Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull


Huldra

Recommended Posts

Ja, klørne må klippes og det ofte. Samtidlig så lærer valpene seg at å klippe klør ikke er farlig :) De vokser raskt og de er sylskarpe (husk at de graver på pattene når de dier) og dette er veldig vondt for tispene.

De vokser kjempefort! Og de blir fort skarpe, og da klorer de opp pattene til Tulla. Må tydeligvis klippe de hver uke ser det ut som. :)

Ah, kjempe nyttig, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Valpene er to uker, og de skulle fått øyne nå. Det har de ikke - mulig de har så gode neser at de ikke trenger øyne?? :) Alle har begynt å søke oppover, og noen få heldiggriser får kanskje tak i en patte stående. Når Tulla har vært litt ute av kassen og kommer oppi igjen, våkner alle sammen nesten med en gang og setter igang med måke-koret.. Tulla legger seg ikke ned med en gang, men går litt rundt i kassen og vasker valpene og gjør rent i kassen ellers. Dette får jo valpene til å bevege seg; de må jo prøve å finne mamsen sin, og i forsøk på dette, hender det fort at de gjør fra seg. En mulig taktikk fra Tulla? Ikke vet jeg..

Så legger hun seg ned, de første kommer til, og hun reiser seg igjen. Går litt mer rundt og vasker, går ut av kassen og inn igjen, og vasker litt mer. Så gjentar hun det kanskje en eller to ganger til, før hun endelig finner det riktige stedet å ligge, uten å legge seg på valpene, og da - endelig - er konserten ferdig! Valpene finner pattene og suger seg fast som igler eller flått eller noe i den duren, og Tulla sovner. Etterhvert sovner valpene også; noen våkner litt når andre rører på seg og suger litt mer. Noen har blitt litt varm og vil gå litt unna. Men å GÅ når man er så stappmett som de er da, det er nesten umulig.. Så de åler seg frem og sklir seg unna på magene sine.. :) Etterpå ligger de og smågrynter fornøyd. :)

Som dere sikkert skjønner, så legger alle valpene på seg. Her kommer det bilder, og vekten er også oppført.

Hann 1 - Tullingen:

Hann1%20copy(1).jpg

Fremdeles størst - hele 1150 gram!

Hann2 - Prikken:

Hann2%20copy(1).jpg

Minst av hannene - 940 gram.

Hann 3 - Frakken:

Hann3%20copy(1).jpg

Nest størst av hannene - 1030 gram.

Tispe 4 - M:

Tispe4%20copy(2).jpg

Fremdeles minst i kullet - 920 gram.

Tispe 5 - Dottie:

Tispe5%20copy(3).jpg

Nest størst av tispene - 1020 gram.

Hann 6 - Fivrel (Butterfly):

Hann6%20copy(2).jpg

Endelig ikke minst av hannene, men nest minst - 980 gram.

Tispe 7 - Mini-Tulla:

Tispe7%20copy(2).jpg

Størst av tispene - 1030 gram.

Tispe 8 - Spesiell:

Tispe8%20copy(2).jpg

Nest minst av tispene, men ikke liten - nøyaktig 1000gram.

Valpene er nå like store som Aynï var da jeg fikk henne faktisk - helt utrolig å tenke på! Og at de skal vokse seg nesten like stor som Aynï på bare 6 uker er jo også en helt merkelig tanke.. Men Tulla har melk - nesten så hun har melkespreng til tider, så de får garantert det de skal ha.

Vi håndterer valpene hver dag, og i går da jeg skiftet på kassen var de ut på badegulvet en liten tur. Jeg la teppene på gulvet mens jeg fjernet avisene i kassen. Tulla gikk og la seg på teppene, og det tok ikke lange tiden før alle valpene hadde funnet frem til hver sin patte. Så da lå de der og diet.. Det var også ganske støvete på badet, fordi Tulla røyter nå som valpene dier, så jeg fant ut at jeg skulle støvsuge litt. Tulla bryr seg jo katta om sånt (må av og til dytte henne unna med støvsugeren), så det gikk jo bra. Litt vanskelig å støvsuge akkurat der valpene lå da, men det tok jeg etterpå når de var ferdige. Kunne jo ikke risikere å støvesuge bort en valp heller, haha!

Måtte ta bilde av gjengen:

Dag14%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe 8 - Spesiell:

Tispe8%20copy(2).jpg

Nest minst av tispene, men ikke liten - nøyaktig 1000gram.

Se det bolletrynet daaa. :) Og hun har de kuleste tegningene på kroppen også synes jeg. :)

Kan jeg forresten spørre om et springer-spørsmål? Er det vanlig med hudproblemer og allergi hos rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med oppdatering. Tulla virker så god og snill :) Gleder meg til de vokser litt til!

Hun er veldig snill og god med de! :P

Koselige bilder av herlige hunder. Tenk at det gikk så bra :D:) Lurer litt på hvorfor det står en sofa på badet, men det er nå meg da... :)

Det er en puff. ;) Jeg sitter på den i stedet for å sitte på gulvet når jeg skal henge over valpekassen. Beina sovner av hvis jeg sitter lenge på harde fliser nemlig. Standard rutine om kveldene er nemlig å fôre hundene, gå kveldstur, pusse tenner, og så rett opp på badet for å se valpene die. :) Blir sittende helt til alle har sugd seg godt fornøyd og de fleste har sovnet. Så går jeg og legger meg.. :o Kan fort bli sent, men det er så koselig avslutning på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det bolletrynet daaa. :) Og hun har de kuleste tegningene på kroppen også synes jeg. :)

Kan jeg forresten spørre om et springer-spørsmål? Er det vanlig med hudproblemer og allergi hos rasen?

Selvsagt kan du det! :) Vanlig og vanlig.. Jo, det finnes, og kanskje i større grad enn hos en del andre raser. Jeg kjenner ikke mange springere med hudproblemer, men de finnes helt klart. Det finnes ingen oversikt over slike plager, det registreres ikke noe sted. Man må rett og slett spørre, og stole på det svaret man får. Har valgt bort hannhunder fordi jeg vet det finnes slike problemer på den potensielle hannhunden, eller i kullet forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla er virkelig en flink mor, og ei flott dame! Er helt sikkert på at dette blir flotte hunder alle sammen! :)

Takk for oppdateringer, artig å følge med! Føler liksom at de er litt våre også disse valpene.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla er virkelig en flink mor, og ei flott dame! Er helt sikkert på at dette blir flotte hunder alle sammen! :)

Takk for oppdateringer, artig å følge med! Føler liksom at de er litt våre også disse valpene.... :o

Hihi.. de er litt deres også.. :)

Nå begynner de å bli enda søtere :P

Hva er grunnen til at den ene kalles mini Tulla? :)

Fordi den har veldig like tegninger som Tulla, men min-Tulla er jo bare en mini. :D

I går og i dag har vi såvidt sett tegn på noe som muligens kan ligne på noe som skal forestille lek. De åpner munnen mot hverandre, "smaker" men ikke for å sutte. De har også begynt å lage flere typer lyder, også noe som kan minne om knurring. Det tar lengre tid før de roer seg og sovner etter at de har vært våken, og alle strekker seg nå opp etter pattene når Tulla står.

Flere bilder:

Dag14-15%20029%20copy.jpg

Fra i går kveld. Frakken ved halsen, Prikken på ryggen.

Dag14-15%20040%20copy.jpg

Tulla på vei inn i kassen; hun slikker og slikker og vasker og ordner - er blitt en skikkelig husmor! :) Valpene starter måke-konsert..

Dag14-15%20002%20copy.jpg

Valpene har diet, noen dier fremdeles, noen har en pause, og noen er ferdig..

Dag14-15%20008%20copy.jpg

...og har lagt seg i et hjørne for å sove (Frakken).

Dag14-15%20016%20copy.jpg

Oversiktsbilde.

Dag14-15%20007%20copy.jpg

Slappe tilstander.

Dag14-15%20006%20copy.jpg

Mini-Tulla låner søsteren sin Dottie til pute.

Dag14-15%20009%20copy.jpg

M prøver å finne et behagelig sted å sove.

Dag14-15%20020%20copy.jpg

Mini-Tulla prøver også å finne riktig sted.

Dag14-15%20022%20copy.jpg

Mini-Tulla sklir ned til M.

Dag14-15%20023%20copy.jpg

Akkurat her var det deilig ja, syns Mini-Tulla, og det tror jeg Tulla også synes.

Dag14-15%20024%20copy.jpg

Men etter en liten stund sklir de over på andre siden igjen.

Dag14-15%20012%20copy.jpg

Og lille M havner i mammas "armer".

Dag14-15%20025%20copy.jpg

Søskenkjærlighet. Vi ser ryggen til Frakken.

Dag14-15%20028%20copy.jpg

Valpene håndteres hver dag, her ligger det en liten gutt.

Dag14-15%20031%20copy.jpg

Dottie er ikke helt mett enda, og må smake på foten sin..

Dag14-15%20036%20copy.jpg

Valpene fikk ormekur i dag, her sier Frakken hva han mente om dèt.. Andre spiste med god apetitt! (Det er forresten ikke så lett å gi ormekur og ta et skarpt bilde samtidig..)

Dag14-15%20044%20copy.jpg

Her har jeg merket valpene, og denne gangen er jeg faktisk helt sikker på at det ble riktig! ;)

Dag14-15%20047%20copy.jpg

Rett etterpå, og valpene er helt andre steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bare så utrolig nydelige :icon_confused: Synes alle sammen er helt herlige tjukkeboller. Tulla virker som hun er verdens beste mamma som passer så godt på de små nøstene sine :wub: Gleder meg til vi får se øyebilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpebloggen oppdateres oftere enn denne tråden, er litt slit å legge ut alle bildene på to steder, og jeg er litt lat. :ahappy: I dag har jeg lagt inn to videoer av alle ting.

Sånn ellers har jeg veid de, og de går fremdeles opp - og godt er det! :ahappy: Men jeg ser de suger en patte tom veldig fort nå, så det er ikke lenge til jeg må begynne med tilleggsfôring. Ikke for det; Tulla har etter at jeg stod opp i elleve-tiden, gitt de mat kl 12, 13 og 16 - så de får i alle fall det som er! :ahappy: Skulle jeg av en eller annen grunn ha håndfôret de, skulle de nå hatt mat hver 5.-6. time, sånn til sammenligning. Begynte nesten å lure på om hun hadde planer for dagen, og om hun hadde tenkt å gjøre seg ferdig med ammingen først? :ahappy:

Hun har forresten funnet ut at hun kan amme sittende, men det virket som om hun ikke var helt sikker på at det gikk like bra for valpene, så hun legger seg kjapt ned. Tror også hun gleder seg til å kunne amme stående, i den grad en førstegangsmor av en hund kan glede seg til noe sånt.. :ahappy:

Slenger inn et søtt bilde:

Dag16-17%20002%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søøøøtinger! :D Øyne da??

De er absolutt på vei! De åpnes mer og mer for hver time og dag som går! :lol:

Jeg har akkurat sett dem på filmen i bloggen.Skjønne og veldig mobile små pølser :P

VELDIG mobile. :D Jeg har knapt sovet i natt.. De bor jo på et lite bad, og om natten er Tulla stengt inne på badet med de (om dagen får hun gå der hun vil som oftest). Men i natt fant ca halvparten ut at de skulle rømme fra valpekassen og starte koloni under vasken (eller et hvilket som helst annet sted enn i kassen i alle fall). :lol: Og Tulla er ikke magisk; hun kan ikke være på to steder samtidig - ergo: de som lå igjen i kassen hylte fordi de hørte og kanskje så mamman sin, som vanligvis ligger i kassen nesten hele natten, tusle utenfor. Og de som var utenfor hylte fordi de ikke fant frem til mammsen sin og det var ikke så kult å starte koloni under vasken likevel, det var heller ikke kult å ha fest rundt do, eller bak valpekassen, eller leke gjemsel under puffen. Og det var ikke kult å være alene, dvs når de ikke var flere. Så de hylte og hylte - og det hender det de gjør litt på natten hvis Tulla har ligget litt utenfor kassen og er på vei oppi igjen, men bare måååå vaske kassen heeeelt ren før hun legger seg og de får die. Men etter noen minutter var det nok for min del.

Jeg hadde såvidt nettopp kanskje sovnet, klokken var 01, jeg stod opp og fant disse dimmer'ne krælende rundt omkring. Puttet de opp i kassen igjen, men de rakk knapt å snu seg før de hoppet utav igjen. Agilityhunder in training??! :lol: Jaja, jeg var trøtt, og la masse tepper på gulvet (var redd fliser med bare litt varme i ville bli for kaldt), åpnet den lille døren i kassen og tok ut de andre som var igjen inne, og gikk og la meg. Ting roet seg, Tulla må tydeligvis ha diet de.

Halv fire våknet jeg igjen - masse skriking! Har ikke peiling på hvem som skreik først og sist; kanskje var det gjeng to som ville campe under vasken - hva vet vel jeg? Men det var ikke så stilig syns de, så da sperret jeg av ca halvparten av badet med grinder, dvs at de hadde et område litt større enn valpekassen, i tillegg til kassen som fremdeles var åpen (men som de ikke hoppet inn i, og sikkert ikke fant døren inn til heller). Husker at typen også var ute to ganger og flyttet på en tulling som ikke hadde funnet puppen, og jeg våknet igjen kl 8 da typen skulle på jobb. Tulla er vant til å få mat da, så hun hadde reist seg - og hjelpes meg - det MÅ hun IKKE finne på å gjøre :P - valpene våkner, mammsen STÅR av alle ting, og hun ligger ikke så vi får DIE - HYL OG SKRIK!!

Needless to say; jeg er uggen og fæl, og innimellom øktene rakk jeg knapt å sovne før jeg våknet av piping og skrik (jeg ligger på rommet vegg i vegg med dører åpne). Jeg fikk også plutselig et illebefinnende midt på natten (muligens pga frarøvet RE-Msøvn?) og visste ikke om jeg skulle spy ene eller andre veien.. :) Døste såvidt av og da ble det bedre, men har vært fæl og kvalm og rar i hele dag. Håper på en god natt før jeg skal på tidligvakt i morgen.. :P Typen er valpepasser, så det går nok fint med de.

Men hva skjedde ja? I dag har jeg snudd kassen og vendt de lave sidene inn mot veggen, noe jeg ikke følte for å begynne med i natt. Den er så stor at den må på høykant for å få snudd den, og å begynne med noe sånt med åtte små krek krælende og vrælende rundt meg var ikke heeelt aktuelt. :blink:

Men for all del; de er blitt VELDIG mobile små pølser! :wub:

Åååå :blink: Den var søtest!

Haha - ser ut som om han har kanintenner, men det er bare Banminth altså! Lover! :x

Å gud, så herlig :ermm:

Dette kommer til å bli en farligfarligfarlig tråd...

Får komme på besøk da vettu, slett ikke fali det! :x

Jeg fniser litt av at Tulla ser så inderlig sliten ut på noen av bildene, men det er vel bare spanieløynene som er sånn. Flotte bilder av en herlig vofsefamilie! :)

Ja, i all hovedsak spanieløyne. De er veldig uttrykksfulle. Skulle sett Tulla den dagen de plutselig begynte å leke; vi stod og kikket opp i valpekassen begge to, jeg lo av de rare små som ikke så så mye men skulle leke åkke som. Tulla står og stirrer på de, før hun kikker opp på meg med et blikk som sier "Seriøst!? Du tror ikke det der kommer fra MEG og MINE gener?!? Det er helt klart Zipo!" :wub: Måtte bare le av henne da! :lol:

Nåååh! Supersøte på den videoen der de leker :wub:

Micko begynte å ule, haha, tror han synes det kom rare lyder fra pcen gitt :(

Og han er ikke alene om å reagere på lyden nei! Har fått sms av en venninne som har satt headset på hundene sine, og de hadde veldig morsomme reaksjoner alle tre! Den ene så ut som om hun lurte på hvor de ekle ekle valpene var, den andre begynte å lete etter de søte små og peip, og den tredje skakket på hodet og lurte på hvor pipelekene/valpene var blitt av! :lol:

Åh, de er så nyyydelige :wub: Jeg må ærlig innrømme at å dra til Orkdal på valpetafsing er rimelig fristende nå som jeg er i Trondheim :D De er jo til å nappe med seg hele gjengen :wub:

Nehei -er du i Trondheim?! Klart du må komme på besøk! :o De er jo tre uker på søndag, tåler fint å få besøk! Hvor lenge blir du her i området da?

PST: Tennene har begynt å komme.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...