Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøper dere margbein?


Stripa

Recommended Posts

Lucas er bare 10 mnd, men har allerede begynt å vise tendenser til belegg på tenna som kan føre til tannnstein etterhvert. Dette til tross for at han får plaque off i maten hver dag. Han er ikke en kresen fyr, men han vil ikke ha dentastix, ikke tyggebein/tyggepinner, han vil ikke ha noe av tyggebeina som en får kjøpt i dyrebutikker. Griseøre/hale kan han bruke ei uke på så det har liksom ikke noe effekt på tenna. Tenkte å prøve margbein/slakteavfall, da han elsker å få kjøttbein. Men hvor i all verden får man kjøpt dette hen? Og helst uten at det skal koste skjorta.

Eneste han elsker er grisetryner, men det får jeg ikke tak i så lett, må kjøre en time for å få kjøpt, pluss at de koster nesten 20 kr. stk, og skal man gi hver dag sånn som jeg har tenkt så kan det bli temmelig dyrt i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på SPIS på Gjøvik om de fortsatt er i drift der nede. Aner ikke om de driver lenger jeg men, der fikk jeg digre sekker med bein gratis da jeg hadde Buffy.

Ellers kan jeg si fra om jeg får margbein fra slaktern selv. Har for det meste vært ribbein osv vi har endt opp med her. Men kommer jeg over noe annet så skal jeg ta med noe til deg :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på SPIS på Gjøvik om de fortsatt er i drift der nede. Aner ikke om de driver lenger jeg men, der fikk jeg digre sekker med bein gratis da jeg hadde Buffy.

Ellers kan jeg si fra om jeg får margbein fra slaktern selv. Har for det meste vært ribbein osv vi har endt opp med her. Men kommer jeg over noe annet så skal jeg ta med noe til deg wink.png

Men hva skal jeg spørre etter på spis? hva heter de beina de hadde der? ja, blir veldig glad for det, og ribbein er også helt fint, jeg tar hva som helst av bein jeg bare han spiser det :o Så bare tips meg om hvilken slakter jeg kan kjøpe sånt av :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør etter margbein bare ;) Ellers har de vel kanskje noe på slakteriet på Skreia?

Selv får jeg gratis via oppdretter til bikkjene her, oppi Torpa :o Så kan si fra neste gang jeg skal oppi der, så tar jeg med til deg jeg :cool: Har ikke noe særlig igjen her selv nå desverre, ellers kunne du fått nå men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør etter margbein bare wink.png Ellers har de vel kanskje noe på slakteriet på Skreia?

Selv får jeg gratis via oppdretter til bikkjene her, oppi Torpa tongue.png Så kan si fra neste gang jeg skal oppi der, så tar jeg med til deg jeg smile.gif Har ikke noe særlig igjen her selv nå desverre, ellers kunne du fått nå men wink.png

Veldig gjerne :cool: og tusen takk! Men jeg betaler gjerne for det hvis oppdretteren din vil selge, oppdretteren til Lucas er også interessert i å kjøpe sånt, men med et tosifra antal bikkjer så kan det fort bli litt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Shetland Sheepdog en rase som er veldig disponert for tannstein?

Ei som jobber på veterinærklinikken jeg bruker har en, hun sa noe om dette, og sa også at hun pusser tenner hver dag, og at det anbefales på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på nærmeste restaurant om du kjenner noen der da.

Vi koker kraft av sikkert 2-300 kilo kraftbein/margebein i måneden for å lage sauser, supper osv.

Det blir mye bein som blir kastet etter en runde i kraftkjelen.

Vi bruker å ta med bein hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på nærmeste restaurant om du kjenner noen der da.

Vi koker kraft av sikkert 2-300 kilo kraftbein/margebein i måneden for å lage sauser, supper osv.

Det blir mye bein som blir kastet etter en runde i kraftkjelen.

Vi bruker å ta med bein hjem.

Skal de ikke være rå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til det samme på My når hun var rett over året, men etter å ha byttet til Norwegian Polar hundemat og kuttet ut tørrfor samt å alltid ha bein liggende i leiligheten, så har det faktisk forsvunnet :ahappy:

Jeg kjøper bein fra dyrebutikken, bestiller fra dogsnacks.no, kjøper på dagligvarebutikken eller kjøper hos slakter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke om Shetland Sheepdog er en veldig utsatt rase mtp tannsten, de er jo ikke av de aller minste hundene, men mulig. Vil egentlig unngå så langt det lar seg gjøre å drive med tannpuss, det tror jeg må være noe ordentlig klineri. Men klart, må jeg så må jeg til slutt :P

Jeg trodde også at beina måtte være rå? Ellers kunne dem splinte seg? Eller...?

Lucas blir fora med 50/50 tørrfor (eukanuba) og voh, og han hat tilgang til bein i store mon, men han vil ikke ha dem. Dvs. han bruker en uke eller to på en grisehale, her om dagen blukte han en halvtime på en stk, kyllingnakke fra dogsnacks! Altså han bruker ikke så lang til å å tygge, men det er at det er ikke interessant nok til at han gidder å tygge på de. Men jeg innbiller meg at rå bein vil friste han mer :P

Men nå er det så kald, bilen er død, og det er 11 grader i huset når jeg står opp, og sånn har det vært de siste to-tre ukene så jeg holder meg inne :ahappy: ikke på leiting etter noe bein i hvert fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha,kan ikke skjønne at du ikke er ute på beinjakt! Men om du kjører forbi her endag, så får du bare plukke med deg de to som ligger i hundegården her altså :) Om enn noe ferdig tygde :P

Jeg handlet skikkelige margbein i sverige når vi var der sist. DE ble virkelig topp her i huset oppdaget jeg.

MEn ja, for å ha sagt det. Jeg har ikke glemt deg altså. Men jeg er heller ikke ute på hundebeinjakt om dagen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kan hende Lucas vil ha dem han :) Lukter jo damer av de tenk!

Hmm, så Sverige kan være stedet også ja... du vet, jeg aner ikke åssen sånt ser ut engang, så jeg vet ikke hva jeg skal sjå etter. Fint å vite at man ikke er glemt :ahappy: Regner med at du plinger på hvis du kommer over noe sånt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg spør dumt, men kan noen ta et bilde av de greiene her og legge ut så jeg får se åssen de ser ut? Og hva er egentlig margbein? ribbein? noe annet?

Noe bilde har jeg ikke,men de ser litt ut som beina Pluto i tegnefilmene har :whistle: Og det er vel stort sett bein som dyret har gått på som brukes,altså ikke ribbein...

Jeg får dem kappet i passe stort på butikken og her blir dem alltid gitt rå/frossne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kjøpt slike bein på dyrebeutikken. Sånn svært lårbein. Ekte bein, med marg inni. De er visstnok litt dyre (iforhold til å få hos slakter). Men de vare lenge og hunden eeelsker det. Selv om det blir litt smuler inne

(Nitro og Chanti har ikke fått noe slik enda, her går alle typer bein ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får kjøpt ferskt i Norge lengre. Er vissnok noe med smittefare eller noe. Men en får kjøt frossent ( dyrt ).

Beste tips er enten slakter eller kjøpe i Sverige.

Jeg handlet margbein for 100 SEK sist jeg var i Sverige og det ble en stor pose ( full bærepose ). Men dessverre blir de fort borte når man har to hunder .... Til sammenligning kjøpte jeg en pose med frossne bein i Norge, 6 stykker for 70kr ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...