Gå til innhold
Hundesonen.no

Infoside om rasen


Huldra

Bør alle oppdrettere ha en infoside om rasen?  

12 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      9
    • Nei
      0
    • Vet ikke/kommer an på
      3


Recommended Posts

Ser at mange oppdrettere har en infoside om rasen de avler, men er det nødvendig?  Hvilken hensikt har en slik side?  Bør ikke folk som vurderer rasen vite såpass om rasen, eller skal oppdretteres hjemmesider være et sted å finne slik info?  Har virkelig rasehistorie (som ofte er en stor del av en slik side) betydning på rasevalget?  Ofte er det jo mer eller mindre samme tekst hos alle med samme rase, hva blir da vitsen?  Kanskje er det mer spennende med oppdretters tanker om rasen?  Eller bør sistnevnte komme under "avlsmål" eller lignende?  

Hva tenker sonen-folket? :)  Kanskje noen har utfyllende tanker om hvor grundig en slik side skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte leser man jo slikt stoff fordi man sluker alt man kommer over om favorittrasen med stor appetitt. Jeg sitter ofte og leser om mine raser på all verdens (bokstavlig talt) hjemmesider og klubbsider, selv om det aller meste er kjent stoff. Hvis du lager en egen tekst, altså ikke bare kopierer standarden m.m, vil det jo uansett være unikt, og sikkert veldig interessant å lese for både nye og gamle i rasemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ønsker å lære om nye raser, oppsøker jeg først rasestandarden og raseklubbens sider, og der finner man jo ofte mye om rasens historie og hvordan rasen skal se ut også videre. Ofte er det jo ønskelig å vite litt mer om hvordan rasen er i dagliglivet, som brukshund, helseproblemer, ting man bør være obs på når man skaffer rasen og lignende, og for meg er det i alle fall naturlig å oppsøke oppdrettere sine hjemmesider for å finne slik informasjon. Da kan man jo også få en oppfatning av hva akkurat denne oppdretteren legger vekt på, og utifra informasjonen på hjemmesiden vurdere om dette er en oppdretter man ønsker å ta ytterligere kontakt med (for å få vite mer om rasen og/eller melde seg som interessert valpekjøper).

Om man velger å skrive sin egen vurdering av hvordan rasen er på ulike områder, kan det jo være viktig å poengtere at det er nettopp det - en subjektiv vurdering.

Samtidig kan det jo være interessant om man skriver en slik "Om rasen"-tekst slik man skriver alle andre faglige artikler - med kilder og referanser til for eksempel helseresultater på Dogweb, MH-resultater, utstillingsresultater og andre statistiske opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til raseklubben er mer "dynamisk" og vil gi mer god info om rasen (forhåpentligvis). Noe jeg forøvrig har lagt merke til som jeg ikke er så happy for er at mange mennesker, ikke bare oppdrettere, har ulike rasebeskrivelser på siden sin, uten å skrive hvor de er fra. Noen er "stjålet" fra Canis, hvor ikke alle beskrivelsene er like gode. Andre er selvskrevet eller kopiert fra andre. Ganske få er fra raseklubben eller FCI. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte det er fint med rasebeskrivelse på nettsidene til oppdretter. Leser sånne innimellom. Men blir skuffet hvis det er klipp og lim fra andre sider! Nyttig info om rasen, gjerne fra ditt synspunkt. Og ikke side opp og side ned... Rasestandard med lengde på haseskjegg eller millimetermåling av rygglengde blir litt mye i denne settingen, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at oppdrettere har en rasebeskrivelse som sier noe om hva rasestandarden betyr i praksis. Hvilke konsekvenser har det at springeren er en støtende fuglehund, hva ligger i "allsidig" osv. Jeg synes Streamside sine sider er forbilledlige i så måte, spesielt på jaktdelen. Det hadde vært særdeles interessant med noe lignende også på "hverdagsdelen". De som kan dette ut og inn fra før og ikke ønsker å vite mer om det, kan jo bare hoppe over det. For dem som leter etter nye raser, vil dette være veldig interessant. Emm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...