Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull

Huldra

Recommended Posts

• Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Vakre vakre hunder. :ahappy: Og herlig utrykk på Tulla :ahappy:

Skal du ta ultralyd eller røntgen av henne? Når gjør man sånt egentlig?

Haha - ja, det var ikke helt lett å skjønne på uttrykket hennes at hun bare var veldig, veldig klar..! :aww:  

Planen er å ta ultralyd når hun er 3-4 uker på potensiell vei.  Røntgen kan vel ikke tas før senere (lurer på om det var ca 5 uker? :ahappy: ), og det er jeg litt for nysgjerrig til å vente på! :aww:   På den andre siden er røntgen mer sikkert med tanke på å stadfeste mer nøyaktig antall valper, ultralyd kan bekrefte/avkrefte drektighet (selv om den også kan vise feil), men ikke gi noe veldig nøyaktig svar (jmf ultralydtråd her på sonen, hvor UL-resultat og antall valper har sprikt veldig).  For meg er det viktigste å vite om hun er drektig, men ikke med hvor mange valper. :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvordan går det? Tror du det er noen småtroll på vei? :hmm:

Vet ikke.. :)  For en liten stund siden virket hun drektig, men nå har jeg som Jeanette mistet litt motet.  I alle fall på en måte, på den andre siden virker hun litt "rar"..  Hun ser kvalm ut (har ikke kastet opp, og selvsagt spiser hun maten sin), samtidig som hun er utrolig gal etter mat; hun er råfrekk og stjeler maten fra Aynï MENS hun spiser, noe hun aldri har gjort før..  Det får hun selvsagt ikke lov til, men hun er lynkjapp - bare jeg blunker et halvt sekund er hun der og jafser i seg.   :whistle:  Aynï skjønner knapt hva som har skjedd før maten er borte!  

Det kan selvsagt være at hun bare er innbildt, og det har hun jo vært før også.  Men Tulla har blitt mindre og mindre innbildt for hver løpetid hun har hatt, og på sist løpetid var hun faktisk ikke innbildt i det hele tatt, så det er jo kanskje litt rart?  

Ellers er hun blitt mer daff på tur; ser ut som om jeg torturerer henne, og hun har det merkeligste uttrykket i ansiktet.  Hun ser kvalm og misfornøyd ut.  Så dette med at hun har endret atferd gjør at jeg holder håpet oppe, men samtidig har hun ikke lagt seg ut (hun er utrolig stabil på mål rundt buken og brystkassen; ikke en cm avvik fra første måling).  Personlig synes jeg hun ser annerledes ut; jeg innbiller meg hun er bredere over lenden/på ryggen over buken, men det kan jo selvsagt være innbilning..  Planen er ultralyd til neste uke, får se når det passer best.  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

_MG_3451copycopy.jpg

Han: Nå kommer jeg og tar deg! (*knis, den var jo bokstavelig også da :hmm: )

Tulla: Åh... Nei, nå tar han meg også!

eller: Ah, kjekken, bare kom du... :whistle:

(alternativt: Mamma, får han virkelig lov?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra i dag, dvs 3 uker og 2 dager etter 2. parring:

Nikon10047.jpg

Nikon10045.jpg

Fant et gammelt bilde av henne ovenfra, her er hun faktisk muligen pittelitt lubben, var ikke i veldig god form da bildet ble tatt. Nå er hun slank, og akkurat slik hun skal være. Bilde fra før: Nikon062.jpg

Mål buken: 54 cm (53 cm normal)

Mål brystkassen: 66,5 cm (68 cm normal)

Edit2:

Glemte jo helt å nevne spyet jeg fant da jeg kom hjem fra jobb i dag. Det var bare magesyre, men fem små "klatter" spredd utover hele stua. Den totale mengden utelukker Aynï, så jeg er så sikker som jeg kan bli på at det er Tulla som er "synderen". Men matlysten er selvsagt i behold. :)

Og så var det det ugne ordet "utflod".. Hun har vært veldig intensiv på vaskingen i det siste, og virket litt "rar" og nesten "irritert" på det rare som kommer ut der bak. Rister på hodet (som når hun smaker noe som er surt, eller når hun snuser på noe skarpt som stikker litt på snuten). Og jeg kommer jo ikke på å sjekke før hun er i god gang med å vaske, og dermed er jo alt borte. Men nå klarte jeg endelig å "ferske" henne, og ba henne slutte. Hømmhømmen (flott ord, Aya!) ble nøye studert, og hva finner jeg? Jo, noe grå-hvitt leire-aktig! Om ikke leire, så i alle fall litt gummi-feeling over det hele (eh, ja, selvsagt må man TA på sånt.. :) ). Minner i grunn veldig om hårvoks-"clay" for de som kjenner til det. :D Personlig velger jeg å tolke det som utfolden som skal komme en eller annen gang (forskjellige kilder sier forskjellige uker, så jeg velger det som passer best). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen. Han ville kjenne (palpere) på henne først, og hvis han ikke fant noe, kunne vi ta ultralyd. Fant han noe, ville det vært bortkastete penger mente han. Helt greit for min del det. For å si det sånn, så sparte vi noen hundrelapper der..! :frantics: Han kunne helt tydelig kjenne at hun var drektig! Han kjente minst to valper, men det kunne være flere. Ultralyd er ikke spesielt nøyaktig hva angår antall; det mest sikre er røntgen ved ti dager før termin, men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så mye om - da er det jo så kort tid igjen uansett.. Valpene er nå på størrelse med en stor drue forresten. Men Tulla kan i alle fall konstanteres drektig!

Vekt: 22,3kg

Buk: 54,5 cm (53 cm normal)

Brystkasse: 69 cm (68 cm normal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det det ugne ordet "utflod".. Hun har vært veldig intensiv på vaskingen i det siste, og virket litt "rar" og nesten "irritert" på det rare som kommer ut der bak. Rister på hodet (som når hun smaker noe som er surt, eller når hun snuser på noe skarpt som stikker litt på snuten). Og jeg kommer jo ikke på å sjekke før hun er i god gang med å vaske, og dermed er jo alt borte. Men nå klarte jeg endelig å "ferske" henne, og ba henne slutte. Hømmhømmen (flott ord, Aya!) ble nøye studert, og hva finner jeg? Jo, noe grå-hvitt leire-aktig! Om ikke leire, så i alle fall litt gummi-feeling over det hele (eh, ja, selvsagt må man TA på sånt.. :) ). Minner i grunn veldig om hårvoks-"clay" for de som kjenner til det. :frantics: Personlig velger jeg å tolke det som utfolden som skal komme en eller annen gang (forskjellige kilder sier forskjellige uker, så jeg velger det som passer best). :D

Jeg skulle til å si at du får gjøre som Jeanette "pleier" å gjøre - legge ut bilde av det - så kan de kyndige hjelpe til å vurdere om det er drektighetsutflod, men så så jeg det neste innlegget:

Da har vi vært hos dyrlegen. Han ville kjenne (palpere) på henne først, og hvis han ikke fant noe, kunne vi ta ultralyd. Fant han noe, ville det vært bortkastete penger mente han. Helt greit for min del det. For å si det sånn, så sparte vi noen hundrelapper der..! :frantics: Han kunne helt tydelig kjenne at hun var drektig! Han kjente minst to valper, men det kunne være flere. Ultralyd er ikke spesielt nøyaktig hva angår antall; det mest sikre er røntgen ved ti dager før termin, men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så mye om - da er det jo så kort tid igjen uansett.. Valpene er nå på størrelse med en stor drue forresten. Men Tulla kan i alle fall konstanteres drektig!

Og da var ikke bilde nødvendig allikevel! Så utrolig gøy, da :wub: Da er det bare å krysse fingrene for at alt går bra med drektighet, fødsel og valper! Også må det vel være lov å begynne å gjette på antall og kjønn - jeg tipper nemlig to hanner og tre tisper. :lol:

(Også er jeg bittelittegranne furten fordi jeg er i Italia når du har huset fullt av valper, så jeg får ikke kommet og hilst på samt puttet en i veska mens du ikke legger merke til det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig :frantics: En stor drue faktsik :P Bra du skal være der inne litt til :frantics:

:wub: Ser for meg det kan bli vanskelig å finne tåteflaskesmokker små nok til å evt håndmate store druer med, haha! (Håper jo man slipper sånt, men sjansen er vel stor dersom de ikke er større enn en drue liksom..) Termin er i slutten av februar, merkelig så fort og sakte tiden går. :lol:

Yeeeeei! Tullababyer! :P:D

Yeheyy! :P Så rart å være "bestemor", haha, det var en underlig følelse å få vite det helt sikkert at det var valpiser der! :)

Jeg skulle til å si at du får gjøre som Jeanette "pleier" å gjøre - legge ut bilde av det - så kan de kyndige hjelpe til å vurdere om det er drektighetsutflod, men så så jeg det neste innlegget:

Haha, ja selvsagt skulle jeg tatt bilde! :D Fant en liten "snor" (faktisk!) med sånn utflod i går også, ser nesten litt ut som dopapir som har ligget vått alt for lenge.. :P

Og da var ikke bilde nødvendig allikevel! Så utrolig gøy, da :D Da er det bare å krysse fingrene for at alt går bra med drektighet, fødsel og valper! Også må det vel være lov å begynne å gjette på antall og kjønn - jeg tipper nemlig to hanner og tre tisper. :D

(Også er jeg bittelittegranne furten fordi jeg er i Italia når du har huset fullt av valper, så jeg får ikke kommet og hilst på samt puttet en i veska mens du ikke legger merke til det.)

Nei! Så kjipt! Er du virkelig borte hele tiden? Så synd, du skulle gjerne fått kommet og sosialisert litt, men du hadde nok ikke fått med deg så mange ut - jeg har bestemt meg for å kroppsvisitere og "sikkerhetssjekke" alle besøkende når de drar. :D

Og forresten er det drømmekullet du har gjettet på, håper du har rett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! *hyper* :)

Hadde vært så dumt om ikke Tulla heller fikk valper (siden Talli ikke fikk) :lol:

Ja, hva skulle sonen-folket ha fulgt med på da? :frantics: Neida, det er da flere som skal ha kull, så dere hadde vel overlevd tror jeg. :frantics:

Nå er jeg bare glad det er konstantert, da kan jeg virkelig begynne forberedelsene! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra og gratulerer :frantics::frantics:

Takk! :wub:

Jeeeih :lol: Så gøy gøy gøy!

Kjempegøy! :)

Gratulerer så mye, det var veldig hyggelige nyheter :-)

Det synes vi også! :P

Weeee! :D Gleder meg til springerbebisbilder. :D

Litt tidlig ennå, men hvis du googler "liver tan grape", så får du opp dette bildet: y214951643913071.jpg - og lever og hvit vil vi jo gjerne ha..! :D

Gratulerer med druer (enn så lenge :D )!

Takk takk, bare det ikke blir rosiner, så..! :P

Gratulerer med at en strabasiøs parringsferd ser ut til å bære druefrukter! Håper resten av svangerskapet foreløper greit og trivelig.

Haha, masse drue-vitser! :D Håper alt går greit selvsagt - synes ærlig talt vi fortjener det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen. Han ville kjenne (palpere) på henne først, og hvis han ikke fant noe, kunne vi ta ultralyd. Fant han noe, ville det vært bortkastete penger mente han. Helt greit for min del det. For å si det sånn, så sparte vi noen hundrelapper der..! :P Han kunne helt tydelig kjenne at hun var drektig! Han kjente minst to valper, men det kunne være flere. Ultralyd er ikke spesielt nøyaktig hva angår antall; det mest sikre er røntgen ved ti dager før termin, men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så mye om - da er det jo så kort tid igjen uansett.. Valpene er nå på størrelse med en stor drue forresten. Men Tulla kan i alle fall konstanteres drektig!

Vekt: 22,3kg

Buk: 54,5 cm (53 cm normal)

Brystkasse: 69 cm (68 cm normal)

Grattis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...