Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten utstyrsjekk


Shilamon

  

46 stemmer

  1. 1. Hva slags kamera bruker du?

    • Mobil for det meste
      0
    • Speilrefleks for det meste
      36
    • Kompaktkamera for det meste
      0
    • Kombinasjon av 1+2
      5
    • Kombinasjon av 1+3
      2
    • Kombinasjon av 3+2
      2
    • Kombinasjon av alle 3
      1


Recommended Posts

Canon EOS 7D + 70-200mm f/4.0 IS USM og Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro.

Men ønsker meg en 50mm f/1,4 linse.

Er jo ikke store forskjellen på 60mm og 50mm :wub: Men man får jo 50mm'ern ned i f/1.4 og det er jo litt forskjell fra f/2.8 :) Er det 7D som har så sinnsykt med megapixler?

... Jeg bruker Canon EOS 1D mrk2, og for tiden bare en canon 50mm f1.4 USM. Neste kjøp blir enten en ny fastlinse, eller en canon 70-200 mm f4 IS.

Taz: syns du kan poste noen bilder du har tatt med 70-200'ern til canon! Den skal jeg og ha nemlig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg "bestemmer meg for å ta fine bilder" bruker jeg Nikon D40 m Nikkor 18-55 og 55-200, uten fancy blender under 3,5 og uten noen bildestabilisatorer what-so-ever. Muuulig det blir Nikkor 35mm f1,8 etter jul, får se hva jeg prioriterer å bruke penger på.

Når jeg vet at lysforholdene er forjævlige eller viktigst av alt at jeg skal på lengre tur hvor jeg ikke orker å drasse med meg speilrefleksen - så bruker jeg kompaktkameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste mitt speilrefleks. Nikon D60 med Tamron 18-200 og Nikkor AF-S 50mm f/1.4.

En sjelden gang bruker jeg multizoomkamera (canon powershoot S3 IS eller noe), men mest til filming. Og ennå sjeldnere gang så bruker jeg vel kompaktkamera som jeg evt låner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har Canon eos 400D med 17-70mm linse :whistle: synes det blir litt dårlig bilder innendørs, men ute i lys er det knall :wub: skal sies at jeg er fersk med kamera. Noen bra tips til innstillinger inne i haller?? vil gjerne ha linse med litt bedre soming også, blir litt lant borte når man skal ta bilde fra andre siden av ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke store forskjellen på 60mm og 50mm :) Men man får jo 50mm'ern ned i f/1.4 og det er jo litt forskjell fra f/2.8 :) Er det 7D som har så sinnsykt med megapixler?

... Jeg bruker Canon EOS 1D mrk2, og for tiden bare en canon 50mm f1.4 USM. Neste kjøp blir enten en ny fastlinse, eller en canon 70-200 mm f4 IS.

Taz: syns du kan poste noen bilder du har tatt med 70-200'ern til canon! Den skal jeg og ha nemlig :whistle:

60mm linsa er macro, så den er like uhamselig til portrettbilder som 70-200mm linsa (som har en nærgrense på 1,2m)

Var på dogs4all og skulle ta bilder i ringen, men måtte jo stå mange meter borte fra ringen for å få med hele bikkja. :)

Men jeg elsker linsa, den er fantastisk, men egner seg ikke hvis du skal ta bilder hvor du må stå nærme motivet.

60mm linsa er omtrent ikke brukt, da jeg sjelden tar macrobilder.

7D har altfor mange pixler. :) Bildene blir svææære og minnekortet blir fortere fullt, men den har en autofokus som er kjappere enn de fleste kameraene på markede. Jeg elsker autofokusen til det kameraet. :wub:

(selv om kameraet har blitt lite brukt da det blir så fort mørkt.)

7D'en kan også brukes til å filme med.

Edit: Her kommer noen bilder tatt med 70-200mm objektivet, og 30D kamerahus.

036Diego_lite.jpg

252_GraceogCalypso_lite03-1.jpg

191_Calypso_lite02.jpg

049_Kumo_lite03.jpg

561_Sau_lite03.jpg

367_gjeterhund_lite03.jpg

202_gjeterhund_lite03.jpg

062_Diego_lite02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner jo å skjønne hvorfor "alle andre" har så mye finere bilder enn meg selv når jeg surfer rundt:P He he, man har ikke all verdens å stille opp med med ett kompaktkamera og mobil når alle andre har speilrefleks:P

Det jeg ikke skjønner er hvordan dere får med dere dette på tur uten at det er i veien? Jeg synes kompaktkameraet av og til er for mye å ta med.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle "seriøse" bilder, så bruker jeg mitt Canon EOS50D. Enten med et 70-300 mm objektiv, eller 17-85 mm (Begge fra Canon).

Om jeg bare skal slenge med meg et kamera i lomma, så blir det et gammelt Canon Powershot kamera. Passer ikke til hundebilder etc pga hurtigheten, men mennesker sitter oftere litt mer i ro (og så er jeg litt mer nøye på hundbilder som oftest. :yawn: )

Mobilen brukes til situasjoner fra det daglige som sendes på MMS til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett et Canon EOS 450D kamera. Av Objektiv bruker jeg et Tamron 70-200 og et Canon 17-85. Og en sjelden gang kit objektivet til Canon. Låner av og til Macro objektivet til min far også. Husker ikke heeelt hvilket det er, men det er fra Canon ivertfall :) Bruker også ekstern blitz inne, blir mer naturlig lys av det :yes:

ellers bruker en Sony Ericsson C905, tar gode macro bilder og greie bilder i godt lys ellers, så sant du ikke bruker zoomen :).

Har et digitalt kompakt kamera liggende en plass, er usikker på om det er ødelakt(valper får til det meste, som å rive ned kameraer og tygge litt på batterier i det lille øyeblikket du er på et annet rom og lager mat :yawn: ). Har ikke fått sjekket det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker knapt noe annet enn min Nikon D300 - men varierer litt med objektiver avhengig av hva jeg skal fotografere. Nå når det er dårlig med lys er det gjerne 50 mm 1,4 som sitter på, men den er vanskelig å få skikkelig skarp når motivet beveger seg, så om det er tilstrekkelig lys er det Nikkor 55-200 mm VR som sitter på. Det er vel det billigste objektivet jeg har, men det jeg synes gir desidert best bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner jo å skjønne hvorfor "alle andre" har så mye finere bilder enn meg selv når jeg surfer rundt:P He he, man har ikke all verdens å stille opp med med ett kompaktkamera og mobil når alle andre har speilrefleks:P

Det jeg ikke skjønner er hvordan dere får med dere dette på tur uten at det er i veien? Jeg synes kompaktkameraet av og til er for mye å ta med.... :getlost:

På ordentlig tur (type overnatting, skitur over lengre tid, turer jeg ikke tar "lett" på) bruker jeg bare kompaktkameraet. Slike turer drar jeg ikke på for bildenes del, men min egen. Da er det nok å knipse et par "halvdårlige" bilder så man husker det fineste, kompakten funker jo flott sånn sett. Ellers speilrefleksen! Greit å ha en bitteliten speilrefleks da, enklere å "gidde" å ta det med seg.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...