Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk

Ka

Recommended Posts

• Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Ja men det er litt vanskelig når jeg står midt på brygga sammen med masse fremmede folk :? men skal jeg bare binde ham i en stolpe og overse ham?

Siden det ikke fungerer å overse han, så er det det du må gjøre. Bind han et sted og gå vekk fra han, og når han roer seg går du tilbake og belønner han :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke fungerer å overse han, så er det det du må gjøre. Bind han et sted og gå vekk fra han, og når han roer seg går du tilbake og belønner han :wink:

Pass i så fall på at ikke andre gir ham oppmerksomhet i mellomtiden. Om det å måtte stå vekke øker stresset kan det være det øker jokkingen også når du henter ham tilbake, bare noen antakelser.

Ville heller lagt ham i dekk eller "legg deg" og så overse, da er han sammen med deg men må samtidig være på en plass og får ikke oppmerksomhet, men stresser seg ikke enda mer opp fordi han vil tilbake. If u see. Når du så ser han har roet seg ville jeg løst ham fra dekk/legg deg og gått tilbake til det dere drev med. Evt slenge inn en sitt her, på plass der, så du hele tiden kan få ham under styring.

Forutsetter en dekk som fungerer i enhver situasjon though. (Jeg hadde utfra hund og setting gått inn med positiv straff/korreksjon om han brøt dekken, men som sagt, det er meg. Kommer også an på hva jokkingen kommer av i utgangspunktet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i så fall på at ikke andre gir ham oppmerksomhet i mellomtiden. Om det å måtte stå vekke øker stresset kan det være det øker jokkingen også når du henter ham tilbake, bare noen antakelser.

Ville heller lagt ham i dekk eller "legg deg" og så overse, da er han sammen med deg men må samtidig være på en plass og får ikke oppmerksomhet, men stresser seg ikke enda mer opp fordi han vil tilbake. If u see. Når du så ser han har roet seg ville jeg løst ham fra dekk/legg deg og gått tilbake til det dere drev med. Evt slenge inn en sitt her, på plass der, så du hele tiden kan få ham under styring.

Forutsetter en dekk som fungerer i enhver situasjon though. (Jeg hadde utfra hund og setting gått inn med positiv straff/korreksjon om han brøt dekken, men som sagt, det er meg. Kommer også an på hva jokkingen kommer av i utgangspunktet.)

Ja, men det kommer også an på stressnivået :wink: Jeg hadde drakamp med Cita for noen uker siden mens hun hadde løpetid, og hun begynte å jokke. Jeg tok henne forsiktig ned og roet henne ved å klø henne i brystet (det var nok drakampen som fikk henne til å stresse så sykt). Hun sluttet med en gang. Men dersom jeg hadde bedt henne legge seg tror jeg ikke jeg hadde lykkes med det i den situasjonen, for hun var så utrolig gira og hadde nok straks reist seg fra dekken fordi hun følte det ubehagelig (da hun fortsatte å jokke i løse luften)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ofte hende. Spørs egentlig litt hva som stresser hunden. Hundene jeg har hatt har greit fungert med timeout og overseing, men andre blir enda mer stresset av det (funker også for mange å klø hunden rolig på brystet/fjerne den fra situasjonen osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med Vipsen her (Og :? )at det er bedre å legge hunden i dekk(jeg ville brukt "legg deg" istedet for konkuranse dekken min men) i situasjoner hvor time-out vil øke stresset.Jeg ville ikke korrigert hverken jokking eller hvis hunden prøvde å løse seg ut fra komandoen,da å straffe er noe av det mest stressøkende man kan gjøre (noe jeg er sikker på at Vipsen vet :wink: ) Jeg hadde bare lagt hunden ned i gjenn..

Min forrige groenendael gikk ofte i overslag pga stress og angst,og jeg ble da rådet til å ignorere at han beit seg fast i armene mine etc...Men da jeg faktisk har en smerteterksel fungerte den planen rimelig dårlig i det virkelige liv(jeg har fortsatt arr i overarmen :) ).

Han hadde en helt absolutt "dekk",uansett om han jagde katter kunne jeg bare smelle i en "dekk" og han smalt i bakken.(forrige eiers fortjeneste :( )

Og "dekk" var det eneste ordet som gikk inn i hodet hans når han var oppi melkeveien et sted,så jeg begynnte å slenge i en "dekk" hver gang han beit seg fast og voila:han lå som en statue.Ikke bare det,men han var rolig etterpå... :(

Jeg holder på å trene inn en absolutt "legg deg" på Lokeliten nå,med håp om at den blir like virkningsfull.Jeg brukte den på Pan med gode resultater.Jeg ser allerede at det hjelper veldig på stresset til Loke etter at han har møtt andre hunder etc om jeg legger han ned i ett minutt.Det er som å ta de av plata:de ligger og koker litt enda,men det fosser ikke over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med han hadde det aldri funket å fått til å gå i dekk. Når jeg må tvinge han av meg med makt så tviiiler jeg sterk på at han plutselig vil legge seg uten et knyst.

Herregud azz han er verre enn en klegg! Han KLORER seg fast. dritvondt!

Men jeg skal prøve det du sa benedicte neste gang å binde han fra meg og overse ham til han roer seg.

Det er rart. Pito kunne gå med han mens hun hadde løpetid-ingen jokking. Men med en gang Jeanette kom så ble det jokking på MEG!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med han hadde det aldri funket å fått til å gå i dekk. Når jeg må tvinge han av meg med makt så tviiiler jeg sterk på at han plutselig vil legge seg uten et knyst.

Herregud azz han er verre enn en klegg! Han KLORER seg fast. dritvondt!

Men jeg skal prøve det du sa benedicte neste gang å binde han fra meg og overse ham til han roer seg.

Det er rart. Pito kunne gå med han mens hun hadde løpetid-ingen jokking. Men med en gang Jeanette kom så ble det jokking på MEG!!! :)

Da blir første trinn på stigen å lære inn dekk/legg deg (jeg bruker heller ikke konkurransedekken her, hehe) i alle situasjoner der han IKKE stresser. Til slutt skal det bli en så absolutt kommando at hunden omtrent gjør det på automatikk. DA kan man begynne å bruke den i stress-settinger og som time-out. U see? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får forresten besøk av en labradorhann på 9 måneder som skal bo hos meg til han har lært seg å slappe av :) Eierene er et gammelt ektepar, og de sier at dersom han ikke blir bedre må han omplasseres... :(

Men i hvert fall, så sier de at hunden ennå valpebiter.. Tror det vil blir veldig mange time-out på oss i helgen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får forresten besøk av en labradorhann på 9 måneder som skal bo hos meg til han har lært seg å slappe av :) Eierene er et gammelt ektepar, og de sier at dersom han ikke blir bedre må han omplasseres... :(  

Men i hvert fall, så sier de at hunden ennå valpebiter.. Tror det vil blir veldig mange time-out på oss i helgen :(

:(:P Du skal få beasøk av labradorversjonen av Loke m.a.o :P

GLED DEG :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Da får jeg vel bare spørre deg hvis jeg sitter fast meg galingen på søndag :P

Du skal få litt å pusle med hvis han er som min lille sjarmør :wink:

Loke ventet i nesten 2 hele dager før han syntes det var på tide å vise hvorfor han var så sterkt allergifremkallende :P

Jeg kjenner det svir litt i øynene mine og noen ganger :wink:

Valpebiting er noe herk på halvvoksne bikkjer..Loke har blitt mye bedre,men jeg tviler ærlig talt på om jeg noensinne blir heeeelt kvitt det.

Det kan ikke være at junior bare krever endel mer enn det de kan gi han da?Det var hovedproblemet til Loke,han er altfor mye hund til å være vanlig turhund/utstillingshund.

Da blir de jo gjerne litt kreative og stresset..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få litt å pusle med hvis han er som min lille sjarmør :wink:

Loke ventet i nesten 2 hele dager før han syntes det var på tide å vise hvorfor han var så sterkt allergifremkallende :D

Jeg kjenner det svir litt i øynene mine og noen ganger :wink:

Valpebiting er noe herk på halvvoksne bikkjer..Loke har blitt mye bedre,men jeg tviler ærlig talt på om jeg noensinne blir heeeelt kvitt det.

Det kan ikke være at junior bare krever endel mer enn det de kan gi han da?Det var hovedproblemet til Loke,han er altfor mye hund til å være vanlig turhund/utstillingshund.

Da blir de jo gjerne litt kreative og stresset..?

:P

Hihi, ja, klubben sa han var litt av en sjarmør :P:P

Som jeg sa, så var det et eldre ektepar.. De kjente en dame på 80 år som hadde en 17 år gammel labradorhannhund som bare var såååå rolig :roll: De skjønte visst ikke at labradorer blir "rolige" når de fyller 10 før det var for seint :P Og hunden kunne visst ikke gå i bånd i det hele tatt.. Drog konstant, og var visst "gal" både inne og ute.. Klarte aldri å roe seg, og stresset bare hele tiden. Er redd for at hunden trenger veldig mye mosjon i tillegg til trening, så det blir litt skummelt å levere den fra meg igjen. Men, men, jeg får ta det som det kommer.. Trene masse sammen med Cita, siden hun kan være rolig når jeg ber henne om det.. Heldigvis blir det litt enklere for meg siden disse eierne aldri har brukt struphalsbånd på han, slik at han ikke blir en skikkelig pøbel når jeg bytter metode å trene han på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Hihi, ja, klubben sa han var litt av en sjarmør :D:D

Som jeg sa, så var det et eldre ektepar.. De kjente en dame på 80 år som hadde en 17 år gammel labradorhannhund som bare var såååå rolig :roll: De skjønte visst ikke at labradorer blir "rolige" når de fyller 10 før det var for seint :D Og hunden kunne visst ikke gå i bånd i det hele tatt.. Drog konstant, og var visst "gal" både inne og ute.. Klarte aldri å roe seg, og stresset bare hele tiden. Er redd for at hunden trenger veldig mye mosjon i tillegg til trening, så det blir litt skummelt å levere den fra meg igjen. Men, men, jeg får ta det som det kommer.. Trene masse sammen med Cita, siden hun kan være rolig når jeg ber henne om det.. Heldigvis blir det litt enklere for meg siden disse eierne aldri har brukt struphalsbånd på han, slik at han ikke blir en skikkelig pøbel når jeg bytter metode å trene han på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda...det kan ikke vre at det hadde vært til det beste om han ble omplassert da?Om du får roet han hos deg så er det jo uansett langt igjenn til han blir såååå rolig!

Loke var heldigvis heller aldri trent med harde metoder (eller overhodet,han kunne ikke sitt engang...)noe som gjør alt enklere selvfølgelig...Man slipper liksom den crossover perioden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo' date=' jeg tenkte også at det kanskje hadde vært det beste. Men de har en datter som netopp har flyttet til Bergen, og hun er visst interessert i hunder, så jeg skal gi dem beskjed om at hunden trenger mer mosjon - og forhåpentligvis klarer de å fikse det :roll:[/quote']

Også kan du jo gi tips om "alternativ aktivisering" - f.eks. spor.

Jaja, lykke til med unghunden. Og om du skal ha han til han har "roet seg ned" kan du nok glede deg til flere år framover med en labradortispe og en labradorhann. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, lykke til med unghunden. Og om du skal ha han til han har "roet seg ned" kan du nok glede deg til flere år framover med en labradortispe og en labradorhann. :roll

Det tenkte jeg og :wink:

Tror ikke den blir den hunden de ønsket seg på maaange år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, sant det.. Hunden vil jo ikke bli perfekt etter å ha vært hos meg i noen dager, men forhåpentligvis ikke like mye valpebiting, hopping på fremmede, roligere inne, gå litt penere i bånd osv.. Vanskeligste jobben blir å forklare eierne hva de skal gjøre i enhver situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...