisper får løpetid når de er 5,5 mnd. Det første jeg hadde tenkt på når det gjelder henne, var urinveisinfeksjon. Ta en liten urinprøve og dra til vet'en med henne og få sjekket det.

Selvsagt er det mulig, men blandt det tidligste jeg har hørt belgere få løpetid er 9 mnd.

De fleste belgertisper får løpetid mellom 9-15 mnd. Men det er store variasjoner ute og går. Dette er veldig individuellt, og har sammenheng med mange faktorer som arv, miljø, er det fler hunder (tisper) i huset, fysisk og psykisk form osv.

Det kan godt hende, men jeg hadde en malle tispe som fikk første løpetid 18 uker (4.5 mnd)så de finnes nok, men jeg har aldri hørt om noen hunder uansett rase, hverken før eller senere som har begynt å løpe så tidlig. Høres mer ut som UVI-tendenser syns jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hormoner et problem, så er det selvsagt greit å kastrere - så sant det er bikkja som har problemer med hormonene da, og ikke eieren. :) Og å kastrere i tilfelle tjuvparring, er på samme nivå som å fjerne ulveklør i tilfelle de rives opp, kupere hale i tilfelle de brekker den eller å kupere ører for å slippe ørebetennelse, eller trekke tenner sånn at de ikke kan bite for min del. Å fjerne friske kroppsdeler for all enkelhets skyld er ikke noen god grunn, ikke i følge norsk lov heller..

Jepp, jeg måtte si det en gang til :)

hehe, jeg vet :) Og *host*, er vel for å fjerne ulveklør preventivt også jeg da.... Og tenner?? Tenk så mye problemer vi kunne blitt kvitt! :P

Neida, litt seriøs her også... (ulveklørne var seriøst fra min side da, ikke tennene)

Etter å ha sett flere og flere veterinærer og folk som jobber på klinikker eller lignende gå for å sterilisere/kastrere oftere, så må jeg si at jeg ser mer og mer det positive i det selv. På flere måter. MEn det kan vi jo evnt ta i en annen tråd :banana:

Fortsat ikke sett blod her. Men stakkars Sheriffen gikk jo ut av sitt gode skinn på trening i går, så noe er nok på gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt hvis hun kan vente til 9 mnd hehe :banana:

skal på stevne i begynnelsen på februar med 3 hannhunder så var litt redd hvis hun skulle få det nå, da måtte hun være hjemme :lol: skal følge litt ektra med.

Men meker man det på andre måter en bare tissingen hvis det er urinveis infekjson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt hvis hun kan vente til 9 mnd hehe :whistle:

skal på stevne i begynnelsen på februar med 3 hannhunder så var litt redd hvis hun skulle få det nå, da måtte hun være hjemme :hmm: skal følge litt ektra med.

Men meker man det på andre måter en bare tissingen hvis det er urinveis infekjson?

Vi merket det KUN på tissingen her med gry.... Ta en urinprøve. Vet'n bør ikke ta store summen bare for å sjekke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det gjelder samme hunden :hmm: hehe.

Haha, nei...det gjelder ikke samme hund, bare elendig skrevet/formulert fra min side :whistle:

Det jeg prøver å si var at vi har hatt tre hunder opp igjennom barndommen.

Hund nr 1 Vorsther hann, kastrert av ukjent grunn.

Hund nr 2 Bouvier des flandres, kastrert pga kun en testikkel som falt ned

Hund nr 3 Dobbermann tispe vi hadde når jeg var et lite knøtt, men husker godt at hun brukte tispebind da hun hadde løpetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Men blør tispene mye og lenge eentlig?

Ser du har fått noen svar allerede, men svarer likevel, jeg. :whistle: Jaily blødde sykt mye under første løpetida! Her snakker vi svære dammer hvis hun hadde ligget og slappet av, og det dryppet heftig når hun beveget seg. Hun blødde ganske lenge også, 4 uker. Men jeg tror det skyldes "første-løpetid-ung-kropp-og-ustabile-hormoner"-syndromet. Når hun hadde løpetid nå i desember blødde hun ikke halvparten så mye som første gangen og blødde i nøyaktig (på dagen faktisk) 3 uker. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, ehrm... altså.. Var det vanlig med utflod først altså? Sjekket Gry igjen nå, og hu har tykk hvit utflod.... Eller bør jeg sjekke det for basselusker og evnt livmorbetennelse?? :whistle:

Hu er i fin form sånn ellers.

Aner ikke om det er vanlig, jeg. :hmm: Men på Jaily er det tydeligvis det. Hun hadde ganske tyktflytende hvit/grå utflod i forkant av begge løpetidene. Nevnte det for vet'n vår en gang og hun mente det sannsynligvis bare var naturlig for snuppa siden det kom rett før løpetidene.

Men det er jo bare å ta en telefon til en veterinær å høre hva de sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unghunder som får en liten urinveisinfeksjon, og nå er det jo kaldt også.

Det beste er å løse det på en naturlig måte, man trenger ikke å bruke penicillin.

Kjøp ascorbinsyre på apoteket og ha i litt i maten hennes.

Det er det samme som c-vitamin og forsurer urinen så pH'en blir ugunstig for bakteriene,

samt styrker immunforsvaret. Håper det ordner seg !

Emte

Så godt hvis hun kan vente til 9 mnd hehe :)

skal på stevne i begynnelsen på februar med 3 hannhunder så var litt redd hvis hun skulle få det nå, da måtte hun være hjemme :) skal følge litt ektra med.

Men meker man det på andre måter en bare tissingen hvis det er urinveis infekjson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blør tispene mye og lenge eentlig?

Jeg har hatt to tisper, og har vært skikkelig heldig med løpetidene. Begge blødde mye og lenge, og begge gikk "doble" løpetider. Testa hos dyrlegen, og det var to løpetider som kom rett på hverandre, så på 6 uker hadde vi jo to ståperioder også (begge gangene med intakt hannhund i hus uten at det ble noen fler av den grunn. :))

Vidaen hadde 4 løpetider på et år faktisk. Forrige tispa mi hadde 3 løpetider før hu fylte 1 år. Så det ble kastrering på de begge.

Men mine er nok ikke helt vanlige på det området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to tisper, og har vært skikkelig heldig med løpetidene. Begge blødde mye og lenge, og begge gikk "doble" løpetider. Testa hos dyrlegen, og det var to løpetider som kom rett på hverandre, så på 6 uker hadde vi jo to ståperioder også (begge gangene med intakt hannhund i hus uten at det ble noen fler av den grunn. :))

Vidaen hadde 4 løpetider på et år faktisk. Forrige tispa mi hadde 3 løpetider før hu fylte 1 år. Så det ble kastrering på de begge.

Men mine er nok ikke helt vanlige på det området...

hehe:) Er noen av de, hadde ei som jeg kastrerte, hun hadde første løpetid knappe 5mnd gammel, og den neste ved 7mnd pluss innbilt m.m.

Men, for å komme med noen positive historier;

RR tispa her i huset har til nå hatt to løpetider, hun er litt over 2år. Hun hadde en når hun var rundt året, og en i sommer. 9mnd mellom første og den siste hun hadde og til nå er det 7mnd siden siste og jeg tror ikke hun kommer til å få noe løpetid før om en stund. Vi får se, er jo lov til å håpe at den stabiliserer seg med 9mnd intervaller. Hun blør forøvrig lite og er veldig renslig.

Lille knærta har ikke fått løpetid enda, 10mnd gammel, og jeg krysser fingrer for at hun "hiver seg på" den planlagte 9mnd intervallen til RR'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har urinveisinfeksjon blir hannhunden litt mer interesert da?

For Birko (hannhunden min) slikker henne bak.

Hvem vet? Hunder steller hverandre på de merkeligste måter.. Men det er jo klart at uvi lukter annerledes enn normalt, og kanskje er det nok for en uerfaren hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og DA er jenta blitt voksen. Fant blod på henne når jeg sjekket nå. Bridie jukket som en gal på henne, og da jaget jeg Bridie avgårde og veltet Gry på rygg og der var det blod gitt.

Litt usikker på om det kan ha kommet litt tidligere i uka da, for har vel ikke studert henne siden søndag eller noe. Og vaske seg mye har hun jo gjort siden jula. Så.... Og hannhundene har elsket henne siden før jul. hehe. Men merket ikke noe MER stress enn vanlig på hannhundene på trening på onsdag, så antar vel det har startet skikkelig i går eller idag.

Men, da er hu voksen. Og røntget. Og min! :icon_confused: (fikk ny stamtavle idag) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...